جاذبه های قبرس شمالی | از سواحل زیبا تا قلعه های تاریخی

قبرس شمالی با نام رسمی جمهوری قبرس، کشوری جزیره‌ای در خاورمیانه است که در شرق دریای مدیترانه قرار گرفته و محل تلاقی سه قاره‌ اروپا، آسیا و آفریقا است. پایتخت این کشور نیکوزیا نام دارد.

به گزارش حرف تازه به نقل از الی گشت ، قبرس شمالی تحت نظر کشور ترکیه قرار دارد، ازهمین‌رو می‌توان فرهنگ و آداب و رسوم مردم کشور ترکیه را به‌وضوح در قبرس شمالی مشاهده کرد. اگر در خیابان‌های قبرس شمالی قدم بزنید یا سری به رستوران‌های این منطقه بزنید کاملا احساس می‌کنید که به کشور ترکیه رفته‌اید.

مردم قبرس شمالی اکثرا مسلمان و مسیحی هستند و زبان مردم قبرس شمالی، ترکی استانبولی است. جزیره‌ قبرس، پس از جزایر ساردینیا و سیسیل سومین جزیره‌ بزرگ در دریای مدیترانه است. جاذبه های قبرس شمالی بی‌نظیر است و اگر عاشق باستان‌شناسی باشید، خاطرات سفر به این جزیره تا ابد در ذهنتان باقی خواهد ماند.

در این مطلب سعی داریم به معرفی مهمترین و معروف‌ترین جاذبه‌ های تفریحی و گردشگری قبرس شمالی بپردازیم تا بتوانید با برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای سفر خود، یک تجربه به‌یادماندنی و رویایی برای خود رقم بزنید، بنابراین تا انتها همراه ما باشید.

آب و هوای قبرس شمالی – جاذبه های قبرس شمالی

سفر به قبرس شمالی بدون تردید از آن دسته سفرهایی است که هیچ وقت از یادتان نخواهد رفت. آب و هوای دلپذیر و شب‌های زیبا و پر جنب‌و‌جوش، یکی از بهترین ویژگی‌های مثبت سفر به قبرس شمالی است.

در ابتدای هر سفری، لازم است که راجع به آب و هوای مکانی که می‌خواهید به آن‌جا سفر کنید اطلاعاتی به دست بیاورید. قبرس شمالی کشوری است که آب و هوای معتدل و مدیترانه‌ای دارد. در قبرس شمالی زمستان بسیار کوتاه است و بیشتر از ۳۰۰ روز از سال هوا آفتابی و تقریبا گرم است.

بهتر است به این نکته توجه کنید که اگر قرار است در فصل تابستان به این کشور سفر کنید؛ گرما و آفتاب روزهای بلند تابستان امکان دارد کمی شما را اذیت کند، اما از آن طرف از شنا در دریای زیبای قبرس بسیار لذت خواهید برد. تابستان قبرس شمالی از اواسط خرداد ماه آغاز و تا اواسط مهر ماه ادامه دارد. بهترین زمان برای سفر به قبرس شمالی فصل بهار و تابستان است.

آب و هوای قبرس شمالی - جاذبه های قبرس شمالی - الی گشت

معرفی جاذبه ‌های قبرس شمالی

قبرس شمالی جاذبه‌های تفریحی و تاریخی فراوانی دارد، از سواحل شنی و صخره‌ای گرفته تا شهرهای تاریخی و توریستی که می‌تواند بهترین مکان برای استراحت چند روزه‌ شما باشد. نیکوزیا، گرینه و فاموگوستا از زیباترین شهرهای قبرس شمالی هستند که گردشگران را با طبیعت بکر، مدیترانه‌ای و بناهای تاریخی ونیز، بیزانس، انگلستان و امپراطوری عثمانی به‌خود جذب می‌کنند.

شهر قدیمی نیکوزیا – جاذبه های قبرس شمالی

یکی از جاذبه‌های قبرس شمالی، شهر قدیمی نیکوزیا است. این شهر تقریبا در مرکز کشور قبرس قرار دارد و پایتخت کشور قبرس شمالی و جنوبی است. شمال نیکوزیا به قبرس شمالی تعلق دارد. نیکوزیا دیواری ونیزی دارد که از قرن شانزدهم این شهر را احاطه کرده است و بناهای تاریخی در خیابان‌های باریک این شهر، توجه هر گردشگری را به‌خود جذب می‌کند.

شهر قدیمی نیکوزیا - جاذبه های قبرس شمالی - الی گشت

مسجد سلیمیه نیکوزیا

از مکان‌های دیدنی نیکوزیا می‌توان به مسجد سلیمیه اشاره کرد که ابتدا به عنوان کلیسای جامع سنت سوفیا در قرن سیزدهم شناخته می‌شد. این مسجد از بهترین نمونه معماری‌های گوتیک در مدیترانه‌ی شرقی است که دارای یک مناره‌ دوگانه است.

بویوک هان نیکوزیا

از دیگر جاذبه های قبرس شمالی می‌توان به بویوک هان اشاره کرد که مسافرخانه‌ای مربوط به دوره‌ عثمانی است و یک بازار سرپوشیده مربوط به قرن شانزدهم دارد. همچنین چند موزه دارد و تاریخچه‌ صوفی‌گری مولوی را به‌نمایش می‌گذارد.

موزه‌ بربریت نیکوزیا

مکان دیدنی دیگر نیکوزیا، موزه بربریت است که دسترسی به این مکان برای تمام گردشگران آسان است. در این موزه عکس‌ها و اسناد دقیق مربوط به وقایع قبرس در سال ۱۹۶۳ را می‌توان به‌خوبی مشاهده کرد.

موزه‌ بربریت نیکوزیا - الی گشت

گرینه – جاذبه های قبرس شمالی

شهر گرینه (کایرنیا)، یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین جاذبه‌های قبرس شمالی است. شهری ساحلی که دارای بندر و قلعه‌های تاریخی زیادی است که زمانی نقش حفاظتی از این شهر داشتند و در حال حاضر به یک جاذبه گردشگری زیبا تبدیل شده‌اند.

قلعه گرینه

قلعه گرینه که در قدیم به نگهبان گرینه معروف بود، در ورودی بندر گرینه قرار دارد و یکی از جاذبه‌ های قبرس شمالی به‌شمار می‌رود. در این قلعه، موزه‌ کشتی غرق شده که قدمت آن به ۳۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد، وجود دارد، بنابراین برای بازدید از این کشتی به این موزه سر بزنید.

قلعه گرینه بسیار مورد توجه باستان شناسان است تا جایی که یک تیم غواصی در اطراف قلعه و بندر گرینه به جست‌وجو پرداختند و یک کشتی تجاری مربوط به ۳۰۰ سال قبل از میلاد که بار آن بادام، شراب و پسته بود را با مهارت خاصی از کف دریا بیرون کشیدند و در معرض دید گردشگران قرار دادند. درون این قلعه مکان‌هایی مانند کلیسای سنت جورج، آپارتمان‌های پادشاهی و کلیسایی کوچک وجود دارد که می‌توانید بازدید از آن‌ها را در برنامه خود قرار دهید.

قلعه گرینه - الی گشت

بندر گرینه – جاذبه های قبرس شمالی

بندر گرینه در زمان‌های قدیم یکی از بنادر مهم قبرس بود؛ چراکه که بیشترین حجم مبادلات کالا را در منطقه مدیترانه برعهده داشت. این بندر را ابتدا رومیان ساختند، سپس توسط بیزانسی‌ها توسعه پیدا کرد و چهار برج موجود در این بندر مربوط به دوره بیزانس است، بعدها ونیزی‌ها تغییراتی را روی آن ایجاد کردند و از آن زمان تا به‌الان دیگر تغییر خاصی روی آن اعمال نشده است.

این بندر جذاب و کوچک به‌دلیل برخورداری از طبیعت زیبای خود بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. وجود رستوران‌ها و کافه‌ها در خط ساحلی و خیابان‌های این بندر، فضایی دلچسب و دیدنی را ایجاد کرده است. این بندر پر از قایق‌های تفریحی و صیادی است و وجود کوه‌های مجاور و دشت‌های سرسبز اطراف، زیبایی این منطقه را چندین برابر کرده است. ازهمین‌رو پیشنهاد می‌کنیم که حتما از این جاذبه در قبرس شمالی دیدن کنید.

قلعه سنت هیلاریون گرینه

یکی دیگر از جاذبه‌ های قبرس شمالی، قلعه سنت هیلاریون است که در شهر گرینه قرار دارد و جذابیت منحصربه‌فردی را به‌خود اختصاص می‌دهد. این قلعه در ارتفاع ۶۷۰ متری بنا شده است و قدمت آن به قرن ۱۱ برمی‌گردد. این قلعه سه طبقه دارد که طبقه‌ بالایی از همه جذاب‌تر و دیدنی‌تر است.

شما با بالا رفتن از پله‌های مارپیچی و باریک به برج پرینس جان و خانه‌های سلطنتی می‌رسید. در قسمت بالایی برج که قرار بگیرید تمام شهر گرینه و روستاهای اطراف را می‌توانید نظاره کنید، بنابراین منظره فوق‌العاده‌ای را پیش‌روی خود خواهید داشت. سنت هیلاریون اولین کسی بود که در این قلعه زندگی می‌کرد، ازهمین‌رو به این نام معروف شده است.

قلعه سنت هیلاریون گرینه  - الی گشت

کلیسای بلاپایس گرینه

کلیسای بلاپایس از دیگر جاذبه ‌های قبرس شمالی است که در ۵ کیلومتری گرینه قرار گرفته است. این کلیسا در قرن ۱۳ ساخته شده است و جزو مکان‌های مذهبی در شهر گرینه به‌شمار می‌رود. آثاری که در این کلیسا وجود دارد مربوط به زمان پادشاهی هوگ سوم است و اثرات معماری گوتیک به‌خوبی در این کلیسا نمایان است.

قلعه بوفاونتو گرینه

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی قبرس شمالی قلعه بوفاونتو است که این قلعه در ۱۶ کیلومتری شهر گرینه واقع شده است و در ارتفاع ۹۵۴ متری قرار دارد. قلعه بوفاونتو به عنوان بلندترین قلعه در قبرس شمالی شناخته شده است و همین امر موجب می‌شود تا چشم‌انداز بسیار زیبایی داشته باشد.

از ارتفاع زیاد و چشم‌انداز فوق‌العاده این قلعه که بگذریم به معماری جذاب و منحصربه‌فرد آن می‌رسیم، جزئیات به‌کار رفته در طراحی و ساخت این قلعه توجه بسیاری از گردشگران را به‌خود جذب می‌کند.

 این قلعه یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری به‌حساب می‌آید و همچنین اگر عاشق مسیرهای کوهنوردی باشید، میسر ۴۵ دقیقه‌ای رسیدن به قلعه برایتان بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

فاماگوستا

مطمئنا یکی از مکان‌هایی که باید حتما در سفر خود به قبرس شمالی از آن دیدن کنید شهر باستانی فاماگوستا است. این شهر یکی از جاذبه‌ های قبرس شمالی است که توسط دیوارهای باستانی به طول دو مایل احاطه شده و به‌خوبی محافظت می‌شود.

قدمت این دیوار بزرگ به دوران وسطی برمی‌گردد که ۶۰ فوت ارتفاع و ۳۰ فوت ضخامت دارد. برج و باروهای مارتیننگو یکی از بهترین نمونه‌های معماری نظامی قرن ۱۶ در قبرس شمالی است. شهر باستانی فاماگوستا مملو از مکان‌های دیدنی است که به‌راحتی می‌توانید چند روز را به تفریح در این شهر اختصاص دهید.

فاماگوستا - الی گشت

مسجد لالا مصطفی پاشا فاماگوستا – جاذبه های قبرس شمالی

مسجد لالا مصطفی پاشا یا همان کلیسای جامع سنت نیکولاس بزرگ‌ترین بنای قرون وسطی این شهر به‌شمار می‌رود. قدمت این کلیسا به قرن ۱۴ برمی‌گردد، در ابتدا محل تاجگذاری غیابی پادشاهان زیادی بوده، پس از حمله‌ عثمانی‌ها به مسجد تبدیل شده و اکنون یکی از مکان‌هایی است که گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می‌کند.

شبه جزیزه کاراپاس و کلیسای آندریس فاماگوستا

شبه جزیره کاراپاس و کلیسای آندریاس، یکی از جاذبه ‌های قبرس شمالی است که در شهر فاماگوستا قرار دارد. این شبه جزیره دارای ساحل شنی و حیات وحش بی‌نظیری است که بیشتر به‌دلیل الاغ‌های آن در بین گردشگران مشهور شده است. این شبه جزیره از زیباترین جاذبه‌های قبرس به‌شمار می‌آید. کلیسای آندریاس نیز با وجود معماری زیبا و بی‌نظیر، توجه گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به‌خود جذب می‌کند.

قلعه کانتارا فاماگوستا

یکی از سه قلعه اصلی قبرس، قلعه کانتارا است. این قلعه در دوره‌ بیزانس و در سال ۹۶۵ با هدف حفاظت از شبه جزیره کاراپاس ساخته شده است. این قلعه بعد از حمله اعراب ساخته شد و در ارتفاع ۶۱۰ متری از سطح دریا قرار دارد. به دلیل موقعیت جغرافیایی این قلعه، به عنوان ایستگاه فانوس دریایی مورد استفاده قرار می‌گرفت و یک راه با قلعه بوفاونتو در غرب بود. از قسمت بالای این قلعه می‌توانید چشم‌انداز زیبایی از شبه جزیره و شهر فاماگوستا را نظاره کنید.

قلعه کانتارا فاماگوستا - الی گشت

سواحل نقره ‌ای فاماگوستا

سواحل نقره‌ای فاماگوستا، یکی دیگر از جاذبه‌ های قبرس شمالی است که دارای تپه‌های آب گرم متعددی است و مکانی ایده‌آل برای لذت بردن از طبیعت بکر و آب‌و‌هوای دلپذیر این شهر است. ساحل بدیز، آیاناپا و لارناکا نیز از دیگر سواحل زیبای فاماگوستا است که خاطرات به‌یاد ماندنی را برای شما به یادگار خواهد گذاشت.

دروازه دریایی فاماگوستا

دروازه دریایی فاماگوستا، حدود ۶ قرن قدمت دارد و جزو زیباترین نقاط فاماگوستا به‌شمار می‌آید. این دروازه از داخل به‌صورت چوبی طراحی شده و دروازه‌های آهنی غول پیکری به مرور زمان به آن اضافه شده است.

شهر سالامیس فاماگوستا – جاذبه های قبرس شمالی

شهر باستانی سالامیس در فاماگوستا قرار دارد. این شهر تاریخی در قسمت شرقی قبرس قرار گرفته و یکی از مهمترین و جذاب‌ترین سایت‌های باستان شناسی و جاذبه ‌های قبرس شمالی است. قدمت این شهر باستانی مربوط به قرن ۱۲ قبل از میلاد است و رشد و پیشرفت زیادی را در طی سالیان سال شاهد بوده است، اما بعد از حمله عرب‌ها، زلزله و جزرومدهای فراوان، بیشتر بناهای آن تخریب شده است و تنها به‌صورت خرابه‌های توریستی باقی‌مانده است.

بر اساس مطالعاتی که روی خرابه‌های شهر سالامیس صورت گرفته است، این شهر جزو مراکز تجاری و مهم آن زمان بوده است، ازهمین‌رو آثار و بناهای رومی زیادی در آن قرار دارد.

ساحل گلپسیدس قبرس شمالی

ساحل گلپسیدس، این ساحل زیبا در فاصله‌ی ۵۷ کیلومتری شهر گرینه قرار گرفته است و یکی از زیباترین جاذبه ‌های قبرس شمالی به‌شمار می‌رود. این ساحل دارای ماسه‌های ریز طلایی رنگ است که همین مورد سبب تفاوت این ساحل از دیگر سواحب قبرس شمالی می‌شود.

عمق کم ساحل، شن‌های نرم، پهناور بودن ساحل، وجود رستوران‌های زیبا و ماسه‌های طلایی رنگ ساحل باعث شده است که این ساحل از محبوبیت زیادی در بین گردشگران برخوردار باشد.

ساحل گلپسیدس قبرس شمالی - الی گشت

ساحل لاک پشت‌ های قبرس شمالی

ساحل لاک‌پشت‌ها یا ساحل آلاگادی از زیباترین جاذبه‌ های قبرس شمالی است که در شهر گرینه قرار دارد. این ساحل دارای جزایر زیادی است که لاک‌پشت‌ها در آن‌جا تخم‌گذاری می‌کنند، سپس تخم خود را در شن‌ها دفن کرده تا در فصل تابستان رشد کند و از تخم بیرون بیاید. اگر شما هم می‌خواهید لاک‌پشت‌های کوچک سبز رنگ را که تازه از تخم بیرون آمده‌اند و به سمت دریا می‌روند ببینید حتما در فصل تابستان از این مکان دیدن کنید. این صحنه حتما برای شما و خصوصا فرزندانتان بسیار جذاب و دیدنی خواهد بود. مردم بومی قبرس شمالی نیز بیشتر این ساحل را برای استراحت و تفریح انتخاب می‌کنند.

لارناکا

سومین شهر زیبای قبرس شمالی، لارناکا است که به ساحل‌های زیبا و جذابش در بین گردشگران شهرت دارد. شب‌در ساحل‌های لارناکا بسیار جذاب و به‌یادماندنی است و رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های مختلف که منوی متنوعی از غذاها را سرو می‌کنند، جذابیت سواحل لارناکا را دوچندان می‌کنند. از مکان‌های دیدنی لارناکا می‌توان به کلیسای سنت لازاروس، قلعه لارناکا، مسجد جامع کبیر و دریاچه‌ی نمک اشاره کرد.

اگرچه جاذبه‌ های قبرس شمالی بسیار زیاد است، اما بازدید از شهرهای لیماسول، شهر واروشا، شهر باستانی کوریون، پارک آبی اختاپوس، حمام تاریخی قبرس شمالی و غیره را نیز از دست ندهید.

لارناکا - الی گشت

سخن نهایی درباره جاذبه های قبرس شمالی

قبرس شمالی مقصدی است که برای ایرانیان و دیگر گردشگران مکانی زیبا و در دسترس است که می‌توانند به‌راحتی از مکان‌های تاریخی و تفریحی بازدید کنند. در این مطلب مهمترین و معروف‌ترین جاذبه‌ های قبرس شمالی را برای شما بیان کردیم، امیدواریم که این اطلاعات برای شما مفید باشد تا بتوانید سفری دلچسب و به‌یاد‌ماندنی از قبرس شمالی داشته باشید.