در گفتگو با دکتر جواد تن زاده مطرح شد:

توسعه پایدار رشت با عوارض و اعتبارات دولتی به دست نمی آید/ چشم انداز روشن جذب سرمایه گذار با ایجاد مشوق ها

حرف تازه – یکی از مشکلات شهرداری رشت بی تردید مشکلات مالی است. بخشی از این مشکلات مالی ناشی از آن است که شهرداری رشت در جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی موفقیت چندانی به دست نیاورده است و بنابراین مجبور است بخش قابل توجهی از درامد حاصله خود را صرف امور عمرانی، زیر بنایی، محیط […]

حرف تازه – یکی از مشکلات شهرداری رشت بی تردید مشکلات مالی است. بخشی از این مشکلات مالی ناشی از آن است که شهرداری رشت در جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی موفقیت چندانی به دست نیاورده است و بنابراین مجبور است بخش قابل توجهی از درامد حاصله خود را صرف امور عمرانی، زیر بنایی، محیط زیستی، زیباسازی و … کند. شاید همین امر موجب می شود تا شهرداری بارها در مخارج اولیه خود به مشکل بربخورد و حتی شاهد عدم پرداخت به موقع حقوق ها در سالهای اخیر باشیم.

در همین راستا برای روشن شدن موضوع به سراغ دکتر جواد تن زاده رفته ایم. جواد تن زاده دکترای مهندسی حمل و نقل و  ترافیک و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی سوابق قابل توجهی در مدیریت شهری دارد. این جوان رشتی سالها در سمت های مختلف در شهرداری تهران مشغول فعالیت بوده است و تجربیات ارزشمندی را به دست آورده است. اما سوابق او محدود به مدیریت شهری نیست. تن زاده معاون فنی و نیز برنامه ریزی و امور تولیدی سازمان شهرک های صنعتی و صنایع کوچک استان تهران و همچنین معاون فنی و مشاور شرکت فرودگاه های کل کشور و نیز رییس شورای فنی راه و شهرسازی استان تهران بوده است. نگاهی به سوابق دکتر تن زاده نشان می دهد او علاوه بر شناخت خوب از مسائل مربوط به حوزه مدیریت شهری، با مسائل اقتصادی و درامدزایی نیز آشنایی کافی دارد.

بخشی از گفتگوی حرف تازه با دکتر جواد تن زاده در ادامه آمده است:

آقای دکتر درامدزایی در شهرداری رشت و سرمایه گذاری در این شهر به یک معضل تبدیل شده است که هرچند در ماه های اخیر روند بهتری گرفته است اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد. نظر شما در خصوص منابع درامدی شهرداری ها چیست؟

چشم انداز روشنی جهت جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی با ایحاد مشوق ها و راهکارهای مدون در مدیریت شهری رشت متصور هستم. یکی از رویکردهای اصلی در حوزه مدیریت شهری کم کردن وابستگی به کمکهای دولتی و عوارض و حرکت به سمت شناسائی درآمدهای پایدار و روش ها و ابزارهای جدید تامین منابع مالی در مدیریت شهری نظیر جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، انتشار اوراق مشارکت و استفاده از تسهیلات بانکی است.

 و چه راهکارهایی برای جذب سرمایه گذاران پیشنهاد می دهید؟ 

در این راستا اطلاع رسانی، فرهنگ سازی، تبلیغات و بازاریابی برای فراهم نمودن زمینه مشارکت شهروندان و سرمایه گذاران برای جذب سرمایه های بخش خصوصی از اهمیت زیادی برخوردار است و البته روابط عمومی هر شهرداری در این عرصه می تواند نقش مهمی ایفا کند که باید از ظرفیت های موجود در این حوزه استفاده کرد. بنابراین وجود داشتن نقشه راه همه جانبه شامل سازمان آگاهی و جامعه آگاهی در زمینه جذب سرمایه های داخلی و خارجی درحد قابل قبول از الزامات این برنامه ریزی است.

 

به نظر شما پس از جذب این سرمایه ها به چه سمتی باید سوق داده شوند تا درامدهای پایداری هم برای شهرداری رشت ایجاد شود؟

جذب سرمایه های بخش خصوصی در شهرداری رشت ، با توجه به سرمایه های مادی و معنوی موجود در شهر رشت در زمینه جاذبه های مذهبی، تاریخی، فرهنگی، طبیعی و یادمانهای دفاع مقدس، مدیریت پسماندها، توسعه فضای سبز، احداث مراکز تفریحی و گردشگری و مراکز تجاری و نوسازی بافت های فرسوده که علاوه بر اشتغال زایی، تاثیر زیادی در ایجاد درآمد های پایدار برای مدیریت شهری نیز خواهد داشت و باعث بهبود وضعیت اقتصادی شهر، کارآفرینی و ورود شهرداری به عرصه های جدید کار و تلاش و خدمت رسانی و ارتقای سطح رفاه شهروندان می شود.

 

شهرداری تا چه زمانی قادر خواهد بود با درامد زایی از عوارض و یا حمایت ها و اعتبارات دولتی نسبت به تامین مخارج شهر و پیمودن روند توسعه اقدام کند؟ وقت آن نرسیده است که تحولی بنیادین در نگاهمان به مباحث درامدی و سرمایه گذاری شهرداری داشته باشیم؟ 

بحث جذب سرمایه گذاری با بحث بازاریابی تجاری رابطه تنگاتنگ دارد. همانطور که سازمانهای تولیدی و یا خدماتی از متخصصین مجرب در زمینه بازاریابی محصولات خود استفاده می کنند، شهرداری هم در زمینه جذب سرمایه گذار بایستی از متخصصین امر مرتبط با مهندسی عمران و آشنا با علم اقتصاد و اصول مدیریت مالی و سرمایه گذاری استفاده نماید. چرا که توسعه و رشد پایدار شهرداری با اخذ عوارض و یا اعتبار دولتی محقق نخواهد شد و نیاز است که مدیران با رویکرد استراتژیک و بلند مدت نسبت به جذب سرمایه گذار اقدام نمایند و مسیر رسیدن به اهداف را هموار نمایند.

بعضی متخصصین از ضرورت جلب اعتماد سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری مطمئن در رشت می گویند. اما در یکی دو سال اخیر شاهد آن بوده ایم سرمایه گذارانی به این شهر آمده اند و حتی آنها هم از تغییر پیاپی مدیران حوزه های مختلف شهرداری متعجب شده اند. آیا با وجود این عزل و نصب های پیاپی و از سوی دیگر تغییرات پیاپی در راس شهرداری رشت می توان انتظار اعتماد از سوی سرمایه گذاران داشت؟

باید توجه داشت در کنار امنیت سرمایه گذاری که آن را مهمترین آیتم برای سرمایه گذار می دانند، موارد دیگری نیز وجود دارد که بر تصمیم سرمایه گذار برای سرمایه گذاری تأثیر می گذارد که شامل ثبات مدیریتی مبتنی بر شایسته سالاری و دور از روابط و بازی های سیاسی و جناحی و نیز مبتنی بر نرخ و مدت زمان بازگشت سرمایه می باشد که سرمایه گذار با در نظر گرفتن شرایط خود نسبت به آن تصمیم گیری و اقدام می نماید. همچنین باید توجه داشته باشیم که اصول اصلی سرمایه گذار همانند امنیت سرمایه گذاری، داشتن پشتوانه و حمایت سازمانی، مطمئن بودن از بدست آوردن سود منطقی از قِبَل سرمایه گذاری و… همیشه ثابت خواهد بود.

ادامه این گفتگو در آینده نزدیک منتشر خواهد شد…