به ما اعتماد کنید تا ما هم در آینده به فرزندانتان اعتماد کنیم
حرف تازه : در دوره گذشته یک پای فینال رقابتهای مجلس تالش بود و با گل طلایی و تنها به واسطه ۴۰۰ رای از حضور درکرسی مجلس شورای اسلامی محروم ماند.شاید اینگونه شد که دکتر منصور یوسفی جولندان، شاید ،بیش از همه ی چهره های سیاسی و اندیشه ای تالش برای این حوزه انتخابیه برنامه […]
حرف تازه :
در دوره گذشته یک پای فینال رقابتهای مجلس تالش بود و با گل طلایی و تنها به واسطه ۴۰۰ رای از حضور درکرسی مجلس شورای اسلامی محروم ماند.شاید اینگونه شد که دکتر منصور یوسفی جولندان، شاید ،بیش از همه ی چهره های سیاسی و اندیشه ای تالش برای این حوزه انتخابیه برنامه ریزی و تحقیق کرده است .
تسلط او به مباحث مختلف سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی کشور و منطقه و صحبتهای سلیس و روان او خبرنگاران حاضر در نشست خبری او با خبرآزاد را شگفت زده کرد.
شاید این تسلط ناشی از تحصیلات وی در مقطع دکترای تخصصی مردم شناسی است و شاید هم از سالها تدریس وی در راس دانشگاههای مختلف، علی الخصوص در منطقه تالش نشات گرفته است.
دکتر منصور یوسفی جولندان متواد سال ۱۳۴۳ در شهرستان تالش است و علاوه بر فعالیتهای مدیریتی اش در عالی ترین سطوح دانشگاهی ، مسوولیت شورای حل اختلاف حوزه یک شهری را نیز داشته است .
مردم تالش سالها پیش در نخستین انتخابات شوراها به او اعتماد شایانی کردند و غیر از دانشجویانی که در جایجای تالش تربیت کرده و راهی صحنه های فرهنگی اجتماعی نموده است ، زیباترین خاطره اجتماعی ورزشی سالهای اخیر تالش را رقم زده است . چرا که او سرپرست تیم چوکای تالش در روزهای اوج این تیم بود.
گفتگوی ما با دکتر یوسفی بسیار مفصل و خواندنی شد و قرار بود بلافاصله پس از پایان گفتگو خلاصه ای از آن را منتشر کنیم اما هر چه کوشیدیم نتوانستیم سخنان جامع و تخصصی دکتر را خلاصه کنیم و تصمیم بر این شد که کل این گفتگو یکجا به نظر خوانندگان محترم برسد .
گفتگوی مفصل و تفصیلی خبر آزاد با دکتر منصور یوسفی جولندان، کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه تالش، ماسال و رضوانشهر را با هم می خوانیم :
شنیدن نام تالش برای شما ، تداعی کننده ی چه رویاییست و شما را به چه دنیایی می برد؟
در واقع تالش نام یک قوم است . قومی مهربان ، نجیب و بسیار سخت کوش که در گستره ای وسیع ، کشورمان را در بر گرفته و شاید بخشی از شناسنامه ی کهن اران زمین را رقم می زند به طوریکه در کتب تاریخی ، مولفان ، مورخان و نویسندگان داخلی و خارجی تعاریف و توصیفات متعددی را من باب ویژگی های منحصر به فرد این قوم مطرح ساخته اند.
اما اگر بنا بر قیاس باشد ، میان وضعیت حال حاضر شهرستان تالش و وضعیت مطلوبی که می بایست تا به امروز برای این شهرستان و این گروه قومی رقم می خورد ، متاسفانه به قول باباطاهر ؛ میان ماه من تا ماه گردون ، تفاوت از زمین تا آسمان است !
اما با نگاه و برداشتی دقیق تر از منطقه ی تالش در می یابیم که تالش تنها در ارتفاعات ،مناظر بکر ، ییلاق و چوپانی و امثال آن خلاصه نشده . بلکه اندیشمندان ، دانشمندان و نخبگان بیشماری، در رشته های متنوع که در سطح جهانی و بین المللی شناخته شده و زبانزد همگان هستند از مردم منطقه ی تالش می باشند.
به طور کلی با نگاهی دقیق تر به این بخش از استان گیلان و با بررسی و ارزیابی صحیح تر زوایا و جاذبه های تالش ، در می یابیم که تالش از مواهب طبیعی و خدادادی اش که دریا ، ساحل ، جلگه ، جنگل، مرتع و ارتفاعات را در بر می گیرد به شکل مطلوب استفاده نکرده و تنها به شکل طبیعی مورد بهره برداری قرار گرفته و دست بشر ، خدماتی در این زمینه انجام نداده و یا افرادی که طرح و برنامه هایی در راستای توسعه ، پبیشرفت و آبادانی تالش مطرح کردند نتوانستند برنامه های شان را با مطلوبیت قابل قبول به منصه ی ظهور برسانند.
این موارد نشان دهنده ی این است که دیدگاهی که می تواند برای توسعه و آبادانی موثر و موفق عمل کند ، باید از نوع عملیاتی باشد. امیدواریم در آینده با برنامه ریزی هایی نشئت گرفته از رویکرد و بینش علمی بتوانیم همانند سایر دیارها ، تالش را هم آباد کنیم و دیگر شاهد چنین فقدان هایی نباشیم.
جناب دکتر در صحبت هایتان اشاراتی به چند مورد مختلف داشتید . منشا این گونه فقدان ها را در چه می بینید؟ به نظر شما کوتاهی و یا تعمدی در امور کارها صورت گرفته؟ یا عدم وجود بینش علمی و دانشگاهی و تحقیقات لازم دلیل وجود مشکلات امروز است؟
همانطور که می دانید در تالش با تنوعی از قومیت ها از لحاظ مذهبی و هم از لحاظ گروه های قومی رو به رو هستیم. که شاید وجود چنین تنوعی خصوصا از لحاظ مذهبی در هیچ کجای گیلان شایع نباشد و به چشم نخورد.اما در تالش این اتفاق رخ داده .
جدا از تنوع قومیت ها بحث مهاجر پذیری منطقه ی تالش که بنا بر دلایل مختلف و قابلیت های مطرح در بحث کار در این منطقه ، موجبات مهاجرت عده ی زیادی از مناطق آذربایجان و استان ها یا شهرستان های همجوار به تالش را فراهم ساخته و این موضوع مزید بر علت شده در پدیدار شدن تنوعی از خرده فرهنگ ها(subculture) که امروز در تالش مشاهده می شود و طبعا قرار گیری کلیه ی تنوع های موجود ، در یک وحدت رویه می تواند ضربه های فرهنگی را برای این گروه قومی رقم بزند.
از طرفی حضور مدیران نالایق و ناکارآمد ، در راس امور که در ادوار گذشته و در بخش های مختلف مستقر شدند و فقط در جهت حفظ موجودیت و رفع مسئولیت رفتار کرده اند و از انجام کارهایی زیربنایی به عنوان مثال در بخش گردشگری یا توریسم ، بخش کشاورزی ، بخش صنعت و معدن، و امثالهم که در آینده به جهت اشتغال زایی و توسعه یافتگی مفید واقع شده و بتواند اولویت و در دستور کارها قرار گیرد متاسفانه غافل ماندند و چنین اقداماتی در این جغرافیا مشاهده نمی شود. شخصا اعتقادم بر این است که از لحاظ سیاسی و هم فرهنگی این شهرستان آن طور که باید و شایسته است به حق خود ، در بخش های عمران و آبادانی نرسیده است.
جناب دکتر یوسفی با توجه به اینکه به نظر می رسد انتخابات پیش رو از حساسیت های خاصی برخوردار باشد ، و با مد نظر قرار دادن تغییر نگاه عمومی دولت در سیاست داخلی و خارجی ،سوال ما این است که با توجه به رشته ی تخصصی و تحیصیلی تان که مردم شناسی ست و طبعا شناخت شما از مردم ، نقش احزاب و گروه های سیاسی را در انتخابات آینده ، علی الخصوص در تالش ، چگونه ارزیابی می کنید؟
اول از همه عرض کنم اعتقاد دارم که حضور و ورود احزاب و گروه های سیاسی ، باعث پویایی نظام می شود و به روند رو به رشد و رو به جلوی یک نظام سیاسی کمک خواهد کرد. متاسفانه در کشور ما به قانون احزاب به شکلی که امروز شاهد هستیم انتقاداتی وارد است و بنده شخصا یکی از منتقدین آن هستم. بحث احزاب در انتخابات در حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد تاثیر گذار است.
از سوی دیگر همانطور که می دانید امروز رایج ترین و مهم ترین ابزار مشارکت سیاسی مردم ، انتخابات است که از دوران مشروطیت آغاز و تا به امروز ادامه دارد.با وجود بافت سنتی که هنوز در انتخابات کشور مشاهده می شود و مد نظر قرار دادن روند توسعه سیاسی که دولت جناب دکتر روحانی در کشور ما رقم زده و به دنبال آن شفاف سازی ها و اطلاع رسانی هایی که از سوی احزاب و گروه ها برای آگاهی مردم صورت می گیرد ، باید شرایطی ایجاد شود تا مردم بتوانند راحت تر و اصولی تر ، بهترین و مناسب ترین گزینه ی خود به عنوان گزینه ی اصلح انتخاب کنند و یا به سرلیست ها و یا لیست های که به هر صورت از سوی احزاب و گروه ها تهیه و ارائه می شود اعتماد کنند. ان شاالله به آن سمت گام برداریم.
دکتر یوسفی با توجه به تغییراتی که از لحاظ فکری در دولت طی چند دوره ی اخیر صورت گرفته، خودتان را به کدام دولت نزدیک تر می دانید؟
شاید تا به امروز هیچ گونه فرمی شخصا پر نکردم که عضو یک حزب یا گروه سیاسی باشم. اما به لحاظ فکری فکر می کنم اعتدال بهترین گزینه و به دور از افراط و تفریط ها باشد.
در حوزه های به نوعی محروم مانند تالش یا شهرستان های دیگر ،مردم نماینده را خارج از محدوده ی انجام وظایف قانونی نمایندگی به عنوان حلال مشکلات منطقه ای در نظر می گیرند . با توجه به اینکه شما در آستانه ی نمایندگی هم بودید و این تجربه را پیش تر داشتید. نظر شما در رابطه با این موضوع چیست ؟ اگر نماینده شوید ، آیا وظایف نماینده را در حوزه ی وظایف قوه ی مقننه در نظر می گیرید ؟ یا در حوزه ی مشکلات منطقه ای و محلی هم خودتان را مسئول می دانید؟
مستحضرید که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ، وظایف قانونی تعیین شده ای برای نماینده تعریف شده و هیچ نماینده یا داوطلبی نمی تواند خودش را از این قضیه مُنفک بداند یا دوگانه ای که قانون گذاری و وزارت برای حسن اجرای قانون تنظیم کرده را نادیده بگیرد. اما اگر امروز من در منطقه ی خودم اعلام کنم که قصد من از شرکت در این انتخابات ، صرفا ورود و حضور در مجلس و قرار دادن دو دستور مذکور در دستور کاری خود و اعمال آنهاست، مردم ابدا این موضوع را نمیپذیرند. از آنجا که فضا کاملا آلوده شده و فضایی ناسالم و مسموم است به تنهایی نمی توان فضاسازی و فرهنگ سازی و یا ایجاد یک بستر مناسب و سالم برای تغییر دادن نگرش مردم نسبت به جایگاه نماینده و نمایندگی انجام داد. اما با این حال می بایست بتوانیم در چنین شرایطی اعتدال را ایجاد کرده و اینطور نباشد که از وظایف قانونی خود عدول کرده یا بی تفاوت باشیم.
از طرفی در روستاهای تالش هنوز در مورد ساده ترین و ابتدایی ترین امکانات رفاهی نظیر راه ، آب و گاز مشکلات زیادی کماکان باقی ست و به چشم می خورد که باید آنها را نیز مد نظر قرار داد . حال می توان از بند دو که بند نظارت تعریف شده استفاده کرده و با فشاری مضاعف بر گردن مسئولین ذی ربط پیگیر مسائل بود تا اعتبارات مورد نیاز تخصیص پیدا کرده و بتوانیم ان شا الله مشکلات را حل کنیم.
آیا این امر منجر به این خواهد شد که نمایندگان دخالت مستقیم یا غیر مستقیم در عزل و نصب مدیران منطقه ای داشته باشند؟ این موضوع در سیاست های فکری و اجرایی شما می گنجد؟
به اعتقاد من این مشکل ، از بالا به پایین است. به این مفهوم که وزارتخانه یا اداره کل مورد نظر ، یا شخص مدیرکل ، مدیر مافوق می خواهد که نماینده با او همسو باشد و با اعلام تعویض مدیری خاص نظرات را جویا می شوند. در واقع ۵۰% این قضیه نقش دارد و ۵۰ % بقیه فشار وارده از سوی شهرستان و حوزه ی انتخابیه است که این تقاضا را از نماینده دارد. عزل و نصب مدیران در حیطه ی وظایف قانونیِ تعریف شده نمایندگان نمی گنجد اما زمانی که متاسفانه بعضی مدیران با سیاست های کلی زاویه پیدا می کنند و قادر به ایجاد یک نقطه ی توافق و حرکت در یک خط موازی با سایر مسئولین نباشند به طبع نماینده هم به عنوان نماینده ی مردم ناچار به رایزنی با مسئولین ذی ربط و مافوق می شود تا با ارائه ی مشاوره های لازم وضعیت منطقه را در اختیار مدیران کل و استانداری و وزارتخانه قرار دهد تنها هشدار لازم را اعلام کند تا تصمیم نهایی را آنها اتخاذ کنند. حال اگر جایی نیاز به مشاوره ای خاص احساس شود نماینده می بایست به نحو مطلوب مشاوره لازم را در اختیار آنها قرار دهد.
اگر ان شا الله با مجلس راه یافتید و در نخستین روز یا نخستین هفته ی حضورتان به شما گفته شد اختیار دارید یک مصوبه برای حوزه ی تالش مطرح کنید و هر تصمیمی بگیرید عملی خواهد شد. چه موردی را مد نظر قرار داده و مطرح می کنید؟ در کدام حوزه ؟
سوال بسیار سختی مطرح کردید. چون در واقع من ۳ شهرستان را باید مد نظر قرار دهم. حکم پدری را دارم که از من پرسیده شده کدام یک از فرزندانم را از میان ۳ فرزند بیشتر دوست دارم؟! حتی در صورتی که فرزند بزرک شاید حتی قرابت بیشتری با پدر داشته باشد که در این مورد می توان تالش را در جایگاه فرزند بزرگ قرار داد ، اما با این حال نمی توان نسبت به بچه های دیگر بی تفاوت بود.
شخصا در صورتی که چنین اختیاری به من داده شود ، در بحث صنعت توریسم و گردشگری پروژه ای که با ظرفیت و پتانسیل بالا ی جذب تحصیل کرده های منطقه ی تالش را دارا باشد ، در اولویت قرار می دهم و اشاره کنم که محور اصلی برنامه های من توریسم خواهد بود.
گرچه گیلان ما و تالشِ ما یک منطقه کشاورزی ست که بالای ۴۰% از مردم کشور ما به صنعت کشاورزی مبادرت دارند ، اما واقعیت قابل انکار نیست و من بدون تعارف احساس می کنم تنها بخشی که می تواند ما را از این بن بست اقتصادی برهاند ، صنعت توریسم است. ساز و کار مورد نیاز برای بهبود بخشیدن به این صنعت دیده شده و در اولویت برنامه های من مطرح شده و حتی سرمایه گذارانی هم اعلام داوطلبی کرده اند که همگی در انتظار اتفاقات و نتایج ۷ اسفند ماه هستیم.
احساس یا نظر خودتان را در رابطه با کلماتی که مطرح می کنم مختصرا بفرمایید.
دانشگاه ؟
مبدا همه ی تحولات
دکتر نوبخت ؟
مرد خستگی ناپذیر
انتخابات مجلس دور گذشته؟
…..( آه ) وامصیبتا ….!!!
اولین دوره شورای شهر تالش؟
یک دوره ی ایده آل برای رسیدن به یک مبلمان شهری مناسب
دکتر روحانی؟
چهره ی پرفروغ سالهای اخیر کشور
سوباتان؟
تمام نشدنی
آقای محمدیاری؟
آرزوی موفقیت
حرف ناگفته؟
مجددا از شما و همکاران محترم تان تشکر می کنم.
امیدوارم ان شاالله خداوند در ۷ اسفند ماه اتفاقی که خیر و صلاح مردم ما در آن است را برای مان مقدر کند . امیدوارم مردم در سه حوزه ی تالش ، رضوانشهر و ماسال به فکر و ایده و تفکر دانشگاهی رای بدهند . به آن ایده پردازی که با برنامه برای کاهش مشکلات و آلام منطقه قدم بردارد ، رای بدهند. به فرزندان تحصیل کرده خود اعتماد کنند .
به ما اعتماد کنید تا ما هم در آینده به فرزندانتان اعتماد کنید. / خبرآزاد
ارسال دیدگاه