واکنش رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به حواشی اخیر؛

جلوی قرارداد مشاوره را گرفتیم/ برای نجات جان بیماران چشم بسته جلو رفتیم

حرف تازه – انتشار اسنادی در خصوص روند مشاورگزینی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان واکنش دانشگاه علوم پزشکی گیلان را در پی داشت.  در همین راستا، دکتر شاهرخ یوسف زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی گفتگویی گفت: صدور احکام متفاوت برای یک مشاور نه تنها بد نیست بلکه خوب هم هست چرا که نشان […]

حرف تازه – انتشار اسنادی در خصوص روند مشاورگزینی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان واکنش دانشگاه علوم پزشکی گیلان را در پی داشت. 

در همین راستا، دکتر شاهرخ یوسف زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی گفتگویی گفت: صدور احکام متفاوت برای یک مشاور نه تنها بد نیست بلکه خوب هم هست چرا که نشان می دهد از مشاور در مقابل حقوقی که دریافت می کند به خوبی استفاده می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه تشخیص مرز بین صحیح و باطل در برخی موارد بسیار سخت است، گفت: بی تردید چیزی از چشمان نهادهای نظارتی دور نمی ماند و این طور نیست که مطلبی در رسانه ای منتشر شده و سپس مورد توجه نهادهای نظارتی قرار بگیرد.

یوسف زاده افزود: اسنادی که اخیرا در رسانه شما منتشر شده است مربوط به یک سال پیش بوده که گزارشات فراوانی هم به نهادهای بازرسی و نظارتی ارسال شد و در پی آن گروه های زیادی برای بازرسی مراجعه کردند که همگی بلا استثناء و متفق القول عنوان کردند که هیچ خلافی صورت نگرفته است.

یوسف زاده با اشاره به انعقاد قرارداد مشاوره مطالعاتی ساخت بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی با یک شرکت خصوصی که اسناد آن منتشر شده بود، گفت: ۶۰ سال از تاریخ ساخت آخرین بیمارستان جنرال در شهر رشت می گذرد. رشت تنها شهر و تنها مرکز استان هست که در آن طی ۵۰ الی ۶۰ سال اخیر تنها یک بیمارستان به نام بیمارستان ولایت ساخته شده که آن هم تخصصی سوختگی مسوب می شود. حتی در همین طرح تحول سلامت هم در بسیاری از شهرها مانند بیرجند و گناباد و … که از نعمت وجود بیمارستان بی بهره بودند، بیمارستان هایی ساخته شد اما در رشت نه. در حال حاضر ما هشت بیمارستان داریم که وظایف یک بیمارستان را انجام میدهند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه شش ماه مطالعه و کار کارشناسی برای ارائه یک نقشه جامع درمان صورت گرفته است، تصریح کرد: نتیجه کار این شد که در یک زمین ۲۰۰ هکتاری در سایت لاکان دانشکده داروسازی، دانشکده دندانپزشکی و پزشکی احداث شود که البته دانشکده دارو سازی و دندانپزشکی  احداث شده و دانشکده پزشکی هم در حال ساخت است.

دکتر یوسف زاده افزود: تصمیم گرفتیم در آن جا یک بیمارستان ۱۰۰۰ تخت خوابی از طریق فاینانس ایجاد کنیم. کشور ما مطالبات زیادی از این بابت دارد که می بایست در قالب تعریف پروژه های عمرانی این چنینی وصول گردد. برای جذب این مطالبات رقابتی ایجاد شده بود که سردمدارش صنعت و معدن بود. در این میان ما به فکر افتادیم تا با جذب این مطالباتو نه از طریق بودجه دولتی، یک بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی ساخته شود. طبیعتاً برای این کار مطالعاتی هم صورت گرفت. با این همه مساله اصلی این است که قرادادی منعقد نشده اما در سایت خزرآنلاین ذکر شده بود که این قرارداد بسته شده و مبلغ کلانی هم در این میان رد و بدل شده است.

یوسف زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس چرا اسناد منتشر شده از قرارداد ممهور به مهر و امضا بوده است، گفت: درست است که این قرارداد امضا شده بود اما ما جلوی آن را گرفتیم و اجازه ندادیم که ادامه پیدا کند. البته این ها همه مربوط به یک سال پیش است.

یوسف زاده در خصوص قرارداد خرید برخی اقلام پزشکی از یک شرکت خاص هم گفت: ۱۵ اسفند بود و نزدیک به ۲۰۰ بیمار در بیمارستان دکتر حشمت نزدیک در نوبت استنت بودند. علیرغم آمادگی پزشک و امکانات، شرکت های توزیع تجهیزات پزشکی بدر اقدامی هماهنگ از دادن استنت به گیلان خودداری می کردند. از طرفی همین اتفاق در خصوص دیالیز هم افتاده بود یعنی دو گروه از بیماران ما یعنی بیماران دیالیزی و بیمارانی که دچار بیماری قلبی بودند به شدت تحت فشار قرار گرفته بودند. در این میان یک شرکت به نام سرمایه گذاری بیمه سلامت که یک شرکت دولتی وابسته به خدمات درمانی بود، برای تحویل این اقلام اعلام آمادگی کرد و گفت که پولی در مقابل از دانشگاه علوم پزشکی گیلان نمی خواهد. البته ما اصلاً پولی هم نداشتیم که بدهیم بلکه قرار شد بعداً که مطالبات بیمه ای ما پرداخت و به حساب واریز شد، آن وقت پول این اقلام خریداری شده هم پرداخت شود.

یوسف زاده با بیان اینکه علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی گیلان چندین دانشگاه دیگر کشور هم برای تهیه اقلام خود دست به چنین کاری زده بودند، گفت: مسئله اصلی این بود که بیماران ما در آستانه مرگ بودند و یا به شدت تهدید به مرگ میشدند، در چنین شرایطی وقتی شرکتی برای تهیه اقلام اعلام آمادگی می کند، نجات جان بیماران اولویت اول بنده بوده هر چند می دانستم که این مسئله ممکن است منجر به بروز برخی مسایل شود با این حال با خودم گفتم هر اتفاقی هم که برایم بی افتد، من به عنوان متولی سلامت مردم باید این کار را انجام بدهم و از هر طریقی هم که شده مایع دیالیز و استنت تهیه کنم. نتیجه این کار هم این بود که این موضوع رسانه ای شد و شکایت های پشت سر هم  به سازمان بازرسی کل کشور و …

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: مسئولان نهادهای بازرسی گفتند که دست نگه دارید اما ما استنت و مایع دیالیز را استفاده کرده بودیم. آن ها گفتند دست نگه دارید تا ما بررسی کنیم اما حدود ۴ یا ۵ میلیارد از ۸ میلیارد تومان مربوط به استنت بود که استفاده شده بود. نتیجه بررسی این شد که چیزی در حدود ۲ میلیارد تومان از اجناس دارای ایراداتی هستند و گفتند که مثلا ما مطمئن نیستیم که اینها لیزر خوره اند یا جنس قاچاق محسوب می شوند که باید بررسی شوند.

دکتر یوسف زاده در پاسخ به این سوال که آیا برخی از این اقلام گرانتر از قیمت واقعی شان خریداری شدند یا خیر، گفت: ایراد دیگر این بود که قیمت برخی از این اجناس خریداری شده مقداری بالاتر از قیمت واقعی آن ها بوده است اما آن زمان ما به قدری برای حفظ جان بیمارانمان عجله داشتیم که دیگر زمینه بروز چنین اتفاقی فراهم شد. با این حال بعداً با شرکت  فروشنده نشست هایی داشتیم و اجناس خریداری شده را عودت دادیم و به آن ها گفتیم برایمان استنت و مایع دیالیز تهیه کنند که الحمدالله این مساله هم حل شد. یعنی عملا کل قضایا حل شد. ایراد ما این بود که در شرایط خاص به خاطر نجات بیمارانی که تهدید به مرگ بودند چشم بسته جلو رفتیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان گفت:  در هر صورت در روند کار اجرایی هر سازمان عریض و طویل احتمال بروز یک سری مسائل حقوقی و قانونی دور از ذهن نیست. ما اگر کار اجرایی میکنیم به خاطر حفظ ریاست نیست وگرنه ارزش نجات جان یک بیمار خیلی بیشتر از تمام این حرفهاست./خزرآنلاین