فصلی جدید از معضل زباله در گیلان؛

بوی تعفن زباله در کمربندی بلاتکلیف پره سر

تی تی خبر (حرف تازه) : متاسفانه انگار موضوع انباشت غیراصولی زباله در گیلان تمام شدنی نیست. این بار موضوع جالب تر از دفعات قبل به نظر می رسد که خواندنش خالی از لطف نیست. پره سر یکی از بخش های شهرستان رضوانشهر به شمار می رود که از شرق به دریای کاسپین از شمال به اسالم، از جنوب به […]

تی تی خبر (حرف تازه) : متاسفانه انگار موضوع انباشت غیراصولی زباله در گیلان تمام شدنی نیست.

این بار موضوع جالب تر از دفعات قبل به نظر می رسد که خواندنش خالی از لطف نیست.

پره سر یکی از بخش های شهرستان رضوانشهر به شمار می رود که از شرق به دریای کاسپین از شمال به اسالم، از جنوب به رضوانشهر و از غرب به خلخال می رسد.

Untitledparesar

قرار بود کمربندی جدیدی در این شهر احداث شود که بنا بر این گزارش پیشرفت چندانی در ماه های اخیر نداشته است.

روزهای پایانی سال ۹۴ خبری نگران کننده در خروجی پایگاه خبری صریح خبر قرار گرفت و این پایگاه خبری مدعی دپوی زباله توسط شهرداری پره سر در این کمربندی شد. همین خبر کافی بود تا تلنگری به همه آنان که دغدغه های زیست محیطی دارند زده شود تا با حساسیت بیشتری این موضوع را زیر نظر داشته باشند.

IMG_20160319_113947-300x169

به گزارش حرف تازه (تی تی خبر)، دو تن از شهروندان پره سری با نام های نیما حسینی و امیر بلالی تصاویری را به تحریریه این پایگاه خبری ارسال کردند و از بوی تعفن زباله های انباشته شده ابراز نارضایتی کردند.

به نظر می رسد با گذشت سه ماه از انتشار آن خبر، وضعیت اسفبار تر از گذشته شده است. بوی تعفن زباله به مشام شهروندان پره سری رسیده  اما هنوز به مشام مسئولین مربوطه نرسیده است. وظیفه خود دانستیم پیش از آنکه وضعیت بحرانی تر شود و انباشت زباله در این مکان به یک عادت و امر روزمره تبدیل شود با انتشار این گزارش یک بار دیگر وضعیت نا مطلوب انباشت زباله در پره سر را یاداوری کنیم تا به وظیفه خود عمل کرده باشیم.

امروز نه تنها کمربندی پره سر پیشرفت مطلوبی در جهت احداث ندارد بلکه همان کمربندی به دلیل آنکه هنوز به اتمام نرسیده است بلای جان شهروندان پره سری هم شده است و احتمالا به دلیل نظارت کمتر روی مسیر در حال احداث، انباشت زباله و بوی تعفن و آلودگی ها و مخاطرات ناشی از دفع غیر اصولی زباله برای شهروندان پره سر به ارمغان آورده شده است.

با توجه به تحقیقات محلی که در سایر بخش های استان داشته ایم مشخص گردیده است که برخی از دهیاری ها در سطح استان گیلان در امر جمع آوری زباله عملکرد مطلوبی ندارند. یکی از دلایل آن دریافت هزینه ماهیانه به منظور تامین هزینه های تعمیر و نگهداری ماشین جمع آوری زباله و نیروی انسانی است که متاسفانه درصد کمی از مردم هم ترجیح می دهند آن مبلغ را به هر دلیلی پرداخت نکنند و خودشان فکری به حال زباله هایشان نمایند. در نتیجه این افراد زباله های خود را شبانه و با ماشین های شخصی گاهی در حاشیه جاده ها رها می نمایند. اگر فرض بر این باشد که اتفاقی مشابه در اطراف پره سر نیز در حال رخ دادن است باید مسئولین چاره ای بیندیشند و با تقویت قدرت نظارتی نهادهای مربوطه مانع از بروز چنین وضعیتی شوند و اگر این احتمال وجود داشته باشد که شهرداری اقدام به دپوی زباله با این وضعیت کرده باشد دیگر جای هیچ توجیهی نیست. این وضعیت به هر دلیلی به وجود آمده باشد؛ باید سریعا برای تغییر وضعیت موجود و گام برداشتن در جهت رسیدن به وضعیتی قابل قبول اقدامی موثر صورت بگیرد.

این آمادگی وجود دارد تا سریعا پاسخ های احتمالی مسئولین مربوطه و همچنین اقدامات آتی آنان در این خصوص منتشر گردد تا اصل عدالت رعایت گردد و قضاوت یکطرفه رخ ندهد و از تمامی مسئولین مربوطه دعوت می گردد تا در صورت صلاحدید یا در قالب مصاحبه و یا در قالب جوابیه به شفاف سازی موضوع کمک نمایند. اما آنچه تاکنون از شواهد پیداست جای نگرانی فراوان دارد. امیدواریم مسئولین پاسخ قانع کننده ای ارائه کنند و اقدام و عملی شایسته از خود به نمایش بگذارند.

در ادامه تصاویر مربوط به بخشی از این کمربندی را می بینید که در مریان خبر و دانا نیز منتشر شده اند.  وضعیت شیرابه ها و انباشته شدن زباله های فراوان حتی در تصاویر نیز به سادگی مشهود است:

photo_2016-06-19_14-10-19 photo_2016-06-19_14-10-23 photo_2016-06-19_14-10-26 photo_2016-06-19_14-10-30 photo_2016-06-19_14-10-34 photo_2016-06-19_14-10-39