تماشای تاریخ قبرس در قلعه لارناکا

اگر گذرتان به جزیره ی زیبای قبرس افتاد بازدید از قلعه ها یکی از بایدهای سفرتان است. تمام قلعه های قبرس جذابند و کاملا متفاوت از هم ساخته شده اند پس مطمئنا برایتان جالب است که ساعاتی را در این بناهای قرون وسطایی بگذرانید. از زمان های قدیم قبرس برای بسیاری از تمدن ها قطب جذابیت بوده و به خاطر موقعیت جغرافیایی اش همیشه نقش مهمی در تاریخ مدیترانه ی شرقی بازی کرده است. از طرفی وجود منابع مهمی مثل مس و چوب قبرس را مقصد جذابی برای کشور گشایی پادشاهان مختلف کرده بود برای همین این کشور برای دفاع از خود شروع به ساخت قلعه های مختلفی کرد.

به گزارش حرف تازه به نقل از الی گشت ، قلعه لارناکا یکی از مشهورترین بناهای تاریخی در شهر لارناکا است. موزه‌ای جذاب که بخشی از تاریخ قبرس را روایت می‌کند. بازدید از این بنای تاریخی شما را به گذشته‌ای دور خواهد برد و جذب تاریخ و مناظر اطراف آن خواهید شد. اگر دوست دارید درباره این قلعه بیشتر بدانید، این مقاله مجله الی گشت را کامل بخوانید و همراه ما باشید.

معرفی قلعه لارناکا

قبرس با آنکه جزیره کوچکی است اما مکان‌های جذاب و دیدنی زیادی دارد. یکی از آنها قلعه لارناکا است. قلعه‌ای که در لارناکا، در جنوب شرقی قبرس واقع شده است. این بنای تاریخی با ظاهر قرون وسطایی خود گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می‌کند. توپ‌هایی که هنوز آماده‌اند تا از قلعه دفاع کنند، طناب داری که هنوز با وزش باد به حرکت در می‌آید و سلول‌هایی تاریک که درد و رنج گذشته را بیان می‌کنند، انتظار گردشگران را می‌کشند. این قلعه گذشته پر فراز و نشیبی را تجربه کرده، اما اکنون به آرامش رسیده است. حال گردشگران به‌آرامی میان موزه قلعه لارناکا قدم برمی‌دارند و از گذشته چنین مکانی شگفت‌زده می‌شوند.

تاریخچه قلعه لارناکا

موزه قرون وسطی لارناکا توسط اقوام بیزانس ساخته شد یا بهتر است بگوییم، بازسازی و گسترش پیدا کرد. طبق تحقیقات باستان شناسان، با توجه به مصالح و آثاری که از اطراف قلعه جمع‌آوری شده است، نشان می‌دهد که این قلعه در قرن ۱۲ ساخته شده و سپس، بخش‌های مختلف به آن اضافه شده و بازسازی آن صورت گرفته است.

اطلاعات درباره این قلعه دقیق نیست. شروع تحقیقات از زمانی شروع شد که کاوشگری به نام ابوت جیووانی ماریتی گزارش داد که قلعه در حال نابود شدن است. به همین دلیل مراقبت و نگهداری از قلعه افزایش پیدا کرد. جیووانی ماریتی کار کاوش و بررسی را ادامه داد. به دلیل وجود کتیبه‌های دوره عثمانی در قلعه، او معتقد بود که این قلعه در دوره عثمانی و سال ۱۶۲۵ میلادی ساخته شده است. با این‌ حال، طبق اطلاعات به دست آمده از اسناد، این مسئله قطعی است که قلعه پیش از این تاریخ ساخته شده باشد.

قلعه در ابتدا به منظور دفاع از بندر لارناکا در بین سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۸ بازسازی شد. در آن دوران احتمالاً قلعه در اوج شکوه خود بوده است. از قرن هجدهم به بعد، قلعه کم‌کم اهمیت دفاعی خود را از دست داد.

 قبرس تا مدت‌ها تحت استعمار بریتانیا بود؛ در اسناد بریتانیا گفته شده که از قلعه به عنوان یک زندان نیز استفاده می‌شده است. همچنین برخی از شهرهای قبرس در طول جنگ جهانی اول به اشغال آلمانی‌ها در آمدند. در پایان جنگ جهانی اول، بریتانیایی‌ها دوباره قبرس را باز پس گرفتند و قلعه و زندان را بازسازی کردند. اسناد نشان می‌دهد که تا سال ۱۹۴۸ میلادی، از قلعه برای انجام اعدام‌ها استفاده می‌کرده‌اند.

پس از اعلام استقلال کشور قبرس، قلعه لارناکا تبدیل به موزه شد. دیگر این بنا نه وظیفه دفاع از بندر را دارد و نه یک زندان است. با این حال ارزش تاریخی آن باعث می‌شود تا گردشگران زیادی از آن بازدید کنند.

بخش‌ ها و قسمت‌ های مختلف قلعه لارناکا

بنای دو طبقه‌ای قلعه تاریخی لارناکا شامل چندین اتاق می‌شود. اتاق‌هایی که در واقع سلول زندانی‌ها بوده و اکنون خالی هستند و گردشگران می‌توانند از آنها بازدید کنند. قلعه دارای حیاط و پشت بام است که فضای کافی برای استراحت و تماشای محیط اطراف را فراهم می‌کند. بازسازی طبقه‌های مختلف در فواصل مشخص انجام شده تا قلعه حفظ شود. پله‌ها و اتاق‌ها همگی از موادی مستحکم ساخته شده‌اند و رفت و آمد در آنها بدون دردسر انجام خواهد شد. در بخش‌های مختلف این موزه اشیای قدیمی نگهداری می‌شود و بازدید از آنها نیز امکان‌پذیر است.

  • اتاق مرکزی: اتاقی که با نقاشی‌های دیواری دوره بیزانس تزیین شده است. در این بخش نیز وسایلی برای استراحت گردشگران قرار داده شده است. رنگ و فضای این اتاق مرکزی در حال حاضر با تاریخ تاریک قلعه تضاد عجیبی دارد.
  • اتاق غربی: از فضای شاد اتاق مرکزی که خارج شوید و به سمت غربی قلعه که بروید، با اتاق زندان روبه‌رو خواهید شد. قبرس زمانی نیز تحت استعمار پرتغال بود و در طول این زمان از این اتاق به منظور حبس یا کشتن زندانی‌ها استفاده می‌کردند.
  • اتاق شرقی: در این بخش وسایل و آثار قدیمی را برای بازدید قرار داده‌اند. آثاری که به قرن‌های ۱۲ تا ۱۸ میلادی تعلق دارند مانند ظرف‌های شیشه ای، کلاه خود، شمشیر و ابزار آلات آشپزی. تصاویری از دوران جنگ و معماری رنسانس نیز در این اتاق دیده می‌شوند.
  • بخش جنوبی: بخش جنوبی قلعه حالت نیم دایره دارد و سنگ‌های مختلف و کتیبه‌های بسیاری در آنجا گردآوری شده‌اند. ضلع جنوبی هنوز فضای کهنه قلعه را دارد و بازسازی‌های جدیدی بر روی آن اعمال نشده است.

قلعه لارنکا

حیاط قلعه

حیاط با آنکه آن‌چنان بزرگ نیست اما شامل وسایل و تجهیزات زیادی می‌شود. درختان مختلفی در آن کاشته شده است و نیمکت‌هایی برای استراحت نیز در آن قرار داده‌اند. تابستان‌ها در حیاط صندلی قرار می‌دهند و نمایش و تئاتر برگزار می‌کنند. این نمایش‌ها تقریباً به طور روزانه میزبان ۲۰۰ بازدید کننده هستند.

سبک معماری و ساختار قلعه

سبک معماری قلعه، قرون وسطایی است. قلعه جنبه دفاعی داشته و همچنین از آنجایی که در کنار دریا بوده است، از مصالحی در ساخت آن استفاده کرده‌اند که استحکام بالایی داشته باشد. سنگ قرمز به کار رفته در قلعه نسبت به رطوبت و ضربه مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. پنجره‌های کوچک مستطیل شکل و باریک آن برای دیده بانی و شلیک طراحی شده‌اند. لبه‌های کنگره‌ای پشت بام آن نیز به منظور قرار دادن توپ‌های جنگی و شلیک به مهاجمان ساخته شده است. درحالی‌که بدنه اصلی از سنگ قرمز ساخته شده، برای نرده‌ها و حفاظ‌ها از فلز استفاده کرده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم حتماً در زمان بازدید از قلعه به این نکات دقت کنید و با شیوه ساخت یک قلعه دفاعی در گذشته آشنا شوید.

بازسازی‌های قلعه لارناکا

با آنکه زمان ساخت دقیق قلعه مشخص نیست، با این حال اطلاعات بازسازی آن در دسترس است. قلعه بین سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۸ میلادی در دوران پادشاهی جیمز اول و برادرش پیتر بازسازی شد. پیتر در سال ۱۳۸۲ میلادی، پس از مرگ جیمز اول، فرمانروای قبرس شد و دستور داد تا قلعه بازسازی شود. در برخی از منابع نیز اشاره شده است که قلعه در سال ۱۶۲۵ میلادی به طور کامل بازسازی شده، با این‌ حال مدارک و شواهد کافی برای تأیید آن وجود ندارد. البته، به تازگی بخش حیاط و محوطه باز آن کاملاً بازسازی شده است تا گردشگران بتوانند از آن استفاده کنند.

قلعه لارناکا

گردش در قلعه لارناکا

بازدید از موزه لارناکا شما را به گذشته این منطقه بیشتر آشنا می‌کند. پس از گشت و گذار و دیدن آثار مختلف پیشنهاد می‌کنیم روی نیمکت‌های قلعه بنشینید و از محیط اطراف خود لذت ببرید. از آنجایی که این قلعه در نزدیک دریا ساخته شده، به خوبی صدای امواج را خواهید شنید. دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید. این قلعه مناظر زیبایی برای عکاسی دارد.

  • رستوران‌های نزدیک: اوک تری واین، مقام السلطان، رویال ریس رستوران
  • مکان‌های دیدنی در نزدیکی قلعه تاریخی لارناکا: سفال امیری، موزه پزشکی، آپوتیکی ۷۹

مسیر و شیوه دسترسی

برای رسیدن به قلعه لارناکا می‌توانید از تاکسی یا اتوبوس استفاده کنید. اگر بخواهید با اتوبوس سفر کنید باید اتوبوس شماره ۴۲۵ را انتخاب کنید و به ایستگاه اتوبوس لارناکا برسید. این ایستگاه در چند قدمی قلعه است. از مرکز شهر لارناکا تا قلعه حدود ۱۵ دقیقه در راه خواهید بود و هزینه اتوبوس حدود ۱.۵ یورو است. اگر در پایتخت نیکوزیا هستید، با تاکسی می‌توانید خود را با قلعه برسانید. از مرکز شهر نیکوزیا تا قلعه حدود ۵۶ کیلومتر فاصله است و در عرض ۴۹ دقیقه به آن خواهید رسید.

  • آدرس: Athinon Avenue, at an intersection with Kamil Kenan street, Larnaca, Larnaka
  • شماره تماس: ۰۳۵۷۲۴۶۳۰۱۶۹

هزینه ورودی قلعه لارناکا

هزینه ورودی برای بازدید از قلعه تاریخی لارناکا ۲.۵ یورو است. البته اگر به صورت گروه‌های بالای ۱۰ نفر از موزه بازدید کنید، ۲۰ درصد تخفیف دریافت خواهید کرد. پیشنهاد می‌کنیم از کارت‌های مخصوص موزه و آثار تاریخی قبرس استفاده کنید. این کارت را می‌توانید از فرودگاه و مراکز تاریخی دریافت کنید.

  • هزینه کارت ورودی یک روزه: ۸.۵ یورو
  • هزینه ورودی برای سه روز: ۱۷ یورو
  • کارت ۷ روزه: ۲۵ یورو

ساعات کاری قلعه لارناکا

بهترین زمان برای بازدید از قلعه در فصل‌های بهار و تابستان است. با این حال، این مجموعه در تمام طول سال باز است و در ساعت‌های مشخصی فعالیت می‌کند. قلعه هفت روز هفته برای بازدید باز خواهد بود و تنها در تعطیلات رسمی بسته است. پس حتماً تعطیلات رسمی قبرس را بررسی کرده و مطمئن شوید در روزهایی به جزء تعطیل رسمی به دیدن قلعه می‌روید.

  • ۱۶ سپتامبر تا ۱۵ آوریل: از ۸ صبح تا ۱۷ عصر
  • ۱۶ آوریل تا ۱۵ سپتامبر: ۸ صبح تا ۱۹:۳۰ عصر
  • شنبه‌ها و یکشنبه‌ها: ۹:۳۰ صبح تا ۱۷ عصر

 سخن پایانی

قلعه تاریخی لارناکا در سواحل جنوبی قبرس به منظور دفاع از شهر بندری لارناکا ساخت شد. بعداً کاربرد آن تغییر پیدا کرد و تبدیل به ایستگاه توپخانه و سپس زندان شد. در حال حاضر به عنوان یک موزه فعالیت کرده و گذشته پر فراز و نشیب خود را برای گردشگران تعریف می‌کند. اطلاعات دقیقی از زمان ساخت آن در دسترس نیست و تنها اسنادی درباره زمان بازسازی و نحوه کاربری آن وجود دارد. مناظر اطراف این قلعه تاریخی زیبا و جذاب است چراکه این قلعه در کنار ساحل بنا شده است. اگر دوست دارید به دیدن این موزه تاریخی بروید، بلیت سفر خود به قبرس را به‌راحتی از مجموعه الی گشت تهیه کنید.

سوالات متداول

۱.چه کسی قلعه تاریخی لارناکا را ساخت؟

اطلاعات دقیق از زمان ساخت آن وجود ندارد، اما پادشاه جیمز اول دستور بازسازی آن به عنوان یک قلعه دفاعی را داد.

۲.چه کسی از قلعه لارناکا استفاده می‌کرد؟

کاربری قلعه در طول تاریخ متفاوت بوده است. اما در سال ۱۶۲۵ عثمانی‌ها از آن استفاده می‌کردند و به همین دلیل کتیبه‌های عثمانی در آن به جای مانده است.