یادداشتی از یاسر خداشناس؛

به گردن کرونا نیاندازید/ بی‌برنامگی، اختلاف، جناح گرایی، منفعت طلبی و بی توجهی به مطالبات مردم؛ از عملکردهای شورای پنجم رشت!/ نمی شود سکوت کرد و هشدار نداد

نمی شود سکوت کرد و نشست و چیزی نگفت و به مسئولین هشدار نداد که شرایط کرونای رشت ، نباید تحلیل ها را نسبت به آن چه که در شورا و شهرداری می گذرد ، تغییر دهد . شورا و شهرداری از قبل به کرونای مدیریتی مبتلا هستند و کرونا بهداشتی کمی وضعیت را تشدید کرده است .

حرف تازه – یاسر خداشناس در یادداشتی نوشت: شهرداری رشت در دوره حاکمیت شورای اسلامی دوره پنجم، درگیر حواشی بی شماری چون اقلیت و اکثریت ، انتخاب شهردار ، رقابت های درون شورایی و اختلافات ریز و درشت فراوانی شده و این حواشی هم چنان بر روند کارایی و اثربخشی فعالیت شورا و شهرداری سایه انداخته است .

اوج این مشکلات را در بحران برف زمستان سال گذشته دیدیم و اینک در شرایطی که این یادداشت را می نویسم حال و روز شهرداری رشت خوش نیست ؛ به طوری که، حتی توان پرداخت حقوق کارمندان و کارگران خود را ندارد .
در این یادداشت کوتاه به چند نکته اشاره کوتاه می کنم و نگارنده امید دارد که مورد توجه شورا و شهرداری و استانداری و نهادهای نظارتی قرار گیرد :
۱- بر اساس اصول قانون اساسی ، شهرداری ها سطح جداگانه ای از دستگاه های اجرایی محسوب نمی شوند. در ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری نیز بر این موضوع اشاره دارد و شهرداری ها را جزء دستگاه های اجرایی دانسته اند، هر چند که در قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی ( مصوب ۱۹/۰۴/۱۳۷۳ )شهرداری ها جزء نهادهای عمومی غیر دولتی محسوب می شوند. شهرداری ها در ایران بر اساس قانون ( قانون شهرداری، قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانون مدیریت پسماند، قانون نوسازی و…) دارای منابع مالی نسبتًا مستقلی هستند. بخش عمده تأمین مالی هزینه های شهری هم به صورت خودگردان (تعیین سهم شهروندان در تأمین هزینه های خدمات عمومی و شهری، نگهداری، نوسازی و عمران شهری) انجام می شود.
۲- امروزه مدیریت شهری تحول یافته است. شهرها برای رفاه و آسایش بیش تر شهروندان مدیریت می شوند. مدیریت شهری، نقش مهمی در موفقیت برنامه ها و طرح های توسعه شهری، به عهده دارد. توسعه شهری نیازمند برخورداری از مدیران خلاق، متخصص ، متعهد و برنامه محور و اتخاذ سیاست های مدیریتی مناسب است؛ بنابراین، هر میزان مدیریت شهری قوی و هماهنگ تر باشد و ارتباطات بیش تری بین مدیریت شهری و مردم و نهادهای مرتبط با مدیریت شهری برقرار شود، به همان اندازه امکان دستیابی به شهری برخوردار و توسعه یافته و رفاه و آسایش مردم، فراهم خواهد شد.
۳- بی برنامگی، اختلافات، جناح گرایی، منفعت های شخصی، بی توجهی به مطالبات مردم و … که به کرات در روند عملکردی شورای پنجم دیده می شود، سبب شد که هم در انتخاب شهردار به بن بست برسند و ماه ها شهر بدون شهردار اداره شود و درنهایت ناگزیر شدند که به یک گزینه غیربومی و ناکارامد برای شهرداری رشت تن در دهند و هم این که برنامه های توسعه شهر عقب بیفتد و هزینه های اداره شهر بر درآمدهای آن چیره شود ؛ به طوری که شهرداری نتواند حقوق پرسنل خود را پرداخت نماید و النهایه توانستند با قرض و وام حقوق اسفند را بپردازند و …
۴- نگارنده تاثیر رکود و تورم و تحریم که در فضای کلی اقتصادی کشور وجود دارد بر منابع درآمدی شهرداری ها را نفی نمی کند اما مدیریت شهری به ویژه در کلان شهرها قدرت مانور زیادی دارند و می توانند در همین شرایط با سیاست گذاری ، برنامه ریزی ، ارایه بسته تشویقی به سرمایه گذاران، کاهش هزینه ها و اتخاذ سیاست انقباضی ، شهرداری را به گونه ای مدیریت کنند که هم حقوق پرسنل تامین شود و هم پروژه های عمرانی کم و بیش اجرا شوند نه این که شهرداری به مرحله ای برسد که بین حقوق کارمندان و پروژه‌های عمرانی ، پرداخت حقوق را انتخاب کند و بدتر این که حتی از عهده پرداخت حقوق کارمندان عاجز بشود و با دریافت قرض و وام به طور مقطعی مشکل را حل کند.
۵- در شرایطی که همه چیز عادی است و بودجه مکفی وجود دارد ، شرایط اقتصادی مناسب است و … هر کسی می تواند مدیریت بکند . این که شورا نتواند مدیر مناسبی انتخاب کند، درست سیاست گذاری و نظارت و تصمیم گیری کند و صرفا درگیر خودش است و با هم نه رقابت بلکه بازی می کنند و به وقت فشار هم تهدید به استعفا بکنند و یا با سخنرانی و کلیپ های هیجانی مردم را سرگرم کنند، اجماعی برای حل مشکلات ندارند و … می شود همین وضعیتی که اکنون شهرداری دارد؛ بنابراین، نمی شود سکوت کرد و نشست و چیزی نگفت و به مسئولین هشدار نداد که شرایط کرونای رشت ، نباید تحلیل ها را نسبت به آن چه که در شورا و شهرداری می گذرد ، تغییر دهد . شورا و شهرداری از قبل به کرونای مدیریتی مبتلا هستند و کرونا بهداشتی کمی وضعیت را تشدید کرده است .
۶- نگارنده حسب وظیفه شرعی و قانونی و علاقه ای که به شهر رشت دارد مایل است به استانداری و نهادهای نظارتی اطلاع دهد که شهرداری رشت در شرایط مالی بس سختی قرار دارد ، نه این که بتواند پروژه های عمرانی را ادامه دهد که مدت هاست حتی پرکردن چاله و چوله های شهر هم آرزوی شهروندان رشتی شده است بلکه صرفا بتواند حقوق پرسنل خود را بپردازد . شهرداری، سازمانی است با چند هزار نیرو و کارکرد اجتماعی و بیش از هر زمان دیگری مستعد یک تنش است و می تواند شهر را درگیر کند . تا وقت است باید تدبیر شود و …

حرف تازه : انتشار یادداشت های دریافتی الزاما به معنای تایید محتوای آن نیست و جهت اطلاع مخاطبان ازفضای روز جامعه منتشر می شود.