جمالی نژاد: آینده جهان در دست شهرهای خلاق است/ تاکید شجاعی کیاسری بر گسترش تعاملات بین المللی با تکیه بر شهرهای خلاق/ تاکید فاطمه قدیمی بر ضرورت توجه به درآمد گردشگری حلال

اولین کارگاه توجیهی پیوستن شهرداری های منتخب به شبکه شهرهای خلاق یونسکو برگزار شد.

حرف تازه – اولین کارگاه توجیهی پیوستن شهرداری های منتخب به شبکه شهرهای خلاق یونسکو در راستای دستور و تاکید وزیر کشور بر تشکیل دبیرخانه شهرهای خلاق با حضور شهرداران شهرهای منتخب، روز یکشنبه پنجم اسفند ماه برگزار شد.

شجاعی کیاسری: به دنبال قاعده مند کردن و تسهیل تعاملات شهرها با مجامع جهانی هستیم/ باید از ظرفیت‌های دیپلماسی عمومی استفاده شود

شجاعی کیاسری رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور در اولین کارگاه توجیهی پیوستن شهرداری های منتخب به شبکه شهرهای خلاق یونسکو گفت: این جلسه در راستای اهداف مشترک میان وزارت کشور و دفتر ملی یونسکو و در راستای دستور و تاکید وزیر کشور بر تشکیل دبیرخانه شهرهای خلاق با حضور شهرداران شهرهای منتخب برگزار می شود.

معاون وزیر کشور خاطرنشان کرد: کشور و انقلاب ما ذاتاً فرهنگی است. ذات و ماهیت نظام جمهوری اسلامی ایران برخلاف سایر نظامهای سیاسی که مبتنی بر اقتصاد و یا قدرت سیاسی و نظامی هستند، عقیدتی، فرهنگی و در عین حال تمدنی است که در نوع خود جز اولین ها است و ما می توانیم براین اساس، فعالیتهای مختلف از جمله دیپلماسی غیررسمی را به رسمیت شناخته و اجرایی کنیم تا بتوانیم در راستای جهانی شدن فرهنگ و تمدن ایرانی اقدام کنیم.

وی در ادامه با اشاره به شرایط کشور و هجمه های دشمن، بر ضرورت دیپلماسی عمومی تاکید کرد و گفت: ضرورت و نیاز امروز جامعه علاوه بر دیپلماسی رسمی وزارت خارجه و دستگاههای متولی، استفاده از ظرفیتهای دیپلماسی عمومی است که حتما مهمترین آن می تواند در حوزه فرهنگ و تعریفی که از توسعه و تعالی داریم، در تفاهم نامه و قراردادها با دیگر مجامع جهانی بیاید و در این راستا می توانیم بر موضوع خواهرخواندگی شهرها تاکید کنیم.

شجاعی کیاسری تاکید کرد: به دنبال این هستیم که در زمانی که نیاز به دیپلماسی غیررسمی و عمومی داریم، این زمینه را در موضوعات مختلف در شهرها، ملل و ملتهایی که باهم تضاد و اختلافی ندارند، گسترش دهیم. طبیعتا دولتها ممکن است با هم اختلافات و تضادی داشته باشند اما دیپلماسی غیررسمی و عمومی جدای از اختلافات دولتها است. مردم ایران با مردم سایر کشورها مشکلی ندارند و می توانند در کنار زمینه های فعالیتهای غیررسمی، شهرهای خلاق را به گونه ای رقم بزنند که این تعاملات و ارتباطات گسترش یابد و طبیعتا باید سنخیتهایی از زمینه های تمدنی، فرهنگی و میراثی و موضوعات دیگر که بتواند منجر به تفاهم نامه های خواهرخواندگی قرار گیرد، مدنظر قرار گیرد.

وی در ادامه به اهمیت توجه به تناسب و سنخیت شهرها در موضوع خواهرخواندگی اشاره کرد و گفت: در نگاه اولیه بین دو شهر این موضوع باید مورد توجه قرارگیرد و در نهایت بین دو کشور یک تفاهم نامه قابل اجرا و قابل فهم داشته باشیم. بعلاوه صرفاً انتخاب شهرها بر مبنای علاقه به شهر خاص نباشد و باید در سنخیت معنایی میان دو شهر وجود داشته باشد که بتواند زمینه های فعالیت و همکاری را فراهم کند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور در ادامه مطرح کرد: شرایط و ضوابط بین المللی باید به دقت بررسی شود چرا که ممکن است خصوصیاتی تبیین شده باشد که با باورهای دینی و ملی ما همخوانی نداشته باشد. ما در چنین جلساتی به بررسی تعریف کمیسیون ملی یونسکو از شهرهای خلاق، قواعد وضوابطی که می توانیم براساس اعتقادات، باور و قانون اساسی و باورهای دینی و ملی بپذیریم، می پردازیم. ضمن اینکه باور ما بر احترام و و توجه به تعاملات و ارتباطات با جامعه جهانی است.

وی یادآور شد: بحث خواهرخواندگی فعلا یک اسم است و در عمل به ثمر واقعی نرسیده است. هنوز تعاملات و دیپلماسی غیررسمی به نتیجه قطعی خود نرسیده است. ما به دنبال این هستیم که در چنین نشستها و جلساتی، قاعده و قانونی برای توسعه و عملیاتی شدن خواهرخواندگی فراهم کرده و معیارهای کمیسیون ملی یونسکو را در شکل و شیوه اجرا تبیین کنیم که در این راستا، به کمک معاونت عمرانی و سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور همچنین همکاری با وزارت خارجه نیاز داریم.

شجاعی کیاسری با اشاره به نمونه موفق شهرهایی چون رشت خاطرنشان کرد: در این زمینه موافقت وزیر کشور را داریم و جلسات و کارگروهی برای این موضوع شکل داده ایم. مسئولیت ما در وزارت کشور و دستگاههای متولی به عنوان متولیان امور، تسهیلگری در امور و ایجاد شرایطی برای اجرایی شدن این برنامه ها توسط شهرداری ها و شوراهای شهر است. تمام این اقدامات برای رسیدن به جمع بندی قاعده مند و نظام مند و تسهیل ارتباطات و تعاملات شهرها با مجامع جهانی است. و یکی از برنامه های وزارت کشور این است که ضمن طرح چنین موضوعاتی، در دولت پیگیری کند تا در قالب لایحه یا طرح به مجلس ارسال شود.

رشت نمونه موفق شهر خلاق در ایران

شجاعی کیاسری در پایان تاکید کرد: بایستی نمونه موفق شهرهای خلاق را در جهان بیابیم و بر ایجاد بسترها و زمینه های خواهرخواندگی شهرهای کشور با این شهرها بکوشیم. همچنین احصای کارهایی که تاکنون صورت گرفته و میزان موفقت یا عدم توفیق آنها در شهر های عضو از جمله رشت و اصفهان ، موانع موجود و ارائه راهکارهای جدید می تواند ما را در پیشبرد این مسیر کمک کند.

مهدی جمالی نژاد: باید در حرکتی جمعی، تعداد شهرهای خلاق کشورمان را افزایش دهیم/ حرکتهایی نظیر شهرهای خلاق، جایگاه کشور در عرصه بین الملل را ارتقا می دهد/ آینده جهان، آینده شهرهاست و آینده شهرها در دست شهرهای خلّاق است

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور نیز گفت: آماده همکاری با سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط و مراکز علمی برای معرفی و ترویج ابعاد مختلف شهر خلاق به شهرداری‌ها و همچنین افزایش شهرهای خلاق ایران هستیم.

مهدی جمالی نژاد که روز یکشنبه پنجم اسفند در نشست شهرهای خلاق که در کمیسیون ملی یونسکو در ایران سخن می‌گفت، با بیان اینکه در شهرهای خلاق برای تحقق توسعه پایدار شهری، خلاقیت عامل راهبردی محسوب می شود، گفت: با توجه به وجود مراکز علمی و پژوهشی، استادان، نخبگان و جوانان خلاق و سازمان های مردم نهاد؛ باید در حرکتی جمعی، تعداد شهرهای خلاق کشورمان را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه حرکتهایی نظیر شهرهای خلاق، جایگاه کشور در عرصه بین الملل را ارتقا می دهد، تصریح کرد: با توجه به تمدن درخشان و حرکت‌های علمی و فرهنگی ایران اسلامی که قدمتی کهن دارد و همچنین رشد شتابان علمی کشورمان در سالهای اخیر، این ظرفیت وجود دارد که تعداد شهرهای خلاق کشور افزایش یابد و تجربیات گرانمایه ما در اختیار سایرین قرار گیرد.

جمالی نژاد با اشاره به اینکه شهرهای خلاق شهرهایی هستند که قادرند برای مشکلات روزمره خود راه‌حل‌های جدیدی ارائه کنند و این شهرها بر تولیدهای فرهنگی نظیر متمرکزند و تولید کالاها و خدمات فرهنگی از محورهای خلاقیت محسوب می‌شوند، گفت: در شهرهای خلاق بر جذب سرمایه انسانی تأکید شده و مفهوم شهر خلاق با بسیاری از مفاهیم دیگر نظیر صنایع خلاق، صنایع فرهنگی، فعالیت‌های فرهنگی و فعالیت‌های هنری شهر و اقتصاد دانایی پیوند خورده است.

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی شبکه شهرهای خلاق یونسکو در سال ۲۰۰۴ با هدف ترویج همکاری میان شهرهایی که از خلاقیت به عنوان عاملی راهبردی برای پیشرفت پایدار شهری استفاده کرده بودند، گفت: در حال حاضر ۱۸۰ شهر عضو این شبکه هستند و برای رسیدن به اهداف مشترک با هم کار می‌کنند و این شبکه هفت حوزه خلاق صنایع دستی، هنرهای بومی، هنرهای رسانه‌ای، فیلم، طراحی، خوراک شناسی، ادبیات و موسیقی را پوشش می‌دهد.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با تاکید براینکه در شهرهای کشور با برنامه ریزی های صورت گرفته شاهد اجرای حرکت‌های خلاقانه ای در هفت حوزه مورد نظر شبکه شهرهای خلاق بوده ایم و مردم به تازگی در جشن های چهلمین سال پیروزی انقلاب آنها را مشاهده و در آنها مشارکت کرده اند، تصریح کرد: وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور قطعاً در همکاری و هم افزایی با کمیسیون ملی یونسکو در ایران زمینه استفاده از فرصت خوب و جهانی شهرهای خلاق برای انتقال تجربیات و دستاوردهای کشور را فراهم خواهد کرد و تلاش می کنیم تا سهم ایران در بین شهرهای این شبکه افزایش یابد.

جمالی نژاد با بیان اینکه آینده جهان، آینده شهرهاست و آینده شهرها در دست شهرهای خلّاق است، چرا که برای خلّاقیت پایانی وجود ندارد، تصریح کرد: ظرفیت ها و قابلیت ها و استعدادهای خوبی در شهرهای کشور در زمینه شهرهای خلاق وجود دارد و ما آماده همفکری با دستگاه های ذیربط در شهرها برای برندسازی شهری در این زمینه هستیم.

وی افزود: تلاش می کنیم مفاهیم اساسی ایجاد شهرهای خلاق و سایر اطلاعات لازم را در اختیار شهرداریها قرار دهیم تا با انجام اقدامات لازم و اتخاد راهکارهایی زمینه های لازم برای خلاق شدن این شهرها فراهم شود.

براساس گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها جمالی نژاد همچنین گفت: طی چندماه اخیر در وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور جلسات مختلفی به منظور فراهم کردن زمینه های لازم برای حضور پررنگ تر شهرداریها در عرصه دیپلماسی عمومی و حضور موثر آنها در سازمان ها و شبکه های جهانی مهم با حضور نمایندگان دستگاه ها و سازمان های مرتبط تشکیل شده و اقدامات خوبی در این زمینه در همکاری با آنها صورت گرفته تا از مزایای این فرصت‌های جهانی به نحو مطلوبی در کشور استفاده کنیم.

فاطمه قدیمی: تجربه شهر خلاق رشت در نکات مثبت و منفی نمونه یک شهر ایرانی رو به توسعه است / شبکه شهرهای خلاق بستر مناسبی برای تعامل شهرها فراهم نموده است/ پیشنهاد شبکه ملی شهرهای خلاق ایران توسط رشت در سال ۹۶ یک ضرورت برای توسعه اقتصادی شهرها بود / ضرورت توجه به درآمد قابل توجه گردشگری حلال

فاطمه قدیمی حرفه نیز در این کارگاه با تاکید بر ضرورت تاثیرگذاری در عرصه دیپلماسی شهری در سطح مجامع بین المللی از سوی شهرهای ایران اظهار داشت: حضور و حمایت دو معاونت محترم و مهم وزیر کشور در این جلسه نشانه اهمیت این موضوع است و چنانچه اتفاقی در حوزه خلاقیت و نو آوری پایدار شهرها نیفتد دیگر میسر نخواهد شد .

وی افزود : اگر قرار است اتفاق ملموسی در این حوزه اتفاق بیفتد تبیین استراتژی های مبتنی بر توسعه شبکه شهرهای خلاق ایران می تواند کمک شایان توجهی به این امر نماید.

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت افزود: وجود شبکه ای منسجم از شهرهای خلاق یونسکو که فارغ از روابط سیاسی کشورها، نسبت به پیشبرد اهداف مدنظر اقدام نموده اند بستر مناسبی را برای گسترش روابط بین الملل و تعامل شهرها با یکدیگر ایجاد نموده است که می تواند در آینده ای نه چندان دور با توسعه زیرساخت های لازم منجر به تحولی اقتصادی در این شهرها گردد.

فاطمه قدیمی با بیان اینکه رشت به عنوان تنها شهر خلاق خوراک شناسی ایران می تواند با حمایت های وزارت کشور و سازمان شهرداری ها نسبت به صدور فرهنگ خوراک حلال به سایر کشورها اقدام نماید گفت: ایران می تواند با تکیه بر داشته های فرهنگی و اجتماعی خود نقش ممتازی را در این خصوص در منطقه و مجامع بین المللی ایفا نماید.

وی ضمن تشریح ظرفیت های موجود در حوزه خوراک، صنایع دستی و گردشگری افزود: رشت به عنوان تنها شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو در ایران این آمادگی را دارد تا تجارب خود از حضور در نشست های سالانه کمیسیون ملی یونسکو را به شهرهای یادگیرنده و علاقمند به عضویت در شبکه شهرهای خلاق انتقال دهد و با ارائه راهکار موانع موجود در مسیر عضویت شهرها در این شبکه را تسهیل نماید.

مدیر برنامه های یونسکو در شهرخلاق رشت با اشاره به درآمد قابل توجه گردشگری حلال خاطر نشان کرد: راه اندازی آکادمی خوراک و باغ موزه خوراک از جمله پروژه هایی است که از سوی رشت در شبکه شهرهای خلاق یونسکو دنبال می شود و انتظار می رود به منظور افزایش سهم ایران از صنعت گردشگری در راستای به ثمر نشاندن این تلاش ها شاهد همکاری و حمایت بیشتری از سوی نهادهای مرتبط باشیم.

فاطمه قدیمی حرفه در پایان ضمن تقدیر از توجه مسئولین حاضر در این کارگاه به مبحث شهرهای خلاق، اذعان داشت: آینده شهرها با مساله خلاقیت گره خورده است و جوامع بشری خلاق، با ارائه راهکارهای خلاقانه می توانند در زمینه تولید ثروت و جذب سرمایه و همچنین انتقال فرهنگ خود به سایر جوامع عملکرد موفقی داشته باشند.

اولین کارگاه توجیهی پیوستن شهرداری های منتخب به شبکه شهرهای خلاق یونسکو چهره هایی چون دکتر شفیعی معاون امور بین الملل مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور، دکتر نامور مطلق رئیس اداره فرهنگ و هنر کمیسیون ملی یونسکو، جوانی رئیس ادازه سازمان ها و مجامع بین المللی امور بین الملل وزارت کشور، دکتر مهنام رئیس اداره علوم اجتماعی و انسانی نیز سخنرانی داشتند. همچنین ایزد خواستی نماینده شهرداری اصفهان نیز در این کارگاه به انتقال تجارب اصفهان پرداخت.