محمد حسن طالبیان : رشت باید در نشست های شهر خلاق حضور فعالانه داشته باشد

تاکید معاون میراث کشور بر استمرار برنامه های شهر خلاق رشت

حرف تازه – معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در جلسه این هفته کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت حاضر شد و ضمن حمایت از راه اندازی خانه مشروطه از برنامه های شهر خلاق نیز حمایت کرد. محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور با حضور در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت […]

حرف تازه – معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در جلسه این هفته کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت حاضر شد و ضمن حمایت از راه اندازی خانه مشروطه از برنامه های شهر خلاق نیز حمایت کرد.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور با حضور در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت ضمن اعلام آمادگی و حمایت این سازمان از راه اندازی موزه مشروطه در عمارت میرزا خلیل رفیع، از برنامه های شهر خلاق خوراک شناسی و طرح های پیشنهادی نیز حمایت کرد.

در بخشی از این جلسه فاطمه قدیمی مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت و مدیر برنامه های شهر خلاق یونسکو در رشت به بیان برخی از طرح ها و برنامه های رشت به عنوان تنها شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو در ایران پرداخت که مورد استقبال معاون میراث کشور قرار گرفت.

سهم گیلان از میراث ملموس و ناملموس جهانی ثبت شده یک مورد شهر خلاق خوراک شناسی است

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت در این جلسه اظهار کرد: ما در کشور ۲۲میراث ملموس و ۱۳ میراث ناملموس جهانی ثبت شده داریم که سهم گیلان در این بین تنها ثبت یک میراث ناملموس جهانی است و آن هم ثبت شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو در سال ۲۰۱۵ می باشد که از ثبت آن در حدود ۲ سال و نیم می گذرد.

فاطمه قدیمی با اشاره به ثبت ۶ نوع خوراک محلی گیلان در فهرست آثار ملی کشور، خواستار ثبت جهانی آن شد و گفت: تنوع غذایی در گیلان محبوبیت و شهرت خاصی در کشور دارد و با توجه به این که سازمان میراث فرهنگی این خوراک های محلی را ثبت ملی نموده و شناسنامه آن نیز تهیه شده است ما خواستار ثبت جهانی آن ها نیز هستیم.

پیشنهاد ثبت باغ موزه آیین و سنن میراث ناملموس خوراک شناسی دنیا در رشت و خانه خوراک

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت با اشاره به ثبت شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در بین ۲۵ شهر دنیا در یونسکو با عنوان کردن طرح ایجاد خانه خوراک و باغ موزه شهر خلاق خوراک شناسی در شهر رشت گفت: با توجه به این که این موضوع در پروژه های مشارکتی شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو هم به ثبت رسیده، شهرداری شهر رشت در صدد است تا در یک طرح مشارکتی با ۲۵ شهر خلاق خوراک شناسی بتواند باغ موزه آیین و سنن میراث ناملموس خوراک شناسی دنیا را در این مکان به ثبت برساند.

قدیمی با اشاره به ظرفیت های جهانی شدن خوراک های محلی گیلان گفت: این طرح در مرحله نخست در کارگروه خوراک شناسی و درمرحله بعد در شبکه شهرهای خلاق خوراک شناسی یونسکو در پاریس به تایید رسیده اما مستلزم فراهم کردن زیرساخت های شهری برای اجرا است.

وی در ادامه گفت: سایر ۱۸۷ شهر خلاق که در ۶ گرایش حضور دارند نیز در این پروژه با رشت همراهی خواهند داشت.

تقاضا برای ثبت خوراک های یلدا و نوروز

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت در ادامه از تقاضا برای ثبت جهانی یکی از آیین های رایج گیلان در مبحث خوراک های شب یلدا و خوراک های نوروز خبر داد و گفت: امیدوارم به زودی شاهد ثبت جهانی آیین خوراک های شب یلدا گیلانی ها با کارکرد مشترک شهر خلاق خوراک شناسی و سازمان میراث فرهنگی باشیم.

آمادگی سازمان میراث برای راه اندازی خانه مشروطه در عمارت میرزا خلیل رفیع

محمد حسن طالبیان از اعلام آمادگی سازمان میراث برای تغییر کاربری خانه میرزا خلیل رفیع به خانه مشروطه خبر داد و گفت: خواسته و مطالبه نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر رشت برای ما هم قابل احترام است و در صورت تصویب تغییر کاربری خانه میرزا خلیل رفیع به خانه مشروطه در شورای اسلامی شهر رشت، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور هم حمایت های لازم در این زمینه را انجام خواهد داد.

معاون سازمان فرهنگی و گردشگری کشور با اعلام آمادگی این سازمان برای مشارکت در مرمت بناهای تاریخی گفت: سازمان میراث برای مرمت بناهای تاریخی از لحاظ تسهیلات و استاد کار تا ۵۰ درصد در پروژه های مشارکتی سهیم است.

محمدحسن طالبیان در ادامه در خصوص بناهایی که قابلیت تبدیل به موزه شدن دارند،گفت: ما در پی داشتن مالکیت موزه نیستیم اما سازمان میراث فرهنگی کشور این آمادگی را دارد که به هر بنایی که بنا به تصمیم مدیریت شهری خواستار تغییر کاربری به موزه است، اشیاء تاریخی واگذار کند مشروط بر آنکه شرایط امنیتی موزه رعایت شده باشد.

تاکید بر ضرورت راه اندازی موزه منطقه ای گیلان در رشت

معاون سازمان فرهنگی و گردشگری کشور با اشاره به این که در حدود سه سال اخیر در حدود ۵۷ موزه خصوصی در کشور ایجاد شده است، اظهار کرد: موزه های خصوصی تاکنون بسیار موفق عمل کرده اند و سازمان میراث همواره پشتیبان آن ها بوده است.

وی با تاکید بر ضرورت راه اندازی موزه منطقه ای گیلان در رشت، گفت: اشیای بسیار ارزشمندی وجود دارد که می توانیم در اختیار بگذاریم.

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور با اشاره به بحث بوم گردی به صورت زنجیره ای گفت: با توجه به حضور سرمایه گذاران ، می توانیم بناهایی را معرفی کنیم و در مرمت نیز همراهی کنیم و در سال ۹۷ نیز تسهیلات خوبی در زمینه صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری در نظر گرفته شده است.

بناهای تاریخی پیاده راه می تواند به موزه های مختلفی تبدیل شود

طالبیان با بیان این که امسال در حدود ۹۰۰ پروژه مشارکتی در کشور توسط سازمان میراث تعریف شده است،افزود: شهرداری رشت با توجه به بناهای تاریخی که در پیادراه فرهنگی شهر رشت وجود دارد می تواند موزه های مختلفی را راه اندازی کند و سازمان میراث کشور هم آمادگی لازم برای حمایت از این کار را دارد.

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در ادامه این جلسه سال ۹۷ را سال طلایی به لحاظ ارائه تسهیلات در حوزه گردشگری و صنایع دستی دانست و گفت: اگر همه مولفه ها آن طور که برنامه ریزی شده است، پیش برود سال آینده یک سال طلایی به منظور ارائه تسهیلات در حوزه گردشگری و صنایع دستی و میراث فرهنگی خواهد بود و از این طریق می توانیم توسعه مبتنی بر فرهنگ را به سرعت گسترش دهیم.


حمایت معاون میراث کشور از تداوم حفظ جایگاه رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی

طالبیان در پاسخ به صحبت های مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت در خصوص ثبت میراث ملموس و ناملموس جهانی گفت: ما سالی یک سهم در خصوص ثبت جهانی داریم. بنابراین پرونده ای را که دارای ریسک کمتری باشد را برای ثبت جهانی می فرستیم.

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور ضمن اعلام آمادگی برای حمایت از تداوم جایگاه شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک دریونسکو گفت: موضوع ملموس و ناملموس مربوط به کنوانسیون است که اگر مشترک با کشورهای دیگر باشد سهمیه نمی خواهد اما اگر مربوط به خودمان است باید مساله سهمیه را در نظر بگیریم.

رشت باید در نشست های شهر خلاق حضور فعالانه داشته باشد / چنین اقداماتی جاذبه گردشگری جهانی را برای رشت رقم می زند

طالبیان با تاکید بر اینکه رشت باید در نشست های شهر خلاق، حتما حضور فعال داشته باشد و دستورهای کارگروه را پیگیری نماید تصریح کرد: در طرح هایی مثل طرح های شهر خلاق دستمان باز است و سازمان میراث این آمادگی را دارد که با طرح های پیشنهادی شهرداری رشت همکاری لازم را انجام دهد. چنین اقداماتی جاذبه گردشگری جهانی را برای رشت رقم می زند و حتما باید سرمایه گذاری در این زمینه صورت بگیرد و همه با هم باید کمک کنیم.