در جلسه مشترک کمیسیون برنامه بودجه و عمران شورای رشت چه گذشت؟

بگذارید رشت نفس بکشد…

حرف تازه : صبح شنبه جلسه مشترک کمیسیون بودجه و عمران شورای اسلامی شهر رشت برگزار شد. در این جلسه سید امیرحسین علوی، عباس صابر، اسماعیل حاجی پور، مجبد رجبی ویسرودی، مسعود کاظمی، حجت جذب و رضا رسولی از اعضای دو کمیسیون حضور داشتند. همچنین محمد پورناصرانی شهردار منطقه یک رشت و خدابخشی مدیر اعتبارات شهرداری […]

حرف تازه : صبح شنبه جلسه مشترک کمیسیون بودجه و عمران شورای اسلامی شهر رشت برگزار شد.

در این جلسه سید امیرحسین علوی، عباس صابر، اسماعیل حاجی پور، مجبد رجبی ویسرودی، مسعود کاظمی، حجت جذب و رضا رسولی از اعضای دو کمیسیون حضور داشتند. همچنین محمد پورناصرانی شهردار منطقه یک رشت و خدابخشی مدیر اعتبارات شهرداری رشت از میهمانان شاخص این جلسه بودند.

آنچه در این جلسه اتفاق افتاد؛ مخالفت اکثریت اعضا با کنده کاری های جدید، تاکید بر اولویت های شورا و شهرداری و همچنین اشاره به مشکلات سنگین ترافیکی و آسفالت رشت بود. در پایان نیز موضوع انحلال و ادغام سازمان ها مطرح شد.

در ابتدای این جلسه لایحه ای در خصوص جابجایی ردیف بودجه سه پروژه شهرداری منطقه یک رشت، به منظور بهسازی مسیر ورودی رشت از سمت انزلی، بررسی شد.

photo_2016-11-26_17-02-50

درخواست شهرداری منطقه یک رشت جهت جابجایی سه ردیف بودجه برای بهسازی مسیر فرودگاه تا چهارراه گلسار

محمد پورناصرانی مدیر شهرداری منطقه یک رشت با اشاره به جلسات استانداری گیلان گفت : با توجه به تاریکی و نابسامانی مسیر در نزدیکی فرودگاه، ابتدا مقرر شد از دیوار فرودگاه تا شهرسادی بهسازی شود. اما با توجه به آبگرفتگی ها در طول مسیر و وضعیت نامناسب پیاده رو و فضای سبز و با توجه به اینکه ورودی شهر رشت است به دستور شهردار مطالعاتی یکپارچه صورت گرفت تا طراحی و برنامه ریزی لازم در خصوص بهسازی این مسیر صورت بگیرد.

وی افزود: پس از بررسی های صورت گرفته تصمیم به بهسازی مسیر از فرودگاه تا چهارراه گلسار گرفتیم و درخواست جابجایی کد داشتیم.

پورناصرانی رقم براورد شده را ۴۳ میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: این رقم شامل هزینه زیرساخت های ساماندهی آبهای سطحی، اجرا و بهسازی مسیر، خطوط کندرو، تندرو، دوچرخه، پیاده و فضای سبز است که از این رقم ۲۰ میلیارد از جابجایی ردیف بودجه در نظر گرفته شده است.

پورناصرانی دلیل چنین تصمیمی را عدم امکان تحقق پروژه های فوق در سال جاری عنوان کرد و با بیان اینکه مالکین مسیر سرگل به سعدی غالبا به دنبال فروش نقدی ملک خود هستند تملک این مسیر در سال جاری را غیر ممکن دانست.

photo_2016-11-26_17-02-24

در ادامه خدابخشی مدیر اعتبارات شهرداری رشت توضیحاتی در خصوص ردیف های در نظرگرفته شده ارائه کرد که در میان آنها بودجه در نظر گرفته شده برای تملک و بازگشایی مسیر سعدی به سرگل و همچنین بخشی از بودجه ساماندهی حاشیه زرجوب و گوهررود و تملک و بازگشایی یکی دیگر از مسیرها وجود داشت.

photo_2016-11-26_17-03-35

عباس صابر : جای سالم در شهر نمانده است

عباس صابر با اشاره در پیش بودن ایام نوروز مخالفت خود را اعلام کرد و گفت : با توجه به نزدیک بودن نوروز این کار هم شدنی نیست. فصل سرما و بارندگی هم عامل دیگری برای تاخیر این پروژه می شود. یا نباید چنین پروژه ای شروع شود یا باید به سرعت به پایان برسد.

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شورای اسلامی شهر رشت در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اولویت سرگل به سعدی به لحاظ ترافیکی کمتر از بلوار انصاری نیست و مسیر مورد نظر نیست.

وی به اهمیت بازگشایی مسیر سرگل به سعدی پرداخت و خاطر نشان کرد: اگر این مسیر دسترسی باز شود روی ترافیک بلوار شهید انصاری هم اثر مثبت گذاشته ایم.

صابر افزود: چه زمانی باید سرگل به سعدی به پایان برسد؟ سه سال است همین اتفاق می افتد و این پروژه به تعویق می افتد.

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شورای اسلامی شهر رشت تملک مسیر سرگل به سعدی را ضروری دانست و تصریح کرد: پروژه جدید کارهای اجرایی دارد و مشکلات خاص خودش را به همراه دارد اما این مسیر تملک است و اگر قرار است بودجه محقق شود در بخش تملک سرگل به سعدی هزینه شود.

وی گفت: جای سالم در شهر نمانده است و مردم نارضایتی دارند. پروژه های قبلی هم نگاه کردن ندارد؛ باید در زمان کمتری به پایان برسد.

photo_2016-11-26_17-02-28

سید امیر حسین علوی : بگذارید رشت نفس بکشد

سید امیر حسین علوی با بیان اینکه بگذارید رشت نفس بکشد گفت: خیابان و جای سالمی در رشت نمانده است. رشت نیاز به تنفس و زمان بیشتری برای پروژه های جدید دارد.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت در ادامه تصریح کرد: دغدغه شما را تحسین می کنم اما قرار نیست تمام عقب ماندگی های سی ساله رشت را در یکسال به طور همزمان جبران کنیم.

وی بر ضرورت حفظ آرامش شهر و برنامه ریزی دقیق تر تاکید کرد و گفت: در اجرای پروژه ها به سرعت عمل بیشتری نیاز داریم.

علوی در پایان افزود: البته اگر شورا دغدغه شهرداری در خصوص تملک مسیر سرگل به سعدی احساس می کرد راحت تر تصمیم گیری می شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از شهرداری های مناطق و نیروهای خدمات شهری بابت نگهداری شهر در روزهای برفی اخیر تشکر کرد.

photo_2016-11-26_17-02-34

اسماعیل حاجی پور: آیا پیاده راه سازی بلوار انصاری مهم تر از پروژه بازگشایی مسیر سرگل به سعدی است؟

اسماعیل حاجی پور در ابتدای صحبت های خود جابجایی ردیف بودجه را امری اجتناب ناپذیر دانست و گفت: شهرداری ها با توجه به موانع موجود مجبور به جابجایی بودجه می شوند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت در ادامه افزود: در زمان تصویب بودجه نکاتی را متذکر شدیم و همان زمان گفتیم از بین پروژه های مختلف، پروژه های مهم و اولویت دار که مورد تاکید شورا هم هستند در بودجه دیده شوند. شورا به محلات می رود و بر اساس نقطه نظرات مردم پیشنهاداتی می دهد.

وی با بیان اینکه موضوع تملک و بازگشایی سرگل به سعدی برای سومین سال متوالی به تعویق می افتد تصریح کرد: چرا این پروژه اهمیت ندارد ؟ با وجود اینکه در بحث ترافیک با باز شدن آن مسیر مشکلات زیادی حل خواهد شد.

حاجی پور با اعلام اینکه آسان ترین کار پیاده راه سازی است تصریح کرد: آیا پیاده راه سازی بلوار انصاری مهم تر از پروژه بازگشایی سرگل به سعدی است؟

رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت جابجایی ردیف بودجه را نیازمند ادله محکم دانست و گفت: برای من قانع کننده نیست. شاید آسان بودن پروژه جدید باعث این تصمیم شده است.

وی در پایان تصریح کرد: به همین سادگی نمی توانم بپذیرم. اگر پروژه سرگل به سعدی در سال ۹۵ اجرایی نمی شود تملک را انجام دهید. این پروژه و پروژه بلوار آیت الله احسانبخش اولویت ما بود؛ آقایان انجام نمی دهند.

photo_2016-11-26_17-03-40

رضا رسولی، تنها موافق پروژه جدید

رضا رسولی به عنوان تنها عضوی که کمتر با پروژه جدید مخالفت کرد گفت: ضرورت پروژه سرگل به سعدی غیر قابل انکار است و باید بدانیم چه اتفاقی  افتاده که اولویت تغییر کرده است. ضمن اینکه دوستان باید پاسخگوی دلایل عدم تحقق بودجه باشند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: پروژه جدید به ذات بد نیست و با توجه به اینکه از بلوار انصاری انتظار عملکرد شریانی درجه ۲ داریم از محدوده گلباغ نماز تا میدان فرزانه با مشکل ترافیک مواجه هستیم.

وی افزود: اگر پروژه ای به عنوان مثال ۳ درصد پیشرفت داشته است نمی توانیم بگوییم تمام بودجه اش بماند و تا پایان سال انجام شود. این نگاه واقع بینانه نیست. پیشنهاد من این است که ۴/۱۲ بودجه سرگل به سعدی در آن کد باقی بماند و دوستان الزاما معادل این رقم تملک را انجام دهند و مابقی مبلغ برای پروژه جدید هزینه شود.

رسولی با تاکید بر نگاه واقع بینانه گفت: اگر اثر محسوسی بر ترافیک بلوار انصاری بگذاریم گره ای از کار مردم باز کرده ایم.

photo_2016-11-26_17-02-46

مسعود کاظمی: آقای رسولی! به اولویت شورا عمل کنید

مسعود کاظمی هم گفت: اگر خودمان به مصوبه های شورا متعهد و معتقد نباشیم نمی توانیم به شهردار بگوییم چرا پروژه ای را اجرا نکرده است.

رئیس شورای شهر رشت تصریح کرد: آقای رسولی! شما خودتان در نقطه ای نزدیک به مسیر سرگل به سعدی ساکن هستید. ترافیک بزرگترین دغدغه مردم شده است. از شما انتظار دارم اولویت شورا را در نظر بگیرید و به آن عمل کنید.

وی خاطر نشان کرد: من با اصل موضوع پروژه جدید هم مخالفم. من از  شهردار منطقه سوال می پرسم. فرض کنید ما به شما مصوبه دادیم تا این پروژه روند قانونی خود را طی کند و پیمانکار آن مشخص شود بیش از یک ماه زمان نیاز است و به روزهای نزدیک به سال نو می رسیم. اگر عزم راسخ برای این پروژه دارید در بودجه ۹۶ پیش بینی کنید.

مجید رجبی ویسرودی هم با کنده کاری های جدید مخالفت و بر اولویت های شورا تاکید کرد

مجید رجبی ویسرودی هم مخالفت خود را اعلام کرد و گفت: من تقریبا با نظرات آقای حاجی پور موافقم.

عضو کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت نیز همچون دیگر اعضا بر ضرورت تملک و بازگشایی مسیر سرگل به سعدی تاکید کرد و به وضعیت ترافیکی نامطلوب رشت اشاره کرد و همچنین مخالفت خود با کنده کاری های جدید را اعلام کرد.

photo_2016-11-26_17-03-32

حجت جذب : چه زمانی قرار است تملک و بازگشایی مسیر سرگل به سعدی انجام شود؟ 

حجت جذب هم صراحتا اعلام کرد: من موافق اینجابجایی ردیف بودجه نیستم.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه این مشکلات هرساله وجود دارد تصریح کرد: سوال من هم این است چه زمانی تملک و بازگشایی مسیر سرگل به سعدی انجام می شود؟

وی افزود: با وضعیتی که امروز شاهد آن هستیم سال آینده هم پروژه سرگل به سعدی به جایی نمی رسد.

photo_2016-11-26_17-02-56

در نهایت تصمیم اعضای شورا بر این بود که در جلسه آینده بررسی بیشتر با حضور مشاور صورت بگیرد.

نامه سازمان بازرسی و پرسش در خصوص ضرورت آب نمای موزیکال بوستان ملت با توجه به شرایط فعلی

در ادامه جلسه مسعود کاظمی نامه دریافتی از سوی سازمان بازرسی را به ذوسای دو کمیسیون ارائه کرد و گفت: این نامه در خصوص آب نمای موزیکال بوستان ملت ارسال شده است و در آن پرسیده شده است که با توجه به بدهکاری های شهرداری رشت و معوقات نیروهای انسانی آیا از نظر این شورا پروژه ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آب نمای موزیکال بوستان ملت رشت ضرورت دارد؟

سید امیر حسین علوی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این نامه صراحتا اعلام کرد که از نظر ما هیچ ضرورتی در شرایط فعلی ندارد.

عباس صابر رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری هم گفت: اشکال اساسی شهرداری این است که مجوز های لازم را از شورا نمی گیرد. پروژه ها را با اولویت درست اجرا نمی کند. اگر بودجه محقق شده بود می توانستیم پروژه های با اولویت کمتر را هم اجرا کنیم.

photo_2016-11-26_17-03-22

لایحه بعد: در خصوص روشنایی پل عابر پیاده خوش انس و زیرگذر شهید رجایی به مبالغ ۱۵۰ و ۶۰۰ میلیون تومان

مسعود کاظمی در واکنش به این لایحه با اشاره به مشکلات موجود در محدوده پل عابر پیاده خوش انس گفت: مگر می شود پلی احداث بشود و برای روشنایی آن فکری نکرده باشیم؟

رئیس شورای اسلامی شهر رشت خواستار مطالعه قرارداد مربوط به این پروژه شد و تصریح کرد: بعضی مسائل باید از ابتدا در پروژه دیده شود.

وی افزود: اگر قرار است با این مبالغ موافقت شود ابتدا قرارداد پروژه ارائه شود. ما هیچ مخالفتی با ضرورت نور و روشنایی این پل نداریم.

موضوع ادغام و انحلال سازمان ها

در بخش پایانی این جلسه موضوع ادغام و انحلال سازمان های تابعه شهرداری رشت مطرح شد.

علوی : آیا از نگاه اعضای شورا سازمان های حوزه حمل و نقل تفکیک شده فعالیت می کنند؟

سید امیر حسین علوی از اعضای کمیسیون ها درخواست ارائه پیشنهاداتشان را داشت تا نظر اعضای شورا در اساسنامه ادغام سازمان ها دیده شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر رشت از مسعود کاظمی، ریاست شورا، درخواست پیگیری موضوع را داشت.

سید امیر حسین علوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سال پیش نامه زده ایم که ادغام بدون اجازه شورا شکل گرفته است و باید در حوزه حمل و نقل تعیین تکلیف شود و پاسخی نگرفتیم؛ حالا شهردار نامه زده است که ۷ ماه گذشته است با توجه به فعال بودن سازمان های اتوبوسرانی، تاکسیرانی و … که تراکنش مالی هم دارند خواستار تسریع و ابلاغ بودجه هستیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: سوال ما این است که اگر این سازمان ها واقعا فعال هستند بدون بودجه مصوب چطور کار می کنند؟ آیا از نگاه اعضای شورا این سازمان ها به طور مجزا و تفکیک شده در حال فعالیت هستند؟

رئیس شورای اسلامی شهر رشت: گذاشتن سردرب سازمان حمل و نقل بار و مسافر شخصی هم تخلف است / ما باید نظارت کنیم

مسعود کاظمی هم با بیان اینکه قبل از تایید شورا هیچ اتفاقی در خصوص انحلال یا ادغام سازمان ها قانونی نیست گفت: گذاشتن سردرب سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهری هم تخلف است. انحلال سازمان خدمات موتوری هم تخلف است.

رئیس شورا تصریح کرد: امروز چه کسی پاسخگوی کسانی است که مطالباتی از آن سازمان دارند؟ می توانم درخواست کارشناس امور اداری داشته باشم و موضوع را پیگیری کنم.

وی با بیان اینکه ما باید مصوب کنیم تجمیع یا انحلال صورت بگیرد گفت: نظر کمیسیون ها در خصوص اساسنامه تجمیع و ادغام سازمان ها به دستمان برسد اقدام قانونی انجام می دهیم.

کاظمی تاکید کرد: ما باید نظارت کنیم. آیا واقعا این سازمان ها در حالت قبلی و به صورت مجزا هستند؟

عباس صابر هم خواستار پیگیری موضوع شد.

پایان جلسه.