یادداشتی از محمود باقری خطیبانی؛

جلسات غیر علنی شورا ؛ راه حل یا فرار از واقعیت

محمود باقری خطیبانی عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر رشت با انتشار یادداشتی نسبت به برگزاری جلسات غیرعلنی شورا به صورت یک در میان واکنش نشان داد. متن یادداشت به شرح ذیل است : به نام خدا اخیرا برگزاری جلسات شورای اسلامی شهر رشت با نظر اکثریت اعضا به صورت یک در میان غیرعلنی برگزار […]

محمود باقری خطیبانی عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر رشت با انتشار یادداشتی نسبت به برگزاری جلسات غیرعلنی شورا به صورت یک در میان واکنش نشان داد. متن یادداشت به شرح ذیل است :

به نام خدا

اخیرا برگزاری جلسات شورای اسلامی شهر رشت با نظر اکثریت اعضا به صورت یک در میان غیرعلنی برگزار می گردد و مستمسک قانونی این تصمیم بند ۱ ماده ۱۱ قانون تشکیلات شورای اسلامی شهر است که مقرر می دارد : “جلسات شورا علنی و حضور مستمع با نظر رئیس شورا مجاز خواهد بود ولی به تقاضای کتبی شهردار و نیز فرماندار و یا بخشدار ذیربط و موافقت اکثریت مطلق اعضا حاضر می توان جلسه غیر علنی تشکیل شود”
افزایش این نوع جلسات برخلاف مصالح و حقوق مردم است و به نظر می رسد جمع اکثریت حاکم بر شورا که با تمام توان از شهردار توسعه گرا و انحرافات مالی و برخی اظهاراتش دفاع می کنند، علاقمند نیستند مباحث اعضای شورا در خصوص طرح ها و لوایح و انتقاداتی که نسبت به عملکرد شهردار در صحن شورا مطرح می شود ، به اطلاع افکار عمومی برسد.
در آستانه انتخابات پنجمین دوره انتخابات اسلامی شوراها تلاش برخی از اعضای موافق شهردار از جمله غیرعلنی کردن جلسات شورا سوال برانگیز است ؟ مردم می خواهند بدانند چرا موافقان شهردار اقدام به اعمال یک نوع رژیم کنترلی در درون شورا کرده اند؟ اگر برگزاری این نوع جلسات ضرورت داشت چرا در سه سال و اندی قبل این کار را نکردند ؟ این که گفته می شود می خواهیم وقت شورا را صرف بررسی لوایح و طرح ها بکنیم حتما شبیه یک طنز است ؛ زیرا، تنها تفاوت جلسات علنی و غیرعلنی این است که خبرنگاران حضور ندارند وگرنه چه کسی می تواند جلوی نطق اعضاء و یا اظهار نظر آنان را بگیرد . چرا بعضی از آقایان فکر میکنند که می توانند با این نوع توجیهات بر مشکلاتی که با همدستی آنان با شهردار برای شهر و شهروندان درست شده است را بگیرند ؟
چرا به مردم نمی گوید که می خواهند از منابع مالی شهرداری و مردم به بخشش‌ها و هبه‌های خود شکل قانونی بدهند و می خواهند دستورکارها و روند تصمیم‌گیری پشت درب‌های بسته صورت ‌گیرد. اعتراضات ما به عملکرد شورا و شهردار وظیفه ماست و ما صدای مردم هستیم اما متاسفانه بیشتر اعضا به این موضوع توجه زیادی ندارند و صدای ما نیز به جایی نمی‌رسد و تنها می‌توانیم به رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کنیم که دوستان شورایی آقای شهردار ، این حق را از مردم گرفته اند .
ما نماینده مردم در این جمع قانون‌گذاری هستیم، اما به نظرات ما توجهی نمی‌شود. شورای شهر باید به مشکلات اصلی شهر مانند آسفالت معابر، فضای سبز، آلودگی هوا، حمل و نقل عمومی و ترافیک و پروژه های نیمه تمامی که عین دمل های چرکین در شهر سرباز کرده اند و دهها و صدها مشکل موجود در شهر توجه کند، اما متاسفانه برخی اعضای شورا از وظایف اصلی خود غافل شدند و انگار فعلا رسالت و ماموریت اصلی آقایان همکاری و همدستی با شهردار است تا بلکه لطف شهردار شامل حالشان شود و شاید در لیست انتخاباتی ایشان در صورت انتشار قرار گیرند. 

انتشار یادداشت های دریافتی الزاما به معنای تایید محتوای آن است و صرفا جهت آشنایی مخاطبان با فضای روز مدیریت شهری رشت منتشر می شود. مسئولیت یادداشت ها بر عهده نگارنده است.