بهترین ییلاق های اطراف تهران | ۷ مقصد برای سفر یک روزه

ییلاق های اطراف تهران بهترین گزینه ها برای کسانی هستند که وقت کافی برای سفر ندارند، اما دلشان گردش و تفریح می خواهد.

به گزارش حرف تازه ، اگر ساکن تهران هستید می توانید بدون خارج شدن از استان خودتان به ییلاق های جذاب و دل انگیزی دسترسی پیدا کنید که حسابی حالتان را جا بیاورند. ییلاقات اطراف تهران از جمله مکان‌ های با صفا برای سپری کردن آخر هفته‌ ها محسوب می‌ شود. این ییلاقات دارای طبیعت بکر، هوای مطبوع و جاذبه ‌های تاریخی و طبیعی است. در این مطلب به سراغ بهترین ییلاق های اطراف تهران رفته ایم و بهترین پیشنهادها را برای شما به ارمغان آورده ایم.

شاید شما جزو افرادی باشید که تنها تصویری که از تهران دارند؛ شهری شلوغ با ترافیک ‌های سنگین، پر سر و صدا و آلودگی هوا است؛ اما تنها کافی است کمی از این شهر دور شوید و به اطراف و اکناف آن سری بزنید تا چهره ‌ای متفاوت و البته پاک و زیبا را از پایتخت ببینید. در نزدیکی ‌های تهران جاهای دیدنی و ییلاقی فراوانی وجود دارد که می ‌تواند مقصد سفرهای یک‌ روزه باشد و تصویری تازه و بدیع از این شهر را برایتان خلق کند.

معرفی بهترین ییلاق های اطراف تهران

ییلاقات اطراف تهران مانند لواسان، طالقان، فشم و روستای افجه از جمله مکان ‌هایی هستند که با داشتن طبیعت بکر و هوای مطبوع و دل‌پذیر، چشم ‌انتظار پایتخت ‌نشیان و گردشگران هستند. لواسان، طالقان، فشم، کن و سولقان، افجه، آهار و شکراب، برغان، شهرستانک، وردیج و واریش، کردان، برگ جهان، زرین دشت، خور، کرکبود، کند علیا، آبنیک، ایگل، تنگه واشی، لواسان ودشت هویچ ییلاق لواسان ییلاق های مشهور اطراف تهران هستند که این بار توجه شما را به ۷ ییلاق جذاب اطراف پایتخت جلب می کنیم:

۱-ییلاق های اطراف تهران | آهار

روستای آهار یکی از ییلاقات تهران محسوب می ‌شود که رفتن به آن در هر فصل و زمانی دلچسب و خاطره ‌انگیز است. در فصل بهار و اوایل آن آهار به ‌همراه باغ‌ های گیلاس و آلبالو همچون تابلوی نقاشی زیبا می‌ ماند و در فصل پاییز مهمانی از رنگ ‌ها در آن بر پا می‌ شود. آبشار فصلی چهل پله یکی از دیدنی‌ های آهار است که در دامنه کوه قلعه دختر آهار قرار دارد. مسیر آهار به شکراب، یکی از زیباترین مسیرهای طبیعت‌گردی است.

آدرس آهار: شهرستان شمیران، رودبار قصران، ۲۳ کیلومتری شمال غرب گلندوک

ییلاق های اطراف تهران | آهار۲-افجه

روستای زیبا و خوش آب‌ و هوای افجه یکی از ییلاقات اطراف تهران است که با داشتن جاذبه‌ های دیدنی و تماشایی یکی از پاتوق ‌های ییلاقی پایتخت‌ نشینان در آخر هفته‌ ها است. مهم‌ ترین جاذبه این روستا دشت هویچ یا دشت گرچال است که در بالا دست افجه در ناحیه گلندوک و لواسان جای گرفته است. از دیگر دیدنی ‌های افجه می ‌توان به دشت‌ ها و آبشار های تماشایی ای چون پسوچیک، حمام تاریخی، درخت چنار ۴۰۰ ساله، سقاخانه و قلعه ساکا اشاره کرد.

باغ ‌های سرسبز این روستا در فصل بهار با شکوفه‌های گیلاس چهره ‌ای زیبا و رویایی به افجه می ‌بخشند و عبور از کوچه‌ پس‌ کوچه‌ ها و خانه ‌های قدیمی آن حس و حالی خوشایند به آدمی می ‌دهد. در کنار گشت و گذار در داخل روستا و طبیعت اطراف آن می ‌توانید به کوهنوردی نیز بپردازید. وجود قله ‌های متعدد چون آتشکده، ساکا، یخچال و مهرچال، افجه را به مقصدی عالی برای برای کوهنوردان تبدیل کرده است.

آدرس: پنج کیلومتری شمال شرق شهر لواسان

۳-ییلاق های اطراف تهران | ارنگه

ارنگه که در ابتدای جاده چالوس واقع شده با انبوهی از آبشار ها، چشمه‌ ها و نیز با طبیعتی زیبا یکی از بهترین مقاصد طبیعت‌گردی در نزدیکی شهر تهران است. روستای ارنگه شامل روستا های گوراب، ابهرک، سیجان، سر زیارت جی، چاران و خور است که به مجموعه آنها ارنگه و به مرکز آنها ارنگه بزرگ می‌ گویند. ارنگه از دیرباز مرکز حکومتی منطقه بوده و بخش آسارا یکی از توابع ارنگه بوده و در اسناد ثبتی آن به عنوان دهستان ارنگه جزو منطقه ۵ تهران درج شده است.

بهترین فصل برای لذت بردن از طبیعت ارنگه بهار (رویش شکوفه‌ های سیب و گیلاس) و پاییز هزار رنگ است. برای دسترسی به ارنگه پس از ورود به جاده چالوس از سمت کرج در کیلومتر ۱۸ جاده و در سمت راست تابلویی قرار دارد که شما را به‌سمت این روستا هدایت می‌ کند. فاصله ارنگه تا خیابان اصلی (جاده چالوس) ۲ کیلومتر است که این مسیر آسفالت شده است. پس از طی این مسیر با یک دو راهی مواجه می‌ شوید که هرکدام شما را به مناطقی دیدنی از ارنگه هدایت می‌ کنند.

ارنگه

۴-برغان

برغان یکی از روستاهای ییلاقی و خوش آب‌ و هوا در نزدیکی تهران است که در میان در کوه‌ های البرز و در میان کرج و هشتگرد واقع شده‌ است. رودخانه ‌های شاهرود و سنج که از کوه‌ های البرز مرکزی سرچشمه می‌ گیرند با عبور از میان برغان سر زندگی و حیات را به آن بخشیده اند. مسجد و حسینیه اعظم برغان، پل برغان، زیارتگاه چهل دختر، درختان کهنسال همچون چنار کهن مسجد برغان و درخت پیر سپیدارک، تپه باستانی کش کلا، پل تاریخی و حمام قدیمی، خرابه‌ های آسیاب و کوچه ‌های سنگ‌ فرش از جمله دیدنی‌ های این روستا هستند.

بازار برغان نیز یکی از قدیمی ‌ترین بازار‌ های موجود در استان البرز است که در گذشته به‌ عنوان مرکز تجارت محصولات کشاورزی همچون پنبه شهرت داشت. تکیه و تعزیه این روستا نیز شهرت زیادی دارد. روستای برغان سوغاتی‌ های خوشمزه زیادی چون عسل‌، توت، گردو سماق و لبنیات دارد که از این میان آلو و گوجه سبز برغان معروف‌ترین آنها است. دیزی محلی، انواع کباب، آش کشک، آش جو، مغزنان، لواسیرک نان، دوبندی نان و فسنجان غذا های لذیذ محلی برغان هستند.

آدرس: ۱۳ کیلومتری شمال غربی شهر کرج، شهرستان ساوجبلاغ، بخش چندار، دهستان برغان

۵-کردان

کردان یکی از ییلاقات نزدیک تهران است که از توابع شهرستان ساوجبلاغ استان البرز محسوب می‌ شود. این روستا به ‌دلیل داشتن سکوت و آرامش، هوای پاک و نزدیکی به اتوبان تهران-قزوین مورد استقبال اهالی تهران و گردشگران زیادی است. دریاچه کردان، برج آرامگاهی یا برج مقبره کردان، پل قدیمی ‌بانو صحرا متعلق به دوره صفوی، امامزاده شاهزاده حسین و بی‌ بی شهربانو از جمله دیدنی ‌های کردان هستند. ارتفاعات چهار هزار متری کهار مقصد کوهنوردان است. اولین سایت پروازی البرز نیز در کردان قرار دارد.

آدرس: ۲۵ کیلومتری کرج، ۶۵ کیلومتری شمال غرب تهران

ییلاق های اطراف تهران | کردان۶-ییلاق های اطراف تهران | برگ جهان

یکی از ییلاقات نزدیک تهران که با یک ساعت و نیم رانندگی می ‌توانید به آن برسید، روستای برگ جهان است. این روستای کوهستانی از توابع لواسانات به شمار می ‌رود و با داشتن هوای مطبوع و دلپذیر در فصل ‌های بهار و تابستان یکی از تفرجگاه ‌های مناسب تهرانی‌ ها و سایر گردشگران محسوب می‌ شود. روستای برگ جهان دارای یک آبشار زیبا و دیدنی است که برای رسیدن به آن باید یک ساعت در طبیعت برگ جهان کوه پیمایی و پیاده ‌روی کنید که اگر اهل طبیعت‌گردی باشید از آن لذت خواهید برد. این آبشار در شمال شرقی روستا و در مسیر صعود به قله ‌های سرسیاه غار یا سیاه چال‌ ها جای گرفته است.

در ارتفاعات شمال غربی برگ جهان غار خمیره قرار دارد که به زندانخانه لار نیز معروف است. گفته می ‌شود در گذشته این غار به ‌عنوان زندان مورد استفاده قرار می‌ گرفته است. قلعه دختر یا قلعه بند از آثار تاریخی این روستا است که امروز تقریبا چیزی از آن باقی نمانده است. در ضلع غربی روستا و در شمال رودخانه برگ جهان صخره رسوبی بزرگی قرار دارد. این مکان به تنگل خانه مشهور است و از آثار ملی محسوب می‌ شود. آرامگاه امامزاده اسماعیل یکی دیگر از جاذبه‌ های روستای برگ جهان است که در ضلع غربی روستا و در دامنه شرقی تپه‌ ای معروف به تنگل ‌خانه قرار دارد. این امامزاده مورد احترام مردم روستای برگ جهان و روستا های مجاور است.

آدرس: ۱۱ کیلومتری شرق روستای افجه و ۱۳ کیلومتری شهر لواسان

۷-ییلاق های اطراف تهران | ایگل

ایگُل یکی دیگر از ییلاقات نزدیک تهران است که در شمال شرقی قله توچال قرار دارد؛ به‌گونه‌ ای که یکی از مسیر های صعود به این قله محسوب می ‌شود و در طی مسیر پیاده ‌روی در این روستا می‌ توانید قله پوشیده از برف توچال ‌را بینید. ایگل جاذبه‌ های متعدد و دیدنی دارد. آبشار ایگل یکی از آنها است که برای تماشای آن دو ساعت پیاده ‌روی نسبتا هموار در پیش دارید. در طی این مسیر می‌ توانید گیاهان کوهی چون ریواس، تره و پونه کوهی جمع‌ آوری کنید. در ایگل باغ ‌های سرسبز و پرمیوه گیلاس، آلبالو و سیب صحنه تماشایی و زیبایی را به وجود آورده اند. قلعه تاریخی کیقباد نیز در جنوب غربی روستا قرار دارد و قدمت آن به دوره اسلامی می ‌رسد.

آدرس: ۲۵ کیلومتری شمال شرق تهران، چهار کیلومتری غرب اوشان

 

منبع: الی گشت