تاکید مسعود عباس نژاد بر جذب اعتبارات ملی بازآفرینی | شهرداری رشت فاقد انضباط مالی است
جلسه مشترک کمیسیون ها عمران و معماری شورای اسلامی شهر رشت روز گذشته برگزار شد.
به گزارش اختصاصی حرف تازه ، سومین جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری همزمان با هفتاد و پنجمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و عمران ظهر چهارشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۲ به ریاست مسعود عباس نژاد و با حضور محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورا، شمس شفیعی، رضا عاشری و نادر حسینی دیگر اعضای کمیسیون ها و مدیران و مشاوران مربوطه در ساختمان شورا برگزار شد. محسن سماکچی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران نیز از اواسط جلسه حضور یافت.
تاکید مسعود عباس نژاد بر جذب اعتبارات ملی بازآفرینی
در ابتدای این جلسه مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر رشت، به سفر اردبیل و شرکت در جلسه کمیسیون های شهرسازی و معماری مراکز استان ها اشاره کرد و افزود: این همایش با محوریت بازآفرینی و بافت فرسوده برگزار شد و میزبانی بسیار خوبی صورت گرفت. مسئولان کشوری و نمایندگان ۳۱ استان حضور داشتند و شاید با همین میزبانی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان برای بافت فرسوده شهر اردبیل اعتبار گرفتند.
عباس نژاد با بیان اینکه توجه به بافت فرسوده هزینه های شهرداری ها را کاهش می دهد تصریح کرد: تبریز در این زمینه پیشگام است و اقدامات خوبی صورت گرفته است. اصفهان نیز وضعیت مشابهی دارد و باید از تجربیات شهرهای دیگر استفاده کنیم و در این زمینه اتفاقات خوبی رقم بزنیم.
وی افزود: آفخرا و ساغریسازان سال ها به حال خود رها می شوند و بی توجهی به بافت فرسوده نسق سازی و حاشیه نشینی را افزایش می دهد. امیدوارم ما نیز بتوانیم خودمان را به سایر شهرها برسانیم.
مسعود عباس نژاد در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص «بند ت تبصره ۶ ماده ۱۰۰» خاطر نشان کرد: در این زمینه اقدامات خوبی در شهر رشت رقم خورده و از شهرهای پیشرو در خصوص بند ت به شمار می رویم.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر ضرورت میزبانی های اینچنینی تصریح کرد: اینگونه میزبانی ها می تواند اعتبارات ملی قابل توجهی را به همراه داشته باشد. اما ما این ترس را داریم که به جای دیده شدن اعتبارات جذب شده، هزینه های برگزاری اینگونه میزبانی ها حاشیه ساز شود.
لایحه پروژه سرمایهگذاری تالاب عینک رشت مسکوت ماند | شهرداری رشت فاقد انضباط مالی است
در ادامه جلسه، لایحه تملک ملک واقع در تالاب عینک جنب رصدخانه مورد بررسی قرار گرفت.
رضا عاشری دیگر عضو کمیسیون شهرسازی و معماری با تاکید بر اینکه ضرورت موضوع باید توضیح داده شود تصریح کرد: با توضیحات ارائه شده از سوی شهردار منطقه، بنده به ضرورت موضوع پی نبردم. چرا به جای چنین هزینه هایی خیابان جدید بازگشایی نمی شود و یا پارک جدیدی احداث نمی شود؟
وی با اشاره به قیمت های منطقه ای، افزود: خرید چنین زمینی با متراژ بیش از ۵۷۰۰ مترمربع با رقم ۳۳ میلیارد تومان قابل قبول نیست و به همین دلیل خواستار بررسی بیشتر موضوع هستم.
محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: ضرورت کار به دلیل وجود تالاب عینک مشخص است. این تالاب می تواند به یکی از مراکز جذاب گردشگری رشت تبدیل شود. همانطور که استخر لاهیجان یکی از جاذبه های گردشگری است. در همین شهر رشت هزینه چند میلیارد تومانی برای آبنمای بوستان ملت صورت گرفت و خانواده ها استقبال کرده بودند.
وی افزود: مردم محیط های مناسبی برای سپری کردن اوقات خود ندارند. اگر شورای ششم در این بخش ورود نکند در شورای بعدی نیز اتفاقی رخ نخواهد دارد. برای شروع کار در تالاب عینک و ورود سرمایه گذار باید امکاناتی داشته باشیم. حداقل محدوده ای باید در اختیار شهرداری باشد و پروژه ای آغاز شود تا پروژه های دیگر نیز به دنبال آن اجرا شوند.
محمدحسین واثق کارگرنیا در ادامه در خصوص قیمت زمین تصریح کرد: اگر قیمت زمین بیش از عرف منطقه است باید با نظر کارشناسی تعیین قیمت شود و بررسی مجدد صورت بگیرد.
مخالفت رئیس کمیسیون بودجه شورای رشت با اجرای پروژه سرمایهگذاری تالاب عینک رشت در سال ۱۴۰۲
شمس شفیعی رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی، دیگر عضو کمیسیون شهرسازی و معماری نیز بیان داشت: از دیدگاه بودجه ای، تعریف کردن تملک بیش از ۳۰ میلیارد تومان در نیمه دوم سال اشتباه است. از سوی دیگر از نظر ضرورت نیز خدشه به این موضوع وارد است و از لحاظ رقم نیز رقم بالایی است و خدشه وارد است و به همین دلیل بنده به شدت مخالفم.
نادر حسینی دیگر عضو کمیسیون شهرسازی و معماری تصریح کرد: این پروژه از لحاظ سرمایه گذاری و ترافیکی ضرورت دارد. ضمن آن که بیش از ۱۵۰۰ متر مربع از آن برای بازگشایی معبر استفاده خواهد شد.
سید محمد ساده روح شهردار منطقه ۴ رشت، با تاکید بر ضرورت تملک ملک تصریح کرد: چنین اقداماتی انگیزه کار در منطقه را افزایش می دهد. ضمن آن که قیمت های اعلام شده در اپلیکیشن های مختلف با توجه به موقعیت مکانی آن املاک است و این ملک از موقعیت ویژه ای برای شهرداری رشت و سرمایه گذاری های آینده برخوردار است.
مسعود عباس نژاد با اشاره به اینکه مجموعه شهرداری رشت فاقد انضباط مالی است افزود: ما از خرید زمین و پروژه سرمایه گذاری استقبال می کنیم. برای ما اعتبار و آبرو است. آرزوی چند ساله مردم محقق می شود. اما امروز بحث ترمیم حقوق را نیز داریم. شما می دانید که این هزینه جاری چه رقمی است؟ مسئولیت بر دوش شورا است. کمیته تخصیص از بین رفته است. در حوزه کارپردازی بدهکاریم. نیروهای آتش نشانی شلنگ و دستکش استاندارد ندارند و بودجه به آنها نمی دهیم. اگر آقای شهردار می تواند این تعهد را بدهد که هیچگونه مشکلی در روند هزینه های جاری پیش نخواهد آمد خرید این ملک را می پذیریم.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری با تاکید بر اینکه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان برای ترمیم حقوق ها باید پرداخت کنیم، افزود: به عنوان یک نفر از اعضای شورا، این موضوع به کمیسیون بودجه ارجاع شود. شخص شهردار و معاون مالی و مدیر بودجه تعهد بدهند که خرید این ملک اخلالی در روند پرداختی های جاری ایجاد نمی شود. بحث کارشناسی مجدد نیز دنبال شود تا صرفه و صلاح مردم دیده شود.
محمدحسین واثق کارگرنیا با بیان اینکه رشت تشنه کار است افزود: سالهاست با احتیاط قدم بر میداریم و پولی که از مردم میگیریم صرف پرداخت حقوق پرسنل می شود و کاری برای شهر انجام نمی شود.
رئیس شورا با تاکید بر اینکه به دنبال چند کار اساسی و ملموس برای مردم هستیم اظهار داشت: دو هفته مسکوت ماندن موضوع پابرجاست. با حضور شهردار و با برگزاری جلسه تلفیقی سه کمیسیون و هیئت رئیسه و مدیران اجرایی تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.
موافقت با لایحه تملک ملک در مسیر رودبارتان
درادامه جلسه لایحه تملک ملک واقع در مسیر رودبارتان مورد بررسی قرار گرفت و با هزینه کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان موافقت شد.
لایحه کمک مالی به انجمن انصار المهدی (مهدیه رشت) از بابت رای کمیسیون ماده ۷۷ نیز در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.
مخالفت اعضا با لایحه اصلاح تعرفع بهای خدمات تشکیل پرونده
در ادامه اعضای کمیسیون ها با لایحه اصلاح تعرفه بهای خدمات تشکیل پرونده برای رسیدگی به درخواست های مطروحه مخالفت کردند.
مخالفت شدید رئیس شورا با اجاره دادن اتوبوس ها
علیرضا زارع رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت در خصوص لایحه اجاره دادن اتوبوس با اشاره به درآمدزایی از طریق اجاره اتوبوس ها در ساعت هایی که کمتر به اتوبوس های شهری نیاز است افزود: با توجه به درآمد ناچیز اتوبوسرانی از فعالیت روزمره اتوبوس ها و هزینه های تعمیر و نگه داری بالای اتوبوس ها، این پیشنهاد برای ساعاتی که کمتر به اتوبوس نیاز است ارائه شده و اتوبوس ها از ساعت ۷ صبح به فعالیت خود می پردازند.
محمدحسین واثق کارگرنیا با اشاره به اینکه به ازای هر ۲۰۰۰ نفر یک دستگاه اتوبوس نیاز است تصریح کرد: از مجموع ۳۶ دستگاه اتوبوسشهر رشت حدود ۱۵ دستگاه اتوبوس خارج از محدوده شهری و به مجموعه های دیگر با هدف کسب درآمد اجاره داده شده است.
رئیس شورا با بیان اینکه ما مخالف درآمدزایی نیستیم خاطر نشان کرد: وقتی خطوط ما خالی از اتوبوس است این موضوع معنایی ندارد. اتوبوس در اختیار مردم نیست. راننده اتوبوس نیم ساعت در ایستگاه توقف می کند و مردم دو ساعت در انتظارند و نظارت بسیار ضعیف است.
کارگرنیا افزود: وظیفه شهرداری است به مردم خدمات بدهد. اگر اتوبوس اضافه وجود داشت اجاره بدهید اما در شهر رشت مردم گله مندند. ما باید نیاز مردم را برطرف کنیم. اگر اتوبوسرانی توانایی تامین نیازمندی مردم را دارد اشکالی ندارد اما امروز وضعیتی که در سطح شهر می بینیم وضعیت مطلوبی نیست. این لایحه به اعتقاد من قابلیت رسیدگی ندارد. اگر این لایحه به هر نحوی موافقت شورا را بگیرد بنده علیه مدیریت سازمان شکایت خواهم کرد.
ارسال دیدگاه