تاخیر در پروازها چگونه جبران می شود؟

تاخیر در پرواز هواپیما چه قوانینی دارد و در پی آن چه حقوقی شامل مسافران می‌شود؟ می‌دانید چه عواملی باعث بروز تاخیرهای چند ساعته در پروازهای مختلف می‌شود؟ آیا تا حالا تجربه‌ی تاخیر در پروازهای داخلی و خارجی داشتید، بدون آنکه بدانید در این شرایط حقوق شما چه خواهد بود یا آیا حق اعتراض دارید؟ اصلا وظایف شرکت هواپیمایی در قبال شما چیست؟ آیا می‌دانید اگر پرواز شما بین یک الی دو ساعت تاخیر داشته باشد، ایرلاین چه وظایفی در برابر شما دارد؟ تاخیر در پروازهای بیش از چهار ساعت چطور؟ برای آگاه شدن از حقوق خود و وظایف شرکت‌های هواپیمایی در این شرایط با ما همراه باشید.

به گزارش حرف تازه ، اگر اهل سفر باشید پس با تاخیر پروازها چه در پرواز داخلی و چه پروازهای خارجی آشنایی دارید. کمتر مسافری وجود دارد که با تاخیر در پرواز خود مواجه نشده باشد و این موضوع اغلب باعث اعصاب خوردی و کلافه شدن مسافران می‌شود. اول از هر چیز به شما توصیه می‌کنیم در این شرایط سعی کنید آرام بمانید و از خشونت و جدال جلوگیری کنید. این تاخیرها و یا گاهی کنسل شدن پروازها از سوی ایرلاین‌ها می‌تواند دلایل مختلفی مثل مساعد نبود شرایط آب‌وهوا و جو باشد. با اینکه هیچ مسافری در مقابل تاخیری پرواز هواپیما و یا کنسل شدن پرواز چاره‌ای جز صبوری ندارد، اما یک سری قوانین و حقوق برای این مسافران وجود دارد.

الی گشت در مقاله امروز به این سوال مطرح شده که «تاخیر در پروازها چگونه جبران می شود؟» پاسخ می‌دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با قوانین جبران تاخیر در پرواز هواپیما آشنا کنیم.

تاخیر در پرواز هواپیما - الی گشت

 تاخیر در پرواز چیست؟

تاخیر کردن در هرجا و هر مکانی و از سوی هر شخص و یا ارگانی، برای هیچ‌کس خوشایند نیست. طبیعی است که وقتی یک فرد یا یک پرواز تاخیر دارد، عصبانی و کلافه می‌شود و حس می‌کند وقت و زمان او به بطالت هدر می‌رود. شاید بخواهید برچسب هیچ تاخیری مجاز نیست را بر روی همه چیز بچسبانید و تحمل هیچ تاخیری نداشته باشید. اما گاهی اوقات شرایط آن‌طوری که ما می‌خواهیم پیش نمی‌رود و یک دلیل مهم و قانع‌کننده پشت آن وجود دارد، مانند علت تاخیر در پرواز هواپیما. تاخیر در پرواز به هر نوع تاخیر در ساعت از پیش تعیین شده پرواز می‌گویند. معمولا اطلاعیه تاخیر پرواز در تابلوهای اطلاع‌رسانی اطلاعات پرواز، به نمایش در می‌آید تا مسافران را از این تاخیر آگاه کند.

 دلایل تاخیر پروازها

تاخیر در پرواز هواپیما ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشد. برای داشتن یک پرواز خوب و در امنیت کامل باید تمام شرایط بررسی شوند و اگر هر کدام از شرایط و استانداردهای تعریف شده مناسب نباشد، پس طبیعی است که پرواز تاخیر پیدا کند یا شاید به طور کامل کنسل شود. از عمده دلایل تاخیر در پرواز هواپیما می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. مشکل در امنیت پرواز به دلیل وجود بار یا مسافر مشکوک، اخبار مربوط به‌احتمال بمب‌گذاری و…

  2. شرایط نامساعد جوی که موجب تاخیر یا حتی ابطال پرواز خواهد شد. بدیهی است که تا برطرف نشدن مشکلات جوی، اجازه پرواز داده نخواهد شد.

  3. مشکلات و نقص فنی هواپیما که تا رفع کامل، مانع پرواز خواهد بود.

  4. عدم آمادگی یا تکمیل کادر پرواز که ممکن است به دلایل مختلفی صورت بگیرد.

  5. ایراد در سیستم‌های کامپیوتری در فرایند پرواز از قسمت گیت گرفته تا بارگیری و بازرسی، طولانی شدن بارگیری به دلیل دیر رسیدن از ترانزیت، مناسبات مربوط به حضور بازرسی پرواز و … که عمدتا به این موارد تاخیر عملیاتی در پرواز گفته می‌شود.

 دلایل تاخیر پروازها - الی گشت

 حقوق مسافران در صورت تاخیر پروازها

حالا که با دلایل عمده تاخیر در پرواز آشنا شدیم و فهمیدیم که این تاخیرها اجتناب‌ناپذیرند و چاره‌ای جز کنار آمدن و درک کردن با شرایط نداریم، باید از حقوق پرواز خود، آگاه شویم. تاخیر در پرواز می‌تواند بین چند دقیقه تا چند ساعت  متغیر باشد. هر تاخیری که در پروازها ایجاد شود، ایرلاین مربوطه باید یک‌سری اقدامات عمومی و خصوصی لازم را مطابق با قوانین سازمان هواپیمایی ایران انجام دهد. در اقدامات عمومی، نماینده ایرلاین باید در کمال احترام به مسافران، خبر تاخیر پرواز را به مسافران اطلاع‌رسانی کند. اما در خصوص اقدامات اختصاصی که بر اساس زمان تاخیر ایجاد شده، رده‌بندی می‌شود باید اقدامات زیر صورت بگیرد.

۱. تاخیر پرواز بین ۱ الی دو ساعت

معمولا تاخیر در پروازهای داخلی حدود نیم ساعت تخمین زده شده است. در صورتی‌که این تاخیر بیشتر شود و به یک یا دو ساعت تاخیر برسد، شرکت هواپیمایی موظف است از مسافران خود به‌صورت رایگان پذیرایی کند. این پذیرایی معمولا شامل میان وعده اعم از نوشیدنی گرم یا سرد و شیرینی مناسب می‌باشد. البته اگر زمان کافی برای پذیرایی وجود نداشته باشد نیازی به پذیرایی نخواهد بود، چراکه همین پذیرایی هرچند ساده و سریع باشد، می‌تواند منجر‌به تاخیر بیشتر شود.

تاخیر پروازها

۲. تاخیر پرواز بین ۲ الی ۴ ساعت

اگر تاخیر در پرواز هواپیما بیشتر شود و به بیش از دو ساعت و کمتر از چهار ساعت برسد، وظایف و اقدامات شرکت هواپیمایی در برابر مسافران بیشتر خواهد شد. در این نوع تاخیر شرکت هواپیمایی علاوه‌بر پذیرایی از مسافران با توجه به امکانات داخل فرودگاه، باید امتیازهای ویژه‌ای به مسافران خود بدهد. این امتیازها ویژه شامل این موارد هستند:

  • فراهم نمودن امکان برقراری ارتباط تلفنی جهت اطلاع‌رسانی

  • امکان تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر (البته در صورتی‌که امکان آن نیز وجود داشته باشد)

  • جابه‌جایی مسافران به دیگر پروازها و یا دیگر شرکت‌های هواپیمایی در همان مسیر پرواز

  • در صورت درخواست انصراف مسافر، شرکت هواپیمایی موظف است استرداد کامل مبلغ پرداخت شده بلیت را بپردازد.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در صورت جابه‌جایی مسافر با یک شرکت هواپیمایی دیگر یا یک خط و مسیر هوایی دیگر، جریمه اضافی یا خسارت تاخیر در پرواز از سوی شرکت هواپیمایی پرداخت نخواهد شد.

 ۳. تاخیر در پرواز بیش از ۴ ساعت

بدترین شرایطی که یک مسافر ممکن است با آن روبه‌رو شود، تاخیر در پرواز هواپیما بیش از ۴ ساعت است. در این شرایط، شرکت هواپیمایی علاوه‌بر انجام اقدامات مراحل بالا، موظف است تا خسارت وارده به مسافر را بپردازد، یعنی در این موقعیت شرکت هواپیمایی نه‌تنها باید وجه بلیت را مسترد نماید، بلکه باید مبلغی را نیز (۳۰ درصد نرخ پایه بلیت هواپیما) به‌عنوان خسارت به آن اضافه کند.

تاخیر پروازها - الی گشت

تاخیر در پرواز هواپیما در موارد استثنایی

در تاخیر در پرواز هواپیما، موارد استثنایی هم وجود دارد. مثلا اگر پرواز شما در سر ساعت معین و بدون هیچ تاخیری حرکت کند و پس از دقایق اولیه‌ی پرواز، هواپیما به دلیل نقص فنی و از این قبیل مشکلات به باند فرودگاه برگردد؛ در چنین حالتی، میزان تاخیر تا پرواز مجدد از لحظه‌ای که هواپیما به باند فرودگاه برگشته را محاسبه خواهند کرد. در این حالت استثنایی و در صورت ادامه داشتن این تاخیر، شرکت هواپیمایی مسافران خود را در ساعتی تعیین شده و از طریق شرکتی دیگر منتقل می‌کند. لازم به ذکر است که آن شرکت مشمول پرداخت جریمه و یا خسارت تاخیر نخواهد شد.

پرواز در چه صورتی کنسل می‌شود؟

کنسل شدن پروازها امری عادی است؛ چراکه امنیت مسافران و تجربه‌ی یک پرواز خوب همیشه در اولویت است. کنسلی در پرواز هواپیما گاهی به دلایل مساعد نبودن شرایط جوی رخ می‌دهد. البته که شرکت‌های هواپیمایی به‌صورت مداوم وضعیت پیش‌بینی آب‌وهوا را بررسی می‌کنند؛ اما همیشه شرایط طبق وضعیت  جوی پیش‌بینی شده پیش نمی‌رود و در یک لحظه وضعیت نامساعد می‌شود. در این مواقع ایرلاین‌ مربوطه پرواز را کنسل می‌کند. از دیگر دلایل کنسل شدن پروازها می‌توان به موارد نقص فنی پیش‌بینی نشده اشاره کرد. اگر خلبان پرواز هنگام حرکت و یا قبل از بلندشدن هواپیما متوجه نقص فنی شود، پرواز برای ساعاتی تاخیر می‌خورد یا ممکن است کنسل شود.

کنسلی پرواز - الی گشت

همچنین دیگر مشکلاتی مثل وجود بار مشکوک در هواپیما، عدم آمادگی کادر پرواز، مشکلات ناگهانی در سیستم‌‌های کامپیوتری در روند پرواز و… باعث تاخیر یا کنسل شدن پرواز می‌شود. در صورت حاضر نشدن به‌موقع در فرودگاه، صف‌های طولانی بخش گیت پرواز، تحویل بار مسافران و بازرسی مسافران می‌تواند منجر‌به ایجاد تاخیر در پرواز شود. پس بهتر است همیشه یک الی دو ساعت قبل از ساعت پرواز خود در فرودگاه حاضر شوید تا عامل ایجاد این چنین تاخیراتی برای دیگران نباشید.

حقوق مسافران هنگام کنسلی پرواز

در هنگام کنسل شدن پرواز خود، شرکت هواپیمایی مربوطه وظایفی در قبال مسافران دارد. البته باید در نظر داشته باشید که در چارچوب قانونی برای گرفتن خسارت اقدام کنید و از خشونت و بحث و جدل دوری کنید. حقوقی که در صورت کنسل شدن پرواز خود باید از آن مطلع باشید، شامل:

  1. در صورتی که پرواز شما به دلایل شرایط جوی نامساعد و یا نقص فنی کنسل می‌شود، شرکت هواپیمایی باید وجه پرداخت بلیت شما را عودت دهد.

  2. اگر زمان کنسل شدن پرواز شما از لحظه خرید بلیت تا یک هفته قبل از پرواز صورت بگیرد، ایرلاین مربوطه موظف است وجه کامل بلیت را مسترد کند.

  3. اگر بلیت هواپیما در ۶ روز الی ۲۴ ساعت قبل از پرواز کنسل شود، شرکت هواپیمایی علاوه‌بر پرداخت کامل وجه، یک بلیت مشابه از نظر مسیر و کلاس پروازی با ۳۰ درصد تخفیف برای مسافر تهیه کند.

  4. اگر کنسلی بلیت ۲۴ ساعت قبل از پرواز رخ دهد، ایرلاین مربوطه باید علاوه‌بر پرداخت کامل وجه، یک بلیت مشابه از نظر مسیر و کلاس پروازی را با ۵۰ درصد تخفیف برای مسافر رزرو کند.

  5. طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشور همه مسافران باید از خدمات هواپیماها به‌صورت یکسان بهره‌مند شود. در صورتی که شرکت هواپیمایی از پذیرش مسافران به هر نوع دلایل مختلفی اجتناب کند، می‌توانید به‌صورت کاملا قانونی در این خصوص اقدام کنید.

پرداخت کنسلی پرواز - الی گشت

تغییر مسیر اجباری هواپیما در پرواز

گاهی ممکن است پس از پرواز هواپیما و دور شدن از باند فرودگاه، شرایط جوی نامساعد شود یا هواپیما دچار نقص فنی شود که در این صورت هواپیما مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه دیگری می‌شود. شاید در چنین شرایطی نگران و سردرگم شوید و از اینکه چه کاری باید انجام دهید آگاهی نداشته باشید. در این لحظه هم شرکت هواپیمایی در قبال شما وظایفی دارد که به آن پایبند است. اگر به دلیل فرود اضطراری در فرودگاهی دیگر دچار تاخیر در برنامه‌های خود شوید، وظایفی که شرکت هواپیمایی موظف به انجام آن‌ها است شامل موارد زیر است:

  1. در صورتی که پرواز در مکانی به غیر از مقصد مسافر و یا نقطه میانی (در پروازهای اتصالی مندرج در یک بلیت) توقف نماید، شرکت هواپیمایی موظف است مسافر را به مبدا یا مقصد پرواز مطابق یکی از روش‌های زیر منتقل نماید.

  2. انتقال مسافر به مبدا توسط شرکت هواپیمایی حامل صورت پذیرفته و کل وجه بلیت بدون کسر جرائم به مسافر پرداخت گردد.

  3. در صورت کنسل شدن پرواز و درخواست و انتقال مسافر به مقصد با هر وسیله نقلیه عمومی زمینی (اتوبوس، قطار و …) این انتقال ضمن فراهم نمودن شرایط لازم و پرداخت هزینه‌های آن توسط شرکت حامل صورت می‌گیرد.

تاخیر در پروازها - الی گشت

نتیجه‌گیری

تاخیر در پرواز هواپیما امری ناخوشایند برای همه‌ی ماست اما گاهی به دلایلی موجه که از کنترل عوامل کادر پرواز یا فرودگاه خارج هستند، تاخیرهایی ناخواسته پیش می‌آید. این تاخیرها اغلب به دلایل شرایط نامساعد آب‌وهوا یا نقص فنی هواپیما پیش می‌آید که ممکن است حداقل بین نیم ساعت یا بیش از ۴ ساعت طول بکشد. در این موقعیت شرکت هواپیمایی در قبال شما وظایفی دارد و طبق شرایطی که در این مقاله به آن اشاره کردیم، در صورت درخواست شما برای تغییر پرواز یا مسترد شدن وجه بلیت شما، موظف به انجام خواسته‌ی شما هستند. الی گشت شما را با قوانین و حقوق مسافری خود هنگام تاخیر در پرواز هواپیما آشنا کرد تا در بروز چنین مشکلاتی، در کمال آرامش و حفظ خونسردی خود، شرایط حقوقی تاخیر پرواز خود را مطالبه کنید.

سوالات متداول

۱. اگر پرواز به دلیل شرایط نامساعد آب‌وهوایی تاخیر داشته باشد، می‌توان وجه کامل بلیت را درخواست کرد؟

اگر به دلیل شرایط آب‌وهوایی تاخیر صورت‌گرفته باشد ایرلاین فقط موظف به استرداد کامل وجه و گزینه پذیرایی میباشد

۲.اگر تاخیر پرواز تنها یک الی دو ساعت باشد، می‌توان درخواست استرداد کل مبلغ بلیت کرد؟

تنها در صورتی که تاخیر پرواز بیش از دو الی چهار ساعت باشد، مبلغ کامل مسترد می‌شود.

۳.در تاخیر در پرواز هواپیما چه زمانی می‌توان درخواست جریمه کرد؟

اگر تاخیر پرواز شما بیش از ۴ ساعت طول بکشد، شرکت هواپیمایی باید علاوه بر پرداخت وجه کامل بلیت شما، جریمه‌ای هم به‌عنوان خسارت پرداخت کند.

۴.اگر پرواز از سوی ایرلاین کنسل شود، شرکت هواپیمایی موظف به انجام چه‌کارهایی است؟

در صورتی که پرواز از سوی ایرلاین کنسل شود، شرکت هواپیمایی علاوه بر عودت کامل وجه باید خسارتی به میزان ۵۰ درصد نرخ پایه بلیت را نیز تقبل کند.