توسعه ساختمان های سبز با الگو برداری از ضوابط شهرداری رشت | تامین منابع مالی زباله سوز رشت
در جلسه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری مجمع مشورتی روسای شوراها و شهرداران بر توسعه ساختمان های سبز با الگو برداری از ضوابط شهرداری رشت تاکید شد.
به گزارش قلم آزاد، محمد عسگری رئیس شورای اسلامی شهر اراک در ابتدای جلسه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور و شهرداران مراکز استان ها که به میزبانی رشت در دانشگاه گیلان برگزار شد، بیان داشت: راهکارهای مدیریت بهینه پسماندهای شهری، شناسایی و کنترل آلودگی صوتی در شهرها و همچنین توسعه ساختمان های سبز سه موضوع اصلی است که در این جلسه بررسی می شود.
وی افزود: در بحث پسماند شهری مشکلات شهرها موضوعات مشابهی است. بحث زباله گردها، به سرانجام نرسیدن کارخانه های بازیافت زباله و فقدان قوانینی که مانع فعالیت زباله گردها شود مسائل مشترک شهرها است. به دلیل فقر، شاهد مسائلی مثل زباله گردی هستیم و تمایلی به مقابله با آن وجود ندارد.
رئیس شورای شهر اراک خاطرنشان کرد: حتی اگر برخورد قضایی با زباله گردی صورت بگیرد جرائم ماده ۱۶ بازدارندگی لازم را ندارد و با این جرائم در حوزه تفکیک زباله به نتیجه نمی رسیم.
عسگری در ادامه بیان داشت: متوسط تولید زباله در ایران به مراتب بیشتر از کشورهای اروپایی است. در روستاها نیز تولید زباله به سرعت رو به افزایش و نزدیک شدن به آمار زباله شهری است.
محمدباقر بشردانش معاون خدمات شهری شهرداری رشت نیز تصریح کرد: در بحث تفکیک از مبدا، شهرداری ها اقداماتی انجام داده اند اما در کل کشور به معنای واقعی تفکیک زباله از مبدا اتفاق نمی افتد. دلایل مختلفی نیز وجود دارد که یکی از موارد این است وظایفی به برخی وزارتخانه ها ابلاغ می شود که در تناقض با وظایف دیگر وزارتخانه ها است.
وی افزود: شهرداری رشت در بحث تفکیک از مبدا با تمام اقدامات شاید به یک سوم زباله ای دست یابد که به اماکن غیررسمی منتقل می شود.
بشردانش همچنین تصریح کرد: حدود صد نقطه غیررسمی را شناسایی و در این خصوص با محیط زیست مکاتبه کرده ایم. آیا این مراکز در سطح شهر آلودگی محیط زیستی ندارند؟ اگر اجماعی وجود داشته باشد به نتیجه مطلوب تری می رسیم. اگر این مراکز رسمیت ندارند صدور مجوز چه معنایی دارد؟ و اگر رسمیت دارند شهرداری ها چه مسئولیتی دارند؟ این تناقض باید رفع شود تا در تفکیک زباله از مبدا به نتایج بهتری برسیم.
حسن کریمی کرنق رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه رشت و همه شهرها با معضل پسماند مواجهند بیان داشت: در دوره ششم شورا، مباحث مرتبط با مدیریت پسماند از جمله بحث بهسازی لندفیل سراوان با جدیت پیگیری شد.
کریمی کرنق با تاکید بر اینکه بحث تفکیک زباله از مبدا جدی گرفته نشده است اظهار داشت: در این موضوع متاسفانه همکاری لازم را از سوی دستگاه قضا نداریم. در صورتی که این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید با محتواسازی و آموزش در سطح کشور نهادینه شود. در بحث زباله تر نیز دستگاه هایی وجود دارد که زباله را از حالت حجیم خارج می کند و باید به این موارد توجه شود.
رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت همچنین ضمن تشریح فرآیند مدیریت پسماند، تصریح کرد: بحث تامین منابع مالی زباله سوز رشت از مهم ترین مواردی است که باقی مانده است. دیگر شهرهایی که همزمان با رشت، موضوع زباله سوز را پیگیری کردند به مرحله بهره برداری رسیده اند اما زباله سوز رشت به دلیل عدم تامین منابع بلاتکلیف مانده است.
محسن محمدی عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در گروه محیط زیست و منابع طبیعی، نیز بیان داشت: در کشوری زندگی میکنیم که مسائل پیچیده حل شده اما موضوع پسماند هنوز به نتیجه نرسیده است و شاید اراده کافی در این زمینه وجود نداشته است.
محمدی در ادامه عنوان کرد: اگر بخواهیم مشکل پسماند را حل کنیم بازیافت و کمپوست از جمله مهم ترین راه حل های آن است. زباله سوز نیز به تنهایی چاره کار نیست و اگر قرار بر راه اندازی ان است باید از لحاظ آلایندگی و گازهای سمی نظارت و مدیریت لازم وجود داشته باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان خاطرنشان کرد: بیان موضوع و توجه به موضوع دو مساله مجزاست. صندوق ملی محیط زیست باید در کنار شهرداری ها قرار بگیرد و کارخانه کمپوست را حمایت کند. اگر شرکتی قصد سرمایه گذاری در حوزه محیط زیست دارد باید در سود و ضرر در کنار مدیریت شهری باشد. اگر این موارد را در اجرا در کنار هم بگذاریم در چند سال آینده در موضوع پسماند به نتیجه خواهیم رسید.
محمدی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار همکاری سازمان های ذی ربط در مساله مدیریت پسماند شد و گفت: اگر بخواهیم به فارغ التحصیلان محیط زیست و متخصصان، مجوز تاسیس شرکت های محیط زیستی بدهیم و کارخانه های کوچک بازیافت را راه اندازی کنیم و مناطقی را در اختیارشان بگذاریم و مراکز تفکیک از مبدا را در نقاط مختلف فعال کنیم می توانیم به نتیجه مطلوب برسیم.
منصور مرادلو رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز در ادامه جلسه کمیسیون اذعان داشت: مشکلات پسماند در شمال کشور با مشکلات زنجان متفاوت است. در شمال کشور به دلیل حضور مسافران و تولید زباله بیشتر مشکلات بیشتری وجود دارد.
مرادلو همچنین با اشاره به فعالیت یک کارخانه تولید کاغذ در زنجان، خاطرنشان کرد: در این کارخانه بیش از ۲ هزار نفر اشتغال دارند اما در کنار آن شهرداری زنجان باید روزانه ۹۰ تن زباله این کارخانه را بپذیرد و سالها این مشکل وجود داشته است. زباله های بیمارستانی نیز از دیگر مشکلات موجود است.
رئیس شورای شهر زنجان در ادامه به مشکل کمبود ماشین آلات جمع آوری مکانیزه زباله پرداخت و گفت: در نهایت شرکتی از گیلان به زنجان آمد تا در دو منطقه جمع آوری زباله مکانیزه انجام شود. ضمن اینکه اگر عوارض ۱۴۰ هزار خانوار زنجانی اگر پرداخت شود ۴۰ میلیارد تومان است اما هزینه مدیریت پسماند ۳۰۰ میلیارد تومان است. هزینه های بالای مدیریت پسماند از مشکلات مشترک همه شهرهااست.
مرادلو همچنین با اشاره به ضرورت تفکیک از مبدا، اظهار داشت: با آموزش و پرورش هماهنگی لازم برای آموزش در مدارس و فرهنگ سازی وجود دارد اما صدا و سیما همکاری لازم را ندارد.
رضا امینی شهردار اهواز در ادامه جلسه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری مجمع مشورتی شوراهای اسلامی و شهرداران مراکز استان ها، بیان داشت: در کشور قانون کم نداریم اما در برخی موارد به درستی اجرا نمی شوند. بازگو کردن دردها دردی را دوا نمی کند.
وی افزود: نیاز به تعریف ساز و کاری داریم که در مدیریت پسماند به نتیجه مطلوب برسیم و لازمه آن اطلاع رسانی و کار فرهنگی و آموزشی است. اینکه بگوییم زباله گرد جمع شود انجام شدنی نیست و باید بر اساس تجارب تصمیم بگیریم.
امینی در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت تعریف عوامل بازدارنده برای کاهش تولید زباله تاکید کرد و اظهار داشت: نباید مردم را مقصر بدانیم. مردم باید بدانند ساعت بیرون گذاشتن زباله چه اهمیتی دارد. اگر همین مسائل به درستی اطلاع رسانی و انجام شود بخشی از هزینه های شهرداری ها و مشکلات مدیریت پسماند کاهش می یابد.
شهردار اهواز همچنین به کارگاه های جمع آوری زباله در اهواز اشاره داشت و گفت: تمام اموال مسروقه شهری در این کارگاه ها یافت می شوند. اراده ملی برای مقابله با مافیای اقتصادی که در همه بخش ها نفوذ می کند باید وجود داشته باشد. برای رسیدن به این هدف نیاز به جلسه با دیگر تصمیم گیران وجود دارد.
مسعود عباس نژاد عضو شورای اسلامی شهر رشت در این جلسه با اشاره مراحل مدیریت پسماند، اظهار داشت: در بحث تفکیک باید علاوه بر مقابله با زباله گردی و کارگاه های غیرمجاز، مساله دیگری را نیز دنبال کنیم. دولت به جای یارانه برای مدیریت زباله های جمع آوری شده، به شرکت های تفکیک از مبدا کمک کند و یارانه ای برای این شرکت ها در نظر بگیرد.
عباس نژاد در خصوص پردازش زباله و کود آلی نیز اظهار داشت: کود آلی در مجموعه شهرداری رشت یک بنگاه زیان ده است اما می توانیم از ظرفیت بخش خصوصی کمک بگیریم. در حال حاضر هیچ استفاده ای از ظرفیت بخش خصوصی نمی کنیم.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به مشکلات لندفیل سراوان، بر ضرورت ایجاد دفنگاه جدید زباله تاکید کرد و افزود: در شمال با معارض در دفنگاه بهداشتی مواجهیم و پیشنهاد ایجاد دفنگاه بهداشتی در جنوب استان را داریم.
عباس نژاد در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: موضوع پسماند را باید از یک موضوع امنیتی خارج کنیم تا برای همه شهروندان شرح وظایفی دیده شود و کار فرهنگی در این زمینه به نتیجه برسد. مشکل پسماند در تمام کشور وجود دارد و تنها با آموزش و فرهنگ سازی و مشارکت مردم به نتیجه می رسد.
عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به بلاتکلیف ماندن موضوع زباله سوز رشت، پیشنهاد داد: با برق تولید شده توسط زباله سوز می توان رمز ارز استخراج کرد و زباله سوز با این روش می تواند برای سرمایه گذاران جذابیت و توجیه اقتصادی داشته باشد.
محمد عسگری رئیس شورای اسلامی شهر اراک در بخش دوم جلسه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی و شهرداران شهرهای مراکز استانها، ضمن تشریح علل افزایش آلودگی صوتی شهرها، بیان داشت: محدودیت های سرعت و مقررات سختگیرانه، ترویج وسایل نقلیه الکتریکی، دیوارهای صوتی و افزایش آگاهی و فرهنگ سازی در جامعه از جمله راهکارهای کاهش آلودگی صوتی است.
وی افزود: بخشی از مشاغل آلودگی صوتی بالایی دارند و باید ساماندهی شوند. ایجاد حاشیه های سبز در کنار معابر و افزایش فاصله تردد خودرو با منازل از دیگر مواردی است که می تواند در کاهش آلودگی صوتی موثر باشد.
عسگری با تاکید بر ضرورت ایجاد شورای عالی فضای سبز، افزود: شهرها باید به سمت انسان محور بودن بروند و در توسعه شهرها، مباحث محیط زیستی و فضای سبز مورد توجه باشد.
محسن محمدی عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان تصریح کرد: توجه درستی به فضای سبز شهرها وجود نداشته است و از گونه های گیاهی بومی نیز استفاده نمی شود. بهترین راهکار کاهش آلودگی صوتی، پوشش گیاهی در اطراف بزرگراه های در دست احداث است.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش گفت: در ساخت و سازهایی که شهرداری مجوز می دهد بحث عایق صوتی باید در نظر گرفته شود.
محمدی با اشاره به رشد لجام گسیخته موتورسواران در سطح شهرها، خاطرنشان کرد: حتی در محیط پارک ها نیز موتورسواران آلودگی صوتی ایجاد می کنند. برای کمنترل آلودگی صوتی شهرها، باید محدودیت هایی در تردد موتورسواران نیز اعمال شود.
مسعود عباس نژاد عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز بیان داشت: آلودگی صوتی در همه شهروندان اثراتی منفی دارد که می تواند منجر به ناهنجاری ها و رفتارهای نادرستی شود. یکی از مواردی که برای کنترل آلودگی صوتی باید مورد توجه باشد کاربری زمین ها است.
عباس نژاد افزود: کنترل آلودگی صوتی ناشی از وسایل نقلیه موتوری، به عنوان یکی از عمده ترین علل آلودگی صوتی، با تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش خودروهای برقی امکانپذیر است. همچنین پوشش گیاهی و فضای سبز مناسب می تواند در کاهش آلودگی صوتی شهرها موثر باشد. جنس آسفالت و نوع دانه بندی آن و حتی طرح هندسی معابر از دیگر عوامل موثر بر آلودگی های صوتی است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر رشت با تاکید بر ضرورت عایق بندی ساختمان ها، اظهار داشت: پنجره های دوجداره و عایق بندی صوتی دیوارها و نمای ساختمان ها از موضوعاتی است که باید مدنظر باشد.
محمدباقر بشردانش در ادامه این جلسه ضمن ارائه گزارشی از اقدامات محیط زیستی مدیریت شهری رشت، به تشریح اقدامات صورت گرفته در پروژه بهسازی دفنگاه سراوان پرداخت.
معاون خدمات شهری شهرداری رشت با اعلام اینکه ۲۴ ماه از آغاز پروژه بهسازی لندفیل سراوان گذشته است گفت: تاکنون پیشرفت ۸۵ درصدی در این پروژه وجود داشته است. سیاست بر دفن بهداشتی در همان نقطه بوده اما تکالیفی که برعهده شهرداری رشت بوده انجام شده است.
بشردانش با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ سال زباله های شهری در سراوان تخلیه شده است خاطرنشان کرد: علاوه بر بهسازی لدفیل سراوان، پروژه افزایش ظرفیت کودآلی گیلان نیز دنبال شده است که حدودا ظرفیت آن دو برابر خواهد شد و به ۸۰۰ تن خواهد رسید.
معاون خدمات شهری شهرداری رشت همچنین عنوان کرد: در بحث کلان مدیریت پسماند، موضوع زباله سوز باقی مانده که مابقی اعتبارات مورد نیاز هنوز از سوی دولت تامین نشده است.
محمد عسگری رئیس شورای شهر اراک در خصوص توسعه ساختمان های سبز، خاطرنشان کرد: معماری سنتی ایرانی در شهرهای کویری بدون وجود ضابطه مدون، دربرگیرنده تمام مفاهیم ساختمان سبز و سازگار با محیط زیست بوده است. اما در شهرها و معماری امروزی این موضوعات مغفول مانده است.
وی با تاکید بر ضرورت احداث پشت بام های سبز و پنل های خورشیدی به ویژه در ساختمان های جدید، افزود: کاهش مصرف سوخت های فسیلی و مدیریت انرژی از جمله مزایای این اقدام است که به حفظ محیط زیست کمک می کند و البته به فرهنگ سازی و ایجاد انگیزه نیاز دارد.
عسگری همچنین بیان داشت: بعضی شهرها قابلیت انجام کار را دارند اما قوانین و انگیزه لازم وجود ندارد. یکی از توصیه های ما این است در دفترچه عوارض، از سوی شوراها این موضوع دیده شود تا انگیزه لازم برای این اقدام، ایجاد شود.
رئیس شورای اسلامی شهر اراک در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: مشوق های مالی و تخفیف برای سازندگان به منظور توسعه فضای سبز ساختمان ها و پشت بام سبز و تشویق سارندگان به منظور ساخت نماهای عایق در راستای کنترل انرژی از جمله مواردی است که باید مدنظر باشد.
وی در پایان گفت: این موضوع نیاز به بررسی بیشتر در یک کارگروه تخصصی دارد و کمیسیون های شهرسازی و معماری شوراها و دستگاه های مربوطه نیز باید در این زمینه اعلام نظر نمایند.
محمدباقر بشردانش معاون خدمات شهری شهرداری رشت خاطرنشان کرد: در دوره ششم شورا، شهرداری رشت در این زمینه اقداماتی داشته و ضوابط فنی را تنظیم کرده است که می توانیم در اختیار دیگر شهرها قرار دهیم.
در پایان مقرر گردید کارگروهی برای توسعه ساختمان های سبز راه اندازی شود و ضوابط فنی و اجرایی تدوین شده از سوی شهرداری رشت به عنوان الگویی برای دیگر شهرها معرفی شود.
ارسال دیدگاه