ثبت‌نام در رشته علوم انسانی در مدارس عادی ممنوع شد

تی تی خبر : با ممنوعیت ثبت نام در رشته های علوم انسانی در مدارس دولتی عادی تهران، دبیرستانی های متقاضی تحصیل در این رشته از سال آینده باید در مدارس «فرهنگ» ثبت نام کنند. با ممنوعیت ثبت نام در رشته های علوم انسانی در مدارس دولتی عادی تهران، دبیرستانی های متقاضی تحصیل در این رشته […]

۱۵-۱۱-۲۷-۱۸۳۶۲۷۰۴٫jpegتی تی خبر : با ممنوعیت ثبت نام در رشته های علوم انسانی در مدارس دولتی عادی تهران، دبیرستانی های متقاضی تحصیل در این رشته از سال آینده باید در مدارس «فرهنگ» ثبت نام کنند.

با ممنوعیت ثبت نام در رشته های علوم انسانی در مدارس دولتی عادی تهران، دبیرستانی های متقاضی تحصیل در این رشته از سال آینده باید در مدارس «فرهنگ» ثبت نام کنند؛ مدرسه ای که از آغاز تاسیس نام غلامعلی حدادعادل و عنوان «مدرسه تخصصی علوم انسانی» را یدک می کشید و حالا الگویی برای تاسیس مدارس فرهنگ در کل سطح شهر تهران شده است.

اگرچه تاکنون تصور عموم بر این بوده که محصلان رشته علوم انسانی در مدارس، دچار مشکلات درسی اند، اما صبح امروز این خبر از سوی مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران عنوان شد که از تکثیر مدل آموزشی حداد عادل در مناطق ۲۴ گانه تهران حکایت می کند و حال تنها دانش‌آموزان مستعد باید در مدارس فرهنگ این رشته را بخوانند.

بر این اساس از سال آینده هدایت تحصیلی در پایان دوره اول متوسطه انجام خواهد شد و ثبت نام در رشته ادبیات و علوم انسانی را در مدارس دولتی عادی صورت نخواهد گرفت. در حال حاضر حدود ۱۲ مدرسه فرهنگ در سطح شهر تهران وجود دارد که به گفته اسفندیار چهاربند تلاش اداره آموزش و پرورش تهران بر این است که با راه اندازی حداقل ۲۴ مدرسه دیگر تا سال آینده دبیرستان‌های فرهنگ توسعه یابد؛ به طوری که منطقه آموزشی دارای یک دبیرستان فرهنگ باشد.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران براساس آنچه در سند تحول بنیادین آمده است، ارتقای کیفی رشته علوم انسانی مد نظر است نه ارتقای کمی، چنانچه در سند تحول بنیادین بر شناسایی استعدادهای برتر و هدایت آن‌ها به ادامه تحصیل در رشته‌های علوم انسانی تأکید شده است و بنابراین تلاش بر این است که مدارس فرهنگ تقویت شوند تا به ارتقاء کیفیت تحصیل در این رشته بیانجامد. برای برنامه ریزی و اجرای دقیق این طرح تصمیم بر این است که جلساتی مداوم با مدیران مدارس برگزار شود تا جزئیات هدایت تحصیلی و اهمیت رشته‌ها را برای آن‌ها تبیین شود.

صندلی خالی دانشگاه ها و هدایت تحصیلی در مدرسه

پس از ۲۲ سال، انتخاب رشته بار دیگر به پایان دوره اول متوسطه بازگشته است. مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت که هدایت تحصیلی در دوره نهم در سال تحصیلی ۹۵ صرفا به معنای انتخاب یک رشته نیست، بلکه نتایج این هدایت تحصیلی در توزیع منابع انسانی در بازار کار در سال‌های آینده موثر است و اگر انحرافی در این زمینه به وجود آید هزینه‌هایی برای کشور دربرخواهد داشت چرا که هدایت تحصیلی را جدا از هدایت شغلی نیست.

او ریشه ۳۰۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه‌ها را در هدایت تحصیلی مستتر دانسته چرا که تا پیش از این توسعه آموزش عالی علامت‌های اشتباهی به هدایت تحصیلی می‌داد و حال به گفته چهاربند، آموزش و پرورش باید این سکان را در دست بگیرد و به آموزش عالی علامت دهد که چگونه توسعه یابد.

پایان امسال هدایت تحصیلی براساس نیاز به رشته‌ها انجام می‌شود و صرفا تقاضای دانش‌آموز در انتخاب رشته موثر نیست.چهاربند به این مسئله اشاره کرده که خانواده ها می توانند دانش آموزان را به رشته های فنی و حرفه ای هدایت کنند. بر این اساس هدایت ۳۵ درصد دانش‌آموزان به سمت شاخه‌های فنی و حرفه‌ای یکی از دستاوردهای طرحِ هدایت دانش آموزان رشته علوم انسانی به مدارس فرهنگ خواهد بود.

در پایان سال تحصیلی جاری دانش‌آموزان پایه نهم باید انتخاب رشته کنند و به شاخه‌ها و رشته‌های مختلف تحصیلی هدایت شوند. حال با توجه به تصمیم بر تحول جدید در نظام آموزشی این نگرانی وجود دارد که اگر زیر ساخت های لازم برای این تحول تا موعد مقرر مهیا نشود، چه مشکلاتی گریبان حوزه آموزش علوم انسانی را خواهد گرفت.

چهاربند این تحول در نظام تعلیم و تربیت را مرحله ای سرنوشت‌سازی در استقرار ساختار جدید خوانده و درباره این نگرانی ها گفته: «اگر برنامه‌ریزی‌های دقیق و هوشمندانه نداشته باشیم و نتوانیم این مرحله را به درستی اجرا کنیم در آینده دستخوش تبعات ناگواری می‌شویم و ممکن است دستاوردهای سال‌های گذشته نیز مورد تهدید قرار بگیرند.»

منبع : خبرآنلاین