بهترین موزه های ایران | سفری متفاوت به دل تاریخ

موزه های ایران مکانی برای شناخت بهتر گذشتگان و روش های متفاوت آن ها برای زندگی کردن بوده است. موزه در هر کشور نشان دهنده سرمایه تاریخی، فرهنگی و هنری آن کشور است. تعداد زیاد موزه در ایران نشان دهنده این است که کشور ما تاریخ غنی و فرهنگ و هنر پرباری داشته است.

به گزارش حرف تازه به نقل از الی گشت ، در این مطلب قصد داریم تا به معرفی مهم ترین موزه های ایران بپردازیم تا شاید روزی نیز موزه گردی همانند طبیعت گردی طرفداران بیشتری پیدا کند. موزه ها به طور کلی دسته بندی های متفاواتی مانند تاریخی، هنری و علمی دارند. اما در این نگاهی کلی به موزه ها انداخته می شود و هدف کنار گذاشتن دسته بندی ها و چهارچوب های از پیش تعیین شده است.

موزه ملی ایران یک انتخاب جذاب برای شروع موزه گردی

گشت و گذار در موزه های ایران یکی از بهترین تفریحاتی است که در اوقات فراغت خود می توانید انجام دهید. با برپایی یک موزه در دارالفنون ایران و پس از گذشت ۱۰۰ سال و تغییرات گسترده در نهایت امروزه شاهد موزه ملی ایران به عنوان مهم ترین موزه ایران هستیم. ساختمان این موزه در سال ۱۳۱۶ توسط معمار وقت معروف فرانسوی آندره گدار ساخته شده است. در حال حاضر موزه ملی ایران از دو بخش مجزا تشکیل شده است: موزه ایران باستان و موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی در ایران.

جالب است بدانید که قدمت برخی از اشیا داخل موزه ملی ایران به یک میلیون سال پیش و دوران پارینه سنگی باز می گردد. پشت هر کدام از اشیای داخل موزه داستانی تاریخی، فرهنگی و هنری منحصر به فردی قرار گرفته است. اشیا داخل موزه از سرتاسر ایران و شهرهایی همچون فارس، تهران، ایلام، خراسان و بسیاری دیگر جمع آوری شده است. بقایای انسان های دوره ی پارینه سنگی ، ادوات جنگی ، ظروف ، پیکر های انسانی و جانوری عصر آهن از جمله چیزهایی هستند که در این موزه جذاب می توانید دیدن کنید.

آدرس : خیابان امام خمینی ، ابتدای خیابان سی تیر ، خیابان پروفسور رولن، پلاک ۱

موزه ملی ایران

کاخ موزه سعدآباد ییلاق خوش آب هوای همایونی

کاخ سعدآباد در یکی از شمالی ترین مناطق و خوش آب و هواترین قسمت های شهر تهران یعنی دربند قرار گرفته است. این کاخ در دوره قاجاریان منطقه ای ییلاقی بوده و در زمان پخلوی محل زندگی پادشاه به حساب می آمده است. اکنون نیز تبدیل به یکی از موزه های ایران گردیده است. کاخ سفید بزرگ ترین بنای این موزه با ۱۵ بنای متفاوت است. گشت و گذار در یکی از بهترین منطقه های تهران و بازدید از کاخ موزه سعدآباد می تواند یکی از بهترین تفریحات شما در یک روز تعطیل باشد.

آدرس: خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی ، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

سکه های عتیقه در موزه ملک

موزه ملک یکی دیگر از موزه های ایران است که به داشتن سکه های عتیقه معروف است. سکه های جمع آوری شده در این موزه قدمت های بسیاری زیادی دارند. به عنوان مثال سکه هایی از ۶ قرن قبل از میلاد مسیح در این موزه قرار گرفته است. سکه هایی از دوران یونان بوستان، امپراطوری بیزانس، خلفای اسلامی، امپراطوری عثمانی و  دوران پهلوی در موزه ملک قابل دیدن هستند. در این موزه یک کتابخانه قدیمی با ۱۹ هزار جلد کتاب نیز وجود دارد.

آدرس :‌ خیابان امام خمینی تهران جنب ساختمان امور خارجه

کاخ موزه گلستان مرکز توجه پادشاهان

کاخ سلطنتی گلستان از زمان دوران حکومت صفویان در ایران بنا شده است و همواره مرکز توجه پاشاهان به خصوص پادشاهان قاجاریه بوده است. متاسفانه از بنای دوران صفویه چیزی زیادی باقی نمانده است. کاخ موزه گلستان نمادی از هنر ایران در معماری است و سازه های بسیار شگفت انگیزی در آن پیدا می شود. در کاخ موزه گلستان به عنوان یکی از زیباترین موزه های ایران ۱۳ بنای متفاوت قرار گرفته است : شمس العماره که نماد شهر تهران قبل از ساخت سردر باغ ملی بوده است ، تالار سلام ، تالار آینه ، ایوان تخت مرمر ، حوضخانه، کاخ ابیض، خلوت کریمخانی، عمارت بادگیر، تالار عاج، تالار الماس، تالار برلیان و حوضخانه عمارت بادگیر. هر کدام از این بناها زیبایی منحصر به فرد خودش را دارد.

آدرس: خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ

کاخ موزه گلستان مرکز توجه پادشاهان - الی گشت

برق چشم گیر موزه جواهرات تهران

با گشت و گذار در موزه جواهرات تهران متوجه علاقه ایرانیان از زمان های گذشته تا به الان در مورد جواهرات زیبا و سلطنتی خواهید شد. جواهرات و سنگ های قیمتی در موزه جواهرات تهران بسیار شگفت انگیز و زیبا هستند. موزه جواهرات تهران یکی از موزه های ایران است که در اختیار بانک مرکزی قرار دارد. دریا نور خاص ترین جواهری است که در موزه نگهداری می شود و مربوط به زمان نادر شاه افشار است. در صورتی که در تعطیلات عید نوروز زمان خالی دارید به شما پیشنهاد می کنیم حتما سری به این موزه شگفت انگیز بزنید.

آدرس :‌  میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، بانک مرکزی ایران

سایر موزه های شهر تهران

بسیاری از موزه های ایران در شهر تهران قرار دارند و چندتا از معروف ترین آنها را نیز به شما معرفی کردیم. ولی به غیر از موزه های معرفی شده موزه های دیگری نیز در تهران وجود دارند که هرکدام از آنها نیز ارزش بازدید بسیار بالایی دارند. کاخ موزه نیاوران، موزه هنر معاصر، موزه دفاع مقدس، موزه خانه شیشه ای، موزه رضا عباسی و بسیاری دیگر از جمله سایر موزه های تهران به شمار می روند. با ما همراه باشید تا در ادامه به معرفی موزه هایی در سایر شهرهای ایران بپردازیم.

موزه آذربایجان

یمی از جذاب ترین موزه های ایران در شهر تبریز قرار دارد. موزه آذربایجان در تبریز تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری شهر نیز شده است. در این موزه آثار قدیمی و با ارزشی همچون سکه های قدیمی، سه هزار جلد کتاب، بقایای از شهر جیرفت که مربوط به دوره ساسانیان است، دیده می شود. در صورتی که قصد سفر به تبریز را دارید به شما پیشنهاد می کنیم حتما سری به موزه آذربایجان بزنید و با اشیا شگفت انگیز داخل موزه بیشتر آشنا شوید.

موزه آذربایجان - موزه های ایران - الی گشت

موزه قاجار تبریز خانه پیشکار دوره قاجار

یکی دیگر از موزه های ایران که در شهر تبریز قرار دارد، موزه قاجار تبریز است. این موزه که در زمان قاجاریه خانه پیشکار تبریز بوده است هم اکنون تبدیل به یکی از زیباترین موزه های شهر شده است. این خانه برای پیشکار وقت تبریز یعنی امیرنظام گروسی بوده و آینه کاری های خاص، شیشه های رنگی زیبا و آب نماهای فوق العاده ای در حیاط آن قرار دارد. در این موزه تاریخی اشیایی مربوط به دوره قاجاریه نگهداری می شود که تماشا و فهمیدن داستان های پشت سر آنها یکی از جذابیت های گشت و گذار در موزه به حساب می آید.

موزه آب یزد، یادگاری های سرچشمه حیات

آب به عنوان اصلی ترین عنصر زندگی شناخته می شود. در تمام طول تاریخ همواره تلاش بشر برای پیدا کردن و ذخیره کردن آب قابل شرب بوده است. در شهرهای کویری ایران مانند یزد نیز این تلاش از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار بوده است. موزه آب یزد یکی دیگر از موزه های ایران است که شامل بناها و ابزارهایی می شود که در زمان های گذشته با آن قنات حفر می کرده اند. اسناد و مدارکی در زمینه خرید و فروش آب نیز در این موزه نگهداری می شود که در نوع خودش بسیار جالب توجه است. یک کاریز با قدمتی چند صد ساله نیز در دل این موزه قرار دارد که تماشا و بازدید از موزه را دو برابر جذاب تر می کند.

آدرس: یزد، خیابان امام، شمال میدان امیر چخماق، خیابان قیام

موزه آستان قدس رضوی

یکی دیگر از موزه های ایران در مشهد قرار گرفته است و از لحاظ مادی و معنوی از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. شهر مشهد مقدس به عنوان پناهگاهی برای تمام دلخستگان و نا امیدان، در زیر سایه هشتمین اختر تابناک امامت، امام رضا (ع) قرار گرفته است. در موزه آستان قدس رضوی اموال گران بهایی مانند سکه ها و مدال های قدیمی، سلاح های قدیمی، گنجینه صدف و حلزون دریایی و بسیاری دیگر قرار گرفته است. اکثر این اشیا با ارزش توسط مالکین به موزه اهدا شده است.

آدرس :‌ مشهد، حرم امام رضا (ع)، صحن کوثر

موزه آستان رضوی - الی گشت

عمارت کلاه فرنگی یادگار کریم خان زند در شیراز

عمارت کلاه فرهنگی در زمان حکومت کریمخان زند به عنوان محلی برای پذیرایی از مهمانان و سفرای خارجی ساخته شد. و امروزه این عمارت تبدیل به موزه پارس یکی از موزه های ایران زمین شده است. جالب است بدانید که این موزه قدیمی ترین موزه استان فارس نیز به شمار می رود. مزار کریمخان زند نیز در این موزه زیبا قرار گرفته است. اشیا فلزی و سفالی قدیمی، انواع سکه و مهرهای قدیمی، نقاشی هایی از دوران زندیه مانند نقاشی قلیان کشیدن کریمخان زند، از جمله چیزهای با ارزشی هستند که در این موزه نگهداری می شوند. در صورتی که در تعطیلات نوروز به شیراز سفر می کنید به شما پیشنهاد می دهیم سری به این عمارت زیبا زده و از آثار قدیمی آن بازدید کنید.

آدرس : شیراز ، خیابان زند ، باغ نظر ، نزدیک ارگ کریم خان

موزه عاج رامسر

موزه شهدای رامسر یا موزه عاج رامسر یکی دیگر از موزه های ایران است. علت نام گذاری موزه عاج رامسر بسیار جالب است. در واقع در این موزه بیش از ۳۰۰ عاج فیل مختلف نگهداری می شود که از کشورهای مختلفی در شرق و جنوب شرق آسیا و همچنین کشورهای آفریقایی جمع آوری شده است. در صورتی که در تعطیلات نوروز به رامسر سفر می کنید به شما پیشنهاد می دهیم تا در یکی از روزهای خود زمانی برای بازدید از موزه عاج رامسر باز کنید.

آدرس :‌ رامسر، خیابان شهید رجایی، غرب هتل رامسر، مجتمع فرهنگی موزه ای شهدای رامسر

موزه عاج رامسر - موزه های ایران - الی گشت

خانه کرد بزرگترین موزه مردم شناسی ایران

سنندج یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین شهرهای ایران است. خانه کرد یا عمارت آصف واقع در این شهر، یکی از بناهای تاریخی ایران است که در طی سه دوره ساخت آن به طول انجامیده است. دوره صفویه، قاجاریه و در نهایت پهلوی. در حال حاضر خانه کرد و یا عمارت آصف تبدیل به یکی از زیباترین و پر نقش و نگارترین موزه های ایران شده است. در صورتی که به سنندج سفر می کنید به شما پیشنهاد می کنیم حتما سری به این موزه زیبا زده و از اشیا گران بها و تاریخی آن دیدن فرمایید.

آدرس : سنندج، خیابان امام خمینی

موزه میراث روستایی گیلان

در دل جنگل زیبا و سرسبز  سراوان یکی از بهترین موزه های ایران یعنی موزه میراث روستایی گیلان قرار گرفته است. این موزه در واقع خانه ای ساخته شده از چوب است و یکی از جذابیت های آن برای گردشگران بوی شگفت انگیز چوبی است که در فضای آن پیچیده است. این موزه در سال ۱۳۸۴ آغاز به فعالیت کرده است و هدف آن نشان دادن بخش هایی از زندگی مردم روستایی گیلان و صنایع دستی آن ها می باشد. یکی از جذابیت های این موزه این است که می توانید با رفتن به آن علاوه بر بازدید از صنایع دستی و یا خوراکی های خوشمزه شمالی نیز به عنوان سوغاتی خرید کرده و با خود برگردانید.

آدرس : گیلان، جنگل سراوان، موزه میراث روستایی

قلعه فلک الافلاک نماد خرم آباد

قلعه فلک الافلاک یکی از قدیمی ترین قلعه های ایران است که از زمان ساسانیان در شهر خرم آباد باقی مانده است. خرم آباد به عنوان مرکز استان لرستان شناخته می شود. این قلعه ۱۲ برجی یکی از جاذبه های گردشگری خرم آباد است و زیبایی حیرت انگیز آن توجه هر مسافر و گردشگری را به خودش جلب می کند. در زمان ساسانیان این قلعه کاربری نظامی داشته است اما از سال ۱۳۵۴ تبدیل به یکی از موزه های ایران گشته است.

آدرس : لرستان، مرکز شهر خرم آباد، خیابان امام

قلعه فلک الافلاک نماد خرم آباد - موزه های ایران - الی گشت

موزه موسیقی اصفهان

اصفهان شهر آواز و موسیقی است. هنر موسیقی از زمان های گذشته در این شهر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است و هنوز هم شاهد این هستیم که مردم اصفهان در محل های تاریخی این شهر دور هم جمع می شوند و آواز می خوانند. در نتیجه عجیب نیست که یکی از موزه های ایران که در اصفهان قرار دارد تماما مربوط به موسیقی و ساز باشد! در موزه موسیقی اصفهان بیش از ۳۰۰ ساز مختلف قرار داده شده است و بازدید از آن فرصت بسیار مناسبی برای آشنایی بیشتر با موسیقی سنتی ایران زمین است.

آدرس : اصفهان، خیابان توحید میانی، خیابان شهید قندی، پلاک ۷۴

جمع بندی بهترین موزه های ایران

موزه در هر کشوری نمادی از تاریخ، فرهنگ و هنر آن کشور است. تعداد بالای موزه های ایران نشان دهنده تاریخ غنی و پربار ایران و همچنین فرهنگ و هنر ناب این کشور است. معماری برخی از موزه های ایران خودش به تنهایی می تواند یکی از اصلی ترین جذابیت های بازدید از آن موزه باشد. داخل هر کدام از موزه های داستان های قدیمی و تاریخی بی شماری در جریان است که شناخت و آشنایی با آن ها برای ما به عنوان یک فرد ایرانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این مطلب سعی کردیم تا با تعدای از بهترین موزه های ایران که در شهرهای مختلفی همچون تهران، یزد، تبریز، مشهد و سنندج قرار دارند، بیشتر آشنا شویم.