بیوگرافی علی مصفا | زندگی شخصی، کارنامه هنری و حواشی

علی مصفا از بازیگران گزیده کار عرصه سینما و تلویزیون است که فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۰ با بازی در فیلم امید اثری از مرحوم حبیب کاووش آغاز نمود. در این مقاله قصد داریم تا به بیوگرافی علی مصفا بپردازیم.

به گزارش حرف تازه به نقل از پلازا ، مصفا از جمله بازیگران روشنفکر سینمای کشورمان است که با بازی در فیلم پری اثری از زنده‌یاد داریوش مهرجویی به شهرت رسید. وی در ادامه برای فیلم نه چندان موفق برج مینو کاری از ابراهیم حاتمی‌کیا در کنار نیکی کریمی که پیش‌تر باهم در پری همبازی بودند، به ایفای نقش پرداخت. مصفا سال ۱۳۷۵ دومین همکاری خود با مرحوم مهرجویی را با فیلم لیلا تجربه کرد. وی پس از بازی در این فیلم با لیلا حاتمی تنها فرزند هنرمند فقید علی حاتمی ازدواج کرد که در ادامه به چگونگی آن و بررسی کارنامه هنری علی مصفا می‌پردازیم.

اطلاعات شخصی و بیوگرافی علی مصفا

  • نام و نام خانوادگی: علی مصفّا (Ali Mosaffa )
  • تاریخ تولد: ۱۱ آذر ۱۳۴۵ ‏
  • محل تولد: تهران
  • پیشه: بازیگر، دستیار کارگردان، نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده سینماو تلویزیون- مترجم
  • شروع فعالیت هنری: سال ۱۳۷۰ در سن ۲۵ سالگی با اثر سینمایی امید به کارگردانی مرحوم حبیب کاووش
  • تحصیلات: کارشناسی عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران
  • قد علی مصفا: ۱۷۰ سانتی‌متر
  • وضعیت تاهل: متاهل
  • همسر علی مصفا: لیلا حاتمی بازیگر ( از سال ۱۳۷۷ تاکنون)
  • تعداد فرزندان: دو فرزند (یک پسر به نام مانی متولد ۱۳۸۵- یک دختر به نام عسل متولد ۱۳۸۷)
  • والدین علی مصفا: زنده‌یاد مظاهر مصفّا استاد دانشگاه، شاعر، ادیب، و مصحح متون کهن (پدر)- مرحوم امیربانو کریمی استاد ادبیات فارسی و متخصص در سبک هندی و صائب‌شناسی (مادر)
  • خویشاوندان: فؤاد حجازی موسیقی‌دان، آهنگساز، تنظیم‌کننده، نوازندهٔ ساکسوفون و رهبر ارکستر (پسرعمه)- زنده‌یاد علی حاتمی کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده (پدر زن)- زری خوشکام با نام هنری زهرا حاتمی بازیگر (مادر زن)
  • صفحه اینستاگرام علی مصفا: ندارد.

زندگی خصوصی علی مصفا

در این بخش از مقاله بیوگرافی علی مصفا با زندگی شخصی از زمان تولد تا روابط کاری‌ و خانوادگی این بازیگر گزیده‌کار و بی‌حاشیه همراه شما مخاطبان محترم پلازا هستیم‌.

از کودکی تا جوانی

زندگی خصوصی علی مصفا

آقای مصفّا در یازدهمین روز از ماه دی سال ۱۳۴۵ و در اویل فصل سرد زمستان این سال در تهران به دنیا آمد. وی در یک خانواده تحصیل کرده و ادیب همراه با دو خواهر به نام‌های کیمیا و گلزار، یک برادر به نام امیر اسمائیل بزرگ شد. پدر علی زنده‌یاد مُظاهر مُصفّا استاد دانشگاه، شاعر، ادیب، و مصحح متون کهن بود که شعار یا مرگ یا مصدق که در انقلاب ۵۷ ایران، برگرفته بیتی از یکی شعرهای او بود. مادر علی مصفا مرحوم امیربانو کریمی فرزند زنده‌یاد سید کریم امیری فیروزکوهی از شاعران معاصر ایرانی، استاد ادبیات فارسی اهل ایران و متخصص در سبک هندی و صائب‌شناسی بود.

علی مصفا نحصیلات آکادمیک خود را در مقطع کارشناسی مهندسی عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران به اتمام رساند و خیلی اتفاقی به واسطه تدریس زبان به منشی صحنه فیلم امید، به مرحوم حبیب کاووش برای بازی در این اثر سینمایی معرفی شد.

بازی در فیلم لیلا و ازدواج با لیلا حاتمی

بازی در فیلم لیلا و ازدواج با لیلا حاتمی

علی مصفا با بازی در فیلم امید وارد عرصه بازیگری شد و در ادامه سال ۱۳۷۳ برای نقش داداشی در فیلم پری اثری از زنده‌یاد داریوش مهرجویی انتخاب شد. سپس در سال ۱۳۷۵ بار دیگر دومین همکاری مصفا با مرحوم مهرجویی برای فیلم لیلا شکل گرفت. لیلا حاتمی که در واقع این اثر نخستین تجربه بازیگریش بود و قبل از آن تنها در آثار پدرش مرحوم علی حاتمی حضور داشت. جالب اینجاست که علی مصفا در زمان فیلمبرداری این اثر سینمایی به لیلا حاتمی علاقه‌مند شد.

در همان سال متاسفانه زنده‌یاد علی حاتمی دار فانی را وداع گفت و علی مصفا چندی بعد با پا در میانی زنده‌یاد داود رشیدی که از دوستان صمیمی خانواده حاتمی بود، از لیلا خواستگاری کرد. این زوج هنری در سال ۱۳۷۷ با هم ازدواج کردند و ثمره زندگی مشترک‌شان دو فرزند به نام‌های مانی و عسل شد. مانی مصفا متولد سال ۱۳۸۵ و عسل هم در سال ۱۳۸۷ به دنیا آمد.

بیوگرافی علی مصفا

زندگی شغلی علی مصفا

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، علی مصفّا سال ۱۳۷۰ در سن ۲۴ سالگی با بازی برای فیلم امید به کارگردانی مرحوم حبیب کاووش وارد عرصه بازیگری شد. وی پس از آن در سال ۱۳۷۲ برای فیلم همه دختران من به کارگردانی مرحوم اسماعیل سلطانیان به ایفای نقش پرداخت. اما بازی در فیلم پری و آشنایی وی با زنده‌یاد داریوش مهرجویی تاثیر زیادی در زندگی علی مصفا گذاشت. او در این اثر سینمایی با نقش داداشی مقابل دوربین مرحوم مهرجویی قرار گرفت که حضور در این اثر برای مصفا سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل را به ارمغان آورد.

زندگی شغلی علی مصفا

مصفا در سال ۱۳۷۴ پس از پری با معرفی محمدرضا شریفی‌نیا به ابراهیم حاتمی‌کیا برای بازی در نقش اصلی فیلم برج مینو معرفی شد. هر چند که علی مصفا بعدها طی مصاحبه‌ای از بازی در این فیلم به خاطر ضعف در ساختار کلی ابراز پشیمانی کرد. وی سال ۱۳۷۵ در فیلم لیلا به ایفای نقش پرداخت که  حضورش در این اثر سینمایی، به آشنایی و ازدواج با لیلا حاتمی ختم شد. مصفا برای بازی در فیلم لیلا کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

همان‌طور که اشاره شد، مصفا از بازیگران گزیده کار سینمای ایران محسوب می‌شود. وی پس از بازی در لیلا بیشتر در آثار مرحوم مهرجویی نقش آفرینی داشت تا اینکه در سال ۱۳۷۹ با بازی در فیلم پارتی کنار هدیه تهرانی مقابل دوربین سامان مقدم قرار گرفت. این فیلم سیاسی در زمان خود، پس از اکران با استقبال زیادی مواجه شد که بار دیگر توجه فیلسازان به علی مصفا معطوف گردید.

بیوگرافی علی مصفا

شخصیت آرام و درون‌گرای مصفا در ایفای نقش‌های وی کاملا هویدا بود، باعث شد که بیشتر در آثار سینمای روشنفکری انتخاب شود و در آن‌ها حضور یابد. از دیگر آثار پر مخاطب علی مصفا در حوزه سینما می‌توان به فیلم جهان با من برقص به کارگردانی سروش صحت اشاره کرد. صحت طی مصاحبه‌ای اذعان نمود که این فیلم تنها برای علی مصفا بر اساس شخصیتی که دارد نوشته شده و بدون حضور وی امکان ساخت فیلم با بازیگری دیگر میسر نمی‌شد. در فیلم جهان با من برقص علاوه بر مصفا بازیگرانی چون جواد عزتی، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، سیاوش چراغی‌پور، کاظم سیاحی، بهار کاتوزی، پاوان افسر، شیوا بلوچی، رامین صدیقی،  مهیار پوربابایی و مهراب قاسم‌خانی به ایفای نقش پرداختند.

بیوگرافی علی مصفا

علی مصفا در حوزه کارگردانی

علی مصفا علاوه بر بازیگری یکی از دغدغه‌های کاریش همواره موضوع کارگردانی بوده است. وی ابتدا به عنوان دستیار دوم کارگردان در فیلم مهرجویی حضور یافت تا بر تجربیات خود بیفزاید. مصفا در سال ۱۳۷۶ مستند داستانی فریب شعر را کارگردانی کرد که لیلا حاتمی در این اثر به عنوان طراح صحنه حضور داشت. وی پس از آن فیلم کوتاه هم‌سایه را در سال ۱۳۸۰ کارگردان کرد که در آن بازیگرانی چون محمد صالح‌علا، محمدرضا شریفی‌نیا و هدیه تهرانی به ایفای نقش پرداختند.

سرانجام در سال ۱۳۸۲ علی مصفا نخستین اثر سینمایی خود به نام سیمای زنی در دوردست را کرگردانی کرد. در این اثر سینمایی مادر زنش زری خوشکام (زهرا حاتمی) و همسرش لیلا حاتمی در کنار همایون ارشادی نقش‌آفرینی داشتند.مصفا پس از این اثر فیلم‌هایی چون پله آخر و نبودن را ساخت که جملگی آثاری در سینمای روشنفکری هستند.

با عکسی از پشت صحنه فیلم پله آخر به بررسی کارنامه هنری علی مصفا در حوزه سینما می‌پردازیم.

علی مصفا در حوزه کارگردانی

فیلم های علی مصفا

در این بخش از مقاله بیوگرافی علی مصفا به معرفی و بررسی کارنامه هنری این بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده در حوزه سینما می‌پردازیم. مصفا از سال ۱۳۷۰ وارد دنیای بازیگری شد و تا کنون در کارنامه هنری خود تجربه همکاری با کارگردان‌های نامداری چون زنده‌یاد داریوش مهرجویی، ابراهیم حاتمی‌کیا، اصغر فرهادی، هوشنگ گلمکانی و بهمن فرمان‌آرا را داشته است.

سال نام فیلم کارگردان سمت نقش
۱۳۷۰ امید مرحوم حبیب کاووش بازیگر دکتر
۱۳۷۲ همه دکتران من مرحوم اسماعیل سلطانیان بازیگر
۱۳۷۳ پری زنده‌یاد داریوش مهرجویی بازیگر داداشی
۱۳۷۴ برج مینو ابراهیم حاتمی‌کیا بازیگر موسی
۱۳۷۵ لیلا مرحوم داریوش مهرجویی بازیگر رضا
۱۳۷۶ مستند داستانی فریب شعر علی مصفّا کارگردان
۱۳۷۷ دختردایی گم شده مرحوم داریوش مهرجویی بازیگر بازیگر مرد
۱۳۷۸ میکس مرحوم داریوش مهرجویی دستیار دوم کارگردان کوتاه
۱۳۷۹ پارتی سامان مقدم بازیگر امین حقی
۱۳۸۰ فیلم کوتاه هم‌سایه علی مصفّا کارگردان
۱۳۸۱ جایی دیگر مهدی کرم‌پور بازیگر دامون
۱۳۸۲ سیمای زنی در دور دست علی مصفّا نویسنده و کارگردان
۱۳۸۴ فیلم کوتاه قایق‌های من صفی یزدانیان بازیگر
۱۳۸۴ چه کسی امیر را کشت؟ مهدی کرم‌پور بازیگر امیر
۱۳۸۷ دوزخ، برزخ، بهشت بیژن میرباقری بازیگر
۱۳۸۸ آسمان محبوب مرحوم داریوش مهرجویی بازیگر دکتر شایان
۱۳۸۹ چیزهایی هست که نمی‌دانی فردین صاحب‌الزمانی بازیگر علی
۱۳۹۰ پلهٔ آخر علی مصفّا بازیگر،نویسنده، کارگردان و تهیه کننده خسرو شهیدی
۱۳۹۱ گذشته اصغر فرهادی بازیگر- دوبله نقش خود احمد
۱۳۹۳ مرگ ماهی روح‌الله حجازی بازیگر بهرام
۱۳۹۳ در دنیای تو ساعت چند است؟ صفی یزدانیان بازیگر- تهیه کننده فرهاد
۱۳۹۳ چاقی راما قویدل بازیگر امیر
۱۳۹۴ وارونگی بهنام بهزادی بازیگر فرهاد
۱۳۹۴ اژدها وارد میشود مانی حقیقی نریشن
۱۳۹۴ فیلم کوتاه پنجره باز افشین رضایی نویسنده- تهیه کننده
۱۳۹۴ دوئت نوید دانش بازیگر احمد
۱۳۹۴ خانه‌ای در خیابان چهل و یکم حمیدرضا قربانی بازیگر محسن
۱۳۹۵ تابستان داغ ابراهیم ایرج‌زاد بازیگر ایمان
۱۳۹۵ حکایت دریا بهمن فرمان‌آرا بازیگر دکتر
۱۳۹۶ گرگ بازی عباس نظام‌دوست بازیگر دکتر
۱۳۹۶ خوک مانی حقیقی بازیگر کارگردانی به نام سهراب سعیدی
۱۳۹۶ درساژ پویا بادکوبه بازیگر پدر گلسا
۱۳۹۶ روزهای نارنجی آرش لاهوتی بازیگر مجید
۱۳۹۶ سال دوم دانشکده من رسول صدرعاملی بازیگر آقای رحیمی پدر آوا
۱۳۹۷ مردی بدون سایه علیرضا رئیسیان بازیگر ماهان کوشیار
۱۳۹۷ مستند جنبل هادی کمالی‌مقدم، مینا بزرگمهر تهیه‌کنندگی مشترک
۱۳۹۷ جهان با من برقص سروش صحت بازیگر جهان
۱۳۹۷ مسخره باز همایون غنی‌زاده تهیه کننده
۱۳۹۷ یلدا مسعود بخشی تهیه کننده
۱۳۹۸ لامینور زنده‌یاد داریوش مهرجویی بازیگر
۱۳۹۸ ستاره بازی هاتف علیمردانی بازیگر
۱۳۹۸ خط فرضی فرنوش صمدی تهیه کننده
۱۳۹۹ نبودن علی مصفّا بازیگر- نویسنده-کارگردان و تهیه کننده روزبه
۱۳۹۹ لاک‌پشت و حلزون رضا حماسی بازیگر
۱۳۹۹ مستند فراموشخانه سهند سرحدی، سید‌فرهاد قدسی تهیه کننده
۱۳۹۹ گیج گاه عادل تبریزی مشاور کارگردان
۱۳۹۹ آهو هوشنگ گلمکانی بازیگر
۱۴۰۰ مرد حلزونی (رقص پا) مزدک ‌میرعابدینی سرمایه‌گذاری مشترک
۱۴۰۱ چرا گریه نمی‌کنی؟ علیرضا معتمدی بازیگر

با عسکی از علی مصفا در کنار حسن معجونی برای فیلم خوک به بررسی کارنامه هنری این بازیگر در قاب تلویزیون می‌پردازیم.

فیلم های علی مصفا

سریال های علی مصفا

علی مصفّا بازیگری در قاب تلویزیون را نخستین‌بار با نقش منصور ادیبان برای سریال کیف انگلیسی اثری از زنده‌یاد سید ضیاءالدین دری در سال ۱۳۷۸ تجربه نمود. در این مجموعه تالیوزیونی پرمخاطب وی همراه با همسرش لیلا حاتمی ایفای نقش پرداخت. از دیگر بازیگران سریال کیف انگلیسی می‌توان به مرحوم سیروس گرجستانی، محمدرضا شریفی‌نیا، فرهاد اصلانی، صبا کمالی، دکتر قطب‌الدین صادقی، فاطمه نوری، حسام نواب صفوی، مرحوم جعفر بزرگی، عبدالله اسفندیاری، مرحوم عبدالله اسفندیاری، پیمان شریعتی و رضا کیانیان اشاره کرد.

سریال های علی مصفا

سال نام سریال کارگردان نقش
۱۳۷۸ کیف انگلیسی زنده‌یاد سید ضیاءالدین دری منصور ادیبان
۱۳۸۶ پریدخت سامان مقدم نادر

علی مصفا در شبکه نمایش خانگی

علی مصفّا در حوزه نمایش خانگی فعالیتش را با نقش تورج مبینی برای سریال میدان سرخ به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان در سال ۱۴۰۰ آغاز نمود. وی تا کنون در چندین اثر مجموعه نمایشی برای شبکه خانگی نقش‌آفرینی داشته است. مصفا و سروش صحت با سریال مگه تموم عمر چندتا بهاره دومین همکاری خود را تجربه نمودند. در این مجموعه نمایشی متفاوت و طنز علاوه بر علی مصفا، بازیگرانی چون قدرت‌الله ایزدی، کاظم سیاحی،  آناهیتا افشار، مجید یوسفی، گیلدا ویشکی، امین صافی، اردشیر کاظمی، عین‌الله دریایی، بهار کاتوزی، وحید آقاپور، محمد نادری، احسان منصوری، حسن نوری و بیژن بنفشه خواه به ایفای نقش پرداختند.

علی مصفا در شبکه نمایش خانگی

سال نام مجموعه نمایشی کارگردان نقش
۱۴۰۰ میدان سرخ ابراهیم ابراهیمیان تورج مبینی
۱۴۰۰ حرفه‌ای مصطفی تقی‌زاده
۱۴۰۱-۴۰۲ مگه تموم عمر چندتا بهاره سروش صحت شاهین ربانی
۱۴۰۲ هفت کیارش اسدی‌زاده شهروز تیمار
۱۴۰۲ شریک جرم مازیار میری

در ادامه مقاله بیوگرافی علی مصفا به بررسی فعالیت این بازیگر در حوزه نمایش می‌پردازیم.

تئاترهای علی مصفا

علی مصفّا در حوزه نمایش تا کنون فعالیت چندانی نداشته است و تنها در سال ۱۳۹۸ برای نریشن نمایش زمستان/داخلی/خانه عروسک کاری از پگاه ‌طبسی ‌نژاد حضور یافت.

علاوه بر فعالیت‌های مذکور علی مصفا در سال ۱۳۹۱ عضو هیئت داوران جشنواره اوسیان سینه فن هند را برعهده داشت. همچنین در سال ۱۴۰۰ مصفا از ترجمه کتاب یادداشت‌های زیرزمینی (Notes from Underground) اثر فئودور داستایفسکی رونمایی کرد.

تئاترهای علی مصفا

جوایز و افتخارات علی مصفا

مصفّا تا کنون توانسته افتخارات متعددی بدست بیاورد و در عرصه‌های مختلف خوش درخشیده است. در جدول زیر می‌توانید جوایز و افتخارات این هنرمند و اطلاعات مربوط به آن‌ها را مشاهده نمایید.

جوایز و افتخارات علی مصفا

سال عنوان جایزه و افتخار جشنواره
۱۳۷۳ برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای پری سیزدهمین جشنواره فیلم فجر
۱۳۷۵ کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای لیلا پانزدهمین جشنواره فیلم فجر
۱۳۷۹ کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای پارتی نوزدهمین جشنواره فیلم فجر
۱۳۸۰ کاندیدای تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای پارتی پنجمین دوره جشن خانه سینما
۱۳۸۱ کاندیدای لوح زرین بهترین بازیگر مرد برای پارتی جشن حافظ
۱۳۸۹ برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد برای آسمان محبوب بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر
۱۳۹۰ برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه اقتباسی برای پله آخر سی‌امین جشنواره فیلم فجر
۱۳۹۱ برنده جایزه فیپرشی برای فیلم پله آخر چهل و هفتمین جشنواره کارلووی واری
۱۳۹۱ برنده جایزه هیئت داوران برای بهترین فیلمنامه برای پله آخر جشنواره کرالا
۱۳۹۱ برنده جایزه هیئت داوران برای پله آخر جشنواره پونا
۱۳۹۴ کاندیدای بهترین فیلم و بهترین نقش اول مرد برای فیلم در دنیای تو ساعت چند است جشن خانه سینما
۱۳۹۵ کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای تابستان داغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر
۱۳۹۸ برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای جهان با من برقص سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

شایعات و حواشی علی مصفا

شایعات و حواشی علی مصفا

به‌ طور کلی امروزه چه در ایران یا جهان همواره بازیگران و چهره‌های مشهور در معرض حواشی مختلفی خواه کذب یا درست بوده‌اند، که بازیگری کم حاشیه‌ای چون علی مصفا هم از این قاعده مستثنی نیست.

از داغ‌ترین شایعات درباره این بازیگر می‌توان به تیتر طلاق لیلا حاتمی از علی مصفا اشاره کرد که در شبکه‌های اجتماعی و برخی از رسانه‌های زرد مطرح شده بود، که خیلی زود کذب بودن خبر مشخص شد.

ماجرای فیلم شوالیه سیاه با همان حکایت شمرون

در کل همکاری علی مصفا با عوامل فیلم حکایت شمرون و همچنین کارگردان کار عماد آل‌ابراهیم دهکردی برای این بازیگر که به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان معرفی شده بود، شایعات و حواشی زیادی را به دنبال داشت.

به طور کلی علی مصفا از کم حاشیه‌ترین بازیگران کشورمان است که چندان اهل مصاحبه یا شرکت در برنامه‌های تلویزیونی نیست. در ادامه با عکسی از علی مصفا در کنار همسر و فرزندانش این بخش از مقاله را به اتمام می‌رسانیم.

ماجرای فیلم شوالیه سیاه با همان حکایت شمرون