نتیجه مجلسی مصلحت گرا؛

تفاوت آرای ملت با منتخبان ملت

سامان بدر : به واقع وقتی ما در بعضی رسانه های کشوری می دیدیم که در کنار بعضی اسامی پرانتزی گذاشته شده و نام اصلاح طلب و یا اصولگرا به آن ها داده شده انگشت حیرت بر دهان می گذاشتیم . ما این مسائل را به آن ها بازگو نکردیم و دیدیم که بازی با اعداد […]

سامان بدر : به واقع وقتی ما در بعضی رسانه های کشوری می دیدیم که در کنار بعضی اسامی پرانتزی گذاشته شده و نام اصلاح طلب و یا اصولگرا به آن ها داده شده انگشت حیرت بر دهان می گذاشتیم . ما این مسائل را به آن ها بازگو نکردیم و دیدیم که بازی با اعداد فراکسیون های نامشخص مجلس از زبان رسانه ها به مانند اعداد ۴ و ۶ هواداران استقلال و پرسپولیس به یک کل کل بی هدف و نامعتبر انجام می گرفت.

وضعیت فعلی مجلس شورای اسلامی در دوره دهم بی شباهت به بعضی مجالس اروپایی نیست که احزاب قوی تر برای ایجاد و بدست آوردن اکثریت و تشکیل دولت نیاز به ائتلاف با احزاب کوچکتر می شوند، با این تفاوت که که در نبود احزاب و قانون مدون برای اعضای فراکسیون یک حزب فراکسیون های مجلس روبه سوی افراد مستقل در مجلس  و دیگر نمایندگانی می روند که با وجود قرارگیری در لیست های انتخاباتی هنگام انتخابات ممکن است به کاندیداهای دیگر رای بدهند. به قول یک نماینده اصولگرای مجلس فعلی این هم فراکسیون است که ما داریم؟!

قابل تصور است که در این وضعیت شاهد ترکیب سیاسی ناهمگونی در هیات رئیسه مجلس باشیم، به طوری که عده ای معترض شوند که عده ای از ما رای کسب کردند و زنبیل خود را جای دیگر گذاشتند!

بعضی روزنامه ها و رسانه های  سراسری متعلق به جناح های مختلف  قبل از تشکیل مجلس اعداد و ارقام تعداد کاندیداهای جناح خود را با فونت درشت برجسته می کردند و مدعی پیروزی در انتخابات بودند، اما برای امثال ما که در استان گیلان زندگی می کنیم واضح و مبرهن بود که این ادعاها با واقعیت همخوانی چندانی ندارد. چون آن ها ظاهرا نمی دانستند که برای بستن همین لیست از چه موانعی عبور شده و حتی دست یاری به سمت کاندیداهای جناح مقابل بلند شده و بسیاری تحت عنوان اعتدالیون و یا تندرو نبودن و یا داشتن وجهه لازم در حوزه انتخابیه  در لیست قرار گرفتند. این آش آن چنان شور شده بود که که به طور مثال  حتی بعضی شخصیت های پرچمدار اصولگرایی  که هیچ نسبتی با حامیان دولت نیز ندارند تحت عنوان کاندیدای معتدل معرفی توسط بعضی افراد معرفی و تبلیغ  می شدند. به واقع وقتی ما در بعضی رسانه های کشوری می دیدیم که در کنار بعضی اسامی پرانتزی گذاشته شده و نام اصلاح طلب و یا اصولگرا  به آن ها داده شده انگشت حیرت بر دهان می گذاشتیم . ما این مسائل را به آن ها بازگو نکردیم و دیدیم که بازی با اعداد فراکسیون های نامشخص مجلس از زبان رسانه ها به مانند اعداد ۴ و ۶ هواداران استقلال و پرسپولیس به یک کل کل بی هدف و نامعتبر انجام می گرفت.

واقعیت این است مجلس دهم بیشتر از آن که متمایل به جناح اصولگرا و یا اصلاح طلب باشد مجلسی «مصلحت گرا» است . مصلحتی که در همین ابتدای کار خودش را نشان داد و بدون هیچ گونه مشکلی اعتبارنامه همه نمایندگان حتی هتاکین به زنان و اقوام دیگر به راحتی تصویب شد. نمونه چنین اقدامی در هیچ دوره مجلس سابقه نداشته است. زمانی در همین مجالس شاهد آن بودیم که اعتبارنامه امثال سیدضیاء الدین طباطبایی توسط دکتر مصدق چند روزی کار مجلس را می گیرد و یا در مجلس اول بعد از انقلاب  تا ماه ها کار اعتبارنامه نمایندگان مجلس طول می کشد و دکتر سحابی این مرد دنیا دیده سیاست تا ماه ها بر مسند ریاست سنی مجلس تکیه می زند  زمانی هم به مانند مجلس دهم در عرض چندساعت به صورت فله ای اعتبارنامه نمایندگان تصویب می شود و اعتراض چندانی نیز به این وضعیت نمی شود. شاید در مجلس ششم هم اعتبارنامه دکتر غلامعلی حدادعادل و حجت الاسلام محتشمی پور دستخوش مصلحت گرایی ها شد، اما حداقلش این بود که این دو نماینده را چند ماهی معطل کردند و اعتبارنامه اش را با بررسی کامل توسط نمایندگان مورد تایید قرار دادند. آن مصلحت گرایی کجا و این کجا؟

هرچند می توان ابراز امیدواری کرد که مجلس مصلت گرای امروز منافع ملی را نیز در نظر بگیرد همه مسائل را از دید جناحی نبیند، اما این خطر نیز می رود که آرای ملت دستخوش تغییرو  تحولات جدی توسط منتخبان ملت شود. امری که حداقل در انتخابات هیات رئیسه تا حدودی خود را نشان داد.

گیل خبر