مسعود حبیبی:

بیایید از اخلاق مجازی فاصله بگیرید

مسعود حبیبی* : قبل از خواندن این متن باید خدمت مخاطبین محترم عرض کنم که از کلماتی همچون من با دیگران فرق دارم، این اتفاق برای من نمی افتد من اراده محکمی دارم و غیره …استفاده نکنید.چون ذهن آدمی چند وجه مشترک دارد و خواه ناخواه ما قادر به کنترل همه چیز نیستیم . زمانی که کسی جلوی […]

مسعود حبیبی* : قبل از خواندن این متن باید خدمت مخاطبین محترم عرض کنم که از کلماتی همچون من با دیگران فرق دارم، این اتفاق برای من نمی افتد
من اراده محکمی دارم و غیره …استفاده نکنید.چون ذهن آدمی چند وجه مشترک دارد و خواه ناخواه ما قادر به کنترل همه چیز نیستیم .
زمانی که کسی جلوی شما خمیازه میکشد ؛ شما هم به واسطه مسری بودن با فرمان مغز که تقریبا غیر قابل کنترل است این کار را تکرار میکنیدیا زمانی که به خوردن لیمو ترش فکر میکنید ناخداگاه در دهانتان بزاق ترشح میشود.پس این اتفاقات برای همه ما مشترک است.

1427670444

با توجه به پیشرفت غیر اخلاقی و غیر فرهنگی در فضای مجازی و نرم افزار های اجتماعی لازم است که خانواده ها برای پیشگیری از مضرات این نرم افزار ها مطالعه و اقدام کنند. در گذشته ای نه چندان دور که روم های یاهو مسنجر بسته شد جمعیت عظیمی برای ارتباط اجتماعی به سمت فیسبوک سوق پیدا کردند.البته زمانی که هنوز گوشی های هوشمند در بازار ایران عرضه نمیشد این فضای مجازی، به یکباره  آمد بدون این که فکری برایش شده باشد، بدون اینکه مبانی اش را بدانیم و بدون اینکه برای خطرات و مشکلاتش ایده ای داشته باشیم.

آدم هایی که تا دیروز نمیتوانستند با کسی ارتباط برقرار کنند امروز به واسطه دنیای مجازی بیشترین مخاطب را دارندو بدور از رعایت کردن مسائل اخلاقی و عرفی هر اتفاق و نظر زیبا و زشت خود را به اشتراک میگذارند.
در زمان گذشته فرهنگ غرب از طریق عروسک باربی و دوست پسرش کِن در میان کودکان تزریق شد ، و متاسفانه مقابله به مثلِ استراتژی دارا و سارا به خاطر عدم حمایت صحیح مسئولین فرهنگی با شکست رو به رو شدکه دختران دهه ۷۰ تا چند ساله پیش به دنبال آرایش عروسک گونه و رژیم سخت غذایی برای چهره و اندامی باربی گونه بودند.

حالا با سبقت گرفتن مردم از مسئولین در امر استفاده از فضای مجازی و نرم افزار های اجتماعی در گوشی های هوشمند خطرات بسیاری در کمین جامعه ی ماست و عدم تولید صحیح مدل های فرهنگی و آموزش درباره چگونگی جلوگیری خطرات ناشی از نرم افزار های اجتماعی خانواده ها را تهدید میکند.

یک مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام کرده است که بیش از نیمی از مردم ایران عضو شبکه‌های اجتماعی اینترنتی هستند و کاربران ایرانی به طور میانگین بین ۵ تا ۹ ساعت در روز از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.
از گروه سنی جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله، ۷۲ درصد آنها عضو شبکه‌های اینترنتی هستند و در ایران از ۴۰ میلیون گوشی موبایل هوشمند استفاده می شود.

اما نگرانی امروز درباره استفاده ابزاری بانوان در میان شبکه های اجتماعی است.

در حد امکان احساسی نشوید و در میان کمپین هایی که نمیدانید چه هدفی دارند شرکت نکنید.

مدتی است در فضای اینستاگرام کمیپن آزادی یواشکی زنان طرفدارانی پیدا کرده که در واقع هدف اصلی آن تخلیه اطلاعاتی ، از بین بردن حیا ، از هم پاشیدن خانواده ، کم رنگ کردن حجاب در میان بانوان، و … است .چه بسیار مردانی که بخاطر پخش شدن تصاویر همسرشان در فضای مجازی به دست افراد سود جو که برای بالا بردن مخاطبان خود از آنها استفاده کرده اند راهی دادگاه و در نهایت جدایی شده اند …

چه بسیار پدرانی که بخاطر اشتباهات فرزندشان با یک عکس عریان و پخش شدنش در میان دوست و فامیل و آشنا بی آبرو شدند .

بیاید کمی حساس تر و واقع بینانه به فضای مجازی نگاه کنید .ببینید که به کدام سمت میروید، دست پخت و رنگ و لعاب آشپزیتان برای خانواده است یا اینستاگرام و لایک هایش ؟؟زیبایی هایی که خداوند در وجودتان قرار داده برای همسرتان است یا مخاطبانی که هیچ شناختی از آنها ندارید ؟؟بیایید از اخلاق مجازی فاصله بگیرید و حقیقی بودن را فراموش نکنید.

شما باید از از این سیستم استفاده کنید نه آن از شما …

استفاده از شبکه‌های اجتماعی به نیت لایک و کامنت جمع کردن ، مصداق عقب ماندگی و فقر اطلاعاتی است که معمولا در جوامع جهان سومی به چشم می‎خورد…خطرات فضای مجازی را احساس کنید ، از مواد مخدر کشنده تر است.

ادامه دارد…

*فعال رسانه ای