حذف سلیقه ای کاندیداهای شهرداری رشت با استناد به یک جدول پیشنهادی؟!

سوال این است که شورا چگونه به این درجه از تشخیص رسیده که وقتی هنوز دستور العمل مربوطه توسط وزارت کشور ابلاغ نشده است؛ تعدادی از گزینه ها را با استناد به یک جدول پیشنهادی که ظاهرا سربرگ و مهر و امضای خاصی هم ندارد به راحتی کنار می گذارد؟! 

حرف تازه – بعد از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار، شورانشینان رشت با چالش جدیدی مواجه شدند و ضرورت نه سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداری های شهرهای با جمعیت پانصد هزار تا یک میلیون نفر، کار معرفی گزینه ها را کمی سخت تر کرد.

با این حال با نظر اعضا، گزینه هایی معرفی شدند تا همسطح سازی سوابق آنها، ترکیب نهایی کاندیداهای شهرداری رشت را مشخص کند اما در آخرین جلسه شورا، با استناد به جدولی که ظاهرا تنها یک جدول پیشنهادی بوده است تعدادی از کاندیداهای شهرداری رشت به راحتی حذف شدند.

روند جلسه به نحوی بود که هرچند اعلام گزینه های فاقد شرایط به واحد حقوقی شورا سپرده شده بود اما برخی از اعضای طیف شش نفره، کنایه وار اعلام کردند که تنها گزینه های مدنظر طیف مقابل شرایط لازم را دارند!

طبق تبصره ۵ ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار، چگونگی تشخیص سمت های هم سطح در مدیریت های پایه، میانی و ارشد و معادل سازی سابقه مدیریت در بخش خصوصی افرادی که از سوی شوراهای اسلامی شهرها برای تصدی سمت شهردار انتخاب می شوند، بر اساس دستورالعملی است که توسط وزارت کشور با هماهنگی سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و ابلاغ می شود.

هرچند مکاتباتی از سوی شورای اسلامی شهررشت با دکتر جمالی نژاد معاون امور عمرانی و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور و دکتر بهزاد افشار مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای این وزارتخانه انجام شده است تا وضعیت تفسیر برخی فعالیت های دانشگاهی و بخش خصوصی مشخص شود اما ظاهرا هنوز در این خصوص نیز پاسخ مکتوبی تا امروز دریافت نشده است.

ابهامات موجود در این آیین نامه به دلیل عدم ابلاغ دستور العمل همسطح سازی مسئولیت ها، نباید منجر به نادیده گرفتن حق تعدادی از کاندیداها شود و شورای اسلامی شهر رشت به راحتی بر روی برخی از نام ها خط قرمز بکشد. 

سوال این است که شورا چگونه به این درجه از تشخیص رسیده که وقتی هنوز دستور العمل مربوطه توسط وزارت کشور ابلاغ نشده است؛ تعدادی از گزینه ها را با استناد به یک جدول پیشنهادی که ظاهرا سربرگ و مهر و امضای خاصی هم ندارد به راحتی کنار می گذارد؟! 

به احتمال فراوان تصویب کنندگان این آیین نامه، در تلاش برای حذف طیف وسیعی از نخبگان علمی و چهره های فعال در بخش خصوصی نبوده اند و تصویب چنین آیین نامه ای را بیشتر به عنوان ابزاری برای ارتقای سطح سوابق شهرداران و انتخاب های کیفی تر در آینده در نظر داشته اند.

در چنین شرایطی و تا زمان ابلاغ دستورالعمل همسطح سازی، شاید بهتر است انتخاب شورانشینان از میان تمامی گزینه های موجود باشد و از حذف افراد بر مبنای یک جدول پیشنهادی پرهیز گردد و سپس مطابق پیشنهاد اسماعیل حاجی پور، استعلام مربوط به سه گزینه مدنظر شورانشینان به ترتیب اولویت و با ارائه رزومه کامل افراد از سازمان اداری و استخدامی اخذ شود.