در جلسه امروز کمیسیون فرهنگی شورای رشت بررسی شد

تعیین زمان جلسات کمیسیون فرهنگی و نحوه انتخاب مشاورین سال دوم

عصر امروز جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت به ریاست محمدحسن عاقل منش در عمارت تاریخی میرزا خلیل رفیع برگزار شد.

حرف تازه – عصر امروز جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت به ریاست محمدحسن عاقل منش و با تسلیت اعضا به مناسبت محرم و صفر و ایام سوگواری پیش رو در عمارت تاریخی میرزا خلیل رفیع برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمدحسن عاقل منش ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص برنامه های پیش رو، تعیین زمان جلسات کمیسیون فرهنگی شورا در سال دوم و نحوه انتخاب مشاورین را به عنوان دستور جلسه امروز اعلام کرد.

بهراد ذاکری: برند شهر خلاق خوراک دستاوردی نداشته چون از متخصصین کمک نگرفتیم

در ادامه بهراد ذاکری با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگی بار سنگینی بر دوش شهرداری است اظهار داشت: فرهنگ فقط شامل فعالیت های یک موضوع خاص نیست و شهرداری باید در جهت آموزش حقوق شهروندی، آپارتمان نشینی و رسیدگی به معضلاتی مثل طلاق و… فعالیت کند.

وی افزود: در کمیسیون فرهنگی جای مشاورین جامعه شناس خالی است و کار فرهنگی متمایزی دیده نمی شود.

عضو کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه فرهنگ از عمران نیز مهم تر است اظهار داشت: اگر رسیدگی درستی به این حوزه انجام می شد وضعیت امروز چنین نبود و از پیاده راه که ظرفیت بسیار خوبی داشت بهتر استفاده می شد.

ذاکری با اشاره به اینکه شهر خلاق خوراک دستاوردی نداشته است گفت: از این برند در سه سال چه استفاده ای کرده ایم؟ می توانست میلیاردها تومان آورده داشته باشد اما تاکنون تنها هزینه بوده است. باید در هر حوزه ای از متخصصین حوزه مربوطه کمک گرفته شود.

فرهام زاهد: محصول فرهنگی نباید تنها مختص جریان اصولگرایی باشد

فرهام زاهد نیز با بیان اینکه دوستان در ادارات مختلف تلاش کرده اند گفت: این تلاش ها شاید کافی نبوده است و نیاز به ایده ها و مسیرهای جدید دارد که وضعیت فرهنگی اینچنین است.

عضو کمیسیون فرهنگی شورا پیشنهاد داد از هر حوزه مرتبط با فرهنگ یک نفر به عنوان مشاور معرفی شود تا دستمان از گروه های مختلف هم کوتاه نباشد.

زاهد با تاکید بر نقش تشکل های مردمی و انجمن ها بر فرهنگ سازی اظهار داشت: این گروه ها در فاصله نزدیک تری به مردم نسبت به دولتی ها قرار دارند در نتیجه محصول قابل پذیرش تری تولید می شود.

وی تصریح کرد: به عنوان یک اصلاح طلب می گویم تمام موضوعات فرهنگی با نگاه اصولگرایانه است. محصول فرهنگی نباید مختص یک جریان باشد و باید برای آحاد جامعه قابل پذیرش باشد. البته این یک شائبه است.

حجت جذب: از ظرفیت های صدا و سیما در حوزه فرهنگی استفاده نشده است

حجت جذب نیز در ادامه در ارائه نقطه نظرات خود گفت: پیشنهاد می دهم ابتدا کار فرهنگی و حوزه حرکتی آن را تعریف کنیم و سپس برنامه ریزی کنیم.

وی با اشاره به آسیب های تعداد بالای مشاورین افزود: ممکن است همین تعداد بالا منجر به افزایش اختلاف نظرها شود. بهتر است متناسب با موضوع جلسه دعوت صورت بگیرد و ایجاد کارگروه نیز ضرورت دارد.

رییس شورای شهرستان رشت در ادامه گفت: باید از تجارب دیگران استفاده کنیم. ضمن اینکه از ظرفیت های صدا و سیما در این حوزه استفاده نشده است.

محمدحسن علیپور: گاهی شاهد برپایی نمایشگاه هایی هستیم که حتی در جریان آن نیستیم

محمدحسن علیپور نیز خواستار بررسی دقیق اساسنامه سازمان فرهنگی برای برنامه ریزی و موضوعات مختلف شد و گفت: گاهی شاهد برپایی نمایشگاه هایی هستیم که حتی در جریان آن نیستیم.

وی بر ضرورت عقد تفاهم نامه با ورزش و جوانان تاکید کرد و اظهار داشت: ورزشکاران زیادی در طول سال اعزام می شوند و برنامه های ورزشی مختلفی داریم که باید با همکاری و تعامل بیشتری صورت بگیرد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر رشت بر راه اندازی کمپینگ تاکید کرد و در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید خروجی بهتری از کمیسیون فرهنگی بگیریم و شاهد تحرک بیشتر در این خصوص باشیم.

فاطمه شیرزاد: در شورا جریان اصلاح طلبی و اصولگرایی ایجاد نمی کنیم/ هیئت رئیسه تمام شد حالا باید در کنار هم کار کنیم

فاطمه شیرزاد نیز از برگزاری نمایشگاه عمله شیطان قدردانی کرد و در ادامه طی سخنانی اظهار داشت: بر استفاده از ظرفیت های فرهنگی شهررشت تاکید دارم و در سال گذشته نیز تاکید داشتم و باید از حضور مشاورین به صورت موضوعی استفاده کنیم.

سخنگوی شورا بر استفاده از نمایندگان تشکل های دانشجویی، پلیس اجتماعی و جامعه هنری و ورزشی تاکید کرد و افزود: امیدوارم نسبت به احداث فرهنگسراها که کمبود آن محسوس است جدی تر نگاه شود.

شیرزاد حضور بیشتر سمن ها را ضروری دانست و گفت: در شورا جریان اصلاح طلبی و اصولگرایی ایجاد نمی کنیم و از ظرفیت های موجود برای توسعه شهر استقبال می کنیم.

وی با بیان اینکه انتخابات تمام شده است خاطر نشان کرد: کمی اخلاق را در دستود کار قرار دهیم. هیئت رئیسه تمام شد و انتصابی هم نبوده است. امروز زمان فعالیت است و باید در کنار هم کار کنیم. با رفتارهای غیرمعقول و غیرمنطقی همکاران را زیر سوال نبریم. البته این تذکر به خودم است.

عاقل منش: معرفی یک مشاور فرهنگی از سوی هریک از اعضای کمیسیون به همراه رزومه/ مشاورین اداری نیز حضور خواهند داشت

محمدحسن عاقل منش نیز در جمع بندی مباحث مطرح شده جهت ترسیم رویکرد سال دوم کمیسیون گفت: هریک از اعضا یک نفر را به همراه رزومه معرفی کنند و در بخش دوم از اداراتی که متولی امور فرهنگی هستند نیز به صورت موضوعی دعوت کنیم.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا بر استفاده از جامعه شناس، روانشناس، متخصص میراث و … تاکید کرد.

تعیین زمان جلسات کمیسیون فرهنگی

در ادامه با مشورت اعضا برای تعیین زمان جلسات کمیسیون فرهنگی، سه شنبه ها ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴ به عنوان زمان فعلی برگزاری جلسات این کمیسیون تعیین شد.

احمد رمضانپور نرگسی غایب جلسه امروز کمیسیون فرهنگی بود.