نشست رئیس شورای اسلامی شهر رشت با فعالان حوزه بانوان برگزار شد؛

تاکید بر راه اندازی فروشگاه های ارگانیک در پیاده راه، تبدیل رشت به شهر جشنواره ها و حضور یک مشاور بانوان در شورا

حرف تازه – عصر چهارشنبه نشست تخصصی مرکز آموزش و پژوهش مجمع متخصصین گیلان با محوریت بررسی مشکلات و معضلات حوزه زنان و با حضور مهندس امیرحسین علوی رییس شورای اسلامی شهر رشت و جمعی از فعالین حوزه زنان و خانواده در دفتر این مجمع برگزار شد. پژوهش دقیق در حوزه بانوان، اشتغال زایی در محلات […]

حرف تازه – عصر چهارشنبه نشست تخصصی مرکز آموزش و پژوهش مجمع متخصصین گیلان با محوریت بررسی مشکلات و معضلات حوزه زنان و با حضور مهندس امیرحسین علوی رییس شورای اسلامی شهر رشت و جمعی از فعالین حوزه زنان و خانواده در دفتر این مجمع برگزار شد.

پژوهش دقیق در حوزه بانوان، اشتغال زایی در محلات و تقویت مشاغل خانگی / ایجاد بازارچه های هفتگی محلات

در ابتدای این جلسه پریسا پرشاد، عضو هیئت رییسه شاخه بانوان مجمع متخصصین، با اشاره به مشکلات انباشته شده در حوزه بانوان بر ضرورت پژوهش های تخصصی در این حوزه تاکید کرد.

این فعال اجتماعی حوزه بانوان با بیان اینکه رفع این مشکلات در ابتدا نیازمند شکستن مرزبندی های سیاسی و کنارهم قرار گرفتن همه جریانات است افزود:اقتصاد رشت در گذشته ای نه چندان دور مبتنی بر کشاورزی بود و در حوزه کشاورزی بانوان گیلانی نقش کلیدی ایفا می کردند. اما امروز با توسعه رشت و تبدیل برخی زمین های کشاورزی به مسکونی و تغییر ترکیب جمعیتی شهری و روستایی به دلیل عدم وجود مطالعات دقیق، شاهد گرایش اقشاری از جامعه به سمت مشاغل کاذب هستیم.

پرشاد شهرداری را نهادی موثر در ارتقای سطح معیشت جامعه دانست و تصریح کرد: مدیریت شهری باید نسبت به اشتغال بانوان و توجه به محلات کم برخوردارتر مطالعات دقیق تر و اقدامات موثرتری داشته باشد.

عضو هیئت رییسه شاخه بانوان مجمع متخصصین گیلان در ادامه اظهارداشت: باید به ایجاد فضاهایی برای اشتغال بانوان در محلات کم برخوردارتر و تقویت مشاغل خانگی بپردازیم و بازارچه های هفتگی می تواند یک راهکار در این حوزه باشد و اگر این بازارچه ها در درون محلات فروش مناسبی ندارند می توان با جانمایی مناسب در نزدیک ترین نقطه نسبت به ایجاد آن اقدام کرد.

پریسا پرشاد با اشاره به ظرفیت های مساجد و پایگاه های بسیج محلات، افزود: از ظرفیت های چنین نقاطی می توان برای ساماندهی این مسائل و شناسایی افراد نیازمند و ایجاد پل ارتباطی کمک گرفت.

وی همچنین رشت را شهری پویا و با امن دانست و گفت: شورای اسلامی شهر رشت باید در حوزه پژوهش نگاهی جدی تر داشته باشد و به سمت فضای نمایشی نرود. موضوع پژوهش در شورای سوم وجود داشت و مشاوره هایی نیز صورت می گرفت اما به نتیجه مطلوب نرسید و در شورای چهارم عملا مرکز پژوهش ها به تعطیلی کشیده شد.

پرشاد در پایان خواستار توجه ویژه به حوزه بانوان و پژوهشی کامل در در دوره شورای پنجم و ریاست سید امیرحسین علوی شد و گفت: رییس شورای اسلامی شهر رشت تعامل خوبی با فعالان اجتماعی حوزه بانوان دارد و امیدوارم سایر اعضای شورا نیز در این زمینه الگوپذیری داشته باشند. 

تقویت سامانکده بانوان و اطلاع رسانی گسترده تر

صدیقه حقی وکیل پایه یک دادگستری و از فعالین اجتماعی بانوان نیز گفت: یکی از مشکلاتی که باید به طور ویژه به آن توجه شود مساله سامانکده بانوان است.

وی با اشاره به اینکه ظاهرا سامانکده ای وجود دارد اما اطلاع رسانی کافی در این خصوص انجام نشده است خواستار توجه ویژه  به این مساله مهم و اطلاع رسانی گسترده تر شد.

ایجاد فروشگاه های ارگانیک در پیاده راه فرهنگی 

از دیگر موارد مطرح شده در این نشست موضوع معرفی رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی بود. یکی دیگر از فعالان حوزه بانوان با اشاره به اینکه رشت به عنوان تنها شهر خلاق خوراک شناسی ایران در یونسکو ثبت شده است گفت: پیاده راه فرهنگی فرصت مناسبی برای ارائه خوراک های متنوع محلی است.

وی در ادامه افزود: راه اندازی چنین نقاطی می تواند ضمن درامدزایی و معرفی خوراک های ویژه گیلان فرصتی برای اشتغال زایی بانوان نیز باشد و خلا چنین فروشگاه هایی در پیاده راه فرهنگی شهری که شهر خلاق خوراک شناسی است احساس می شود.

تبدیل رشت به شهر فستیوال های خوراک شناسی

یکی دیگر از پیشنهادات مطرح شده در این جلسه تبدیل رشت به شهر فستیوال های خوراک شناسی بود. پورکار فعال اجتماعی بانوان با ارائه این پیشنهاد گفت: جشنواره ها نقش تعیین کننده ای در جذب گردشگر دارند و رشت می تواند با برگزاری جشنواره هایی منظم در تاریخ های مشخص در جذب گردشگر موفق تر عمل کند.

وی افزود: بسیاری از کشورها همه ساله با برگزاری جشنواره ها گردشگران زیادی را جذب می کنند و اگر گردشگران بدانند که به عنوان مثال همه ساله در شهریور ماه جشنواره یک ماهه ارائه و معرفی خوراک در پیاده راه فرهنگی رشت برپا می شود قطعا برایشان جذابیت خواهد داشت و می تواند زمینه های حمایتی از بانوان را نیز داشته باشد.

توجه ویژه به بانوان در مصوبات شورا

طاهره ریحانی از فعالین حوزه رسانه و همچنین بانوان با اشاره به مشکلات بانوان بی سرپرست و بدسرپرست گفت: باید به جای ماهی دادن ماهیگیری را یاد بدهیم.

وی افزود: مدیریت شهری رشت امروز بنا به ضرورت کمک های موردی را به افراد نیازمند دارد اما باید در کنار آن بحث بانوان در مصوبات شورا به طور ویژه در نظر گرفته شود تا زمینه های اشتغال بانوان و رفع مشکلات آنها فراهم شود.

حضور یک مشاور امور بانوان در شورا

از جمله مباحث دیگری که در این جلسه مطرح شد پیشنهاد حضور مشاور بانوان در شورا بود که مورد استقبال رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز قرار گفت. 

توجه به مقوله سلامت و درمان در حوزه بانوان به منظور تقویت بنیان خانواده از دیگر مطالبات بانوان بود.

حمایت از تیم های بانوان مثل تیم فوتسال می رشت سپیدرود در کنار حمایت از تیم های آقایان و ایجاد تناسبی عادلانه تر نیز از جمله مباحثی بود که در این جلسه مطرح شد.

سید امیرحسین علوی: برخی با شیطنت سعی می کنند از ما چهره مخالف سپیدرود و داماش بسازند در صورتیکه ما همواره حامی هر دوتیم و تمامی تیم ها و هیئت های ورزشی بوده ایم

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با ابراز خرسندی از برگزاری نشست های اینچنینی، گفت: حضور جمعی از بانوان فعال اجتماعی و بیان چنین دغدغه هایی نشان دهنده بلوغ فکری جامعه است و این باعث خوشحالی است. امیدوارم این جلسات حداقل به طور فصلی تداوم داشته باشد و از این پس در هر جلسه دستور جلسه ای مشخص تعریف شود و گزارشی از اقدامات صورت گرفته در آن حوزه ارائه شود.

سید امیرحسین علوی رئیس شورای اسلامی شهر رشت در پاسخ به مسائل و پیشنهادات مطرح شده، ابتدا به موضوع حمایت از تیم های ورزشی پرداخت و با اشاره به سیاسی کاری هایی که گاها رخ می دهد گفت: حمایت از تیم های فوتبال سپیدرود و داماش همواره در اولویت ما بوده است اما شورا تصمیم داشت در کنار همه هزینه های فرهنگی ورزشی، ردیفی با اعتبار ۳ میلیارد تومان را برای حمایت ویژه از ورزش و ۴۷ هیئت ورزشی فعال در نظر بگیرد.

وی افزود: برای دو تیم محبوب رشت دقیقا از همین ردیف و بیش از اعتبار در نظر گرفته شده و درخواست حمایت کرده اند و وقتی ما قصد داریم هم از این تیم ها حمایت کنیم و هم به هیئت های ورزشی و سایر تیم های بانوان و آقایان کمک کنیم برخی افراد دست به شیطنت هایی می زنند و سعی دارند در فضای مجازی چهره ای مخالف سپیدرود و داماش از ما بسازند در صورتیکه همیشه حامی این دو تیم و تمام هیئت ها و تیم های ورزشی بوده ام و رسالت اجتماعی مدیریت شهری در حمایت از هیئت های ورزشی و سلامت جامعه و ورزش بانوان را هم نباید فراموش کنیم. آیا انتظار این است که هیئت های ورزشی و ورزش بانوان را کنار بگذاریم و حمایت نکنیم؟

علاقه ای ندارم شخصیتی سیاسی داشته باشم و همواره مذهبی و معتدل و با نگاه اجرایی و اجتماعی پیش رفته ام

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اعلام اینکه نگاه اجرایی دارم و سیاسی نیستم افزود: علاقه ای ندارم کاراکتری سیاسی داشته باشم و ترجیح می دهم مردمی و برای مردم باشم. تا امروز هم سعی کرده ام شخصیتی مذهبی و معتدل باشم و آن را حفظ کنم. همیشه همین بوده ام همین تفکر را داشته ام و از هر دو طیف هم دوستانی داشته ام و خوشبختانه تا امروز پایگاه اجتماعی خوبی داشته ام.

اشاره به تلاش برای راه اندازی و تقویت کمیته بانوان و خانواده در شورای چهارم و تاکید بر حضور مشاور بانوان در شورای پنجم

وی با اشاره به اینکه همواره توجه ویژه ای به دغدغه های بانوان داشته است اظهار داشت: در شورای چهارم قول داده بودم در بحث بانوان ورود کنم و پیشنهاد تشکیل کمیته بانوان را هم ارائه کردم. تشکیل هم شد اما متاسفانه آنطور که باید به سرانجام نرسید. اما امروز با جایگاه حقوقی رئیس شورا قطعا مطالبه به حق بانوان را در بحث ارتباط با شورا به واسطه مشاور بانوان پیگیری خواهم کرد و قطعا مشاوری در این حوزه انتخاب خواهیم کرد.

استمرار برپایی نمایشگاه ها و جشنواره ها با جذابیت بیشتر برای گردشگران و بهره مندی از توان بانوان

سید امیر حسین علوی با بیان اینکه حمایت های ویژه ای از برپایی نمایشگاه ها داشته است تصریح کرد: نمایشگاه ها و جشنواره های مستمری هم برگزار شده است و پس از این نیز به دنبال برپایی منظم آنها خواهیم بود. جشنواره نان هم نمونه ای از همین جشنواره ها است که در آن شیرینی های محلی هم ارائه می شود و نگاه ما هم تقویت و برگزاری منظم چنین جشنواره هایی با جذابیت بیشتر برای گردشگران است و فرصت مناسبی برای بهره مندی از توانمندی های بانوان در شهر خلاق خوراک شناسی به شمار می رود.

مساجد به کانون ایده پردازی در محلات و محل تصمیم گیری تبدیل شوند

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر اینکه مساجد مرکز ثقل محلات است افزود: باید سلامت روحی روانی مکتبی و مذهبی جامعه  را حفظ کنیم. در صدر اسلام هم مساجد در کنار عبادت محل تصمیم گیری نیز بودند و باید مساجد را به کانون ایده پردازی شهر تبدیل کنیم و این ایده را تا جایی هم پیگیری کرده ایم.

راه اندازی شورایاری ها در شورای پنجم

وی همچنین بر ضرورت ایجاد شورایاری ها تاکید کرد و گفت: مصوبه آن در شورای چهارم بوده است و این دوره شورایاری ها اجرایی خواهد شد و می تواند کمک زیادی به شناسایی و رفع مشکلات محلات و به ویژه بانوان کند. شورایاری ها می توانند به طور دقیق تر فرصت های موجود در هر محله را شناسایی کنند و موجب تقویت ارتباط شورا با شهروندان شوند.

ایجاد اتاق شهروند

سید امیرحسین علوی همچنین در بخشی از سخنان خود به ایجاد اتاق شهروند در آینده نزدیک برای ارتباط مردم با نمایندگان شورا و همچنین برخی فعالیت های زیست محیطی اشاره کرد.

مردم می خواهند تکلیف رودخانه های رشت مشخص شود/ خودم را گذاشته ام مشکلات محیط زیستی رشت را رفع کنم

رئیس شورای اسلامی شهر رشت در این راستا خاطر نشان کرد: امروز مردم می خواهند تکلیف رودخانه های رشت مشخص شود. رفع مشکلات زرجوب گوهررود و همینطور تالاب عینک آرزوی دیرینه مردم این شهر است. چرا نگران سلامت خانواده ها نیستیم؟ امروز سرطان در این شهر بیشتر از گذشته دیده می شود. همه مسئولین به سهم خود مقصریم و باید تلاش کنیم این وضعیت سریعا پایان یابد. از دست رفتن سلامتی یک فرد آرامش و امنیت روانی خانواده را به خطر می اندازد.

هزینه ساماندهی رودخانه ها تامین نشود خانواده ها باید هزینه درمانی بپردازند

علوی با اشاره به هزینه های بالای درمانی تصریح کرد: اگر هزینه ساماندهی رودخانه ها را به عنوان دو شاهرگ رشت تامین نکنیم خانواده ها مجبور به پرداختن هزینه درمانی می شوند. من خودم را گذاشته ام تا جایی که بتوانم از لحاظ زیست محیطی اوضاع شهررشت را سامان بدهم و در این راه برای همکاری با همه نهادهای مربوطه اعلام آمادگی میکنم.

تاکید بر ضرورت راه اندازی فروشگاه های ارگانیک در پیاده راه

رئیس شورای اسلامی شهر رشت هم در بخشی از اظهاراتش با اشاره به معرفی رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی بر ضرورت راه اندازی فروشگاه های ارگانیک به خصوص در پیاده راه تاکید کرد و افزود: این موضوع در دستور کار قرار می گیرد و از همین لحظه با جدیت بیشتر پیگیری خواهد شد. امروز جای خالی این فروشگاه ها در پیاده راه فرهنگی رتش کاملا احساس می شود و باید هرچه سریعتر نسبت به راه اندازی آنها اقدام شود.

تقویت مشاغل خانگی

سید امیرحسین علوی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به رویکرد شورای اسلامی شهر رشت در مصوبات و تلاش برای تقویت مشاغل خانگی از دوره گذشته اشاره کرد و گفت: در شورای پنجم نیز به دنبال تقویت هرچه بیشتر مشاغل خانگی و اشتغال زایی بانوان خواهیم بود.

دعوت از تمامی فعالین مدنی از جناح های مختلف برای توسعه رشت

وی با بیان اینکه در برقراری ارتباط با احزاب و نهادهای مختلفی که در چارچوب نظام جمهوری اسلامی فعالیت می کنند هیچ محدودیتی ندارم ادامه داد: باید با گسترش ارتباطات به دنبال رفع مشکلات موجود باشیم و از تمامی فعالین مدنی در حوزه های مختلف  دعوت به همکاری می کنم.

پرهیز از نگاه سیاسی در مدیریت شهری

علوی در ادامه گفت: معضلات زندگی ما سیاسی نیست بلکه اجتماعی فرهنگی است و نگاه من هم سیاسی نخواهد بود. 

نوکری مردم بزرگترین افتخار من است

رئیس شورای اسلامی شهر رشت در پایان گفت: امیرحسین علوی باید بداند رایش را از مردم گرفته است و باید خودش را برای مردم بگذارد. نوکری مردم بزرگترین افتخار من است و از مردم می خواهم مرا دعا کنند تا بتوانم خدمات بهتر و بیشتری ارائه دهم.