تاکید کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت بر نشاط جامعه و نظم شهری

کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت بر نشاط جامعه و نظم شهری تاکید کرد.

به گزارش قلم آزاد، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای شهر رشت بر شهروند محور بودن جوامع امروزی تاکید داشت و گفت: ایجاد روحیه شادی و نشاط میان همشهریان در مدیریت شهری نوین یک ضرورت است و رفتارهای سالم شهروندی ، خلاقیت‌های فکری را بارور می‌سازد.

هادی رمضانی رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت در  جلسه این کمیسیون اظهار کرد: همانطور که طرح های عمرانی برای مدیریت شهری دارای اهمیت است، توجه به پتانسیل انسانی و شهروند محوری نیز باید مرکز توجه باشد ، چرا که شهر برای انسان ساخته می‌شود و این از آموزه های دینی ماست که انسان جانشین خداوند روی زمین است و سعادت مخلوقات دارای اهمیت است.

وی با تبریک فرارسیدن ایام خجسته ماه ربیع الاول به حاضران در جلسه و عموم شهروندان ، برگزاری برنامه های  هفته وحدت و لزوم یکپارچگی جامعه مسلمانان جهان را از جمله ضروریات دانست و افزود: در بحث مدیریت شهری رشت  فعالیت در سه حوزه فرهنگی اجتماعی ورزشی باید به جدیت دنبال شود و مسئله شهروندمحوری به موازات مقوله عمران شهری در راس امور قرار گیرد.

رمضانی در ادامه  با اشاره به لزوم افزایش فضاهای فرهنگی شهر گفت: لازم است شهرداری رشت در خصوص نحوه شروع به کار و بهره برداری از فرهنگسرا ، تالار و فضاهای فرهنگی نیمه کاره در محوطه ساختمان شهرداری نیز برنامه ریزی کند.

 رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی در جمع بندی این بحث ، پس از اظهارات حاضران ضمن اعلام پذیرش طرح از سوی کمیسیون دستور داد طرح در صورت تایید اعضای شورا ، به شهرداری ارسال و شهرداری نیز متعاقبا دستورالعمل پیشنهادی خود را در این باب به شورای اسلامی ارجاع دهد.

دعوت از متولیان فرهنگی شهر در برگزاری مناسبت ها

محمدحسن عاقل منش ، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی نیز در این جلسه ضمن تقدیر از دو میهمان حاضر درجلسه  که در جهت ارتقای سطح فرهنگی شهر عملکردهای مثبت فراوان داشته و جامعه خیرین را برای امور عام المنفعه گرد هم آورده اند گفت: تجلیل مفاخر شهر عملکردی فرهنگی ، مشوقانه و دلگرم کننده است.

عاقل منش با یادآور شدن آنکه در سنوات پیشین مدیریت شهری رشت برای نخستین بار سردیس ۴ چهره فرهنگی شهر را ساخت از آنان تجلیل نمود گفت : این حرکت در آن سالیان در سطح کشور خبرساز شد.

عاقل‌منش در ادامه با تاکید برآنکه بدون برنامه ریزی مدون و مشخص در حوزه های فرهنگی نمی‌توان عملکردهای موثر داشت پگفت: پیشنهاد میکنم کمیسیون فرهنگی علاوه بر جلسات عادی چند جلسه ویژه و فشرده

 با محوریت اشاعه فرهنگ شهروندی، مسائل مرتبط با کودک و نوجوان، بانوان،  تمرکز بر فرهنگ مطالعه و مسائلی از این دست برگزار کند و حتما در این جلسات دیگر متولیان  فرهنگی شهر مانند سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون فرهنگی کودک و نوجوان ، سازمان بهزیستی و دیگر ادارات موازی را نیز دعوت کند.

در این جلسه مباحثی با عناوین  لزوم گشایش و فعالیت دبیرخانه شهرهای خلاق و همچنین اهمیت ساماندهی دست فروشان و رفع اغتشاش بصری موجود در پیاده راه فرهنگی شهر اشاره و عنوان شد: شلوغی بصری پیاده راه ، زیبایی های جاری فرهنگی و حتی معماری زیبای پیاده راه را بشدت تحت تاثیر منفی قرار داده و نظم بخشی به پیاده راه از اموری است که باید در اسرع وقت راهکاری برای آن بیابیم.

تملک خانه شیون فومنی و خانه استاد معین در رشت

در ادامه و در بحث تملک دو خانه تاریخی شیون فومنی و خانه استاد معین در رشت نیز مطرح شد: با توجه به اینکه شیون فومنی به لحاظ اشعار وزین و شیرین خود اکنون شخصیتی ملی یافته و بحث خرید خانه این شاعر صاحب‌نام در رشت پیشتر نیز مورد تایید شورای شهر بوده توصیه می‌شود تصمیم گیری نهایی در این باب انجام شود و به لحاظ جایگاه ویژه استاد محمد معین در فرهنگ پارسی ، خرید خانه این استاد نیز برای ایجاد موزه فرهنگی مورد نظر باشد.

بررسی  درخواست جمعی از فرهنگیان شهر رشت برای ساخت تندیس در میدان فرهنگ رشت

در این جلسه که با حضور دو شهروند از بنیاد فرهنگی نیکوکاران برگزار شد، نامه رسیده این انجمن، مبنی بر پیشنهاد ساخت تندیس ( دوقلوهای شبان ذبیح اله شبان و بدیع شبان ) در میدان فرهنگ مورد بررسی قرار گرفت.

در شرح لایحه عنوان شد از سوی جمعی از فرهنگیان شهر رشت پیشنهاد می‌گردد در میدان فرهنگ ، تندیس یا سردیس دو  چهره از خیرین شهر رشت که بخشی از کارهای خیر آنان سرپرستی ۱۲ فرزند مرکز مژدهی از کودکی تا پایان تحصیلات عالیه بوده و هم اکنون نیز دانش آموزانی را تحت حمایت و پوشش مالی و معنوی دارند ساخته شود