بهترین غذاهای سنتی یزد

در این مقاله با معرفی بهترین غذاهای سنتی یزد همراه شما هستیم.

به گزارش قلم آزاد به نقل از الی گشت ، اگر به شهر یزد سفر کرده باشید حتما عاشق معماری ایرانی و اصالت این شهر خواهید شد. اما یزد به جز جاذبه‌های طبیعی و معماری، غذاهای خوشمزه‌ای هم دارد و یزدی‌ها را می‌توان جزو خوش‌خوراک‌ترین مردم ایران دانست. غذاهای سنتی یزد تنوع بالایی دارند و در اکثر رستوران‌های این شهر هم سرو می‌شوند پس گردشگران به راحتی می‌توانند طعم‌های جدید غذاهای محلی یزد را بچشند و از خوردن آن‌ها لذت ببرند. در این مقاله قصد داریم انواع غذاهای سنتی یزد را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

غذاهای سنتی یزد چیست؟

اکثر ما با سوغات شهر یزد یعنی قطاب و شیرینی‌های بی‌نظیر این شهر آشنا هستیم اما شناختی از غذاهای سنتی یزد نداریم. برخی از معروف‌ترین غذاهای محلی یزد شامل قیمه یزدی، خورشت به آلو، کوفته لپه، کوفته نخودچی، قلیه کدو، آش کدو، آش ماش، تاس کباب یزدی، آش آبغوره و آش گندم هستند.

یکی از نکات جالب درباره مردم یزد این است که مردم این استان با توجه به نوع آب و هوا سبک غذایی خود را تغییر می‌دهند. مثلا در ماه‌های سرد سال ارده و شیره در اکثر خانه‌های یزدی پیدا می‌شود و سرو چای همراه با نبات و قند یزدی در وعده صبحانه رواج دارد. همچنین یزدی‌ها در زمستان میان وعده‌ای از توت خشک و گردوی کوبیده شده درست کرده و میل می‌کنند.

قیمه یزدی

یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی یزد، قیمه یزدی است. این غذا مشابه خورشت قیمه است اما در آن به جای لپه از نخود دو تکه شده(لپه نخود) استفاده می‌شود و ترکیبات اصلی آن شامل گوشت، پیاز، ارچین  لیموعمانی است. در دستور پخت سنتی قیمه یزدی، از رب گوجه فرنگی استفاده نمی‌شود اما امروزه برخی‌ها هنگام پخت رب هم به این خورشت اضافه می‌کنند.

قیمه یزدی - الی گشت

خورشت به آلو

خورشت به آلو با شروع فصل پاییز به یکی از محبوب‌ترین غذاهای روزانه‌ی یزدی‌ها تبدیل می‌شود. آلو و به موجود در ترکیبات این خورشت طعمی ترش و شیرین به آن می‌دهند. مزه‌ی ملس این خورشت حتی برای گردشگران هم بسیار خوشایند است. ترکیبات اصلی خورشت به آلو شامل به، آلو، گوشت، لپه، لیمو ترش، زعفران، شکر، زنجبیل، فلفل سیاه و رب گوجه فرنگی است.

کوفته لپه

شاید با شنیدن نام کوفته اول به یاد شهر تبریز بیفتید اما کوفته لپه یکی از غذاهای سنتی یزد است که تفاوت کمی با کوفته تبریزی دارد. برای تهیه این غذا از گوشت چرخ کرده، تخم‌مرغ خام و پخته، لپه، سبزی معطر، زرشک، پیاز داغ، ادویه، زرشک، نمک و رب گوجه فرنگی استفاده می‌شود. یزدی‌ها این غذا را با سبزی خوردن، نان و ترشی سرو می‌کنند. اگر مسافر یزد هستید پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذا را امتحان کنید.

کوفته لپه - الی گشت

کوفته نخودچی

یکی دیگر از کوفته‌های معروف یزد «کوفته نخودچی یا کوفته یزدی» است. این غذا جزو غذاهای سنتی یزد است و در این شهر تاریخی، طرفداران زیادی دارد. مواد اولیه این غذا شامل پیاز، گوشت چرخ کرده، سبزیجات معطر مانند تره و جعفری و آرد نخودچی است. در دستور پخت قدیمی این غذا به جای آردنخودچی از لپه خام استفاده می‌شود.

قلیه کدو

قلیه کدو پر از آنتی‌اکسیدان و ویتامین است و شما می‌توانید در زمان سرماخوردگی برای تسریع بهبودی خود آن را پخته و نوش جان کنید. این غذای خوش‌طعم یکی از پرطرفدارترین غذاهای محلی یزد است و معمولا در فصل پاییز پخته می‌شود. یزدی‌ها این غذا را با موادی مانند لوبیاقرمز، ماش، گردو، کدو تنبل، زردچوبه، شکر، پودر نارگین و دارچین درست می‌کنند. قلیه کدو معمولا در دورهمی‌های یزدی‌ها سرو می‌شود.

غذاهای سنتی یزد - الی گشت

آش کدو

معمولا آش‌ها پای ثابت غذاهای سنتی هر استان هستند و مردم هر منطقه این غذای خوشمزه را به شیوه خود تهیه کرده و دور هم نوش جان می‌کنند. در واقع آش کدو یکی از غذاهای سنتی شهرستان تفت استان یزد است. این آش در کنار طعم خوب خود، مقوی هم هست و برای بیماران دیابتی فواید زیادی دارد. مردم یزد آش کدو را بیشتر در ماه‌های سرد سال درست می‌کنند و در تهیه آن از موادی مانند عدس، لوبیا، ماش، نخود، شوید، کدو، پیاز و آرد استفاده می‌کنند.

 آش ماش

آش ماش یکی دیگر از غذاهای محلی یزد است که در مهریز طرفداران بسیاری دارد. اگر علاقه‌مند به خوردن آش باشید حتما از خوردن آش ماش لذت خواهید برد. این آش بیشتر در فصل زمستان و وعده صبحانه سرو می‌شود و زمان پخت کمی هم دارد. برای پخت آش ماش نیاز به سبزی آش (تره، جعفری، گشنیز و اسفناج)، برنج، ماش، پیاز داغ، نعناع ‌داغ، رب ‌گوجه ‌فرنگی، نمک و فلفل دارید. جالب است بدانید این آش در استان گلستان هم درست می‌شود.

 آش ماش - الی گشت

تاس کباب یزدی

نوبتی هم باشد حالا نوبت کباب‌های یزدی است. تاس کباب یزدی یکی از غذاهای محلی این استان است و یزدی‌ها این غذای خوشمزه را معمولا در مهمانی‌ها و جمع‌های دوستانه و فامیلی درست کرده و نوش جان می‌کنند. این غذای خوشمزه با موادی مانند پیاز، گوشت چرخ‌کرده، روغن، سیب زمینی، دارچین و رب گوجه فرنگی درست می‌شود و ممکن است گاهی در آن هویج هم استفاده شود. پیشنهاد می‌کنیم تاس کباب یزدی را همراه با سبزی، نان تازه و ماست بخورید تا طعم خوش آن برای همیشه در ذهنتان بماند. این غذا مانند دیگر غذاهای سنتی یزد در منو رستوران‌های این شهر موجود است.

آش آبغوره

آش آبغوره یزدی‌ها یکی از غذاهای خوشمزه‌ای است که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. به علت وجود غوره‌ی فراوان در این آش، خوردن آن باعث کاهش کلسترول و قند خون و رفع تشنگی می‌شود. آش آبغوره در استان آذربایجان هم طرفداران زیادی دارد و زیاد پخته می‌شود. در تهیه آش آبغوره از سبزی آش، عدس، آب مرغ، لوبیا چشم‌ بلبلی، برنج، بلغور گندم، نعنای خشک، آبغوره و غوره استفاده می‌شود.

غذاهای سنتی یزد - الی گشت

آش گندم

یکی دیگر از غذاهای سنتی یزد آش گندم است. پخت این آش در شهرستان مهریز یزد در شب‌های اسفند ماه مرسوم است و مردم این منطقه به آن «آش حلیم» هم می‌گویند و آن را به نام حضرت عباس(ع) می‌پزند. جالب است بدانید نام این آش در منطقه‌ی مَنشاد یزد «جه‌جه» و در منطقه‌ی بهادران «شب اسفندی» است. در واقع آش گندم نوعی غذای مناسبتی مذهبی هم محسوب می‌شود و پخت آن در عزاداری‌های ماه محرم رواج دارد. آش گندم به دو روش پخته می‌شود، در روش اول هنگام پخت از موادی مانند گندم پوست کنده، نخود، لوبیا چیتی، سبزی آش و ادویه استفاده می‌شود.

مواد اولیه روش دوم هم شامل جو و گندم پوست کنده، عدس، نخود، ماش، لوبیا سفید، لوبیا قرمز و چیتی، لوبیا چشم بلبلی، سبزی، پونه و ادویه ( زیره ، زردچوبه ، آویشن) است و بعد از پخت هم، این آش با روغن زیتون خورده می‌شود. در هر دوی این آش‌ها در زمان سرو پیاز داغ، سیر داغ، نعنا داغ و کشک در کنار غذا قرار می‌گیرند و از آن‌ها به عنوان طعم‌دهنده‌ی آش استفاده می‌شود.

جمع بندی درباره غذاهای سنتی یزد

در این مقاله ۱۰تا از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی یزد را معرفی کردیم. اگر دوست دارید در زمان سفر به یزد این غذاها را امتحان کنید به رستوران‌های سنتی این شهر سر بزنید زیرا اکثر غذاهای سنتی یزد در منوهای رستوران‌ها موجود است و قطعا شما از خوردن آن‌ها لذت خواهید برد. بدون شک چشیدن طعم این غذاهای خوشمزه در کنار تماشای جاذبه‌های بی‌نظیر شهر یزد خاطره سفر به این شهر شگفت‌انگیز را برای همیشه در ذهنتان ماندگار خواهد کرد.