اینستانوشت؛

تالاب عینک رشت خشک شد

مزدک پنجه ای وکیل دادگستری و فعال رسانه ای در اینستاگرام خود از خشک شدن کامل تالاب عینک رشت خبر داد.

به گزارش حرف تازه ، تالاب زیبای رشت بزرگترین تالاب شهری ایران و دومین تالاب بزرگ استان گیلان است که سالهاست به دلیل مالکیت ضعیف آب منطقه ای به این وضعیت دچار شده است.

عکس تالاب عینک وقتی پرآب بود

تالاب عینک رشت خشک شد

در مطلب مزدک پنجه ای آمده است:

چند روز پیش هنگام سفر دورن شهری، توجهم به فرونشست کامل آب تالاب عینک جلب شد. این موضوع را با چند تن از همکاران رسانه مطرح کردم و هیچکدام‌شان اطلاعی از چرایی، خشک شدن آن نداشتند و تا به اکنون نیز ندیدم رسانه‌های گیلان به پوشش این خبر اقدام نمایند. با توجه به اینکه این تالاب طبیعی جزئی از هویت شهر رشت است و به عنوان یک سرمایه شهری باید به آن نگریست، در صدد شدم تا از نزدیک آن را ببینم و عکس های منتشره نیز حکایت از خشک شدن کامل آن دارد.


یادم هست چند سال پیش محمدعلی ثابت قدم شهردار اسبق رشت که پیاده راه فرهنگی را برای مردم این شهر به یادگار گذاشت، سخت به دنبال نجات و البته استفاده گردشگری از آن بود و در این راستا مطالعاتی نیز انجام گرفت که متاسفانه با برکناری ایشان، این مهم محقق نشد و روز به روز نیز به دلیل اهمال برخی از ادارات متولی امر و فقدان نظارت لازم از سطح آب آن کاسته شد. طی گشت و گذارم در ویکی‌پدیا متوجه شدم که این تالاب در گذشته زیستگاه پرندگان مهاجر بوده است و به عنوان کریدور پروازی مورد استفاده قرار می گرفته است. «در اسفند هزار و سیصد و نود و پنج با اعلام بررسی، پایش و تصویربرداری مرکز آموزش محیط زیست تالاب عینک وابسته به شهرداری رشت حضور بیش از سی و شش گونه از پرندگان از جمله گونه‌های با ارزش و حتی در خطر انقراض مانند پلیکان خاکستری و باکلان کوچک همچنین پرندگانی از جمله اگرت (قار) کوچک، باکلان بزرگ، حواصیل شب، پلیکان پاخاکستری، چرخ‌ریسک سر آبی، اردک سرحنایی و بسیاری پرندگان مهاجر و بومی در تالاب عینک و در قلب شهر رشت به عنوان بزرگترین تالاب با قرارگیری کل محیط تالاب در محدوده رسمی شهر مورد تأیید قرار گرفت.»


در سال‌های اخیر برخی از سازمان‌های مردم نهاد که دغدغه محیط زیست دارند، بارها برای پاک سازی این تالاب دل به آب زدند اما گویی فقط این مردم هستند که باید نگران محیط زیست باشند .
متاسفانه تالاب طبیعی عینک تحت پوشش کنوانسیون رامسر قرار نگرفته‌است و خود این مسئله بر عدم رفع مشکلات آن افزوده است. بحث مالکیتی این تالاب نیز از جمله مباحث حقوقی ای است که سال‌ها در بین مسوولان چند اداره مطرح شده و جز نامه‌نگاری‌های بی‌حاصل سودی برای شهر و شهروندان نداشته است.
چند بیل مکانیکی و لودر در دور دست در حال کار کردن هستند، زمین را شخم می زنند! از مالکین یکی از مغازه های همجوار تالاب پرسیدم، بیل‌ها چه می‌کنند! گفت در ظاهر آباد اما آنچه ما دیدیم مرگ صدها ماهی بود!