مراسم افتتاحیه پارک بانوان بلوار گیلان؛

تاکید ثابت قدم بر ایجاد فضاهای آزادانه برای بانوان / شیرزاد: مسئولیتم سنگین تر شد / پورناصرانی: تحت فشاریم پا پس نمی کشیم

حرف تازه – مراسم افتتاحیه فاز دو پارک استاد معین و پارک بانوان بلوار گیلان رشت به صورت همزمان عصر دیروز برگزار شد. سید محمدعلی ثابت قدم در ابتدای سخنان خود گفت: حدود نیمی از جمعیت را بانوان تشکیل می دهند و باید بپذیریم که حق شهروندی این نیمه جامعه باید معادل با نیمه دیگر […]

حرف تازه – مراسم افتتاحیه فاز دو پارک استاد معین و پارک بانوان بلوار گیلان رشت به صورت همزمان عصر دیروز برگزار شد.

سید محمدعلی ثابت قدم در ابتدای سخنان خود گفت: حدود نیمی از جمعیت را بانوان تشکیل می دهند و باید بپذیریم که حق شهروندی این نیمه جامعه باید معادل با نیمه دیگر یعنی آقایان باشد. پس باید بدانیم مطابق معیارهای موجود چگونه باید برای آنان امکانات را فراهم کنیم.

شهردار رشت با اشاره به اینکه هر شهروند در سه حوزه سکونت، فراغت و فعالیت حق شهروندی دارد تصریح کرد: باید در حوزه های مختلف تصمیم سازی مثل دولتمردان، پارلمان های محلی و شهرداری ها و سایر ارگان ها مسئولیت هایی بر عهده گرفته شود. 

ثابت قدم با بیان اینکه امروزه تعداد بیشتری از بانوان در مدارج تحصیلی مختلف حضور دارند افزود: بیش از ۶۰ درصد قبولی کنکور و سایر آزمون ها را بانوان هستند و این نشان می دهد بر اساس عدد و رقم باید توجه بیشتری به بانوان داشته باشیم و عدم توجه به بانوان به معنای عدم رعایت حقوق شهروندی است. 

وی با بیان اینکه هر شهروندی بر اساس استاندارهای شهرسازی یک شعاع دسترسی برای رفت و آمد به فضاهای مورد نیاز دارد در ادامه گفت: نمی توانیم از شهروندی که در بلوار گیلان زندگی می کند بخواهیم که به پارک بانوان منظریه برود و پیاده روی کند. این نقص یک شهر است. 

شهردار رشت با تبیین ضرورت ایجاد فضاهای فراغتی آزادانه برای بانوان بر رعایت حقوق شهروندی در عمل تاکید کرد و گفت: باید با رفتارهای اجتماعی خود در مدیریت شهری محدودیت ها را مرتفع کنیم تا حقوق شهروندی از ظن یک بانو در کشور فرهنگ ایرانی اسلامی محدودشونده به نظر نیاید. 

ثابت قدم افزود: اگر قرار است حقوق شهروندی برای آحاد جامعه رعایت شود باید فضاهای عمومی و فراغتی را اولا به صورت کمی افزایش دهیم ثانیا به آن کیفیت ببخشیم تا بانوان هم به اندازه آقایان بتوانند از این فضاها بهره ببرند.

وی با بیان اینکه شهر رشت از سالیان گذشته ۴۱ پارک داشته است اظهار داشت: ۲۲ پارک محله ای در رشت به وجود آورده ایم و فاز دوم پارک استاد معین بیست و سومین پارک محله ای است.

سید محمد علی ثابت قدم توسعه متوازن را از نتایج ایجاد چنین فضاهایی دانست و گفت: این موضوع در محلات کم برخوردار منجر به تحقق هدف ما که مبارزه با فقر شهری است می شود.

شهردار رشت با تاکید بر شکل گیری فضاهای شهری با جاذبه فراشهری، تصریح کرد: در افتتاح آبنمای موزیکال بوستان ملت نیز بر این نکته تاکید کردم که مبارزه با فقر شهری تنها با ایجاد فضاهای محلی به وجود نمی آید بلکه باید با ایجاد چنین فضاهایی به اقتصاد آن محله کمک کنیم تا منجر به ورود سرمایه گذاران شود.

وی همچنین با اشاره به ثبت شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو اظهار داشت : باید داشته هایمان را که پیشرو تر از سایر شهر ها است به نمایش بگذاریم. 

ثابت قدم هدف عقلانیت و توسعه را توسعه و اصلاحات فرهنگی و مبارزه با فقر شهری دانست و عنوان کرد : اصلاحات فرهنگی برای همه اقشار جامعه و خانواده و استیفای حقوق شهروندی است.

فاطمه شیرزاد نیز در این مراسم با اشاره به سیاست گذاری های شورای چهارم رشت گفت: این سیاست گذاری ها منجر به افتتاح پروژه هایی در حوزه های مختلف از جمله عمرانی، اجتماعی، محیط زیستی شد.

عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر رشت افزود: در شورای چهارم دو عضو به نمایندگی از بانوان حضور داشتند و باید سهم بانوان بیش از این باشد. بنده به عنوان تنها بانوی حاضر در شورای پنجم مسئولیت سنگین تری را بر دوش احساس می کنم. 

منتخب شورای پنجم رشت در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از زحمات محمد پورناصرانی با بیان اینکه اقدامات خوبی در منطقه یک شهرداری رشت در این مدت انجام شده است تصریح کرد: اما باز هم این اقدامات کافی نیست و امیدواریم شاهد توسعه بیشتری در این منطقه باشیم.

وی با تاکید بر توسعه و نوسازی پارک بانوان منظریه در منطقه دو شهر رشت گفت: امیدواریم با توجه به قولی که به مردم داده ایم این اقدام با سرعت بیشتری پیگیری شود.

فاطمه شیرزاد با اشاره به اینکه امروز در مناطق یک و دو شاهد راه اندازی پارک بانوان هستیم نسبت به راه اندازی پارک بانوان در سایر مناطق شهری رشت هم ابراز امیدواری کرد.

عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر رشت با اعلام اینکه نیاز امروز شهری رشت در بحث فرهنگسرا احساس می شود گفت: در حوزه ارشاد به صورت تخصصی فرهنگسراهایی داریم اما این تعداد برای رشت کافی نیست. 

فاطمه شیرزاد با تاکید بر اینکه مردم ما لایق بهترین ها هستند خاطر نشان کرد: باید به دور از جناح بندی های سیاسی خدمات بیشتری به مردم ارائه کنیم و در راستای توسعه عادلانه شهری گام برداریم. 

محمد پورناصرانی در ابتدای سخنان خود با اشاره به افزایش فضای سبز، پارک و فضاهای تفریحی در شهر رشت گفت: این اتفاق با همت و حمایت همه جانبه دکتر ثابت قدم رخ داده است و سرعت قطار توسعه هرروز بیشتر و بیشتر می شود.

شهردار منطقه یک رشت افزود: مسیر توسعه به سرعت و با حمایت های شما مردم عزیز رشت رویایی را برای ما به ارمغان می آورد.

وی تصریح کرد: خیلی اذیت می شویم و مدیریت شهری تحت فشارهای فراوان است اما پا پس نکشیدیم و مطمئن باشید با برنامه هایی که دکتر ثابت قدم برای رشت تدوین کرده اند همه به شهرمان افتخار خواهیم کرد.

محمد پورناصرانی با بیان اینکه این پارک حدود ۴۵۰۰ متر مربع وسعت دارد گفت: بیش از ۲۵۰۰ متر مربع آن به پارک بانوان اختصاص دارد.

شهردار منطقه یک رشت با تاکید بر ضرورت پرداخت به موقع عوارض از سوی شهروندان تصریح کرد: محدوده گلسار شاهد بهره برداری از حداقل فضای پارکی است که در گذشته از آن محروم بوده است و حمایت مردم و پرداخت عوارض می تواند روند توسعه را تسریع کند.

گفتنی است این دومین پارک بانوان شهر رشت است و پیش از این تنها در منظریه یک پارک بانوان وجود داشت.