در جلسه مشترک کمیسیون های شهرسازی و عمران شورای شهر رشت اعلام شد:

تخفیف ۷۵ درصدی صدور پروانه نوسازی بافت فرسوده رشت

در این جلسه از تخفیف ویژه ۲۵ درصدی صدور مجوز نوسازی بافت فرسوده رشت خبر داده شد. این بدان معناست که با توجه به بخشودگی ۵۰ درصدی عوارض صدور پروانه نوسازی بافت فرسوده، از این پس این پروانه با ۷۵ درصد تخفیف صادر خواهد شد.

به گزارش اختصاصی حرف تازه ، ظهر دوشنبه هشتمین جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر رشت به صورت همزمان با هشتادمین جلسه کمیسیون حمل و نقل شورا و به ریاست مسعود عباس نژاد در ساختمان شورا برگزار شد.

تخفیف ۷۵ درصدی صدور پروانه نوسازی بافت فرسوده رشت

در ابتدای این جلسه عباس نژاد از تخفیف ویژه ۲۵ درصدی صدور مجوز نوسازی بافت فرسوده رشت خبر داد. این بدان معناست که با توجه به بخشودگی ۵۰ درصدی عوارض صدور پروانه نوسازی بافت فرسوده، از این پس این پروانه با ۷۵ درصد تخفیف صادر خواهد شد.

مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر رشت همچنین با تاکید بر ضایطه مند نمودن شهرسازی در رشت تصریح کرد: رشت فاقد یک نقشه جامع در این حوزه است و باید با بهره مندی از نظرات دانش آموختگان و کارشناسان این حوزه و همچنین الگوبرداری از اصول شهرسازی مدرن، یک متد و الگوی مشخص برای نوسازی شهر رشت تعریف شود.

عباس نژاد در ادامه بر ضرورت تعریف چارچوب منظم برای چهره ظاهری شهر و هارمونی چشم نواز مبلمان شهری تاکید داشت و افزود: اصول شهرسازی به خوبی در خیابان معلم رشت دیده شده و انتظار داریم در بلوارهایی نیر بلوار امام علی و سایر خیابان های جدید الاحداث نیز این الگوها و ضابطه مندی تعریف شوند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری مواردی نظیر خطوط کف و ارتفاع ساختمان ها را از جمله مواردی دانست که باید با یک نظم عمومی همراه شوند و گفت: رعایت نکات ایمنی، هارمونی رنگ، جنس نما و موارد مرتبط با مبلمان شهری از دیگر مواردی است که انتظار داریم نظمی عمومی را در آنها شاهد باشیم.

مسعود نژاد در ادامه بر ترغیب مالکان و سازندگان به نوسازی در بافت مرکزی شهر تاکید کرد و بیان داشت: این اقدامات منجر به کاهش هزینه های مجموعه مدیریت شهری می شود و زیرساخت های لازم از جمله آسفالت و شبکه آب و فاضلاب و برق و گاز در این نقاط فراهم است. ضمن آنکه نسقی سازی و مشکلات مرتبط با آن را نیز کاهش خواهد داد.

وی با اعلام اینکه ۹۰ درصد مراجعات به شهرداری در حوزه فنی و شهرسازی است خاطر نشان کرد: این درصد اهمیت موضوع را نشان می دهد و باید با برطرف کردن ضعف های اداری و مهندسی، در این عرصه فعالانه ظاهر شویم تا طی چند سال با رعایت اصول مهندسی شهری زیباتر داشته باشیم.

سماکچی: شهرداری در خصوص بند ت تبصره ۶ در زمان باقیمانده با شتاب عمل کند

محسن سماکچی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر رشت نیز با اشاره به فرصت ۴۰ روزه باقیمانده جهت اجرای بند ت تبصره ۶، گفت: با توجه به اینکه در روزهای پایانی اجرای بند ت تبصره ۶ قانون بودجه در خصوص تبدیل آرای قطعی تخریب به جریمه نقدی هستیم شهرداری باید نسبت به طی مراحل اداری و صدور فیش در چهل روز باقیمانده با شتاب عمل کند تا پس از اتمام مهلت زمانی این قانون در دی ماه، شهروندان با در دست داشتن مستندات نسبت به پرداخت جرائم و جلوگیری از تخریب ملک اقدام نمایند.

سماکچی همچنین در خصوص پروژه احیای تالاب عینک بیان داشت: این تالاب ظرفیت ویژه ای برای رشت است و طی رایزنی هایی که در سطح ملی داشتیم مقرر گردید اعتباراتی برای احیای تالاب دیده شود تا بتوانیم در آینده از ظرفیت های اقتصادی و گردشگری این موهبت زیست محیطی برای توسعه رشت بهره مند شویم.

شفیعی: اگر بودجه محقق نشود به دلیل ضعف در مدیریت است

در ادامه این جلسه سید شمس شفیعی رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت اعلام کرد: در شورای ششم بیشترین توجه به نیروی انسانی صورت گرفته و همواره تاکید ما بر این بوده است که پس از کسر هزینه های جاری از درآمدها، بیشترین مبلغ باقیمانده صرف پروژه های عمرانی شود.

شفیعی در ادامه به ۱۳۰۰ میلیارد تومان قرارداد منعقد شده عمرانی و ضرورت پرداخت ۲۵ درصد پیش پرداخت آن، عنوان کرد: این موضوع باید جدی گرفته شود و معاونت های شهرسازی و مالی برای این موضوع برنامه ریزی کنند.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورا با اشاره به عدم استفاده از ظرفیت بند ت تبصره ۶ اظهار داشت: شهر رشت بالقوه ظرفیت درآمدزایی بالایی دارد که باید به این ظرفیت ها توجه شود. ادامه روند موجود مجموعه مدیریت شهری را دچار مشکل خواهد کرد و روند کندی دیده می شود.

سید شمس شفیعی در بخش پایانی صحبت های خود با اخطار به شهردار رشت خاطر نشان کرد: اینکه شهرداری رشت بر درآمد ماده ۱۰۰ تکیه کند فاجعه است. اگر نتوانیم تا اسفند ماه بودجه ۴ هزار میلیاردی را محقق کنیم، با توجه به ظرفیت های موجود، ضعف در یک کلمه است و آن مدیریت است.

ویسی: فرصت یک ماهه برای تبدیل آرای تخریب به جریمه نقدی | بند ت تبصره ۶ تمدید نمی شود

رضا ویسی معاون شهرسازی و معماری شهرداری رشت در خصوص بند ت تبصره ۶ بیان داشت: از طریق بنر و پیامک اطلاع رسانی صورت گرفته است. این قانون برای تبدیل آرای تخریب به جریمه نقدی تا دی ماه اجرایی است و پس از آن رای تخریب قابل اجرا خواهد بود. شهروندان برای بهره مندی از مزایای بند ت تبصره ۶ در روزهای پایانی این قانون اقدام نکنند به این خاطر که ظاهرا این قانون قابل تمدید نیست.

ویسی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه از این پس جلسات مدیران مناطق با جلسات شورای معاونین به شکل تلفیقی برگزار خواهد شد بیان داشت: ما به صورت هفتگی در شهرداری جلسات درآمدی داریم. ضمن تسهیل برای صدور پروانه برای همه اقشار و پروژه ها، تمرکز شهرداری و معاونت شهرسازی بر پروژه های بزرگ است و به دنبال آن هستیم تا با کسری بودجه مواجه نشویم.

تاکید عزیزی بر ضرورت پیوست ترافیکی پروژه های بزرگ

گزارش عارضه سنجی گیل لند اولین نمونه در شهرداری رشت

علیرضا عزیزی مدیر ایمنی و مهندسی ترافیک شهرداری رشت با بیان اینکه ما میراث دار مشکلاتی نظیر ساختمان آتیه و دانا هستیم افزود: با چنین پروژه هایی سطح سرویس معابر به شدت افت کرده است. به همین دلیل نیاز به بررسی تعداد پارکنیگ، برآورد سفر و تحلیل ترافیکی وجود دارد.

وی با اشاره به چند مجتمع اداری و تجاری بزرگ در شهر رشت بیان داشت: پروژه های بزرگ نیاز به پیوست ترافیکی دارند. این اتفاق برای اولین بار در شهرداری رخ داده است. نمونه این موضوع در پروژه گیل لند وجود دارد. که در بحث امکان سنجی، عارضه و محدوده مورد مطالعه توسط مشاور بررسی شده و پیشنهادات ارائه شده است. حوزه نفوذ مورد بررسی قرار گرفته و ساختمان ها و کاربری های محدوده مشخص شده است.

عزیزی با اشاره به ضرورت گزارش عارضه سنجی ترافیکی افزود: پس از بررسی تعداد سفرها و تمامی موارد مرتبط، تعداد پارکینگ مورد نیاز مجموعه گیل لند مشخص شد و در نهایت پیشنهادها و راهکارها پیش بینی و ارائه شده است. گزارش عارضه سنجی ترافیکی گیل لند به عنوان اولین مورد آماده شده و قابل دفاع است.

مدیر ترافیک شهرداری رشت در خصوص هتل ۲۲ طبقه رشت در خیابان پرستار اسلاید هایی از بررسی های ترافیکی را به نمایش گذاشت و ضمن بررسی جوانب اجرای این پروژه، تعداد پارکینگ مورد نیاز آن را به اطلاع حاضرین در جلسه رساند.

در ادامه لایحه استعلام تعیین قیمت روز زمین مربوط به قدرالسهم شهرداری برابر ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون مورد بررسی قرار گرفت و از سوی اعضای دو کمیسیون تایید شد.