به بهانه اظهارات شهردار رشت

تعریف از نوبخت و تمجید از شورانشینان، نه پایه های صندلی را محکم می کند و نه برف ها را آب!

پس از فروکش کردن بارش برف و باز شدن بخشی از خیابان ها و معابر درون شهری، گفتگویی از شهردار رشت در برخی رسانه های خبری منتشر شد که در آن حاج محمدی ضمن عذرخواهی از شهروندان رشتی، بخشی از تاخیر در عملیات برف روبی را ناشی از خرابی ماشین آلات دانست. 

حرف تازه – پس از فروکش کردن بارش برف و باز شدن بخشی از خیابان ها و معابر درون شهری، گفتگویی از شهردار رشت در برخی رسانه های خبری منتشر شد که در آن حاج محمدی ضمن عذرخواهی از شهروندان رشتی، بخشی از تاخیر در عملیات برف روبی را ناشی از خرابی ماشین آلات دانست. 

حاج محمدی گفت: خستگی کارکنان شهرداری، فرسودگی ماشین آلات و استهلاک بالای آنها سرعت کار را گرفت و ده دستگاه از ۴۸ دستگاهی که عملیات برف روبی را انجام می دادند خراب و از گردونه خارج شدند که با تعمیر مجدد، دوباره به چرخه برف روبی بازگشتند و برخی از ماشین آلات نیز دچار سانحه شدند و این موارد وقتگیر بود.

فارغ از آن که بخش اعظمی از این مصاحبه حاج محمدی به تعریف و تمجید از نوبخت و تبیین برکات حضور وی در رشت و همچنین تشکر از برخی اعضای شورا و تاکید بر حضور و پای کار بودن آنان اختصاص یافت، آن چه که ارزش تحلیل دارد اعتراف حاج محمدی بر خستگی کارکنان شهرداری و  فرسودگی ماشین آلات و از گردونه خارج شدن آنان است.

در همین راستا باید از شهردار رشت پرسید مگر هواشناسی و رسانه های متعدد خبری تقریبا از یک هفته قبل، خبر از در پیش بودن روزهای برفی ندادند؟ چرا در این فرصت، اقدامی برای تعمیر ماشین آلات شهرداری صورت نگرفت؟ وقتی شهرداری یک کلانشهر علیرغم اطلاع قبلی، نمی تواند از پس یک بارش معمولی برف برآید، در مقابل بحران های که ممکن است بدون اطلاع قبلی رخ دهد، دیگر اوضاع مشخص است!

البته اینکه شهردار رشت خستگی کارکنان شهرداری را یکی از علل تعلل در عملیات برف روبی می داند، حکایت از آن دارد که تعداد پرسنل به کارگرفته شده برای عملیات برف روبی، زیاد نبوده و آن ها مجبور به فعالیت در ساعات متوالی شده اند. این در حالی است که تقریبا همه می دانند بدنه فربه شهرداری رشت از ازدیاد بالای نیروها در مرز انفجار است و اگر تنها درصد کمی از این نیروها با یک مدیریت صحیح پای کار آمده و کار به صورت شیفتی بین آن ها تقسیم می شد، دیگر خستگی کارکنان شهرداری، بهانه ای برای تعلل در عملیات برف روبی نبود. البته درصد بالایی از نیروهای شهرداری، نورچشمی های تعرفه شده ای هستند که بعضا برای پایان کار در ساعات اداری هم لحظه شماری می کنند و از این ها انتظار کار شبانه آن هم در زیر بارش برف، گزاف و بیهوده است.

متاسفانه علیرغم آن که شهردار رشت در نخستین روزهای ورود خود به شهرداری وعده برخورد با این نورچشمی ها را داده و مدعی شده بود که مانع از جذب بیشتر این افراد خواهد شد، اما این سنت نامیمون هنوز هم ادامه داشته به نحوی که طی چند روز گذشته خبرهایی از جذب سفارشی فرزند یک مسئول استانداری گیلان در شهرداری در رسانه ها منتشر شد.

در پایان باید گفت علیرغم تمام تلاش های معدود پرسنل شهرداری رشت در ساعات برفی، بی تردید ضعف مدیریتی موجود سبب شد که همین فعالیت ها هم به صورت جزیره ای و بدون انسجام لازم صورت گیرد. مردم ناتوانی مدیریتی موجود در شهرداری را به چشمان خود دیده و مشکلاتی که تنها یک شب بارش برف برای آنان به ارمغان آورد را با تمام وجود لمس کردند. این مردم دیگر گوش شنوایی برای شنیدن تعریف و تمجید زیردستی ها از بالادستی و تاکید بالادستی بر فعالیت های زیردستان و خسته نباشید گفتن به آن ها، ندارند.

شهردار رشت هم به یاد داشته باشد تعریف و تمجید از نوبخت و تاکید بر پررنگ نشان دادن حضور اعضای شورا، راهی برای محکم کردن پایه های صندلی مدیریتی نیست که اگر این طور بود برخی شهرداران قبلی ید طولایی در این اقدامات داشتند و هیچگاه کرسی شهرداری به حاج محمدی نمی رسید!