بهترین گلزارهای ایران برای یک گشت و گذار معطر و رنگارنگ

گلزارهای ایران در دسته همان دشت ها و پهنه هایی هستند که شاید در نگاه اول آن ها را به دیگر نقاط دنیا به جز ایران نسبت دهیم. اما واقعیت این است که دشت ها و گلزار های گل ایران در نوع خود عجیب، بکر و به شدت جذاب هستند.

به گزارش حرف تازه ، این گلزار ها به لحاظ شکوه و زیبایی با نمونه های خارجی و غیر ایرانی خود هیچ تفاوتی ندارند، جز اینکه گاها مورد بی مهری بازدید کنندگان قرار می گیرند. حالا ما با هم سری به این دشت های رنگارنگ خواهیم زد تا سفری کوتاه و جانانه در میان زیبا ترین نقاط بهشتی ایران داشته باشیم.

گلزارهای ایران به شکوه چهار فصل جهان

گلزارهای ایران مملو از گل هایی هستند که شاید حتی بعضی از آن ها را نشناسیم. دشت هایی رنگین کمانی و جذاب که برای دیدن آن ها باید از شلوغی و هرج و مرج شهر دور شد و دل به جاده سپرد. این گلزار ها تقریبا در تمام شهر های ایران وجود دارند اما در بعضی وسیع تر و زیبا تر از همتایان خود هستند. این مطلب به یک سفرنامه هزار رنگ معطر شبیه است که با شما قدم به تک تک این گلزار ها گذاشته و آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین گلزارهای ایران

۱. دشت گل محمدی لایزنگان در استان فارس

اول از همه سری به استان فارس می ‌زنیم و سفر معطر خود را از دشت گل‌های محمدی در لای زنگان این استان شروع می‌ کنیم. جالب است که بدانید بزرگ ترین دشت گل محمدی موجود در استان فارس متعلق به داراب است.  بیشتر این دشت‌ های وسیع با کشت دیم پرورش پیدا می‌ کنند. ظرفیت بالای تولید گل محمدی در این منطقه به قدری حجیم و زیاد است که می ‌تواند سالانه سهم عظیمی از تولیدات خود را به شکل عصاره گل محمدی یا گلاب، به کشور های حوزه خلیج فارس ارسال کند.

در هر حال اگر در فصل بهار به این منطقه سفر کردید توصیه می‌ کنیم که حتماً به داراب رفته و در جشنواره گل و گلاب این منطقه شرکت کنید. لای زنگان داراب دشت‌ های وسیع و صورتی رنگی دارد که عطر آن ها شما را مست کرده و زیبایی‌شان حیرت انگیز است.

گلزارهای ایران

۲. دشت آفتابگردان و دشت شقایق در کالپوش سمنان

شقایق ‌های وحشی در دشت کالپوش سمنان در دسته و مقام دوم از زیبا ترین گلزارهای ایران قرار دارند که گردشگران زیادی سالانه مجذوبشان شده و به سمت آن ها روانه می شوند. البته شاید ندانید که این زیبایی‌ های طبیعی سبب شده اند که هر سال جشنواره گل‌ های شقایق در این منطقه برگزار شود. فصل بهار فصل روییدن این گل ‌ها است و اگر سمنان را برای مسافرت نوروز خود انتخاب کنید، مطمئن باشید که پشیمان نخواهید شد.

البته در این منطقه دشت گل‌ های آفتابگردان نیز وجود دارد که این مزارع جزء زیبا ترین گلزار های گل آفتابگردان در ایران به حساب می آیند. ناگفته نماند که دشت گل‌ های شقایق و مزارع گل آفتابگردان در سراسر نقاط ایران وجود دارند. اما این دشت‌ ها در کالپوش سمنان زیبایی و شکوه خاص و بی ‌نظیری دارند که مثال زدنی است.

۳. دشت های گل نرگس بهبهان در خوزستان

در میان گلزارهای ایران دشت های گل نرگس در دسته عجیب ترین دشت ها هستند و تقریبا تمام افراد این دشت ها را دوست دارند. البته همه ما می ‌دانیم که خوزستان آب و هوای به شدت گرمی دارد. اما لازم است یادآوری کنیم که به دلیل وجود جلگه ‌های وسیع و خاک بسیار مرغوبی که در این منطقه وجود دارد طبیعت در زیبا ترین و باشکوه ‌ترین حالت خود به نمایش در می ‌آید.

از جمله چشم نواز ترین و با ابهت ترین جاذبه‌ های طبیعی طبیعت در این منطقه دشت ‌های وسیع گل نرگس است که تا چشم کار می ‌کند سفیدی و زردی این گل ‌ها را در مقابل شما گسترانیده و جلوه ‌گری می‌ کند. این گل  ‌ها معمولاً در نیمه دوم سال متولد می‌شوند و شکوه خود را در آن زمان جشن می‌ گیرند.

جالب است که بدانید نرگس زار های بهبهان قدمتی بسیار طولانی دارند و از طبیعی‌ ترین و قدیمی ‌ترین نرگس زار های جنوب ایران به حساب می‌ آیند. حتی به جرات می ‌توان گفت که ماجرای تولد آن ها به قبل از میلاد مسیح باز می‌ گردد. به عبارتی هزاران سال است که مردم در این منطقه از این زیبایی طبیعی لذت می ‌برند. شاید مدامید که گلزار های نرگس بهبهان به ثبت ملی رسیده ‌اند و در حال حاضر ۳ نوع گل نرگس در آن ها پرورش پیدا می ‌کند. بد نیست بدانید که بیشترین سهم حضور  نرگس در میانه سه نوع مختلف آن، متعلق به نرگس شهلا است.

گلزارهای ایران

۴. گلزار گل های بابونه در فندقلو و شهر اردبیل

کمتر شخصی پیدا می شود که نداند اردبیل هوایی سرد و کوهستانی دارد و همیشه مملو از برف است. شاید به همین دلیل است که دشت گل‌ های بابونه هم که از دور شبیه به پهنه وسیع و گسترده برف هستند، در این منطقه قرار گرفته است. در نگاه اول با تماشای این دشت و گلزار سرتاسر سفید شاید تصور کنید که با یک دشت گل بابونه خارج از کشور روبرو هستید. اما اشتباه است این دشت گل یکی از گلزارهای ایران است که همانند آن شاید زیاد باشد، اما جلوه‌گری و شگفت انگیزی آن در هیچ کجای دنیا مثل و مانند ندارد.  به همین دلیل است که هر ساله با رویش گل‌ های بابونه جشنواره زیبای این گل در اردبیل برگزار می‌ شود.

بر همین اساس بهترین زمان برای سفر کردن به اردبیل و شرکت کردن در این جشنواره سرتاسر سفید و معطر، اوایل تابستان و البته فصل بهار است. این دشت گل بسیار زیبا در شهرستان نمین این استان قرار گرفته و به قدری چشم نواز است که پلک زدن را برای شما سخت خواهد کرد. الته همان طور که می‌ دانید بابونه یک گیاه دارویی نیز به حساب می‌ آید که از عصاره و گل این گیاه در صنعت آرایشی و بهداشتی و همین طور صنایع دارویی به شدت استفاده می‌ شود.

۵. دشت گل لاله در کندر البرز

استان البرز و منطقه کندر، دشتی وسیع از گل‌  های رنگارنگ و اروپایی لاله دارند که از زیبا ترین و متفاوت‌ ترین گلزارهای ایران در اطراف تهران به حساب می ‌آید. البته تصاویر این دشت در فضای مجازی ممکن است این تصور را در شما قوت بخشد که این گلزار گل متعلق به سوئیس یا هلند است. اما باید بگوییم که اشتباه می ‌کنید. این دشت رنگارنگ از گل‌ های لاله متعلق به کشور ما است. اگر تصمیم داشتید برای بازدید از این دشت عازم آن شوید، حتماً باید اول به آسارا بروید و سپس خود را به این منطقه برسانید.

روستای زیبای کندر دقیقاً در سمت شمال شرق کرج و در ۲۲ کیلومتری آن قرار گرفته و با جاده کرج – چالوس هم ۷ کیلومتر فاصله دارد. دسترسی به این دشت گل بسیار سریع و آسان است و اگر در تهران زندگی می‌ کنید در کوتاه‌ ترین زمان ممکن می ‌توانید خود را در مقابل این دشت گل مشاهده کنید.

دشت گل‌ های لاله در استان البرز و روستای کندر دقیقاً در سال ۱۳۹۹ افتتاح شد و به همت مردم محلی و همین طور دوستداران و عاشقان طبیعت، به انواع و اقسام گل ‌های لاله با طراوت و رنگارنگ مزین گردید. دشت گل لاله را بهتر است که در فصل بهار مشاهده کنید. البته در این فصل عاشقان و دلباختگان زیادی را از سراسر ایران به سمت خود جذب می‌ کند.

همچنین توصیه می‌کنیم که اگر تصمیم گرفتید از این دشت گل دیدن کنید، قبل از آن اطلاعات لازم در مورد برپا بودن آن را کسب کرده و سپس عازم این منطقه شوید. گاهی اوقات و به دلایل مختلف، این دشت گل از پذیرش گردشگران معذور است.

دشت گل لاله در کندر البرز 

۶. دشت گل های لاله واژگون در الیگودرز لرستان

دشت لاله ‌های واژگون یا همان “گل اشک” در زبان محلی، یکی از بی ‌نظیر ترین گلزارهای ایران است که همانند آن در هیچ قسمت دنیا وجود ندارد. این لاله‌ ها دقیقاً مانند گل لاله هستند البته با این تفاوت که شما بر روی هر شاخه گل لاله، ۴ تا ۵ عدد لاله را مشاهده می‌ کنید که به گرداگرد ساقه چرخیده ‌اند و سر های خود را به سمت پایین خم کرده ‌اند. از نقاطی که در مرکز این گل ‌های لاله قرار دارد مایعی سفید رنگ همانند اشک بیرون می ‌تراود که سبب شده نام این گل را در زبان محلی  گل اشک بگذارند.

البته در استان فارس و شهرستان کازرون هم شما با دشت‌ های وسیعی از گل لاله واژگون روبرو هستید. این نوع لاله که منشأ اصلی آن متعلق به ترکستان و افغانستان است در مناطق غرب هیمالیا هم حضور دارد. اما باید به این موضوع هم اشاره کنیم که این نوع و گونه گل خاص و کم نظیر که بیشتر در دامنه زاگرس دیده می ‌شود، صرفاً متعلق به ایران است و همین موضوع سبب شده که بیش از پیش منحصر به فرد و پر طرفدار باشد.

جالب است که بدانید که این نوع خاص از گل لاله واژگون که  البته متعلق به دامنه کوه زاگرس است در مناطق وسیعی از آن پرورش پیدا می‌ کند. بر همین اساس اهالی ساکن در شمال منطقه زاگرس در فصل بهار به تماشای رویش این گل می‌ نشینند و اهالی ساکن در قسمت جنوب زاگرس در فصل تابستان منتظر رونمایی این گل هستند. همچنین ناگفته نماند که علاوه بر منطقه زاگرس شما می‌ توانید این گل را در منطقه خراسان شمالی و ارتفاعات سبلان هم مشاهده کنید.

در این بین منطقه الیگودرز یکی از وسیع ‌ترین دشت‌ های گل لاله واژگون را در سراسر جهان را دارد که در کنار سایر دشت‌ های وسیع و مملو از این گل سرخ، از زیبا ترین و دیدنی ترین جاذبه‌ های این منطقه به حساب می ‌آید.

۷. دشت گل سوسن چلچراغ در داماش گیلان

در انتها می‌ رسیم به آخرین دشت از گلزارهای ایران یعنی دشت سوسن چلچراغ در استان گیلان و منطقه داماش. شاید ندانید که سوسن چلچراغ یکی از نادر ترین گل‌ های طبیعی و کمیاب‌ ترین آن ها است که به دلیل اهمیت زیادی که دارد در فهرست آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده است. این گل ‌های سفید رنگ و سر به زیر شباهت زیادی به گل لیلیوم دارند که البته خم شده و روی خود را به سمت زمین کرده است.

مردم محلی در این منطقه به این گل‌ ها، گل ‌های چلچراغ می‌ گویند چون رنگ آن ها سفید است و از دور جلوه‌ گری زیبا و خاصی دارند. بهترین زمان برای ملاقات با گل سوسن چلچراغ آخرین ماه از فصل بهار است که به یمن قدم پر برکتش جشنواره گل سوسن چلچراغ را در این زمان و در منطقه داماش گیلان برگزار می‌ کنند. مردم محلی هم در این جشنواره با رقص و پایکوبی حضور و تولد این گل را جشن گرفته و شادمانی می کنند.

البته ناگفته نماند که این گل نایاب و نادر در مناطق دیگری مانند دورفک، اسالم، کجور، اردبیل و کلاردشت هم دیده شده اما پهنه وسیع آن در داماش است. نکته‌ای که در انتها در مورد این گل‌ ها باید به آن اشاره کنیم این است که چون تولید مثل اندک و کمی دارند، متاسفانه حیات طبیعی آن ها به خطر افتاده و در معرض انقراض قرار گرفته اند.

گلزارهای ایران

گلزارهای ایران برای تجربه یک عاشقانه آرام

این مطلب به گلزارهای ایران اختصاص داده شد. البته همانطور که در ابتدا نیز به این موضوع اشاره کردیم این گلزار ها نمونه‌ های وسیع و بارز دیگری در سایر استان ‌ها هم دارند. اما خاص ترین و جذاب ترین آن ها دشت ‌ها و گلزار هایی بودند که ما در این مطلب به شما معرفی کردیم. حال توصیه می‌ کنیم که در زمان حضور در میان این دشت‌ ها سعی کنید که بیشتر از بودن در کنار طبیعت لذت ببرید و از چیدن، آسیب رساندن یا لگد مال کردن این گل‌ ها جداً خودداری کنید. فراموش نکنید که طبیعت برای ما میراثی جاودانه بوده، هست و خواهد بود.

 

منبع: الی گشت