نهمین جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری

توقف صدور پروانه در خیابان های تازه تاسیس رشت تا زمان تهیه نقشه جامع نما

نهمین جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر رشت به ریاست مسعود عباس نژاد و با حضور محسن سماکچی و نادر حسینی دیگر اعضای کمیسیون، ظهر امروز ۶ آذر ۱۴۰۲ در ساختمان شورا برگزار شد.

به گزارش اختصاصی حرف تازه ،

انتقاد عباس نژاد از عدم ارجاع پرونده های تخلفات نما به کمیسیون ماده ۱۰۰

تاکید سماکچی بر رعایت دستورالعمل نما برای داشتن شهری زیباتر

حسینی: کارشناسان شهرداری در خصوص تخلفات نما توجیه نشده اند

دستور جلسه:

۱- بررسی راهکارهای لازم جهت ایمن سازی نمای ساختمان ها و ضوابط سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت

۲- تشکیل کارگروه نما

انتقاد عباس نژاد از عدم ارجاع پرونده های تخلفات نما به کمیسیون ماده ۱۰۰

مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر رشت، در ابتدای این جلسه تصریح کرد: بحث نما در شهر رشت رها شده است و پلن خاصی به خصوص در خیابان های تازه تاسیس نداریم. در سال های گذشته، اتفاقی در خیابان معلم رخ داد و الزام ساخت رواق در این خیابان، زیبایی خاصی به آن بخشید.

عباس نژاد افزود: برای احداث خیابان سرگل به سعدی میلیاردها تومان هزینه شده است اما امروز هر ساختمان نمای متفاوتی دارد. سیما و منظر شهری در شهر رشت آشفتگی عجیبی دارد. ضمن آن که عدم رعایت ضوابط نما می تواند خطرات جانی نیز در پی داشته باشد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر رشت با اشاره به ضرورت نورپردازی نما در ساختمان های بر خیابان، به تاریکی خیابان های مجاور دانشکده علوم پایه دانشگاه گیلان پرداخت و خاطر نشان کرد: پیگیر هستیم تا الزاماتی در معاونت شهرسازی لحاظ شود و ساختمان هایی که بهره برداری اداری و تجاری دارند حتما مجهز به نورپردازی مناسب شوند و در شب روشن باشند. در غیر اینصورت جریمه در نظر گرفته شود.

مسعود عباس نژاد در ادامه به موضوع نماهای پرخطر اشاره کرد و افزود: سازه های با نمای کامپوزیت با کوچکترین اتفاقی دچار حریق می شود و سازه هایی که نمای سراسر شیشه ای دارند در زلزله یا اتفاقات مشابه خطر آفرین هستند. کارگروهی تعیین شود تا در بحث ایمنی و سیما و منظر شهری الزاماتی دیده شود. می توان در این کارگروه از حضور مشاوران و اساتید دانشگاه بهره برد.

عباس نژاد در ادامه بیان داشت: بلوار امام علی، یک خیابان تازه تاسیس است که اکنون برای ساختمان های در حال ساخت پروانه صادر می شود. وقتی الزاماتی در حوزه شهرسازی وجود نداشته باشد و یا اگر وجود دارد اجرایی نمی شود باز هم ساختمان ها لنگه به لنگه می شوند. یک نظم و ایده جدیدی باید در خیابان های جدید برای ایجاد هارمونی اعمال شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر رشت بحث نما را یک موضوع شکست خورده دانست و تصریح کرد: در دو سال گذشته معاونت شهرسازی یک پرونده برای عدم رعایت ضوابط نما به کمیسیون ماده صد ارجاع نداده است.

مسعود عباس نژاد خواستار اقدامات سختگیرانه در حوزه شهرسازی برای رعایت الزامات نما شد و گفت: برای خیابان های تازه تاسیس صدور پرونده تا زمانی که نقشه راه تعریف شود متوقف شود.

تاکید سماکچی بر رعایت دستورالعمل نما

محسن سماکچی نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر رشت، خواستار کمک مدیران مربوطه برای قانون گذاری در این زمینه شد و گفت: با کمک مدیران شهرسازی می توانیم الزامات را به قانون تبدیل کنیم تا سیما و منظر شهری بهتری داشته باشیم.

سماکچی با بیان اینکه می خواهیم در موضوع نما پیشگام شویم افزود: رشت شهر ماست و می خواهیم شهری با سیمای زیباتری داشته باشیم.  متاسفانه کوچه های شهر به کوچه های بدون درخت تبدیل شده اند. اینقدر مجوز درب پارکینگ داده ایم که درختی باقی نمانده است.  برخی شهروندان درختان را از ریشه خشک می کنند که مجبور شویم مجوز قطع صادر کنیم.

نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه ایده های فرزندان رشت می تواند در سطح کشور بی نظیر باشد خاطر نشان کرد: چرا از این ایده ها استفاده نکنیم و از اولین شهرهایی نباشیم که دستورالعملی برای نما بگذاریم و واقعا اجرا کنیم؟ امروز این اراده در شورا وجود دارد. اگر فشار وجود داشته باشد و پایان کار صادر نشود سازنده برای نمای ساختمان هزینه بیشتری می کند و از دستورالعمل پیروی می کند.

محسن سماکچی افزود: در ۲۰ سال آینده رشت رشد خواهد کرد. مهاجرت به این شهر افزایش خواهد یافت. نباید ساختمان ها کوتاه و بلند و بدون نظم و برنامه ساخته شوند. باید حداقل ها در نما رعایت شود. اعضای شورا دوست دارند ایده های حوزه شهرسازی را به اجرا بگذارند. اجرای این دستور العمل می تواند یادگاری از شورای ششم باشد.

 

حسینی: کارشناسان شهرداری در خصوص تخلفات نما توجیه نشده اند

نادر حسینی دیگر عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر رشت خاطر نشان کرد: تمام پروانه های صادر شده در منطقه به امضای مدیر منطقه می رسد. کارشناسان شهرداری بر پرونده ها نظارت می کنند اما در خصوص نما توجیه نشده اند.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری افزود: کارشناسان شهرداری باید مشکلات نما را نیز به طور ویژه مدنظر قرار دهند و معاونت شهرسازی، باید در خصوص تمامی پروانه ها پیش از صدور پایان کار، رعایت الزامات نماسازی را در نظر بگیرد.

در پایان جلسه با نظر اعضای کمیسیون مقرر گردید:

– توقف صدور پروانه در خیابان های تازه تاسیس(سرگل به سعدی و بلوار امام علی) تا زمان تعریف الزامات و ضوابط نما

– خیابان منظریه به صورت پایلوت در بحث نورپردازی ساختمان های اداری و تجاری در نظر گرفته شود

– ساختمان های بزرگ و پرخطر شناسایی شوند و در خصوص نوع نما و سنگ از سازمان آتش نشانی تاییدیه بگیرند.