افزایش قابل توجه توقف مسافران در رشت

تبدیل رشت به مقصد گردشگری در نوروز ۱۴۰۱ | تاثیر محسوس برنامه های هنری و اقدامات شهرداری

تعطیلات نوروز همه ساله با ورود حجم انبوهی از خودروهای مسافران به استان گیلان و شهر رشت همراه بوده اما طی سالیان گذشته رشت به عنوان مرکز استان گیلان، از ورود میلیون ها مسافر به استان، سهم چندانی نداشته است. این بار اما در نوروز ۱۴۰۱ رشت به عنوان یک مقصد گردشگری ظاهر شد.

اختصاصی حرف تازه، تعطیلات نوروز همه ساله با ورود حجم انبوهی از خودروهای مسافران به استان گیلان و شهر رشت همراه بوده اما طی سالیان گذشته رشت به عنوان مرکز استان گیلان، از ورود میلیون ها مسافر به استان، سهم چندانی نداشته است. این بار اما در نوروز ۱۴۰۱ رشت به عنوان یک مقصد گردشگری ظاهر شد.

رشت سالیان متمادی محل گذر بود؛ نه مقصد گردشگری

سیاست های ناکارامد مدیران طی سالیان گذشته سبب شده بود سهم رشت از گردشگری و ورود مسافران، تنها ترافیک سرسام آور، زشت شدن نمای شهر با چادرهای مسافرتی در کنار خیابان ها، آسیب های محیط زیستی و افزایش حجم زباله های ورودی به سراوان باشد. به این علت که مسافران به شهر رشت به عنوان یک محل گذر نگاه می کردند و عموما توقف طولانی مدتی در اقامتگاه های این شهر نداشتند و طیف وسیعی از مسافران نهایتا یکی دو شب در بوستان ها و خیابان های این شهر چادر می زدند.

دو شهردار توسعه گرای سالیان اخیر در بحث گردشگری

صنعت گردشگری زمانی می تواند در ایجاد درآمد پایدار، رونق اقتصادی، بهبود وضعیت کسب و کارهای محلی و سطح رفاه و زندگی شهروندان در شهر رشت ایفای نقش نماید که در وهله اول مسافران، این شهر را به عنوان مقصد گردشگری در نظر بگیرند. در چنین شرایطی است که توقف مسافران در اقامتگاه ها می تواند خرید انواع صنایع دستی و سوغاتی ها، حضور در رستوران ها و کافی شاپ ها، خرید لباس و یا اقلام یادگاری را به همراه داشته باشد.

شاید در چند سال اخیر تنها در سالهای حضور سید محمدعلی ثابت قدم بود که در مقوله جذب گردشگر اقدامات ماندگاری نظیر احداث پیاده راه فرهنگی، راه اندازی آبنمای بوستان ملت و ثبت برند شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو شکل گرفت. در دیگر ادوار یا شهرداران مجالی برای ارائه برنامه هایشان نداشتند و یا حواشی اجازه کار ماندگار نمی داد و یا اصلا اراده ای برای تحول در زمینه گردشگری وجود نداشت. حالا علوی به سبک و سیاق خود چنین تفکرات توسعه گرایانه ای را دنبال می کند تا در این دوره نیز به خوبی از ظرفیت های این پیاده راه استفاده شود، آبنما پس از سالها راه اندازی شود و برند شهر خلاق احیا گردد و مردم کمی نسبت به اوضاع و احوال شهر امیدوار شوند.

افزایش اقامت مسافران نوروزی در رشت همزمان با نوروز ۱۴۰۱

امسال بر خلاف سالیان قبل مدیریت شهری رشت با ویژه برنامه های نوروزی و سیاست گذاری های مناسب توانست تا حدودی این نقیصه را برطرف نماید. شاید نگاهی به آمار اقامتگاه ها و حجم اشغال مراکز رسمی و غیررسمی بتواند گواهی بر این موضوع باشد که حجم مسافران اقامتی رشت در نوروز ۱۴۰۱ نسبت به سالیان گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

عزم شهرداری رشت برای رونق گردشگری با برنامه های متعدد

مجموعه شهرداری رشت با تاکید سید امیرحسین علوی، شهردار رشت، برنامه های متعدد فرهنگی و هنری را برای نوروز ۱۴۰۱ در نظر گرفت. تئاترهای خیابانی، کنسرت های موسیقی محلی و برپایی جشن های مختلف از جمله برنامه هایی بود که در ایام نوروز اجرا و با استقبال خوبی نیز همراه شد. در کنار این موارد آبنمای موزیکال بوستان ملت نیز که به تازگی مجددا راه اندازی شده است مورد توجه گردشگران قرار گرفت. استقرار دائمی نیروهای مربوطه در پیاده راه و برنامه های متنوع در این نقطه جذاب از شهر رشت نیز حال و هوای متفاوتی را در نوروز ایجاد کرد.

مجموعه مدیریت شهری همچنین با ساخت المان های نوروزی، کاشت گل در میادین، ساماندهی ورودی های شهر و اقداماتی از این دست در بحث فضاسازی محیطی نیز نمره قبولی گرفت و پاکسازی معابر و خیابان های شهر نیز به خوبی در این ایام تداوم یافت. شهرداری رشت علاوه بر این موارد در بحث اسکان مسافران نیز اقامتگاه بوستان ملت و همچنین اقامتگاه تالاب عینک را آماده پذیرایی از مسافران کرده بود که همین امر موجب شد نسبت به سالهای گذشته تعداد چادرهای مسافرتی کمتری در سطح شهر برپا شود!

به نظر می رسد شهرداری رشت به سهم خود با مدیریت خستگی ناپذیر و علمی در راس مجموعه، قصد دارد هدف گذاری، برنامه ریزی و هدایت نیروها با انگیزه خدمت و خلق فرصت برای ایجاد امید و رضایت در مردم را به طور مستمر در دستور کار قرار دهد. هرچند لازمه برخی تحولات یاری رسانی دیگر دستگاه ها و فرهنگ سازی عمومی است اما بدون شک استمرار این اقدامات حوزه مدیریت شهری تاثیر مثبت و محسوس خود را بر رونق صنعت گردشگری خواهد گذاشت.