بررسی فرایند تصفیه شیرابه و بازیافت پسماند آلی از طریق حشره در دستور کار کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت؛

بهراد ذاکری: انباشت زباله در سراوان تعادل اکولوژیک منطقه را بر هم زده است

یکصد و ششمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت به ریاست بهراد ذاکری و با محوریت بررسی تصفیه شیرابه و بازیافت پسماند آلی از طریق حشره با حضور محققین و متخصصین این حوزه برگزار شد.

حرف تازه – یکصد و ششمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت به ریاست بهراد ذاکری و با محوریت بررسی تصفیه شیرابه و بازیافت پسماند آلی از طریق حشره با حضور محققین و متخصصین این حوزه برگزار شد.

بهراد ذاکری رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری بیان داشت: شهر رشت روزانه چیزی در حدود ۶۰۰ تن زباله تولید می کند و بیش از ۳۵ سال است که زباله های این شهر با انتقال به منطقه زیبای سراوان سبب ساز مشکلات عدیده ای گردیده است. عمق فاجعه آنجاست که این منطقه زیبا و توریستی میزبان زباله شهرهایی نظیر فومن، صومعه سرا، شفت و دیگر نقاط استان نیز می باشد.

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری افزود: انباشت زباله های استان در منطقه سراوان ضمن بر هم خوردن تعادل اکولوژیک منطقه برای بسیاری از درختان منطقه ارمغان تلخ مسمومیت و خشک شدن را با خود به همراه داشته و شیرابه این زباله ها که دبی آن در روزهای بارانی به بیش از ۴۳ هزار لیتر در ساعت نیز میرسد پس از عبور از جوی سیاه و متعفن رودخانه های استان به تالاب انزلی ورود میکند که خود منشاء آسیبهای جدی به گونه های جانوری حاشیه جنوب دریای کاسپین میباشد.
ذاکری در ادامه افزود: تلخ تر این که اخیرا تهدیدات بسیار جدی برای ساکنین نزدیک به مرکز این فاجعه زیست محیطی به ویژه ساکنین شریف منطقه سراوان را نیز با خود به همراه داشته که بنده به عنوان یک پزشک از عواقب بسیار خطرناک آن بخوبی مطلع بوده و آن را به مراجع ذیصلاح گزارش داده ام.
وی در ادامه افزود: امیدواریم با ارزیابی دقیق طرح از جانب مشاورین و متخصصین کمیسیون که جملگی از بزرگان حوزه تحقیق و پژوهش هستند دورنمای این طرح در صورت اجرایی شدن به سمت نجات محیط زیست گیلان از آسیب های مهلک ناشی از زباله رفته و با تبدیل تهدیدات موجود به فرصتهای مفید مانند کشورهای پیشرو در این حوزه، گامهای اساسی هر چه زودتر برداشته شود.
در ادامه جلسه راهکارهای علمی حل این مشکلات ۳۵ ساله با حضور متخصصین بررسی شد.