مریم یکتا فرد:

تئاتر گیلان به آسیب شناسی جدی نیاز دارد

به بهانه اجرای تئاتر بهتر است دهانمان را ببندیم مصاحبه ای با مریم یکتافرد از بازیگران خوب استان گیلان انجام دادیم.

حرف تازه – به بهانه اجرای تئاتر بهتر است دهانمان را ببندیم مصاحبه ای با مریم یکتافرد از بازیگران خوب استان گیلان انجام دادیم.

خانم یکتافرد لطفا در ابتدا کمی ازخودتان بگویید؟

مریم یکتافرد هستم. دانش آموخته رشته عکاسی. دوره های مختلف بازیگری را در گیلان زیر نظر اساتیدی چون رضاحقی و محمد پورجعفری گذراندم و دوره ای هم درتهران زیر نظر خانم پانته آ بهرام پشت سر گذاشتم. همچنین در رشته نمایشنامه نویسی هم شاگرد استاد یوسف فخرایی بودم.

از کارهایی که اجرا کردید بگویید؟

پیش از این من در نمایش های عشق لرزه، عاشقستان، قدم زدن بر روی خیابان های یخی، کمی سیب کمی فرشته و… بازی کردم. همچنین نمایش معصومیت های مظنون را به عنوان کارگردان به روی صحنه بردم و درحال حاضر هم علاوه بر بازی در تئاتر بهتر است دهانمان را ببندیم مشغول کارگردانی تئاتر بازی پنهان هستم. علاوه بر تئاتر در چند فیلم هم به عنوان عکاس و دستیار کارگردان حضور داشتم.

کمی در خصوص تئاتر بهتر است دهانمان را ببندیم بگویید؟

خب این اثر اولین متن نمایشی دوست خوبم رها فتاحی است. وقتی نقش به من توسط کارگردان پیشنهاد شد برایم بسیارجالب بود. چون زبان متن بسیار نزدیک به جامعه بود. دغدغه هایی است که خانواده های ما با آن درگیر هستند. متن یک نگاه عمیق و روان شناسانه به روابط آدمها دارد که بازی در آن کمی پیچیده است و باید به جزییات رفتاری توجه بیشتری شود. به هرحال بسیار راضی هستم و خوشحالم که یک درام نویس خوب به تئاتر ما معرفی می شود.

درمورد وضعیت تئاتر گیلان چه نظری دارید؟

تئاتر گیلان به وحدت و اتحاد بیشتری نیاز دارد. باید آسیب شناسی جدی در آن صورت بگیرد. هرکس جایگاه خودش را باید بشناسد. متاسفانه عده ای از دوستان باسواد و کاری کم کار شدند و بیرون نشستند. کیفیت کارها به دلیل کمیت زیاد پایین است و نبود سالن استاندارد در شهری که پایتخت تئاتر ایران بوده جای تاسف دارد. فقط به افتتاحیه ها و گرفتن عکس های تبلیغی و یادگاری دل خوش کردیم.

بین دستگاههای متولی هم باید اتحادی وجود داشته باشد؛ نه اینکه هیچ دستگاهی، دستگاه دیگر را قبول نداشته باشد. باید حوزه هنری، شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که بیشترین سهم تولید را دارند باهم به یک اتحاد و نتیجه درست در راستای ارتقای فرهنگ گیلان برسند و جزیره ای عمل نکنند. بچه های تئاتر هم باید متحدباشند در غیر این صورت شرایط تئاتر روز به روز بدتر خواهد شد.

در انتها اگرصحبتی دارید بفرمایید؟

از عموم مردم فهیم دعوت می کنم از تئاتر بهتر است دهانمان را ببندیم  دیدن کنند. باید از کارهای مستقل که بدون هیچ پشتیبانی مالی در پلاتو های خصوصی اجرا می شود حمایت کرد. تئاتر به مخاطب نیاز دارد.

لازم به توضیح است تئاتر بهتر است دهانمان را ببندیم از ۲۵ آبان تا ۲۳ آذر ساعت ۱۹:۳۰ در کارگاه نمایش پروین استادسرای رشت اجرا خواهد شد.