توسعه زیرساخت های بندر کاسپین از اولویت های منطقه آزاد انزلی
حرف تازه – مهندس امین افقی طی گفتگویی توسعه زیرساخت های بندر کاسپین را از اولویت های منطقه آزاد انزلی دانست.
در طول سال های اخیر منطقه آزاد انزلی توانسته پیشرفتهای چشمگیری در توسعه منطقه و بنادر آن ایجاد کند؛ یکی از این پروژه ها که روند رشد و توسعه را در پیش گرفته، مجتمع بندری کاسپین است که به عنوان بازویی توانمند در گسترش مراودات ایران به حساب میآید.
این بندر با توجه به واقع شدن در منطقهای با پتانسیل بالای جغرافیایی و اقتصادی و قرار گرفتن در مسیر کریدورهای بین المللی شرق به غرب و شمال به جنوب نقش مهمی در اقتصاد کشور خواهد داشت که میتواند زمینه ارتقاء ظرفیت حمل و نقل دریای خزر را فراهم کند.
برای اطلاع بیشتر از فعالیت های این مجتمع موفق و فعال گفتگویی داشتیم با امین افقی، معاون امور بندری و حوزه خزر و عضو هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی که در ادامه میخوانید:
* لطفا در مورد اهمیت بندر کاسپین بفرمایید و اینکه مجتمع بندری کاسپین از چه ظرفیتها و توانایی هایی برخوردار است؟
– بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی به عنوان یک بندر نسل سوم با مساحت پسکرانه عملیاتی و پشتیبان ۳۵۰ هکتار، با مساحت حوضچه آرامش ۲۲۰ هکتار و طراحی ۱۴ پست اسکله در فاز نهایی ، دارای دو موجشکن به طول ۲.۶ کیلومتر است که قابلیت پهلوگیری کشتیهای با آبخور بالا را داراست، این مجتمع بندری با حضور دکتر روحانی ریاست محترم جمهور افتتاح شد و اولین اسکله این بندر به صورت رسمی و با اخذ مصوبه مرز رسمی و مجاز دریایی جهت مبادله کالا، ورود و خروج مسافر و وسایل نقلیه از سال ۹۷ آغاز به کار کرده است.
از مهمترین مزایای این بندر داشتن پسکرانه عملیاتی و پشتیبان مناسب، حوضچه وسیع، زیرساخت های مناسب بندری ،اتصال به خطوط ریلی سراسری تا یکسال اینده ، نزدیکی به مراکز اقتصادی و جمعیتی مهم کشور و همچنین بهره مندی از اسکله رو-رو درحال احداث در اینده نزدیک خواهد بود.
در اردیبهشت ماه امسال با تلاش همه همکاران، فعالیت موثر شرکتها و بازرگانان فعال در بندر، شاهد رکوردشکنی مجتمع بندری کاسپین در میزان ورود کشتی و تخلیه و بارگیری کالا از زمان تاسیس تاکنون بودیم، از ابتدای سالجاری نیز بندرکاسپین رشد بسیار مناسبی در حوزه عملکردی داشته است.
*بندر کاسپین چه نقشی در رونق تولید دارد؟
* در حال حاضر عملکرد بندر به چه شکل است و روال توسعه آن را چگونه ارزیابی میکنید؟
– همانطور که عنوان شد احداث ۱۴ پست اسکله در مجتمع بندری کاسپین برنامه ریزی شده است که از این بین، سه پست اسکله فعال و به بهره برداری رسیده است، یک پست اسکله در حال اتمام است، اسکله رو-رو این بندر در حال ساخت است و چند اسکله دیگر نیز توسط بخش خصوصی در شرف مذاکره و انعقاد قرارداد است.
اساسا اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط راه آهن سراسری بسیار حایز اهمیت است و باعث بروز اثرات اقتصادی قابل توجهی برای کشور به جهت توسعه مبادلات تجاری منتقل شده به این خط خواهد شد.
توسعه حمل و نقل چندوجهی، فعالسازی کریدور شمال_جنوب (نوستراک) و تبدیل شدن منطقه آزاد انزلی و بندر کاسپین به مرکز مبادله کالای کشورهای منطقه با چین و افزایش درآمدهای ارزی کشور، ایجاد فضای کسب و کار مناسب در سطح منطقه از دیگر اثرات این اتفاق است که در کنار دستاورد دیگر این سازمان در سالیان اخیر که فعالسازی کریدور چین – قزاقستان- ایران (بندر کاسپین) است ظرفیتهای تجاری، صادراتی به ویژه ترانزیتی کشور افزایش خواهد یافت.

از زیرساختهای مجتمع بندری کاسپین که همگی با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث شده میتوان به ۳۴ هزار مترمربع انبارهای مسقف در حال بهره برداری و همچنین ۸۶۰۰ متر مربع در حال ساخت اشاره کرد. از جمله پتانسیلهای دیگر این مجتمع بندری سیلوهای غلات با ظرفیت ۴۵ هزار تن است که در یکماهه اخیر وارد مدار بهره برداری شدند تا ظرفیت غلات افزایش یابد، مخازن سوخت و فله مایع با ظرفیت ۵۸ هزار و ۹۰۰ متر مکعب و انبارهای روباز به مساحت ۹.۵ هکتار از دیگر زیرساختهای این بندر است.
از جمله کالاهای تخلیه شده در این بندر که عمدتا جزء کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور است میتوان به انواع غلات نظیر ذرت، دانه سویا، گندم و جو، تخته و چوب گرد، روغن خوراکی، دام زنده، مواد غذایی، کالاهای کانتینری (مواد اولیه واحدهای تولیدی کشور و منطقه)، مواد شیمیایی، لاستیک (تایر) خودروهای سورای و سنگین اشاره کرد و عمده کالاهای بارگیری شده و صادراتی از مسیر این بندر فرش، مواد غذایی، صنایع دستی، خشکبار، ظروف، محصولات کشاورزی، مواد شیمیایی و مشتقات نفتی، مصالح ساختمانی هستند.
میزان تخلیه و بارگیری کالا در بندر انزلی دیگر بندر این منطقه نیز در فروردین ماه به میزان ۱۵۳ هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۱۱ درصدی نشان میدهد، در بخش صادرات کالای غیر نفتی در مدت مذکور با رشد قابل توجهی روبرو بوده و به میزان ۲۷۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته میباشد و همچنین در بخش واردات کالای غیر نفتی به میزان ۱۳۲ هزار تن با رشد ۱۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است که از این مقدار ۱۱۰ هزار تن مربوط به کالای اساسی (غلات) میباشد.
*منطقه آزاد انزلی چه فعالیت هایی را در جهت ظرفیت سازی برای همکاری های تجاری با کشورهای اوراسیا انجام داده است؟

ارسال دیدگاه