هفدهمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت برگزار شد؛

تصویب آیین نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری

حرف تازه – هفدهمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت عصر امروز در ساختمان تاریخی شورا به ریاست سید امیرحسین علوی برگزار شد. سید امیرحسین علوی، فاطمه شیرزاد، اسماعیل حاجی پور، محمدحسن عاقل منش، حجت جذب، احمد رمضانپور نرگسی، جلال الدین محمد شکریه، حامد عبدالهی و محمدحسین علیپور حاضرین در جلسه هستند. در ابتدای جلسه فرهام […]

حرف تازه – هفدهمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت عصر امروز در ساختمان تاریخی شورا به ریاست سید امیرحسین علوی برگزار شد.

سید امیرحسین علوی، فاطمه شیرزاد، اسماعیل حاجی پور، محمدحسن عاقل منش، حجت جذب، احمد رمضانپور نرگسی، جلال الدین محمد شکریه، حامد عبدالهی و محمدحسین علیپور حاضرین در جلسه هستند. در ابتدای جلسه فرهام زاهد و رضا رسولی از غایبین جلسه بودند.

در ابتدای جلسه سید امیرحسین علوی با تقدیر از تلاش تمامی همکاران شورا صحبت های خود را آغاز کرد و ضمن گرامیداشت سالروز تشکیل انقلاب فرهنگی، سالروز شهادت آیت الله دستغیب سومین شهید محراب توسط منافقان کوردل را نیز تسلیت گفت.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت همچنین انتخاب رضا رسولی به عنوان رئیس هیئت کاراته گیلان را تبریک گفت.

در ادامه فاطمه شیرزاد سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورا فرازی از وصیت نامه شهید اسدی را قرائت کرد.

مسعود نصرتی به دلیل پیگیری راه اندازی دستگاه زباله سوز و همچنین تجهیز ناوگان اتوبوسرانی و به دلیل اهمیت موضوع با موافقت شورا به سفر کاری در تهران رفته است و به همین دلیل در جلسه شورا حضور نداشت.

ناطق اول – محمدحسن علیپور: با توجه به در پیش بودن شب یلدا حقوق معوقه کارکنان سریعا پرداخت شود

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر رشت از برگزاری جلسه با سمن ها تقدیر و تشکر کرد. 

محمدحسن علیپور همچنین با اشاره به انتصابات اخیر ضمن تاکید بر ضرورت استقلال شهردار در انتصابات خواستار بهره مندی از ظرفیت مدیران بر اساس شایسته سالاری و فارغ از مسائل سیاسی و جناحی شد.

وی در خصوص نیروهای انسانی نیز گفت: نیروی انسانی هر مجموعه، سرمایه آن مجموعه است و توجه به مسائل رفاهی و حقوق و مزایای آنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با توجه به در پیش بودن شب یلدا حقوق معوقه این عزیزان باید سریعا پرداخت شود.

ناطق دوم – احمد رمضانپور نرگسی : رسانه ها خودشان جلوی یاوه گویی کسانی که رسانه را ابزار اعمال فشار کرده اند بگیرند

عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به در پیش بودن مبحث بودجه ۹۷ گفت: با نگاهی به بودجه ۹۶ به دنبال مطرح کردن گره های کور و رسیدن به نقطه مطلوب هستیم.

احمد رمضانپور نرگسی با بیان اینکه از ۹۰۰ میلیارد بودجه ۹۶ ، مبلغ ۳۶۳ میلیارد تومان به کدهای بودجه مناطق برمی گردد که از ۷۴ مورد برخی غیر فعال است.

وی افزود: از ۵۳۷ میلیارد تومان باقیمانده، ۱۰۰ میلیارد تومان از محل درامد سرمایه گذاری مثل پروژه زیتون در فلکه گاز دیده شده است. ۱۵۰ میلیارد تومان از محل وام بوده است که ۵ میلیارد هم دریافت نشده است، ۱۰۰ میلیارد تومان هم فروش اموال بوده است و باقیمانده که ۱۸۷ میلیارد تومان است ۱۰۰ میلیارد از محل ارزش افزوده پیش بینی شده است و ۵۰ میلیارد تومان کمک های دولتی و ۳۷ میلیارد تومان هم از عوارض خودرویی و هواپیمایی دیده شده است. 

رمضانپور نرگسی تصریح کرد: ارزش افزوده قانون برنامه ششم ۱۰۰ میلیارد تومان از محل منابع دولتی در نظر گرفته شده بود که ۳۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان دریافت کردیم و از ۴۷ میلیارد کمک دولتی چیزی دریافت نکرده ایم. در خصوص سوخت از ۱۶ میلیارد تومان با پیگیری های رییس شورا هنوز هم بهره مند نشده ایم. و موضوعی که جای تاسف دارد این است که چرا نتوانستیم در بحث درامدهای پایدار مشارکت های مردمی را جلب کنیم.

عضو شورا با بیان اینکه ۹۶ درصد مردم به ما اعتماد نکرده اند افزود: تنها ۴ درصد مردم مشارکت داشته اند. چرا نتوانسته ایم اعتماد ۹۶ درصد مردم را جلب کنیم. با حضور شهردار جدید با تجربه و سابقه خوب و حضور بهترین های شورای سابق و چهره های متخصص در شورا فضای خوبی در نگاه مردم به وجود آمده است و ما می توانیم با راه اندازی کارگروه ها اعتماد مردم را جلب کنیم.

رمضانپور نرگسی با تاکید بر ضرورت شفافیت عملکرد مدیریت شهری گفت: شورا و شهرداری باید در یک اتاق شیشه ای باشند و مردم بدانند پول ها در کجا هزینه می شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد مردم اعتماد بیشتری خواهند داشت.

وی با اعلام اینکه سیاست گذاری تشکیل کارگروه باشورا خواهد بود افزود: یک کارگروه قدرتمند با حضور شهردار ، دادستان محترم و مدیران دستگاه های اجرایی می تواند بر اساس مواد قانونی موثر باشد و دادستانی هم همراهی بسیار خوبی داشته است. 

احمد رمضانپور نرگسی با اعلام اینکه برخی فکر می کنند رسانه ابزاری برای باج گرفتن و زور گیری است گفت: گاهی ممکن است خواست فردی انجام نشود و بعد به دلیل انتصابات غیر بومی می گویند جایگاه عضو شورا افول کرده است. خودشان غیر بومی هستند و انتصابات غیربومی را بهانه می کنند. من از ۲۳ سالگی افتخار نوکری مردم را دارم و به عنوان فردی که دو دوره نماینده بوده ام شهادت می دهم کار در شورا سخت تر از کار در مجلس شورای اسلامی است و فشار کار بیشتر است. 

وی خاطر نشان کرد: برای توسعه شهر خواستار دیدار با مجمع نمایندگان، استاندار، نماینده ولی فقیه و … شده ام. می گویند تو زمانی می خواستی استاندار بشوی حال آویزان دیدار با استاندار شده ای. من این عزت را داشته ام که در ۷۲ ساعت رای بیاورم و بین ۱۱ نفر باشم و هر زمان هم شخصا تقاضای دیدار داشته باشم به بنده لطف دارند و این امکان وجود دارد. من برای توسعه شهر و جلسات شورا با این مسئولان چنین درخواستی را مطرح کردم. خود رسانه ها باید پاسخ یاوه گویی ها را بدهند. کسانی که معلوم نیست تا دیروز چه کار می کردند و خود غیربومی هستند امروز اینچنین برخورد کنند. 

در ادامه با ورود رضا رسولی به صحن شورا، فاطمه شیرزاد ریاست هیئت کاراته را به رسولی تبریک گفت که در واکنش به این موضوع رمضانپور به شوخی گفت: مواظب باشید با آقای حسنی روبرو نشوید!

دستور اول : بررسی آیین نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری 

علوی با اعلام اینکه در شورای قبل نیز شیوه نامه هایی نوشته شده است گفت: از همان شیوه نامه ها نیز استفاده شده است و هفته گذشته نیز تا ماده ۹ بررسی شده است و برای تصویب و جمع بندی از رییس محترم کمیسیون عمران می خواهیم توضیحات تکمیلی را ارائه کنند.

رضا رسولی در خصوص این آیین نامه توضیح داد: در برخی شهرداری های کشور تا ۵۰ میلیارد تومان برای شهرداری اختیاراتی را در نظر گرفته اند  و قرار است بر اساس این اختیارات قب ار فراخوان شهرداری 

وی افزود : دموکراسی با ایجاد مانع در مسیر پروژه ها متفاوت است. نمی گویم اختیارات چشم بسته بدهیم. می توانیم تبصره هایی در نظر بگیریم اما معتقدم باید اختیارات شهردار افزایش یابد.

رسولی با اشاره به دوره گذشته گفت: پروژه هایی به شورا می آمد و با وسواس و مانع مواجه می شد. 

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اختیارات ۸۰۰ میلیونی شهردار رشت گفت: این رقم به اعتقاد من تحقیرآمیز است. 

وی اظهار داشت: می توانیم کارگروهی در نظر بگیریم یا به کمیسیون ها ارجاع دهیم و بخواهیم یک هفته پیش از فراخوان شورا مطلع شود و یا بر اساس تصمیم جمعی مواردی را اضافه کنیم.

احمد رمضانپور به عنوان موافق گفت: من اعتقاد دارم که پروژه های اینچنینی که به مسائل زیر ساختی و توسعه ای برمی گردد باید به طور ویژه حمایت کنیم. ایجاد زیرساخت جدید از مولفه های توسعه است و شهر رشت از هیچ یک از مولفه های کلانشهر برخوردار نیست.

وی با بیان اینکه باید افق دید را گسترش دهیم گفت: اگر به اختیار بنده بود تا ۱۰۰ میلیارد هم اختیارات می دادم. این به معنای عدم نظارت نیست اما شهردار باید بتواند اختیارات بیشتری در مذاکره با سرمایه گذار داشته باشد و هر زمانی هم که احساس دیگری پیدا کنیم می توانیم اختیارات را محدود کنیم. 

رمضانپور تصریح کرد: اگر به شهردارمان اعتقاد داریم باید اختیارات بیشتری بدهیم. قرار نیست شهردار برود ۵۰ میلیارد اسناد بیاورد. شورا هم در جریان خواهد بود و هرچه عدد بالاتر باشد زودتر به اهداف توسعه ای دست می یابیم.

حجت جذب نیز با تاکید بر اینکه اصالت ذاتی شورا نظارت و قانون گذاری است گفت: مخالف به آن معنا نیستم اما ۵۰ میلیارد تومان حدود یک چهارم دارایی های شهرداری است اما باید مدیری انتخاب شود که نظارت از بین نرود و یا کمرنگ هم نشود.

نایب رییس شورای شهر رشت و رئیس شورای شهرستان رشت با اشاره به اینکه ورود شورا ممکن است پروژه ها را وارد پروسه زمان بر کند برای رفع این موضوع می توانیم به عنوان مثال امضای دو سوم اعضای شورا را به عنوان تاییدیه در نظر بگیریم. 

اسماعیل حاجی پور نیز به عنوان موافق گفت: من به فرد کاری ندارم. به جایگاه شهردار کار دارم. البته دوستان شورای چهارم می دانند چرا ۸۰۰ میلیون تومان اختیارات داده شده است. ۸۰۰ میلیون تحقیر آمیز است. به دنبال سرمایه گذار با رقم های ناچیز نیستیم. 

عضو شورای اسلامی شهر رشت افزود : سرمایه گذار در جایی که شورا شهردار را می آورد و به او اعتماد ندارد و اختیارات محدود می دهد ورود نمی کند. با عوارض و درامدهای اینچنینی هم نمی توانیم تحول ایجاد کنیم. 

حاجی پور با تاکید بر اینکه برای ورود سرمایه گذار باید دل را به دریا بزنیم تصریح کرد: در همه تصمیمات سرمایه گذاری آقای شکریه به عنوان نماینده شورا حضور دارد. 

وی تاکید کرد: اصالت ما نظارت است و اگر بگوییم نمی توانیم نظارت کنیم خودمان را هم زیر سوال می بریم. 

حاجی پور در پایان گفت: اگر اختیارات درستی به شهردار ندهیم هیچ سرمایه گذاری به رشت نمی آید.

رضا رسولی هم در ادامه گفت: مکانیزم نظارتی ما مصوبه بود. آیا تخلفی اتفاق نیفتاد؟ حداقل باید بررسی شود. به نظر می آید ابزار مصوبه به تنهایی ممکن است پاسخگو نباشد. 

محمد حسن علیپور در ادامه گفت: با چه ابزاری می خواهیم سرمایه گذار بیاوریم؟ با خودبینی؟ می گویند اتاق شیشه ای… اتاق شیشه ای یعنی چه؟ اینها همه شعارهای تکراری است. واقع بین باشیم. تالاب عینک نیزار شده است چندین سال است فقط شعار می دهیم.

وی افزود: تا حالا چه کرده ایم؟ چه چیزی آورده ایم؟ واقعا برای من شرم آور است. پشت پرده می بندیم و می آییم شعار می دهیم.

محمدحسن عاقل منش نیز خواستار اختیارات حداقل ۲۰ میلیاردی به شهردار شد و گفت: نباید دست شهرداری و شورا را ببندیم. 

حامد عبدالهی نیز گفت: در مورد چیزی صحبت می کنیم که اصلا وجود خارجی ندارد. 

عضو هیئت رئیسه و رئیس شورای استان اعلام کرد: کل املاک قابل سرمایه گذاری حدودا ۵۴ میلیارد تومان است. مردم انتظار دارند که حافظ و امین اموال شهر باشیم امروز چه اتفاقی افتاده است که می خواهیم کل اموال قابل سرمایه گذاری را در اختیار یک شخص بگذاریم ؟ مساله آقای نصرتی نیست. اختیارات بیشتر شود اما باید مکانیزمی تعریف شود که قبل از فراخوان در جریان موضوعات باشیم.

حامد عبدالهی خاطر نشان کرد: تا امروز چند سرمایه گذاری موفق انجام شده است؟ زیتون، برج گلسار و هایپرمارکت موفق نبوده است. من اعتقاد دارم باید نظارت دقیقی بر موضوع سرمایه گذاری وجود داشته باشد و شک و شبهه ها را از بین می برد.

فاطمه شیرزاد هم گفت: حمایت از سرمایه گذاری در حوزه مدیریت شهری حرف اول را می زند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر رشت ضمن تقدیر از زحمات آقای شکریه به عنوان ناظر شورا در سرمایه گذاری گفت: امیدوارم کارخانه های تعطیل شهر و اطراف شهر نیز با پیگیری استاندار گیلان رونق بگیرد و مشکلات بیکاری جوانان نیز رفع شود.

سید امیرحسین علوی با اشاره به بودجه بالای شهرداری های کلانشهرهای کشور گفت: رشت را دست کم نمی گیریم اما در مقایسه ها باید مقایسه نزدیک تری داشته باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت افزود: خوشحال می شوم با شهردار در خصوص بودجه ۹۶ صحبت کنیم تا بگویند چه اتفاقی افتاده است که محقق نشده است.

وی تصریح کرد: با آمدن یک شهردار همه چیز متحول نمی شود اما مسیر خوبی آغاز شده است. با شهردار هم در خصوص این آیین نامه صحبت کرده ام. در مورد عددی صحبت می کنیم که بخش عمده ای از املاک و دارایی های قابل فروش شهرداری است. بعضی املاک هنوز مشکل سند دارند. 

علوی خاطر نشان کرد: آن چه برای ما حائز اهمیت است نحوه و شیوه نظارت است. در گذشته مصوبه داشتیم و تخلف می شد. فراخوان برگزار می شد و باز هم تخلفاتی صورت می گرفت.

رئیس شورا در ادامه گفت: فراخوانی که برگزار شود در صورت اشکال باید توسط سازمان بازرسی باطل شود. 

وی افزود: عدد ۸۰۰ میلیونی برای ترک تشریفات است. بحث ۵۰ میلیارد تومان که امروز بررسی می شود به معنای واگذاری دارایی های شهرداری برای انجام پروژه سرمایه گذاری است. به عنوان مثال زمین سازمان خدمات موتوری یا پارک ها و فضای سبز متعلق به شهرداری است و رقم محدودی دارد اما با این آیین نامه اختیار پروژه سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیاردی هم داده می شود.

سید امیرحسین علوی در ادامه سخنان خود گفت: وقتی در ابتدای سال پروژه عمرانی را ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیارد پیش بینی می کنیم در قالب پروژه عمرانی به شهردار اختیار داده ایم و اعتماد کرده ایم. اما این اعتماد بر اساس مطالعات انجام شده است. فرمانداری هرگز در چنین پروژه هایی مخالفت نمی کند. به جز پروژه احداث پمپ های بنزین کوچک که مکانیزم چگونگی مصوبه آن را شورای چهارمی ها می دانند و با مخالفت مواجه شد…

علوی افزود: مخالفت با این عدد ۵۰ میلیاردی در آیین نامه به معنای تضعیف یا عدم اعتماد به شهردار نیست. 

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری در خصوص تالاب عینک آمد تا حدود ۱۰۰۰ میلیارد سرمایه گذاری کند که مشابه آن در رامسر هم در حال انجام است. پرسیدم از ما چه می خواهید ؟ گفتند شورا باید کنار ما باشد و بدانیم این خواسته شورا است و از این سرمایه گذاری حمایت می کند.

رئیس شورا در ادامه گفت: وظیفه ما نظارت است. من به یاد ندارم کار خوبی را روی میز بگذاریم و فرمانداری مخالفت کند.

علوی با بیان اینکه پیشنهاد ملزم کردن شورا به ارائه مصوبه دو فوریتی را دارم تصریح کرد: تعجب می کنم که در مورد این قضیه برخی انتظار دارند اختیار یازده عضو شورا را به طور کامل به شهردار بدهیم. مردم به ما اعتماد کرده اند و ما باید پاسخگو باشیم. تقاضای من تعدیل ماده ۹ آیین نامه و در نظر گرفتن مصوبه دو فوریتی است و شهرداری مکلف باشد برای پروژه ها با برگزاری جلسات آنالیز را به شورا ارائه دهد. 

با پیشنهاد جلال الدین شکریه و رای اعضا اختیار ۲۰ میلیارد تومان به شهردار در خصوص پروژه های سرمایه گذاری داده شد و از ۲۰ میلیارد تا سقف ۵۰ میلیارد با تاییدیه حداقل دو سوم اعضای حاضر در شورا پس از مطرح شدن در صحن توسط رییس شورا به رای گذاشته و تصویب شد و در مورد پروژه های مازاد بر ۵۰ میلیارد تومان اخذ مجوز از شورای اسلامی شهررشت الزامی است.

طبق تبصره های این آیین نامه باید پروژه های تا سقف ۲۰ میلیارد تومان به صورت مکتوب حداقل به فاصله یک جلسه شورا قبل از برگزاری فراخوان با ذکر جزییات به اطلاع شورا برسد و چنانچه نصف به علاوه یک عضو شورا سوالی در خصوص بسته پیشنهادی داشته باشند در اولین جلسه پس از فراخوان مطرح می شود. 

 جلسه آینده دوشنبه هفته آینده به صورت عادی برگزار می شود.