جدیدترین قوانین سفر به اروپا در شرایط کرونا | نگاهی به شرایط هریک از کشورهای مطرح اروپایی

کشورهای اروپایی متناسب با شرایط کرونا برخی محدودیت‌ها و دستورالعمل‌های سفر را درنظر گرفته‌اند. اخبار مرتبط با این محدودیت‌ها در قاره سبز، تا تاریخ ۱۳ فوریه ۲۰۲۲ (۲۴ بهمن ۱۴۰۰) آپدیت شده است و در روز‌های بعد نیز به‌روز می‌شود.

به گزارش حرف تازه، با توجه به آنکه سویه جدید کرونا نسبت به نوع دلتا جهش‌های بیشتر و قابلیت انتقال بالاتری دارد و هنوز مشخص نشده که آیا واکسن‌های فعلی کووید-۱۹ علیه این جهش مؤثرند یا خیر؛ کشورهای مختلف در تلاشند که تردد شهروندان خود و همچنین ورود سایر اتباع را کنترل کند. در همین راستا کشورهای اتحادیه اروپا، به‌منظور جلوگیری از گسترش نوع جدید کرونا و محافظت از مردم خود، رویکردهای مختلفی را اتخاذ کرده‌اند که عمدتا شامل محدودیت‌های ورود مسافران است.

  • نروژ

نخست وزیر نروژ از لغو تمام محدودیت‌های سفر به این کشور از جمله قرنطینه، ثبت‌نام دیجیتالی مسافران و ارائه نتیجه منفی آزمایش کووید-۱۹ خبر داد. مقامات نروژ معتقدند که همه‌گیری کرونا دیگر تهدیدی برای این کشور به‌شمار نمی‌آید و واکسیناسیون عمومی به‌خوبی از مردم در برابر این بیماری محافظت می‌کند.

بر اساس قوانین جدید، مسافران نروژ نیز دیگر نیازی به ثبت‌نام قبل از ورود و ارائه نتیجه منفی آزمایش کرونا نخواهند داشت. البته مقامات نروژی تاکید کرده‌اند که هنوز در اکثر شرکت‌های هواپیمایی، استفاده از ماسک برای مسافران الزامی است.

شهروندان نروژ نیز از روز شنبه ۱۲ فوریه ۲۰۲۲ (۲۳ بهمن ۱۴۰۰) دیگری نیاز به انجام الزاماتی چون رعایت فواصل فیزیکی و استفاده از ماسک، نخواهند داشت.

  • آلمان

ایران از ۱۳ فوریه ۲۰۲۲ (۲۴ بهمن ۱۴۰۰) در لیست کشور‌های پر‌خطر آلمان قرار گرفته است. بر این اساس کلیه مسافران ایرانی بالای ۶ سال، باید در بدو ورود به این کشور نتیجه منفی آزمایش کرونا (که ۴۸ ساعت قبل از سفر انجام شده) به‌همراه گواهی واکسیناسیون یا گواهی بهبودی از بیماری خود را ارائه دهند. جانسون، فایزر، مدرنا و آسترازنکا واکسن‌های مورد‌تایید آلمان است.

مسافران کشورهای پر‌خطر از جمله ایران باید قبل از سفر به این کشور در این لینک  به‌صورت آنلاین ثبت‌نام کرده و یک کپی از تایید نهایی و کد QR را به همراه داشته باشند.

مسافران واکسینه‌ یا بهبودیافته از کشور‌های پر‌خطر که اطلاعات خود را در این لینک  ثبت‌ کرده‌اند، از قوانین قرنطینه معاف خواهند بود. این در حالی است که مسافران واکسینه‌‌نشده و بهبودنیافته باید ۱۰ روز در محل سکونت خود قرنطینه خانگی شوند. این افراد می‌توانند در صورت انجام آزمایش در روز پنجم یا بعد از آن و دریافت نتیجه منفی، از قرنطینه خارج شوند. کودکان زیر ۶ سال می‌توانند بدون انجام آزمایش در روز پنجم، از قرنطینه خارج شوند.

اخیرا مقامات آلمان با هدف قراردادن افراد واکسینه‌نشده، محدودیت‌های سخت‌تری را در این کشور اعمال کرده‌اند تا از گسترش بیشتر سویه اومیکرون جلوگیری کنند. از ۲ دسامبر (۱۱ آذر)، افراد واکسینه‌نشده در آلمان به اماکن عمومی همچون سینما، تئاتر و رستوران، موزه‌ها، رویدادهای ورزشی، باشگاه‌ها و… دسترسی نخواهند داشت. وضع این قوانین، تقریبا سفر به آلمان را برای افرادی که واکسینه نشده‌اند غیرممکن می‌کند؛ چراکه حتی اگر این افراد واجد شرایط ورود به این کشور باشند، نمی‌توانند به بسیاری از امکانات و فعالیت‌ها دسترسی داشته باشند. مسافران واکسینه‌نشده و افرادی که در ۱۸۰ روز گذشته به کرونا مبتلا نشده‌اند، مشمول آزمایش در بدو ورود و قرنطینه خواهند بود.

افراد واکسینه‌نشده همچنین برای استفاده از سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی و قطارهای منطقه‌ای باید نتیجه منفی تست کرونا را که حداکثر در ۲۴ ساعت گذشته انجام شده باشد، ارائه دهند.

  • فنلاند

بر اساس اعلام مقامات فنلاند، از ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن ۱۴۰۰)، مسافران کشورهای غیراروپایی (ازجمله ایران) از ارائه نتیجه منفی تست کرونا، در هنگام ورود به این کشور معاف خواهند بود. این افراد موظفند گواهی واکسیناسیون یا اثبات بهبود از ویروس کووید-۱۹ در شش ماه گذشته را به‌عنوان پیش‌نیاز ورود به این کشور ارائه دهند. این قانون برای تمام مسافران بالای ۱۶ سال اعمال خواهد شد. همچنین مقامات فنلاندی اعلام کرده‌اند که محدودیت‌های سفر به این کشور تا ۱۳ مارچ (۲۲ اسفند ۱۴۰۰) ادامه خواهد داشت.

شهروندان فنلاند، اتباع خارجی که به‌طور دائم در فنلاند اقامت داشته یا افرادی که به‌دلیل مسائل خانوادگی یا دیگر دلایل شخصی قانع‌کننده قصد ورود به فنلاند را دارند از ارائه‌ گواهی‌های فوق معاف خواهند بود. علاوه بر آن، ورود به این کشور برای ساکنان کشورها و مناطق فهرست سبز اتحادیه اروپا بدون محدودیت ادامه خواهد داشت.

  • لیتوانی

در حال حاضر همه کشور‌های غیراروپایی از جمله ایران در لیست قرمز لیتوانی قرار دارند. بنابر قوانین جدید این کشور، از تاریخ ۱۴ فوریه ۲۰۲۲ (۲۵ بهمن ۱۴۰۰) کلیه مسافران کشور‌های ثالث از قرنطینه در بدو ورود معاف خواهند بود؛ پیش از این مسافران واکسینه‌نشده، بهبود نیافته و کسانی که ۲۷۰ روز از دومین دوز واکسن آن‌ها گذشته اما دوز بوستر را دریافت نکرده‌ بودند، در صورت سفر به لیتوانی از کشور‌های ثالث در بدو ورود قرنطینه می‌شدند.

با این حال، همه مسافران واکسینه‌نشده و بهبودنیافته از کرونا بالای ۱۶ سال باید در بدو ورود نتیجه منفی تست PCR (حداکثر ۷۲ ساعت قبل از سفر) یا آنتی‌ژن سریع (حداکثر ۴۸ ساعت قبل از سفر) را ارائه دهند. همچنین مسافران واکسینه‌نشده از لیست قرمز، باید حداکثر ۷۲ ساعت پس از ورود به این کشور آزمایش PCR انجام دهند. هزینه این آزمایش از ۷۹ تا ۱۴۰ یورو متغیر بوده و بر عهده مسافر است.گفتنی است مسافران ایرانی واکسینه‌نشده نمی‌توانند برای اهداف توریستی به لیتوانی سفر کنند.

مسافران واکسینه (حداقل ۱۴ روز از دریافت آخرین دوز آن‌ها گذشته باشد) باید یکی از واکسن‌های مورد‌تایید لیتوانی اعم از فایزر، مدرنا، آسترازنکا (Vaxzevria)، کوویشیلد، جانسون و نواواکس را دریافت کرده باشند. کسانی که واکسن‌های دیگری را تزریق کرده‌اند، در صورت دریافت دوز تقویتی یکی از واکسن‌های موردتایید لیتوانی به‌عنوان مسافران واکسینه‌‌شده شناخته می‌شوند. افراد واکسینه که حداقل ۱۴ روز از دریافت دوز دومشان گذشته باشد، از قرنطینه و آزمایش قبل از سفر معاف‌اند.

همه مسافران ورودی لیتوانی باید حداکثر دو روز قبل از سفر فرم مکان‌یاب مسافر  را تکمیل کنند؛ پس از تکمیل فرم یک کد QR برای فرد ارسال می‌شود که باید در هنگام ورود به لیتوانی آن را به ماموران مرزی نشان دهد. علاوه بر این، کلیه شهروندان و مسافران لیتوانی می‌توانند بدون ارائه مدرکی مبنی بر واکسیناسیون، بهبودی و نتیجه منفی تست کرونا به مکان‌های عمومی مانند رستوران‌ها و رویداد‌های اجتماعی دسترسی یابند.

  • اسپانیا

از ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) مسافران ۱۲ تا ۱۷ ساله که از کشورهای غیراروپایی به اسپانیا سفر می‌کنند، دیگر ملزم به ارائه گواهی واکسیناسیون نخواهند بود. این گروه از مسافران می‌توانند تنها با ارائه نتیجه منفی تست کرونا که حداکثر ۷۲ ساعت قبل از سفر انجام شده است، وارد اسپانیا شوند. مسافران زیر ۱۲ سال از ارائه گواهی واکسیناسیون معاف‌اند.

همچنین همه مسافران بالای ۱۲ سال که از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا به این کشور سفر می‌کنند، باید قبل از سفر فرم اظهارنامه سلامت  را تکمیل کنند و کد QR خود را هنگام سوار شدن به هواپیما ارائه دهند. مسافرانی که از کشورهای پرخطر همچون ایران به اسپانیا سفر می‌کنند باید در بدو ورود گواهی واکسیناسیون یا بهبودی و نتیجه منفی تست کرونا خود را ارائه دهند.

همچنین براساس اعلام مقامات اسپانیا، دو مقصد گردشگری جزایر بالئاری و جزایر قناری که با گسترش شدید سویه اومیکرون روبه‌رو شده‌اند، مشمول محدودیت‌های کرونایی خواهند شد. ممنوعیت دسترسی به سونا و اسپا و محدودیت دسترسی به سواحل و استخرها از جمله این محدودیت‌ها است. همچنین دسترسی به امکان سرپوشیده تنها با ارائه کارت واکسن امکان‌پذیر است.

  • بریتانیا

بنابر اعلام دولت بریتانیا، از ۱۱ فوریه ۲۰۲۲ (۲۲ بهمن) مسافرانی که به‌طور کامل واکسینه شده‌اند، از انجام برخی قوانین ورود به این کشور معاف خواهند شد. پیش‌تر مسافران باید هنگام ورود به بریتانیا، علاوه بر ارائه تست PCR و قرنطینه، در روزهای دوم و هشتم سفر مجددا آزمایش می‌دادند؛ اما اکنون مسافران دارای گواهی واکسیناسیون موردتایید که از آخرین دوز واکسن‌ آن‌ها ۱۵ روز گذشته باشد، از انجام تست PCR قبل و بعد از سفر و قرنطینه خانگی معاف خواهند بود. ارائه کارت واکسیناسیون به زبان انگلیسی و دارای کد ‍QR به هنگام پرواز الزامی است.

کوواکسین، مدرنا، جانسون، نوواکس، آسترازنکا، فایزر/بیون‌تک، سینوفارم، سینوواک/کروناواک، کوویشیلد، آسترازنکا Vaxzevria و مدرنا Takeda، واکسن‌های موردتایید انگلیس برای سفر به این کشور است. همچنین تاکید شده است که مسافران دست‌کم ۱۴ روز پیش از ورود به انگلستان دو دُز کامل این واکسن‌ها تزریق کرده باشند. روز تزریق به‌عنوان یکی از ۱۴ روز محاسبه نمی‌شود.

مسافران واکسینه نشده‌ و بالای ۱۲ سال باید ۴۸ ساعت پیش از سفر به انگلستان، تست PCR انجام داده و گواهی نتیجه منفی تست را به زبان انگلیسی به همراه داشته باشند. همچنین مسافران باید در روز دوم پس از ورود به این کشور، بار دیگر تست کرونا انجام داده و در صورت مثبت‌ یا نا‌مشخص‌بودن جواب، به‌مدت ۱۰ روز قرنطینه خانگی شوند. مسافران در صورت انجام آزمایش PCR در روز پنجم و ششم قرنطینه و دریافت نتیجه منفی می‌توانند از قرنطینه خارج شوند.

تمامی مسافران باید ۴۸ قبل از سفر فرم خوداظهاری  را تکمیل کنند و پس از دریافت QR کد، کپی آن را به همراه داشته باشند.

در حال حاضر مسافران ایرانی با داشتن شرایط ذیل می‌توانند به انگلستان سفر کنند:

  • پاسپورت اتحادیه اروپا، انگلیس، آمریکا و کانادا

  • داشتن انواع مجوزهای اقامت و کارت اقامت انگلیس

  • مسافرانی که با ویزای توریستی سفر می‌کنند، باید بلیت رفت‌وبرگشت را خریداری کنند.

مسافران دارای مجوز اقامت دائم که بیش از ۲ سال خارج از انگلیس اقامت داشته‌اند و مجوز آنان ابطال شده، اجازه انجام پرواز به انگلیس را نخواهند داشت.

مسافران باید گواهی لازم برای اثبات تزریق کامل واکسن را که از سوی انگلستان یا سازمان جهانی بهداشت یا مرجع بهداشت دولتی یا ملی کشور مبدأ تایید و صادر شده است به همراه داشته باشند. گواهی واکسن باید به زبان انگلیسی و شامل مشخصات فرد واکسینه‌شده و کشورتولیدکننده واکسن باشد.

مسافرانی واکسینه‌نشده باید پیش از سفر با مراجعه به این لینک  هزینه تست کرونا در روز دوم را پرداخت کنند.

مسافران بالای ۱۸ سالی که با پاسپورت یا کارت واکسیناسیون صادره از کشورهای اعلام‌شده در این لینک  به این کشور سفر می‌کنند، از انجام تست PCR قبل و بعد از پرواز و قرنطینه خانگی در کشور انگلیس معاف خواهند بود.

  • فرانسه

مسافران ایرانی تنها در صورت واکسیناسیون کامل می‌توانند به فرانسه سفر کنند. افراد با شرایط ذیل از نظر فرانسه واکسیناسیون کامل در نظر گرفته می‌شوند:

  •  ۲۸ روز پس از دریافت یک دوز واکسن جانسون

  • ۷ روز پس از دریافت دوز دوم واکسن‌های مدرنا، فایزر، آسترازنکا و کوویشیلد

  • افرادی که با واکسن‌های مورد تایید WHO که مورد تایید آژانس دارویی اروپا نیست، همچون سینوفارم، واکسینه شده‌اند، ۷ روز پس از دریافت دوز تقویتی با یکی از واکسن‌های mRNA (مدرنا و فایزر)، واکسینه کامل در نظر گرفته می‌شوند.

همچنین از ۲ فوریه (۱۳ بهمن) فرانسه اعتبار گواهی واکسیناسیون را به ۲۷۰ روز کاهش داده است. بر این اساس پس از ۹ ماه از تزریق دوز دوم، گواهی واکسیناسیون تنها در صورتی معتبر خواهد بود که دارنده دوز تقویتی را دریافت کرده باشد. این کشور از ورود افراد با گواهی واکسیناسیون منقضی جلوگیری خواهد کرد و مسافرانی که دوز تقویتی دریافت نکرده‌اند تنها در صورت ارائه دلایل قانع‌کننده همچون مرگ یکی از بستگان، می‌توانند وارد فرانسه شوند.

بنابر اعلام دولت فرانسه، مسافران کشورهای ثالث از جمله ایران، اعم از مسافران واکسینه یا بهبودیافته از کرونا، باید در بدو ورود به فرانسه نتیجه منفی تست PCR خود را که حداکثر ۴۸ ساعت قبل از سفر انجام شده، ارائه دهند. انواع دیگر آزمایش‌ها پذیرفته نمی‌شوند. افراد زیر ۱۲ سال از این قانون معاف‌اند. مسافران همچنین باید قبل از سفر فرم تعهد  را پر کنند.

مسافران ایرانی پس از ورود به فرانسه باید بار دیگر تست کرونا انجام دهند. مسافران واکسینه نشده نیز تنها در صورت ارائه دلیلی قانع‌کننده می‌توانند به این کشور سفر کنند. این افراد در بدو ورود تحت قرنطینه قرار خواهند گرفت. 

  • پرتغال

بر اساس قوانین جدید پرتغال، تمام مسافرانی که به‌طور کامل واکسینه شده‌اند، از ارائه نتیجه منفی تست کرونا در بدو ورود معاف‌اند. دولت پرتغال هنوز جزییات بیشتری درباره زمان اجرایی‌شدن این قانون اعلام نکرده‌ اما به‌احتمال زیاد این قانون از ۹ فوریه (۲۰ بهمن) اجرایی خواهد شد. در حال حاضر این کشور از همه مسافران می‌خواهد در بدو ورود نتیجه منفی تست آنتی‌ژن سریع (حداکثر در ۴۸ ساعت گذشته) یا تست منفی PCR (حداکثر ۷۲ ساعت قبل از ورود) خود را ارائه دهند.

  • اتریش

بنابر اعلام مقامات اتریش، مسافرانی که دوز تقویتی دریافت کرده‌اند دیگر نیازی به ارائه نتیجه منفی تست کرونا قبل از ورود به این کشور ندارند. این در حالی است که افراد واکسینه که دوز تقویتی دریافت نکرده‌اند، همچنان باید در بدو ورود گواهی واکسیناسیون و تست منفی PCR (حداکثر ۷۲ ساعت قبل از سفر انجام شده باشد) خود را ارائه دهند.

اتریش هچنین اعتبار گواهی واکسیناسیون را از ۲۷۰ روز به ۱۸۰ روز کاهش داده است. به محض دریافت واکسن تقویتی، اعتبار این گواهی برای ۲۷۰ روز دیگر تمدید می‌شود. این در حالی است که گواهی واکسیناسیون برای افراد زیر ۱۸ سال به‌مدت ۲۱۰ روز معتبر خواهد بود. واکسن‌های موردتایید این کشور واکسن‌های مدرنا، فایزر، آسترازنکا، جانسون، سینوفارم، سینوواک و کوویشیلد است.

اتریش از ۵ فوریه (۱۶ بهمن) محدودیت‌های کرونایی را کاهش داده است. بر این اساس، رستوران‌ها می‌توانند تا نیمه‌شب به فعالیت خود ادامه دهند. همچنین قوانینی که افراد واکسینه‌نشده را از ورود به رستوران‌ها و فروشگاه‌ها منع می‌کرد، لغو خواهد شد. از ۱۲ فوریه برای ورود به مغازه‌ها دیگر نیازی به اثبات واکسیناسیون یا بهبودی نخواهد بود. از ۱۹ فوریه نیز ورود به رستوران‌ها و هتل‌ها تنها با ارائه نتیجه منفی‌ تست کرونا مجاز خواهد بود.

  • دانمارک

دانمارک از اول فوریه ۲۰۲۲ (۱۲ بهمن ۱۴۰۰) شرایط سفر به این کشور را تسهیل کرده و به همه مسافران واکسینه یا کسانی که به‌تازگی از ویروس کرونا بهبود یافته‌اند (تست مثبت pcr آن‌ها باید بیشتر از ۱۱ روز و کمتر از ۱۸۰ روز قبل از سفر باشد) از سراسر جهان اجازه می‌دهد بدون نیاز به نتیجه منفی تست کرونا و قرنطینه به این کشور سفر کنند. دانمارک در همین راستا، تعداد واکسن‌های مورد تایید خود را افزایش داده است و علاوه بر فایزر-بیون‌تک، مدرنا، جانسون و آسترازنکا، واکسن‌های نوواوکس، کوویشیلد، کوواکسین، سینوفارم و سینوواک را نیز می‌پذیرد.

مسافران واکسینه نشده یا بهبودنیافته از کشور‌های پر‌خطر مانند ایران، باید ظرف ۲۴ ساعت پس از ورود به دانمارک تست pcr داده و به‌مدت ۱۰ روز قرنطینه شوند. این قانون برای همه شهروندان دانمارکی، دارندگان اقامت دائم دانمارک و افراد دارای تست منفی‌ pcr که از کشور‌های پرخطر سفر می‌کنند، اعمال می‌شود. در صورت منفی‌بودن نتیجه آزمایش در روز ششم قرنطینه، فرد می‌تواند از قرنطینه خارج شود.

همچنین، دانمارک کلیه محدودیت‌‌های کووید-۱۹ را در داخل کشور لغو کرده و مسافران دیگر ملزم به پوشیدن ماسک یا استفاده از گواهی واکسیناسیون برای ورود به بار‌ها، رستوران‌ها و دیگر فضاهای سرپوشیده نیستند.

  • گرجستان

مسافران و گردشگران ایرانی تنها در صورت واکسیناسیون می‌توانند به گرجستان وارد شوند. این در حالی است که شهروندان و دارندگان مجوز اقامت کشورهای ترکیه، عمان، کشورهای اتحادیه‌ی اروپا و غیره می‌توانند در صورت ارائه‌ی نتیجه منفی تست پی سی آر، انجام مجدد تست در روز سوم اقامت و تکمیل فرم درخواست در سامانه “registration.gov.ge“، از طریق مرزهای هوایی، دریایی و زمینی به گرجستان سفر کنند. شرایط ورود مسافران واکسینه به شرح ذیل است:

مسافران سفرهای هوایی

  • ارائه‌ گواهی واکسیناسیون دارای کد “QR” مبنی بر دریافت دو دوز از هر نوع واکسن کرونا یا یک دوز از واکسن «جانسون‌ اند‌ جانسون» (Johnson&Johnson) یا اثبات اتمام دوره‌ی بیماری کووید-۱۹ (تاییدیه‌ تست مثبت پی سی آر) در صد روز گذشته و واکسیناسیون یک دوز از واکسن‌های موردتایید سازمان بهداشت جهانی برای همه‌ی مسافران خارجی واکسینه‌ شده الزامی است.

  • ارائه‌ گواهی واکسیناسیون دارای کد “QR”، بلیت برگشت، تاییدیه‌ی رزرو هتل و پول نقد برای گردشگران ایرانی واکسینه‌شده– مسافران دارای کارت اقامت معتبر و کسانی که در گرجستان خانه یا آپارتمان دارند، با همراه‌داشتن سند معتبر، از ارائه‌ی بلیت برگشت و واچر هتل معاف خواهند بود.

  • حداقل باید چهارده روز از زمان واکسیناسیون مسافران گذشته باشد.

  • این دسته از مسافران نیازی به انجام تست پی سی آر و پیش‌ ثبت‌نام در سامانه دولتی گرجستان ندارند.

مسافران سفرهای زمینی‌ و دریایی

  • ارائه‌ گواهی واکسیناسیون دارای کد “QR” مبنی بر دریافت دو دوز از هر نوع واکسن کرونا یا یک دوز از واکسن «جانسون‌ اند‌ جانسون» (Johnson&Johnson) یا اثبات اتمام دوره‌ی بیماری کووید-۱۹ (تاییدیه‌ تست مثبت پی سی آر) در صد روز گذشته و واکسیناسیون یک دوز از واکسن‌های موردتایید سازمان بهداشت جهانی برای همه‌ی مسافران خارجی واکسینه‌ شده الزامی است.

  • ارائه‌ی نتیجه‌ منفی تست «پی سی آر» که ۷۲ ساعت پیش از سفر انجام شده است- گواهی تست پی سی آر مسافران باید به زبان‌های انگلیسی، روسی یا گرجی باشد.

  • کودکان زیر ده سال از ارائه‌ تست پی سی آر معاف هستند.

  • حداقل باید چهارده روز باید از زمان واکسیناسیون مسافران گذشته باشد.

  • این دسته از مسافران نیازی به پیش‌ ثبت‌نام در سامانه دولتی گرجستان ندارند.

همچنین از تاریخ ۱ فوریه ۲۰۲۲ (۱۲ بهمن ۱۴۰۰) دیگری نیازی به ارائه «گذرنامه سبز » برای ورود به اماکن عمومی نخواهد بود. پیش از این، همه‌ شهروندان بالای ۱۲ سال و گردشگران تنها در صورت دریافت گذرنامه سبز گرجستان یا ارائه مدرکی که نشان دهد گذرنامه سبز کشور خود را دریافت کرده‌اند،  می‌توانستند به امکانات مختلف و جاذبه‌های گردشگری دسترسی داشته باشند.

  • هلند

بنا بر اعلام مقامات هلندی، از ۲ فوریه ۲۰۲۲ (۱۳ بهمن ۱۴۰۰)، شرایط ورود افرادی که از مناطق پرخطر به این کشور سفر می‌کنند، تسهیل خواهد شد. بر این اساس، مسافرانی که حداقل ۷ روز قبل از ورود خود دوز تقویتی واکسن کرونا را دریافت کرده باشند، از قوانین قرنطینه معاف خواهند بود.

از سوی دیگر، مسافران واکسینه‌نشده و همچنین افرادی که دوز تقویتی دریافت نکرده‌اند، همچنان مشمول قرنطینه ۱۰ روزه خواهند بود. مسافرانی که از مناطق پرخطر به هلند سفر می‌کنند و واکسن تقویتی را دریافت کرده‌اند، باید یک فرم قرنطینه تکمیل کنند. پس از تکمیل فرم، مسافران یک تاییدیه دیجیتالی دریافت خواهند کرد که باید به مقامات مسئول ارائه شود. این فرم می‌تواند به‌صورت آنلاین تکمیل شود، اما افرادی که قادر به تکمیل فرمت دیجیتالی فرم نیستند، می‌توانند فرم چاپی را دانلود کرده و آن را به صورت دستی تکمیل کنند.

در حال حاضر، مسافران کشورهای اتحادیه اروپا و منطقه شنگن با ارائه گواهی واکسیناسیون معتبر می‌توانند به هلند سفر کنند. در مقابل، مسافران کشورهای ثالث (از جمله ایران) نیز باید بدون توجه به وضعیت واکسیناسیون خود، نتیجه منفی آزمایش کرونا ارائه دهند. این آزمایش یا باید آزمایش NAAT/PCR با اعتبار حداکثر ۴۸ ساعت قبل از حرکت و یا یک آزمایش آنتی‌ژن با اعتبار حداکثر ۲۴ ساعت قبل از حرکت باشد. گفتنی است که مقامات هلندی فقط گواهی‌ واکسناسیون آن دسته از افرادی را می‌پذیرند که آخرین دوز خود را در ۲۷۰ روز گذشته دریافت کرده است. در غیر این صورت افراد باید هنگام ورود به این کشور، دوز تقویتی واکسن کرونا دریافت کنند.

  • یونان

بنابر قوانین دولت یونان تا ۷ فوریه ۲۰۲۲ (۱۸ بهمن)، همه مسافران بالای ۵ سال صرف‌نظر از ملیت و وضعیت واکسیناسیون، باید در بدو ورود به این کشور، نتیجه منفی تست کرونا، PCR (حداکثر ۷۲ ساعت قبل از سفر) یا تست سریع (حداکثر ۲۴ ساعت قبل از حرکت) را ارائه دهند. همچنین مسافران باید قبل از ورود به این کشور فرم مکان‌یاب مسافر  را تکمیل کنند. پس از تکمیل فرم، یک کد برای مسافر ارسال می‌شود که باید هنگام ورود آن را به ماموران مرزی نشان دهد.

افراد پس از ورود به یونان، بار دیگر تحت آزمایش کرونا قرار خواهند گرفت. در صورت مثبت‌بودن نتیجه آزمایش، فرد به‌مدت ۵ روز قرنطینه خواهد شد. پس از ۵ روز در صورت منفی‌شدن نتیجه آزمایش، قرنطینه پایان می‌یابد.

مسافران ایرانی نمی‌توانند برای اهداف توریستی به این کشور سفر کنند و موظفند دلایل قانع‌کننده‌ای برای سفر به یونان ارائه دهند.

  • بلغارستان

بلغارستان محدودیت‌های سفر به این کشور را تا ۳۱ مارچ ۲۰۲۲ (۱۱ فروردین ۱۴۰۱) تمدید کرد. بر این اساس، افرادی که از مناطق قرمز وارد این کشور می‌شوند، باید علاوه بر گواهی واکسیناسیون یا بهبودی، نتیجه منفی آزمایش PCR (حداکثر ۷۲ ساعت قبل از سفر) خود را ارائه دهند.

شهروندان بلغارستانی یا افراد مقیم و مسافران کشورهای نارنجی همچون ایران می‌توانند تنها با ارائه یکی از مدارک مورد نیاز (واکسیناسیون، بهبودی یا آزمایش PCR) وارد این کشور شوند؛ در غیر این‌صورت باید ۱۰ روز قرنطینه شوند. در صورت منفی‌بودن نتیجه PCR در روز سوم، قرنطینه زودتر از موعد مقرر پایان می‌یابد.

کشورهایی که در دسته قرمز بلغارستان قرار دارند عبارتند از:

  • کشورهای عضو اتحادیه اروپا: بریتانیا، گرینلند، جبل‌الطارق، گرجستان، جزایر فارو، جزیره من

  • آسیا: مغولستان، کره شمالی، میانمار، بوتان، سریلانکا، مالدیو، عمان، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان، قرقیزستان، سنگاپور، برونئی، اردن، بنگلادش

  • آفریقا: موزامبیک، تانزانیا، نامیبیا، آفریقای جنوبی، بوتسوانا، لسوتو، اسواتینی، زیمبابوه، سیشل، زامبیا، کیپ‌ورد

  • آمریکای جنوبی: پاراگوئه، ترینیداد و توباگو، باربادوس، گواتمالا، بلیز، السالوادور، کوبا، جمهوری دومینیکن، شیلی، آروبا، جزایر کیمن، سنت یوستیشس، سیبا، بولیوی، پاناما، کاستاریکا، سنت لوسیا، اروگوئه، سورینام، برزیل، سنت کیتس و نویس، گرانادا، آرژانتین

  • آمریکای شمالی: ایالات متحده، کوراسائو، باهاما، جزایر کیمن، جزایر توکس و کایکوس، برمودا، کانادا، جزایر ویرجین بریتانیا

  • اقیانوسیه: فیجی و استرالیا

سایر کشورها در دسته نارنجی قرار دارند و می‌توانند تنها با ارائه یکی از مدارک ذکر شده وارد بلغارستان شوند.

  • قبرس

کلیه مسافران ورودی بالای ۱۲ سال که از تاریخ ۱۴ الی ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۴ دی الی ۱۱ بهمن ۱۴۰۰) به قبرس سفر می‌کنند، ملزم به رعایت قوانین زیر هستند:

  • انجام تست پی‌ سی آر ۷۲ ساعت قبل از حرکت یا انجام آزمایش آنتی‌ژن سریع ۲۴ ساعت قبل از حرکت

  • انجام تست PCR در بدو ورود به فرودگاه، فارغ از وضعیت واکسیناسیون یا بهبودی مسافران (هزینه این آزمایش بر عهده مسافر است و نتیجه آن ۳ ساعت پس از انجام آزمایش در پلتفرم دیجیتالی «covid-testcyprus » قابل رویت خواهد بود.)

  • انجام رایگان تست سریع آنتی‌ژن ۷۲ ساعت پس از ورود به قبرس (افرادی که دوز بوستر واکسن‌های دو دوز یا دوز دوم واکسن‌های تک دوز را دریافت کرده‌اند، از انجام این آزمایش معاف‌اند.)

علاوه بر این، مسافران ایرانی باید ۱۴ روز قرنطینه سپری کنند. این افراد در صورت انجام آزمایش PCR در روز هفتم و دریافت نتیجه منفی، می‌توانند از قرنطینه خارج شوند. هزینه این آزمایش بر عهده مسافر است و نتیجه آن به صورت آنلاین در پلتفرم CyprusFlightPass قابل رویت خواهد بود. کودکان زیر ۱۲ سال از انجام آزمایشات PCR معاف هستند.

مسافران ورودی از کشورهای لیست خاکستری قبرس، مانند ایران، در صورت تمایل به سفر به این کشور باید با مراجعه به پلتفرم «CyprusFlightPass» ثبت‌نام کنند. گروه‌های ذیل می‌توانند از کشورهای خاکستری همچون ایران به قبرس سفر کنند:

  • شهروندان قبرسی و اعضای خانواده

  • افرادی که به‌طور قانونی در قبرس اقامت دارند

  • شهروندان اتحادیه اروپا، شهروندان منطقه اقتصادی اروپا (ایسلند، لیختن اشتاینو نروژ) و سوئیس

  • افرادی که طبق کنوانسیون وین اجازه ورود به قبرس را دارند

  • مسافران کشورهای ثالث در صورت اخذ مجوز ویژه از قبرس- متقاضیان برای اخذ مجوز ویژه باید به لینک «https://cyprusflightpass.gov.cy/en/specialpermission » مراجعه کنند.

همچنین از تاریخ ۱ مارچ ۲۰۲۲ قوانین سفر به قبرس به وضعیت همه‌گیری کشور‌ها بستگی خواهد داشت و کشور‌های شخص‌ ثالث به گروه‌های قرمز، سبز و خاکستری تقسیم خواهند شد. بنابراین، کلیه مسافران واکسینه‌شده و کسانی که از ویروس کرونا بهبود یافته‌اند، در صورتی که کشور مبدأ آن‌ها ایمن باشد، می‌توانند به قبرس سفر کنند.

علاوه بر این، مسافران کاملاً واکسینه‌شده و کسانی که از بیماری کرونا بهبود یافته‌اند، از قوانین قرنطینه یا انجام تست کرونا که در مورد کشور مبدا آن‌ها اعمال می‌شود، معاف خواهند بود. بدین‌ترتیب، کسانی که دومین دوز یا دوز بوستر واکسن خود را دریافت کرده‌اند، از قوانین قرنطینه معاف خواهند بود و می‌توانند با ارائه مدارک موردنیاز مانند گواهی دیجیتالی کووید-۱۹ اتحادیه اروپا، صرف‌نظر از دسته‌بندی کشور خود، به قبرس سفر کنند.

با این وجود، مسافران کشور‌های سبز ملزم به انجام تست پی‌سی‌‌آر ۷۲ ساعت پیش از سفر یا تست آنتی‌ژن ۲۴ ساعت قبل از سفر هستند و مسافران کشور‌های قرمز نیز باید قبل از حرکت و در بدو ورود به قبرس آزمایش دهند.

  • ایتالیا

همه مسافران ایتالیا باید قبل از رسیدن به این کشور فرم «مکان‌یاب مسافر » را تکمیل کنند و مدرک واکسیناسیون یا بهبودی خود را به‌همراه نتیجه منفی آزمایش کووید-۱۹ ارائه دهند. مسافران در صورت واکسینه‌نبودن و نداشتن مدرک بهبودی مسافر باید نتیجه منفی تست PCR خود را در بدو ورود ارائه کنند و به‌مدت ۵ روز قرنطینه شود.

همچنین افرادی که واکسینه‌نشده یا از کرونا  بهبود نیافته‌اند، دیگر اجازه دسترسی به مناطق و فعالیت‌های عمومی از جمله هتل‌ها و اماکن اقامتی، هواپیما، قطار، کشتی، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، رستوران‌ها، بارها، سینماها، تئاترها، رویدادهای ورزشی و غیره نخواهند داشت و تنها مسافران واکسینه و بهبودیافته دارای مدرک معتبر، اجازه ورود به بیشتر اماکن عمومی را خواهند داشت. پیش از این افراد غیر واکسینه می‌توانستند با ارائه نتیجه منفی تست کرونا در این اماکن حضور یابند.

این کشور همچنین از ۶ دسامبر طرح «گذرنامه سبز فوق‌العاده» (Super Green Pass) را آغاز کرده است که تنها برای افراد واکسینه‌شده یا بهبودیافته صادر خواهد شد. ایتالیا پیش از این اعلام کرده بود اعتبار گذرنامه سبز خود از ۱۲ به ۹ ماه کاهش خواهد داد.

  • سوئد

کشور سوئد از تاریخ ۲۱ ژانویه ۲۰۲۲ (۱ بهمن ۱۴۰۰) به مسافران ورودی اتحادیه اروپا و کشور‌های ثالث اجازه می‌دهد در صورت ارائه گواهی کووید-۱۹ مبنی بر دریافت واکسن، انجام تست یا بهبودی از کرونا به این کشور سفر کنند. پیش از این، ارائه تست منفی ‌پی‌سی‌آر ۴۸ ساعت قبل از سفر، تنها شرط مورد‌قبول سفر به سوئد بود و مسافران نمی‌توانستند گواهی واکسیناسیون یا گواهی بهبودی خود را به‌جای تست کرونا ارائه دهند.

گفتنی است شهروندان کشور‌های ثالث مانند ایران تا تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲ (۱۱ بهمن ۱۴۰۰) از سفر به سوئد با اهداف توریستی منع هستند و تنها در صورت دریافت معافیت مانند نسبت خانوادگی، مجوز اقامت در سوئد و سایر کشور‌های اتحادیه اروپا و… می‌توانند به این کشور سفر کنند.

  • بلژیک

ایران در لیست قرمز بلژیک قرار دارد. بر همین اساس مسافران ایرانی واکسینه پس از ورود به این کشور باید در روز اول و هفتم پس از ورود تحت آزمایش کرونا قرار گیرند.

مسافران ایرانی واکسینه‌نشده نمی‌توانند برای اهداف غیرضروری به بلژیک سفر کنند. این افراد در بدو ورود به این کشور به‌مدت ۱۰ روز  قرنطینه می‌شوند و در روزهای اول و هفتم قرنطینه باید آزمایش کرونا انجام دهند. در صورت منفی‌بودن نتیجه آزمایش دوم، قرنطینه پیش از موعد مقرر پایان خواهد یافت.

  • لهستان

بنابر قوانین لهستان همه مسافران ورودی این کشور صرف‌نظر از کشور مبدا، موظف‌اند قبل از رسیدن به خاک لهستان، فرم ورود به این کشور  را پر کند.

همچنین از اول دسامبر، مسافران غیرواکسینه که در ۱۸۰ روز گذشته به کرونا مبتلا نشده‌اند مشمول قرنطینه اجباری ۱۴ روزه هستند. در روز ۸ قرنطینه این افراد بار دیگر تحت آزمایش قرار می‌گیرند و در صورت منفی‌بودن نتیجه آزمایش از قرنطینه خارج می‌شوند.

از  ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) نیز، مسافران غیرواکسینه کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند باید قبل از ورود به این کشور تست کرونا انجام دهند. افرادی که از کرونا بهبودیافته یا واکسینه شده‌اند و کودکان زیر ۱۲ سال که همراه با یک سرپرست واکسینه یا بهبودیافته سفر می‌کنند، از این قانون معاف‌اند.

لهستان در حال حاضر دو آزمایش PCR و آنتی‌ژن سریع را معتبر می‌داند که باید حداکثر ۴۸ ساعت قبل از ورود به این کشور انجام شده باشد.

با اعلام وزارت بهداشت لهستان از ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) رستوران‌ها، بارها، تئاترها، هتل‌ها و برخی اماکن دیگر باید با ۵۰ درصد ظرفیت خود مشغول به کار شوند. همچنین افراد غیرواکسینه دیگر به‌راحتی نمی‌توانند به اماکن عمومی دسترسی داشته باشند. این در حالی است که شهروندان و مسافران واکسینه با هیچ محدودیتی مواجه نخواهند شد.

  • جمهوری چک

جمهوری چک در راستای کاهش محدودیت‌های کرونایی، الزام ارائه گواهی واکسیناسیون یا بهبودی برای دسترسی به بارها و رستوران‌ها و شرکت در رویدادها را لغو کرد.

از ۲۷ دسامبر (۶ دی) تمامی مسافران ورودی به جمهوری چک، صرف‌نظر از وضعیت واکسیناسیون، در بدو ورود تحت آزمایش PCR قرار خواهند گرفت. افراد زیر ۱۸ سال و کسانی که دوز تقویتی دریافت کرده‌اند، از این قانون معاف‌اند. ارائه نتیجه منفی تست PCR در بدو ورود به این کشور الزامی است. پیش از این اعلام شده بود از ۷ دسامبر (۱۶ آذر)، تکمیل فرم ورود  پیش از سفر برای همه مسافران جمهوری چک، اعم از مسافران کشورهای لیست سبز، اجباری است و تنها افرادی که با وسیله نقلیه شخصی و از طریق مرز زمینی وارد این کشور شوند از این قانون معاف‌اند.

همچنین بر اساس قوانین جدید، اتباع کشورهای غیراروپایی همچون ایران تنها می‌توانند برای مقاصد بسیار ضروری به این کشور سفر کنند. به علاوه، ارائه مدرکی مبنی بر اثبات ضرورت سفر از سوی این مسافران اجباری است. مسئولان این کشور تاکید کرده‌اند که صرف اشاره کلی به نیاز به حضور فیزیکی، توجیه مناسبی برای حضور در این کشور نیست. علاوه بر این، مدرک ارائه‌شده تنها برای یک نفر معتبر بوده و خانواده وی را شامل نمی‌شود.

مسافران غیر اروپایی زیر ۱۲ سال نیز در فهرست معافیت قرار دارند، مشروط بر اینکه همراه با قیم قانونی یا یک سرپرست دارای گواهی واکسیناسیون یا مدرک بهبودی سفر کنند. جمهوری چک همچنین گواهی‌ واکسیناسیون مسافران کشورهای ثالث از جمله ایران را به رسمیت می‌شناسد. آسترازنکا، فایزر، بیون‌تک، جانسون، مدرنا و کوویشیلد تنها واکسن‌های مورد تایید جمهوری چک است.

جمهوری چک نیز مانند سایر کشورها، ورود مسافران از کشورهای آفریقای جنوبی، نامیبیا، لسوتو، اسواتینی، زیمبابوه، بوتسوانا، زامبیا و موزامبیک را ممنوع کرده است.

جمهوری چک همچنین اعتبار گواهی‌های واکسیناسیون کووید-۱۹ از ۱۲ به ۹ ماه کاهش داده است. بر این اساس، از ژانویه ۲۰۲۲، تنها کسانی که واکسن تقویتی دریافت کرده باشند، در هنگام رسیدن به چک، واکسینه کامل محسوب می‌شوند.

  • سوییس

شورای فدرال سوییس اعلام کرده بود که از ۴ دسامبر (۱۳ آذر) هیچ کشوری در لیست قرنطینه نخواهد بود. پیش از این افراد برای ورود به سوییس، باید بین روز چهارم و هفتم پس از ورود، یک آزمایش دیگر انجام می‌دادند. اما از تاریخ ۲۰ دسامبر (۲۹ آذر) این قانون برای مسافران واکسینه‌شده یا افراد بهبود‌یافته، لغو شده است.

از این تاریخ مسافرانی که واکسن کرونا دریافت کرده‌ و به‌تازگی از این بیماری بهبود یافته‌ و مجوز ورود به سوییس را نیز دریافت کرده‌اند، می‌توانند برای ورود به این کشور آزمایش آنتی‌ژن با اعتبار ۲۴ ساعت قبل از سفر، انجام دهند. پیش از این تنها آزمایش PCR با اعتبار ۷۲ ساعت، برای ورود به این کشور قابل قبول بود.

علاوه بر آن، این کشور تصمیم‌ گرفته است که هزینه‌های برخی از آزمایشات کووید-۱۹ مجدد را پوشش دهد. آزمایش‌هایی که هزینه‌های آن‌ها پوشش داده می‌شود، عبارتند از:

  • آزمایش PCR
  • آزمایش سریع آنتی‌ژن.

اینها در حالی است که آزمایش‌های خانگی که خود افراد انجام می‌دهند یا آزمایش‌های آنتی‌بادی پوشش داده نمی‌شوند. همچنین تنها افراد واکسینه یا بهبودیافته می‌توانند در مکان‌هایی مانند رستوران‌ها، مکان‌های فرهنگی، ورزشی و تفریحی و رویدادها حضور داشته باشند. البته استفاده از ماسک در این مکان‌ها الزامی است.

  • اسلواکی

اسلواکی برای جلوگیری از گسترش سویه جدید اومیکرون، صرف‌نظر از وضعیت واکسیناسیون، مسافران ورودی از مناطق پرخطر را قرنطینه می‌کند. از اول دسامبر (۱۰ آذر)، همه افرادی که  در ۲ هفته اخیر به یکی از کشورهای بوتسوانا، آفریقای جنوبی، لسوتو، نامیبیا، موزامبیک، اسواتینی، زیمبابوه، هنگ کنگ و سیشل سفر کرده‌اند، بدون در نظر گرفتن وضعیت واکسیناسیون، در بدو ورود به اسلواکی مشمول قرنطینه اجباری خواهند بود.

وزارت کشور اسلواکی تأیید کرده است افرادی که از مناطق پرخطر وارد این کشور می‌شوند، می‌توانند قرنطینه خود را در خانه یا در یک مرکز اقامتی سپری کنند. افراد بدون علائم در روز دوم و هشتم اقامت خود تحت آزمایش کرونا قرار خواهند گرفت. اگر نتیجه هر دو آزمایش منفی باشد، قرنطینه پایان می‌یابد. کودکان زیر ۱۲ سال تحت آزمایش قرار نخواهند گرفت و دوره قرنطینه آن‌ها همزمان با سایر افراد خانواده به پایان می‌رسد.

در صورت بروز علائم، پزشک تصمیم می‌گیرد که قرنطینه چه زمانی به پایان برسد. در این مدت، قرنطینه برای سایر اعضای خانواده صرف‌نظر از اینکه کاملاً واکسینه‌شده یا از کرونا بهبود پیدا کرده باشند، اجباری است.

مقامات اسلواکی پیش از این نیز برای مدیریت شیوع کرونا، یک وضعیت اضطراری ۹۰ روزه و ۲ هفته قرنطینه ملی اعلام کرده بودند.

  • ایرلند

بنابر اعلام مقامات ایرلند مسافرانی که به‌طور کامل واکسینه شده‌ یا در ۱۸۰ روز گذشته از کرونا بهبود یافته‌اند، دیگر نیازی به انجام آزمایش PCR قبل از ورود به این کشور ندارند. این دسته از مسافران باید یکی از مدارک گواهی دیجیتال کووید، مدارک معتبر واکسیناسیون یا مدرک بهبود از کرونا را ارائه دهند. افرادی که واکسینه نشده‌اند موظف به ارائه نتیجه منفی تست PCR هستند که حداکثر ۷۲ ساعت قبل از سفر انجام شده باشد. کودکان زیر ۱۱ سال از انجام آزمایش معاف‌اند.

همچنین تمامی مسافران بالای ۱۸ سال ایرلند باید از قبل از سفر به این کشور فرم آنلاین «COVID-19 Passenger Locator »  را تکمیل کنند. پس از ارسال فرم یک ایمیل تایید برای فرد ارسال خواهد شد که باید هنگام سوارشدن به هواپیما به مقصد ایرلند آن را ارائه دهد.

  • اسلوونی

به‌گفته موسسه ملی بهداشت اسلوونی، هنوز هیچ موردی از نوع جدید ویروس در این کشور شناسایی نشده است. با این حال، مقامات اسلوونی نیز اعلام کرده‌اند که تمامی افرادی که در یکی از کشورهای آفریقای جنوبی، بوتسوانا، اسواتینی، لسوتو، نامیبیا، زیمبابوه و موزامبیک اقامت داشته‌اند و همچنین اتباع این کشورها، باید به‌مدت ۱۰ روز قرنطینه شوند. علاوه بر آن، تمامی افراد باید پس از پایان دوره قرنطینه خود، تست کرونا انجام دهند.

  • مجارستان

از سوی دیگر، مجارستان نیز ممنوعیت‌هایی برای ورود افرادی که از مناطق پرخطر به این کشور سفر می‌کنند، اعمال کرده است. در این راستا افرادی که در کشورهایی پرخطر اقامت داشته‌اند، باید به مدت ۱۴ روز قرنطینه شوند. این قانون برای همه، حتی کسانی که هنگام ورود نتیجه منفی تست PCR دارند نیز اعمال خواهد شد.

 

منبع: قطب نما