ترامپ: به دنبال تغییر نظام ایران نیستیم

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا دوشنبه 27 مه در کنفرانس خبری مشترک با شنزو آبه نخست‌وزیر ژاپن در توکیو تاکید کرد که ایالات متحده «برای تغییر نظام» در ایران تلاش نمی‌کند.

حرف تازه – دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا دوشنبه ۲۷ مه در کنفرانس خبری مشترک با شنزو آبه نخست‌وزیر ژاپن در توکیو تاکید کرد که ایالات متحده «برای تغییر نظام» در ایران تلاش نمی‌کند.

ترامپ افزود بر این باور است که ایران خواهان توافق با آمریکا است و این مساله مورد انتظار است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در این کنفرانس خبری گفت: ما برای تغییر نظام در ایران تلاش نمی‌کنیم. ما از آن‌ها می‌خواهیم آزمایش‌های هسته‌ای‌شان را متوقف کنند.

او ادامه داد که ایران رفتارهای غیر قابل قبول بسیاری در خاورمیانه دارد.

ترامپ تاکید کرد: تعرض‌های ایران و دخالت‌هایش در امور کشورهای دیگر در اثر تحریم‌های آمریکا متوقف خواهد شد.

میانجیگری ژاپن

از سویی شنزو آبه نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد که کشورش نمایندگانی به تهران برای حل اختلافات با ایالات متحده اعزام خواهد کرد.

پیش از این ترامپ در جریان دیدار با شنزو آبه نخست‌وزیر ژاپن، از امکان مذاکره با ایران سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری‌ها، ترامپ در این دیدار گفت: معتقدم ایران تمایل به مذاکره دارد. اگر این تمایل را داشته باشند، ما هم مایل به مذاکره هستیم.

او ادامه داد: باید ببینیم چه پیش می‌آید. من می‌دانم که آقای نخست‌وزیر (آبه) روابط نزدیکی با رهبران در ایران دارد… هیچ کس نمی‌خواهد رخ دادن اتفاق‌های بد را ببیند.

این موضع ترامپ در جریان سفر رسمی ۴ روزه‌اش به ژاپن مطرح شد، سفیری که که از روز شنبه روز نخست آن بود. هدف از این سفر، نشان دادن روابط مستحکم میان آمریکا و ژاپن اعلام شده است.

شایان ذکر است که پیش از این ترامپ ایران را به واکنشی قاطع و دردآور در صورت اقدام ستیزه‌جویانه علیه نیروهای آمریکایی موجود در منطقه یا علیه متحدان ایالات متحده تهدید کرده بود.

تنش در روابط میان آمریکا و ایران رو به فزونی است و ایالات متحده هفته گذشته، یک ناو هواپیمابر و تعدادی بمب‌افکن به منطقه فرستاد؛ اقدامی که به گفته مقام‌های آمریکایی پس از رسیدن گزارش‌هایی از وجود تهدیدات جدی از سوی ایران صورت گرفته است.

رئیس‌جمهوری آمریکا پنجشنبه هم در یک کنفرانس خبری گفته بود: ایران کشوری حامی تروریسم است و سیاست‌هایش در منطقه خطرناک است.

او ادامه داد: ایران در پس همه مشکلات و تنش‌ها در خاورمیانه است.

ترامپ ادامه داد: ایران عامل بیش از ۱۴ حمله است… به طور حتم در صورت نیاز، شمار بیشتری از سربازان را برای مقابله با خطر ایران خواهم فرستاد.

او در عین حال گفت: در حال حاضر نیازی به این اقدام نیست.