حداقل نمره آیلتس برای پذیرش در کالج های کانادا

دانشگاه‌های کشور کانادا به دلیل سطح علمی بالایی که دارند، در رابطه با پذیرش دانشجو کمی سخت‌گیرانه عمل می‌کند. از این رو می‌توان گفت که هر کسی با هر معدل و ریزنمراتی شانس پذیرش در این دانشگاه‌ها را نخواهد داشت. یکی از شرایط مهمی که برای دانشجویان وجود دارد، تسلط به زبان انگلیسی و مدرک آیلتس است.

به گزارش حرف تازه، از آنجایی که بیشتر دانشگاه‌های کشور کانادا آزمون آیلتس را می‌پذیرند، دانشجویان برای ورود به دانشگاه‌های این کشور مدرک آیلتس خود را اخذ می‌کنند.

این آزمون معیاری برای سنجش زبان دانشجویان است، در واقع این آزمون دو نوع آکادمیک و جنرال دارد.

آیلتس جنرال یکی از آزمون‌های زبان انگلیسی است که بیشتر پیرامون مکالمات روزمره و اجتماعی است. بخش شنیداری و گفتاری این آزمون دقیقا مشابه آزمون آکادمیک آیلتس است. اما بخش نوشتاری و خواندن آن کمی با آیلتس آکادمیک تفاوت دارد. در بخش نوشتاری آن باید یک نامه رسمی، غیر رسمی و نیمه رسمی بنویسید. در بخش دیگر آن هم باید در رابطه با خودتان بیشتر توضیح دهید. در آزمون آیلتس جنرال متقاضی باید سه بخش ریدینگ را تکمیل کند، در حالی که در آزمون آکادمیک باید سه بخش ریدینگ را پاسخ دهد. مباحث این بخش بیشتر در حوزه علمی است.

در آزمون جنرال معمولا بخش اول در رابطه با یک مطلب عمومی بوده، بخش دوم در رابطه با کار است و بخش سوم هم در رابطه با موضوعات اجتماعی خواهد بود.

حداقل نمره آیلتس برای دانشگاه و کالج های کانادا چقدر است؟1

اما آیلتس آکادمیک هم مانند آیلتس جنرال شامل بخش‌های گفتاری، شنیداری، نوشتن و خواندن است. این آزمون با آزمون جنرال تفاوت بسیار کمی دارد، به عنوان مثال در بخش اول آزمون جنرال مهارت در نوشتن نامه رسمی، غیر رسمی و نیمه رسمی است. در حالی که در آزمون آکادمیک متقاضی باید بتواند نمودارهای ارائه شده را تجزیه و تحلیل کند.

آزمون آیلتس در دو مرحله کتبی و شفاهی برگزار می‎شود. مرحله اول که کتبی است حدود ۱۶۵ دقیقه و مرحله دوم که آزمون شفاهی آن است حدود ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد. در این آزمون سطح نمرات متقاضیان از ۰ تا ۹ است. بدین ترتیب افرادی که سطح بالایی در آزمون زبان داشته باشند نمره ۹ را کسب می‌کنند، هرچه این نمره کاهش پیدا کند میزان تسلط فرد به زبان هم کاهش می‌یابد. معمولا هر دانشگاهی با توجه به سیستم آموزشی خود قوانین خاصی دارد. در برخی از دانشگاه‌ها ممکن است با نمره آیلتس ۶ هم دانشجو را پذیرش کنند، اما در برخی از دانشگاه‌ها حداقل نمره پذیرش دانشجو۶.۵ است. در جدول زیر حداقل نمره زبان را در دانشگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار داده‌ایم:

نام دانشگاه

حداقل نمره آیلتس

واترلو

۶.۵

وسترن

۶.۵

مونترال

۶.۵

کلگری

۷

اتاوا

۶.۵

تورنتو

۶

بریتیش کلمبیا

۶

مک گیل

۶

آلبرتا

۶

حداقل نمره آیلتس برای پذیرش در دانشگاه های کانادا

دانشگاه‌ها نمره آیلتس برای هر مقطعی را از هم تفکیک کرده است. دانشجویانی که قصد ورود به مقطع کارشناسی را دارند با دانشجویانی که قصد ورود به مقطع کارشناسی ارشد را دارند نمره آیلتس بسیار متفاوتی خواهند داشت. نمره آیلتس مورد نیاز دانشجویان دانشگاه‌های کشور کانادا به شرح زیر است:

کارشناسی

نمره آیلتس دانشجویانی که قصد ورود به مقطع کارشناسی دانشگاه‌های کانادا را دارند، حداقل ۶ است. البته نمره قابل قبول دانشجویان در هر بخشی از این آزمون حدود ۵.۵ خواهد بود.

کارشناسی ارشد

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد باید حداقل نمره ۶.۵ را کسب کنند تا بتوانند برای ادامه تحصیل در این مقطع وارد دانشگاه‌های کشور کانادا شوند. البته حداقل نمره قابل قبول در هر بخشی از آزمون آیلتس ۶ است.

دکتری

نمره قابل قبول آیلتس هم در مقطع تحصیلات تکمیلی و دکتری ۶.۵ است. دانشجویانی که نتوانند نمره قابل قبولی در آیلتس کسب کنند نمی‌توانند در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند.

فاند تحصیلی کانادا چیست؟

با توجه به مقاله فاند تحصیلی کانادا: فاند (Fund) در واقع کمک هزینه‌ای برای دستیابی به یک هدف است که به دانشجو تعلق می‌گیرد. برای مثال به دانشجویان برای همکاری در تحقیقات و پژوهش‌ها کمک هزینه تحصیلی تعلق می‌گیرد. البته فاند به دانشجویان شایسته و یا دانشجویانی که مشکلات مالی دارند نیز اهدا می‌شود. در ادامه انواع فاند را بررسی می‌کنیم.

حداقل نمره آیلتس برای دانشگاه و کالج های کانادا چقدر است؟2

اسکولارشیپ

اسکولارشیپ یا اسکالرشیپ (Scholarships) نوعی فاند است که به دانشجویان شایسته تعلق می‌گیرد. اسکولارشیپ بر اساس رزومه تحصیلی- علمی، تحقیقاتی، ورزشی، هنری و … به دانشجویان ممتاز تعلق می‌گیرد.

گرنت وبرسری

فاند گرنت و برسری (Grants & Bursaries) به معنای نیاز دانشجو، در شرایطی که دانشجویان برای انجام تحقیقات و پروژه‌های خود نیاز به کمک مالی دارند اهدا می‌شود. برای دریافت این وام دانشجو باید یک پروپوزال تهیه کرده و در آن اهداف تحقیقات خود، میزان بودجه مورد نیاز و نحوه استفاده از کمک مالی را بیان کند تا پس از بررسی توسط دانشگاه در صورت صلاحدید، تایید شود.

فلوشیپ

فلوشیپ (Fellowship) به معنی مشارکت است. این کمک هزینه تحصیلی جهت همکاری دانشجویان برای تحقیقات مشترک یا به دست آوردن علم و دانش به صورت متقابل است. پس فلوشیپ نوعی فاند است که توسط دولت، سازمان‌ها و دانشگاه‌ها برای کمک در تدریس و تحقیقات اهدا می‌شود. فلوشیپ رایج ترین نوع فاند در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری است.

شرط معدل در بورسیه تحصیلی کانادا چیست؟

اگر نخواهید از بورسیه تحصیلی استفاده کنید، شرط معدل نمی‌تواند مانعی برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور باشد. به طور معمول شما می‌توانید با معدل ۱۵ یا ۱۶ به راحتی در دانشگاه‌های کشور کانادا پذیرش شوید. البته این موضوع در رابطه با تمامی دانشگاه‌های این کشور صدق نمی‌کند، در برخی از دانشگاه‌ها دانشجویان را با معدل کمتر از ۱۵ هم پذیرش کرده‌اند. از این رو نمی‌توان گفت که این موضوع در رابطه با همه دانشگاه‌ها درست است. برخی از دانشگاه‌ها از دانشجویانی که معدل کمتر از ۱۴ دارند نمی‌توانند چنان توقع بالایی داشت.
اما شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که برای بورسیه تحصیلی داشتن معدل بالا هم لازم است؟ آیا این شرط هم یکی از شروط لازم برای اخذ بورسیه تحصیلی است؟ برای پاسخ به این سوال لازم است که با مدارک مورد نیزا برای اخذ بورسیه تحصیلی بیشتر آشنا شوید:

با توجه به مقاله منتشر شده در رابطه با شرایط بورسیه تحصیلی کانادا: پس از اخذ پذیرش و اخذ بورسیه از دانشگاه مورد نظر متقاضی باید برگه پذیرش خود را همراه تمامی مدارک هویتی و … به سفارت کانادا ارسال کند. پس از موافقت با پذیرش تحصیلی و دریافت Study permit متقاضی باید به کانادا سفر کرده تا ویزای تحصیلی کانادا را دریافت و تحصیل را شروع کند.

مدارک لازم برای دریافت بورسیه:

  • مدارک تحصیلی ترجمه شده همراه با اسکن

  • ریز نمرات ترجمه شده همراه با اسکن

  • عکس ۳/۵ در ۴/۵

  • آدرس و کدپستی دانشجو

  • انگیزه نامه قوی

  • توصیه نامه

  • مدرک زبان با نمره بالا (آیلتس یا تافل)

  • ارائه مقالات معتبر در سطح بین‌المللی

منبع: سفر زون مگ