واکنش یک فعال محیط زیست به پاسخ تند مدیرعامل پسماند گیلان به نامه زیباکلام:

بهتر است از مشاورینی که زباله را می شناسند استفاده کنید/ چه خوب است نگاه مثبت داشته باشیم به کسانی که می خواهند به ما کمک کنند

 پس از ارسال نامه صادق زیباکلام به محمدباقر نوبخت در خصوص مساله پسماند در شمال کشور که با پاسخ تند پویا شهشهانی مدیر عامل پسماند گیلان همراه بود بهزاد پورمحمدی کیاکلایه فعال محیط زیست که تجربیاتی در عرصه پسماند دارد به این اتفاقات واکنش نشان داد.

حرف تازه – پس از ارسال نامه صادق زیباکلام به محمدباقر نوبخت در خصوص مساله پسماند در شمال کشور که با واکنش پویا شهشهانی مدیر عامل پسماند گیلان همراه بود بهزاد پورمحمدی کیاکلایه فعال محیط زیست که تجربیاتی در عرصه پسماند دارد در پاسخ به واکنش مدیر عامل پسماند گیلان گفت: جناب آقای شهشهانی، چه خوب است نگاه مثبت داشته باشیم به کسانی که می خواهند به ما کمک کنند. اولا شما به عنوان مسئول سازمان پسماند شهرداری های تابعه استان گیلان به جای عصبانیت در واکنش به اظهارات آقای زیباکلام در انتقاد از وضعیت زباله در شمال بهتر بود کمی تفکر کرده و حتی از ایشان تشکر کنید و توجه داشته باشید که انتقاد به روش ها و تصمیمات به اصلاح و بهبود وضع موجود منجر می شود و بدانیم این چالش بزرگ زباله نتیجه عدم احساس مسئولیّت کافی خود ماست.

بنده در صفحه شخصی ام  در مورد راه حل نهایی صرفا استفاده از تکنولوژی دستگاه های بازیافت آلمانی، صحبت آقای زیباکلام را نقد کردم و گفتم ممنون از توجه شما، راه حل مدیریت زباله در کنار استفاده از تکنولوژی، اختصاص منابع مالی در جهت توانمند سازی واحد های کوچک بازیافت و حمایت از تفکیک از مبدا در شهر و روستا و به کارگیری مشارکت مردم، اطلاع رسانی از طریق شبکه استانی، استفاده‌ از ظرفیت اطلاع رسانی نیوزهای محلی جهت آگاهی شهروندان و آموزش تفکیک از مبدا در مدارس و دانشگاه ها، استفاده از متخصصین پسماند و دانش بومیِ ایرانی اسلامی در مدیریت پسماند و فرهنگ سازی است.
به صورت تکمیلی باید تلاش شود به گفته رییس جمهور محترم حفاظت از محیط زیست به فرهنگ عمومی کشور تبدیل شود.

اما آمار زباله ای که آقای زیبا کلام گفتند به عدد صحیح بسیار نزدیک است. لذا بهتر است از مشاورینی که زباله را می شناسند استفاده کنید.
معتقدم ما باید در پی یک اقدام اساسی و جدّی در [حلّ] مساله زباله باشیم.

از هر ۱۰۰ تن زباله ای که ۶۰ درصد مواد آلی در آن وجود داشته باشد حدود ۸۰ درصد آن را شیرابه تشکیل می دهد،با توجه به بارندگی های شمال کشور و فضایی که ما برای دفن زباله در استان داریم و حتی با احتساب زباله خشکی که در مجموع زباله وجود دارد به واسطه سمی که در پسماند تشکیل می شود با آب باران آزاد می شود.

در یک کلام ساده ما توانایی این را داریم که با آب باران مراکز دفن زباله مان را تبدیل به شیرابه کنیم.
در یک نگاه درست به زباله، یک تن زباله ای که بهداشتی دفن می شود در طول ۵۰ سال اگر در فضای باز قرار بگیرد، هر بار که به آن باران می خورد قابلیت این را دارد که شیرابه تولید کند.
همان کلامی که به آقای زیبا کلام گفتید برای کاری که آگاهی کافی ندارید توصیه نفرمایید! آیا درست است تنها تحصیلات شما در رشته مکانیک را با مسئولیت تان در سازمان پسماند شهرداری های تابعه استان گیلان قیاس کنیم؟

خیر- معتقدم هر کس در هر زمینه ای وارد می شود لزوما شاید متخصص نباشد، ولی قطعا باید متعهد باشد.
در موضوع محیط زیست خصوصا مهم این است که فرد اطلاعات خوبی داشته باشد و در قبال طبیعت همانند انسان؛ احساس مسئولیّت کند.

اهمّیّت مساله‌ محیط زیست ایجاب می‌کند که همه‌ دستگاه‌هایی که به‌نحوی با مساله‌ی محیط زیستی انسان مرتبط هستند، با یکدیگر به‌صورت صمیمانه همکاری کنند.

کلام آخر اینکه با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مساله‌ محیط زیست، مساله‌ این دولت و آن دولت نیست؛ مساله‌ همه‌ کشور است. همه باید تلاش میدانی و اقدام عملی کنیم.