تعامل یا تحمل؛ آموزش پرورش شهرستان لاهیجان نیازمند معماری دلسوزتر و جدی تر

مجتبی میره جینی : آموزش و پرورش همواره جایگاه ویژه ای در بین مردم و نقش اساسی در جامعه بازی میکند اما در اینجا مستقیم به مساله ای که مدتی است ذهن مرا مشغول کرده میپردازم، از آن رو که کارگاه های آموزشی و بنگاه های خصوصی علمی آزاد همچنین آموزشگاه های زبانهای خارجه این روزها دستخوش […]

مجتبی میره جینی : آموزش و پرورش همواره جایگاه ویژه ای در بین مردم و نقش اساسی در جامعه بازی میکند اما در اینجا مستقیم به مساله ای که مدتی است ذهن مرا مشغول کرده میپردازم، از آن رو که کارگاه های آموزشی و بنگاه های خصوصی علمی آزاد همچنین آموزشگاه های زبانهای خارجه این روزها دستخوش بعضی نا مهربانی ها در شهرستان لاهیجان شده است بنده بر آن شدم تا کمی به روند این بگیر و ببند ها و پلمپ ها بپردازم.

همانطور که واضح و مبرهن است روند صدور مجوز آموزشگاههای علمی آزاد و یا مراکز زبانهای خارجه خود مراحلی بسیار پیچیده و خسته کننده ای دارد که خود شاید سالها طول بکشد.

عدم حمایت ویژه از بخش خصوصی منجر به آن می شود که موسس مربوطه نسبت به اجرا و افتتاح ان مرکز سرمایه ای گزاف را متحمل بشود. این بخش نیازمند حمایتی جدی است و نگاهی دلسوزانه و مدبرانه میتواند چتری مطمئن برای این مراکز آموزشی باشد.

اخیرا اداره ارزیابی و نظارت و بخش مدارس غیرانتفاعی شروع به پلمپ کردن بعضی از مراکز آموزشی کرده است که به گفته آنان مرتکب بعضی تخلفات شده اند که بیشتر آن تخلفات مربوط به عدم رعایت بحث تفکیک جنسیتی است اما سوالی که ذهن من را بیشتر معطوف خود کرده این است که آیا به درخواست آموزشگاه های تک جنسیتی که قانونا حق داشتن جنسیت مخالف را نیز دارند جواب داده شده است؟

پیشگیری بهتر از مچ گیری جواب میدهد. آقایان میتوانند با جلسات پرسش و پاسخ جواب بهتری برای کج روی این مراکز پیدا کنند نه بخاطر عدم رعایت جنسیتی رای به بستن آنان برای مدتی طولانی بدهند. بسیاری از معلمان و حق التدریس های مراکز آموزشی از تدریس جا مانده اند و درامد آنان زیرسوال رفته است.

عامل دیگری که نقش داشته است و خود بسی جای تامل و تحقیق دارد، بحث سلیقه ای است به عنوان مثال اگر کارشناسانی خود با افتتاح مراکز آموزشی و علمی آزاد و اهداف اقتصادی وارد جرگه آموزش دهندگان شوند و در جریانی موازی با برخورد با دیگر مراکز سد راه آنان چه از لحاظ مجوز و چه کارشکنی های قانونی شوند.

به نظر می رسد این روزها آموزش پرورش که نقش بنیادی در اشتغال میتواند داشته باشد و چشم بسیاری از معلمین و استادان مراکز خصوصی به حمایت از آنان است جایگاه کارشناسان و بازرسانی شده که اولویت انان وضع معیشتی معلمان نمی باشد. این روزها لاهیجان شاهد برخوردهایی از این گونه مسایل میباشد، امیداست نمایندگان مردم بالاخص نماینده شهرستان لاهیجان شخصا تحقیق و تفحصی از این وضع موجود بنماید و گزارشی از این وضعیت که بسیار وضع نا امنی را برای معلمان بوجود آورده تنظیم نمایند.

انتشار یادداشت های دریافتی به هیچ وجه به معنای تایید یا عدم تایید آن نیست و صرفا جهت تنویر افکار عمومی از فضای موجود دررسانه ها است و مسئولیت محتوای مطلب بر عهده نگارنده آن می باشد.