گزینه های شهرداری رشت (قسمت سوم)

ثابت قدم در راه بازگشت به شهرداری رشت/ مردم بزرگترین حامی معمار رشت نوین/ از رویای بزرگترین پیاده راه جهان تا برندسازی و توسعه شهری

چه حامی او باشیم و چه منتقد، چه بخواهیم و چه نخواهیم، نام او با به نام رشت گره خورده است. وقتی صحبت از انتخاب شهردار می شود نمی توان به سادگی از کنار نام او عبور کرد. صحبت از کسی است که دو بار شهردار این شهر بوده و با تمام انتقادها، تحولاتی را در این شهر رقم زده که باعث شده هنوز هم بسیاری از شهروندان، حتی آنان که نام نمایندگان فعلی و اعضای شورای شهرشان را نمی دانند، از او به نیکی یاد کنند. مردی که هم راه ارتباط با مردم را می داند و هم راه ورود به قلب آنان را و او کسی نیست جز سیدمحمدعلی ثابت قدم مدیری که حالا در راه بازگشت به شهرداری رشت قرار دارد. 

اختصاصی حرف تازه – بهنیا ثابت رفتار: چه حامی او باشیم و چه منتقد، چه بخواهیم و چه نخواهیم، نام او به نام رشت گره خورده است. وقتی صحبت از انتخاب شهردار می شود نمی توان به سادگی از کنار نام او عبور کرد. صحبت از کسی است که دو بار شهردار این شهر بوده و با تمام انتقادها، تحولاتی را در این شهر رقم زده که باعث شده هنوز هم بسیاری از شهروندان، حتی آنان که نام نمایندگان فعلی و اعضای شورای شهرشان را نمی دانند، از او به نیکی یاد کنند. مردی که هم راه ارتباط با مردم را می داند و هم راه ورود به قلب آنان را و او کسی نیست جز سیدمحمدعلی ثابت قدم مدیری که حالا در راه بازگشت به شهرداری رشت قرار دارد.

ثابت قدم معمار رشت نوین در راه بازگشت به شهرداری

دوران حضورش در راس شهرداری رشت با اقدامات عمرانی فراوانی همراه بود تا باعث شود از او به عنوان معمار رشت نوین یاد شود. احداث پیاده راه فرهنگی یادگار همان دوران است که در ذهن ها ماندگار شد و رشت را به عنوان شهر پایلوت برای سند بازآفرینی شهری در سطح کشور معرفی کرد. هرچند به هزینه های احداث پیاده راه و حتی کیفیت مصالح در آن زمان انتقادهایی وارد شد و برخی کسبه و بازارایان نگران آینده کسب و کارهایشان بودند و یا نگرانی هایی در خصوص مباحث ترافیکی مطرح شد اما در مجموع مزایای آن به مراتب بیش از معایبش بوده و امروز این پیاده راه یکی از محبوب ترین نقاط شهر رشت و از جاذبه های گردشگری این شهر به شمار می رود. شاید بازگشت ثابت قدم بتواند نقاط ضعف این پیاده راه را نیز رفع نماید و ضمن تکمیل رینگ مرکزی شهر، گام های بیشتری به سوی احداث طولانی ترین پیاده راه در رشت برداشته شود.

مرور بخشی از اقدامات گذشته و رویای بزرگترین پیاده راه جهان

بیراه نیست اگر بگوییم ثابت قدم اجرایی ترین شهردار نیم قرن اخیر رشت بوده است و پیاده راه تنها یکی از اقدامات او در دوران حضورش به شمار می رود. احداث پارک های حاشیه رودخانه ها، افزایش قابل توجه تعداد ایستگاه های آتش نشانی، پروژه جمع آوری و هدایت آب های سطحی، افزایش تعداد پل های عابر پیاده، توجه به برندسازی شهر رشت در سطح بین المللی و ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو، افزایش سطح مشارکت های مردمی از روش هایی نظیر برگزاری فستیوال ها و استفاده از ظرفیت رسانه ها و حضور مستمر در محلات مختلف گوشه هایی از اقدامات عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی او در این دوران بوده است که بازگشت او می تواند بار دیگر رویا احداث بزرگترین پیاده راه جهان را زنده نماید.

نگاهی به سوابق ثابت قدم

شهردار اسبق رشت ۴۷ ساله و اصالتا رشتی است و در کوچه و خیابان های همین شهر پرورش یافته است. عضو هیئت علمی دانشگاه است و تحصیلات خود را در رشته شهرسازی و در گرایش اقتصاد و مدیریت شهری در مقطه دکتری به پایان رسانده است. کارشناسی ارشد او شهرسازی و مدرک کارشناسی او مهندسی عمران بوده است که نشان از تحصیلات کاملا مرتبط او با حوزه مدیریت شهری دارد. در بخشی از سوابق کاری او علاوه بر دو دوره حضور در راس شهرداری رشت که منجر به شناخت کامل او از اوضاع و احوال شهر می شود مواردی چون مدیرکل مهندسی بنیاد مستضعفان و جانبازان کشور، مدیرکل تامین مسکن بنیاد شهید و امور ایثارگران، نظارت و اجرای پروژه های راهسازی کشور، معاونت  برنامه‌ ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌ های صنعتی ایران و همچنین سرپرست معاونت عمران و محیط زیست سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران دیده می شود که نشان از ارتباطات کشوری او دارد. او همچنین در سال ۹۲ مدیر شهری برتر کشوری شد. وی همچنین سوابق اجرایی بسیاری را نیز در کارنامه داشته است.

دریافت دو جایزه بین المللی

در کنار تمام جوایز داخلی، ثابت قدم برای احداث پیاده راه موفق به کسب جایزه بین المللی نشان طلایی شد.

او همچنین بعد از ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی جایزه دیگری را از یونسکو دریافت کرد.

صلاحیتی که این بار احتمالا تایید شود

یکی از نگرانی هایی که در خصوص او مطرح است بحث مربوط به تایید صلاحیت او است. چرا که ثابت قدم یک بار برای شهرداری گرگان انتخاب شد اما صلاحیت او احراز نشد. اما برکسی پوشیده نیست که مباحث سیاسی در چنین اتفاقاتی تاثیرگذار است. در دوران دولت روحانی، ثابت قدم در جناح رئیسی و قالیباف قرار می گرفت و چنین مسائلی کار را برای او سخت می کرد اما اکنون در زمان استقرار دولت رئیسی به نظر می رسد اوضاع و احوال سیاسی کشور به سود او در جریان است. حضور او در کنار قالیباف در سفر اخیر رئیس مجلس به رشت و نقش تعیین کننده او در مسیر انتخابات ریاست جمهوری با حضور در کنار سردار دهقان و حمایت های گذشته او از رئیسی و قالیباف نشان می دهد اکنون ازلحاظ معادلات سیاسی کار تایید صلاحیت او به مراتب ساده تر از گذشته است.

انتخاب ثابت قدم انتخابی برای بازگشت به مدار توسعه 

بدون شک در غیاب مردم و با کاهش مشارکت های مردمی احتمال بازگشت به مسیر توسعه و جذب سرمایه گذاران مختلف بسیار اندک خواهد بود. انتخاب ثابت قدم که در گذشته نیز پای سرمایه گذاران مختلف و حتی مدیرانی از سایر کشورها را به رشت باز کرده بود و راه و روش همراه ساختن مردم را نیز به خوبی می داند انتخابی است که اکنون می تواند به رشد و توسعه دوباره رشت کمک نماید. هرچند ضرورت دارد برخی بی انضباطی های مالی دوران حضور او و عزل و نصب های پرشمار آن دوران توسط اعضای شورا مدیریت شود اما در مجموع بدون شک مزایای دوران حضور او از شهرداران پس از او نظیر نصرتی، حاج محمدی، احمدی و بسیاری از سرپرست های شهرداری بسیار بیشتر بوده است. امروز هم مقایسه سوابق او با بسیاری از گزینه های شهرداری کفه ترازو را به نفع او سنگین می کند به طوری که حتی اگر به برخی روش های مدیریتی او نیز انتقاد داشته باشیم باز هم نمی توانیم توانمندی های او در قیاس با بسیاری از گزینه ها را نادیده بگیریم.

مردم بزرگترین حامی ثابت قدم

اگر بخواهیم بر طبق روال گزارش های قبل مهم ترین حامیان احتمالی گزینه های شهرداری رشت را معرفی کنیم باید بگوییم در خصوص ثابت قدم، مردم مهم ترین حامی احتمالی او خواهند بود؛ مردمی که همچون بسیاری از رسانه ها امروز دریافته اند سبک و سیاق ثابت قدم در مدیریت هرچه بوده حاصل آن تغییر چهره شهری بوده که در پنجاه سال اخیر آنچنان تحولی را به خود ندیده است. البته علاوه بر او گزینه های دیگری نیز چنین ویژگی هایی دارند و باید دید در نهایت شورا چه تصمیمی خواهد گرفت؟ اما آنچه محتمل است حتی اگر این شورا نیز او را به عنوان شهردار رشت انتخاب نکند ثابت قدم به زودی مسئولیتی دیگر در این دولت خواهد داشت و پس از یک وقفه کوتاه مدت بار دیگر به عرصه مدیریتی بازخواهد گشت.