در جلسه 52 کمیسیون بودجه شورا بررسی شد؛

تاسیس شرکت سهامی خاص برای ساماندهی نیروهای حجمی شهرداری رشت

حرف تازه – صبح پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه، پنجاه و دومین جلسه کمیسیون برنامه و بودجه و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر رشت، در تالار شورا برگزار شد.   رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، ابراز امیدواری کرد در این ماه پر خیر و برکت همگان بتوانند از رحمت الهی بهره […]

حرف تازه – صبح پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه، پنجاه و دومین جلسه کمیسیون برنامه و بودجه و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر رشت، در تالار شورا برگزار شد.
 
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، ابراز امیدواری کرد در این ماه پر خیر و برکت همگان بتوانند از رحمت الهی بهره مند شوند.
فرهام زاهد، به دستور جلسه های این نشست اشاره نمود و ابراز کرد: تاسیس شرکت های سهامی خاص برای ساماندهی نیروهای حجمی امروز بررسی می شود و در این زمینه معاون مالی و مدیر حقوقی راهکارهای حقوقی و بهبود شرایط مالی نیروهایی که تبدیل وضعیت می شوند.را بررسی می کنند .
پیش از این، دو دستور جلسه دیگر در مورد پرداخت غرامت به یک مالک که زمینش توسط شهرداری تملک شده و همچنین تهاتر بدهی شرکت مخابرات گیلان بررسی شد.
رئیس کمیسیون بودجه در مورد تاسیس شرکت سهامی خاص توضیحاتی ارایه داد و گفت: این چندمین جلسه است که پیرامون تاسیس شرکت بحث و بررسی می شود.
 
زاهد افزود: امروز با حضور رئیس اداره تشکیل تعاونی های اداره کار و رئیس بازرسی این روابط کار و رئیس اداره بازرسی کار و مدیر حقوقی شهرداری ساز و کار قانونی آن بررسی می شود.
حجت جذب خواستار توضیح در مورد مکانیسم این تبدیل وضعیت شد و اظهار کرد: ما به دنبال فرایندی هستیم که اگر تعاونی شهرداری این قابلیت را دارد، اساسنامه را اصلاح نماییم تا نیروهای حجمی در قالب تعاونی قرار گیرند. در این راستا اداره کار می تواند راهگشا باشد.
زاهد گفت: شهردار پیشنهاد تشکیل یک شرکت را ارایه داده است که در کوتاه مدت امکان فعالیت های عمرانی شهرداری را داشته باشد و اعضا نیز بتوانند از سود سهام آن بهره مند شوند و علاوه برآن نیروهای حجمی در قالب این شرکت بکار گیری شوند.
رئیس اداره تشکیل تعاونی اداره کار، خواستار مشخص شدن وضعیت نیروهای شهرداری شد و گفت: متاسفانه شهرداری تعامل خوبی با اداره کار نداشته و گاها نیرویی پس از ۳سال کار در شهرداری و نداشتن قرارداد حقوقی، با شکایت از شهرداری جذب نیروهای شهرداری می شود و عدم اطلاع شهرداری نیز موجب می شود اداره کار آرای حقوقی بنفع کارگران صادر نماید.
علی پناه تاکید کرد: اداره کار آماده هر نوع همکاری با شهرداری است، مشروط بر اینکه شهرداری نیز آمار صحیح و اطلاعات کاملی از وضعیت نیروهای خود اعم از شرکتی و حجمی داشته باشد و وضعیت قرارداد انها را بداند و در اختیار اداره کار قرار دهد.
  
زاهد در این باره گفت: در حال حاضر ۱۳شرکت حجمی در بخش خدمات شهری با شهرداری قرارداد دارند و هدف شورا نیز با تاسیس این شرکت، ساماندهی و تبدیل وضعیت نیروهای این شرکتهاست ولی تلاش ما ایجاد یک راهکار قانونی است.
در ادامه جلسه، ساز و کار قانونی و اساسنامه شرکت بررسی شد.
بحث و گفتگو پیرامون مدل های موفقی که در دیگر شهرها و ادارات انجام شده است، نیز در جلسه مطرح شد.
در ادامه جلسه، فاطمه شیرزاد روز روابط عمومی و ارتباطات و همچنین فرا رسیدن ماه رمضان را تبریک گفت و اظهار کرد: متاسفانه مشاهده شده شرکتها به تعهدات خود به خوبی عمل نمی کنند و تاخیر در پرداخت حقوق از یک سو و کسری حق و حقوق ایشان همواره مورد اعتراض اعضای شورا بوده است.
عضو شورای شهر افزود: هدف ما از ایجاد یک شرکت با سهامی خاص که از پرسنل سهام دار باشند، افزایش خدمات رفاهی به کارگران و دفاع از حقوق ایشان و همچنین نظارت بر عملکرد پیمانکاران است.
وی ابراز کرد: در سال های اخیر تعدادی نیروهای نگهبان و راهبند نیز اضافه شده اند که باید تعیین وضعیت شوند.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا همچنین گفت: بخش قابل توجهی از نیروهای شرکتی در بخش خدمات شهری مشغول بکارند و ۵۵درصد سهام شرکت کود آلی متعلق به شهرداری است.
حجت جذب نیز گفت: متاسفانه شهرداری در نظارت بر عملکرد شرکت ها کوتاهی کرده است و همواره شاهد اجحاف حقوق کارگران شرکتی هستیم.
عضو حقوقدان شورا افزود: شورای شهر به عنوان ناظر بارها به شهرداری کتبا تذکر داده که نظارت نمایند ولی اعمال درستی نشده است.
وی با اشاره به ارجاع حجم قابل توجهی از پرونده های شکایت کارگران شهرداری به اداره کار، خواستار ارایه راهکار قانونی شد.
 
احمد رمضانپور نیز بر احقاق حق کارگران تاکید کرد و افزود: بعضا مشاهده شده برخی از شکایت های ارجاعی به اداره کار، سو استفاده است. همین طرح شکایت ها معضلاتی را بوجود آورده است.
عضو شورا بر نظارت درست بر عملکرد شرکتها تاکید کرد و افزود: برای برون رفت از حق کشی دیگر کارگران و احقاق حقوق واقعی کارگران به دنبال یک راهکار قانونی هستیم.
پس از بحث و بررسی مقرر شد در جلسه آتی، بندهای اساسنامه بدقت بررسی شود.
رضا رسولی نیز بر تبدیل وضعیت نیروها و احقاق حقوق کارگران شرکتی تاکید کرد.
همچنین رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورا به بازدید از ملکی که قرار است با بدهی شرکت مخابرات تهاتر شود، توضیحاتی ارایه داد و ابراز کرد: بنظر می رسد این تهاتر بنفع شهرداری نباشد.
وی افزود: زمین دیگری هم در پشت پیاده راه بازدید شد و امکان ایجاد پارکینگ که در پشت کاراژ جفرودی است وجود دارد.
رسولی همچنین گفت: زمین دیگری متعلق به شرکت مخابرات در محدوده فخب تعرفه شد که اگر امکان تهاتر باشد، می توان با تملک آن برای ساکنان محدوده فخب بوستان ایجاد نمود.
 
روابط عمومی شورای اسلامی شهر رشت