بهترین فستیوال های ارمنستان | از جشنواره رنگ تا فستیوال بالن

کشور ارمنستان از جمله مقاصد پرطرفدار گردشگری بین ایرانیان است که به دلیل نزدیکی به ایران و وجود مرز زمینی سفر به آن نسبت به سایر کشورهای خارجی ارزان و مقرون به صرفه است. از طرفی این کشور سالانه میزبان جشنواره‌ها و فستیوال‌های بسیاری است و همین سبب شده تا در طول سال گردشگران بسیاری برای شرکت در فستیوال های ارمنستان به این کشور سفر کنند.

به گزارش حرف تازه ، در این مطلب قصد داریم به معرفی جشنواره‌ها و فستیوال‌های جذاب ارمنستان بپردازیم.

فستیوال دلمه – بهترین فستیوال های ارمنستان

فستیوال دلمه ارمنستان، یکی از جشنواره‌های جذاب این کشور است و به یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی این کشور یعنی دلمه، اختصاص داده شده است. این جشنواره سالانه در شهر زیبا ایروان برگزار می‌شود و مردم محلی و گردشگران از سراسر جهان در آن شرکت می‌کنند تا با طعم‌های غنی و انواع دلمه آشنا شوند. معمولا فستیوال دلمه در ۲۰ می (اردیبهشت ماه) هرسال و زمانی که مواد تازه‌ دلمه مثل برگ‌های انگور آماده استفاده در این غذای معتدل و خوشمزه هستند برگزار می‌شود. این فستیوال فرصتی برای آشنایی با فرهنگ غذایی ارمنستان است و یکی از رویدادهای مهم و برجسته در تقویم مردم این کشور به شمار می‌رود.

فستیوال دلمه - الی گشت

فستیوال شاه توت

در فستیوال شاه‌توت ارمنستان، یک مراسم فرهنگی و هنری میان مردم این کشور است تا به ثمره‌ی غنی و رنگارنگ درخت شاه‌توت که میوه‌ محبوب و مهم در این منطقه است، احترام گذاشته شود. این فستیوال سالانه در ۷ جولای، در پارک گوریس برگزار می‌شود. این زمان به دلیل رسیدن فصل برداشت شاه‌توت و فراوانی میوه‌های تازه، مناسبترین فرصت برای جشن و شادمانی برای مردم محلی و گردشگران است تا از طعم لذیذ این میوه لذت ببرند و با فرهنگ مردم محلی مناطق مختلف ارمنستان آشنا شوند و در آخر از بازارچه محلی، صنایع دستی و سوغاتی هدیه بخرند و از ودکای توت ارمنی، توت خشک و ملاس توت که به زبان محلی دوشاب نامیده می شود امتحان کنند.

فستیوال بین المللی زردآلو طلایی

از دیگر فستیوال های ارمنستان که سالانه از ۸ تا ۱۵ ژوئیه در ایروان برگزار می‌شود، فستیوال بین المللی زردآلو طلایی است. این فستیوال مناسب برای دوستداران فیلم و سینما است که با حضور فیلمسازان داخلی و خارجی و نمایش فیلم‌های نمایشی برگزار می‌شود.

جشنواره رنگ ارمنستان

در جشنواره رنگ ارمنستان، جوانان و بزرگسالان به یک تجربه جذاب از رنگ‌آمیزی و جشن که توسط هنرمندان محلی طراحی شده دعوت می‌شوند. این جشنواره سالانه در سراسر ارمنستان برگزار می‌شود و مردم با پاشیدن رنگ به یکدیگر در خیابان‌ها، دیوارها و نماهای ساختمان‌ها را رنگارنگ می‌کنند. جشنواره رنگ ارمنستان به عنوان یک رویداد فرهنگی و هنری شناخته می‌شود که صبح زود توسط ورزشکارانی که با ورزش کردن، مردم را گرم کرده و آماده دویدن می‌شوند تا در طول مسیر ۵ کیلومتری روی یکدیگر رنگ ‌های روشن و بی‌ضرر بپاشند برگزار می‌شود. جشنواره رنگ ارمنستان معمولاً در ماه جولای، هنگامی که طبیعت رنگ‌های تازه و زنده دارد و احساس تازگی و شروع مجدد را به مردمان منتقل می‌کند برپا می‌شود.

جشنواره رنگ ارمنستان - الی گشت

روز موسیقی جاز ارمنستان – بهترین فستیوال های ارمنستان

روز موسیقی جاز ارمنستان از دیگر فستیوال‌های جذاب ارمنستان است که در این روز مردم ارمنستان و علاقمندان به موسیقی از سرتاسر جهان با هم متحد می‌شوند تا به جاز، این سبک موسیقی پرانرژی و ارزشمند، احترام گذاشته و از آن لذت ببرند. این جشنواره سالانه در ۳۰ آوریل در مجتمع کاسکاد ایروان برگزار می‌شود و برای موسیقی‌دانان حرفه‌ای تا علاقه‌مندان به موسیقی، فرصتی را فراهم می‌کند تا از اجراهای زنده، کنسرت‌ها و انواع برنامه‌های مرتبط با جاز لذت ببرند. در این زمان از سال، هوا دلپذیر و مساعد برای مراسم خارج از سالن‌های کنسرت است و جشنواره موسیقی جاز ارمنستان به عنوان یکی از رویدادهای مهم در تقویم موسیقی ارمنستان شناخته می‌شود.

جشنواره وارداوار

در جشنواره وارداوار که یکی از خنک‌ترین و جذاب‌ترین جشنواره‌های ارمنستان است مردم با پاشیدن سطل آب خنک روی یکدیگر از هم استقبال می‌کنند. این جشنواره در بین مردم، به‌ویژه کودکان محبوبیت زیادی دارد و نشان دهنده پاکی و تطهیر است و پاشیدن آب روی هم نماد پاکی و افزایش عشق در برابر مبارزه با شیطان است. این جشنواره سالانه در ۸ ماه جولای در سراسر ارمنستان برگزار می‌شود و چنانچه قصد شرکت در ن را دارید بهتر است چند دست لباس به همراه داشته باشید، چون قرار است حسابی در این جشن خیس شوید.

جشنواره وارداوار - الی گشت

جشنواره تاراز ایروان – فستیوال های ارمنستان

از دیگر فستیوال های ارمنستان جشنواره تاراز ایروان است که سالانه در ایروان، پایتخت ارمنستان برگزار می‌شود و به هنرمندان محلی و هنردوستان بین‌المللی فرصتی را می‌دهد تا با پوشیدن لباس‌های محلی زیبا در این جشن حضور داشته باشند. جشنواره تاراز معمولا در روز ۴ ماه آگوست در شهر ایروان برگزار می‌شود و در آن مردم با پوشیدن لباس محلی و تزیینات کار شده روی لباس‌ها از سنت قدیمی ارمنستان تقدیر می‌کنند.

جشنواره گیاهان ارمنی

در جشنواره گیاهان ارمنی، زیبایی و تنوع باغات و باغچه‌های ارمنستان به شکل جشن نمایش داده می‌شود. این جشنواره سالانه در ارمنستان برگزار می‌شود و به علاقمندان به گیاهان، باغبانان و علاقه‌مندان به طبیعت فرصتی را می‌دهد تا با زیبایی‌ها و خصوصیات گوناگون گیاهان ارمنی آشنا شوند. در این جشنواره، نمایشگاه‌های گل و گیاه، فروشگاه‌های بذر و گیاه، سمینارها و کارگاه‌های آموزشی با موضوع باغبانی و مراقبت از گیاهان برگزار می‌شود. این جشنواره، علاوه بر ارائه زیبایی‌های طبیعت، فرصتی را برای گردشگران و مشارکت‌کنندگان فراهم می‌کند تا با تنوع گیاهان ارمنستان آشنا شوند و ارتباط نزدیک با طبیعت برقرار کنند.

فستیوال بین المللی بالن ارمنستان

در فستیوال بین‌المللی بالن ارمنستان، آسمان ارمنستان پر از بالن‌های رنگارنگ می‌شود و که از سرتاسر ارمنستان در آسمان پرواز می‌کنند. این جشنواره سالانه در ارمنستان برگزار می‌شود و در آن، بالن‌های با طرح‌ها و الگوهای مختلف به نمایش گذاشته می‌شوند و از تلاش‌ هنرمندان برای خلق اثرهای بالنی هیجان‌انگیز قدردانی می‌شود. زمان برگزاری فستیوال بین‌المللی بالن ارمنستان از ۱۵ تا ۱۸ آگوست و زمانی است که آب و هوا مطلوب و بادهای ملایم، شرایط مناسبی را برای پرواز بالن‌ها فراهم می‌کند. این جشنواره، علاوه بر جذابیت بصری و هیجان فوق‌العاده‌ای که دارد، فرصت مناسبی به مردم ارمنستان و بازدیدکنندگان برای تفریح، سرگرمی و تجربه‌ی یک رویداد بین‌المللی می‌دهد.

فستیوال بین المللی بالن ارمنستان - الی گشت

حرف آخر درباره فستیوال های ارمنستان

سفر به ارمنستان به دلیل نزدیکی به ایران و امکان سفر زمینی که دارد در بین گردشگران و ایرانیان بسیار پرطرفدار است. از طرفی فستیوال های ارمنستان به دلیل جذابیت بسیار و تنوع زیادی که دارد بهترین مقصد برای سفری جذاب و خاطره‌انگیز است. به همین دلیل در این مطلب سعی کردیم به معرفی فستیوال‌ها و جشنواره‌های این کشور و زمان برگزاری آن‌ها بپردازیم.