تشریح اصول حرفه ای رسانه توسط یک پایگاه “فرا محلی” با نادیده گرفتن حقایق

تی تی خبر (حرف تازه) : پس از انتشار خبری تحت عنوان “مصادره همایش نجات تالاب عینک به نام سازمان مدیریت پسماند؟؟؟ / نسیم طواف زاده : سازمان مدیریت پسماند میهمان همایش بود!!! ” در پایگاه خبری تی تی خبر ، گیل نگاه مطلبی را نه به عنوان جوابیه بلکه جهت تنویر افکار عمومی منتشر کرد. […]

تی تی خبر (حرف تازه) : پس از انتشار خبری تحت عنوان “مصادره همایش نجات تالاب عینک به نام سازمان مدیریت پسماند؟؟؟ / نسیم طواف زاده : سازمان مدیریت پسماند میهمان همایش بود!!! ” در پایگاه خبری تی تی خبر ، گیل نگاه مطلبی را نه به عنوان جوابیه بلکه جهت تنویر افکار عمومی منتشر کرد.

در آن مطلب تی تی خبر محلی و فاقد مجوز نامیده شد و به همین دلیل نه به عنوان جوابیه بلکه به منظور تنویر افکار عمومی منتشر شد! مطلبی که چندین نکته را به همراه داشت.

نکته اول اینکه در پوستر های مربوط به این همایش و حتی در بنری که در محل اجرا نصب شده است نامی از سازمان مدیریت پسماند نیامده است و یکی از برگزارکنندگان رسمی این برنامه مدعی شده است که سازمان مدیریت پسماند میهمان برنامه بوده است. لذا وظیفه خود دانستیم نسبت به انتشار این ادعا اقدام نماییم و از آن پایگاه خبری “فرا محلی” هم انتظار می رفت تلاشی در راستای شفاف سازی موضوع نماید.

نکته دوم اینکه دخل و تصرف در مطالب روابط عمومی ها غیر حرفه ای است اما زمانی که چنین ادعایی مطرح می شود نشر این ادعا با در اختیار داشتن فایل صوتی و پوسترهای همایش نه تنها مانعی ندارد بلکه اقدامی در راستای تنویر افکار عمومی است. آیا اصول حرفه ای خبرنگاری می گوید هر خبری که در یک روابط عمومی منتشر شد تا زمانیکه همان روابط عمومی نسبت به تغییر آن اقدام ننموده است نباید توضیحی در خصوص آن منتشرکرد؟ تلاش برای رساندن صدای یک موسسه زیست محیطی به جامعه را غیر حرفه ای بودن می دانید؟ در غیر اینصورت چه اصراری به عدم انتشار ادعای یک موسسه زیست محیطی که از برگزار کنندگان آن همایش هم بوده است وجود دارد؟

نکته سوم اینکه برگزاری چنین همایش هایی با اهداف عوام پسندانه برگزار نمی شود بلکه هدف آن بیشتر جلب توجه و کمک های مسئولین است و به همین دلیل استقبال مردمی ملاکی برای موفقیت یا عدم موفقیت نیست. هرچند که شنیده ها و گزارش های دریافتی ما حکایت از استقبال خوب مردم دارد. اما سوالی که مطرح می شود این است که اگر این همایش ناموفق بوده است چه دلیلی وجود دارد یکی از موسسات برگزار کننده مسئولیت بیشتری را بر دوش بگیرد؟ اگر ادعای شما در استقبال کم صحیح است آیا نمی توانست در سکوت رسانه ای و غیبت مردم خود را زیر سوال نبرد؟ عمدتا تجربه نشان داده است هرگاه موضوعی با موفقیت همراه است شرکای بیشتری در موفقیت خود پیدا می کند و این با گفته های شما در تناقض است.

نکته چهارم اینکه ما به عنوان رسانه ای مستقل مطالب اینچنینی را بدون حب و بغض های شخصی منتشر می نماییم. همانطور که در خصوص این مطلب اعضای تحریریه گیل نگاه به خوبی می دانند که نه تنها کوچکترین خصومت شخصی و کدورت قلبی میان این دو پایگاه خبری نبوده است بلکه بارها از مواضع شفاف آن پایگاه خبری استقبال کرده و به بازنشر مطالب آن پرداخته ایم اما انتظار می رفت آن پایگاه خبری “حرفه ای” نیز نسبت به مجوزدار بودن تی تی خبر و سایر ادعاهای اینچنینی اطلاعات بیشتری کسب نماید و صرفا به عدم درج اطلاعات مجوز تی تی خبر روی سامانه جامع رسانه های کشور اکتفا ننماید.