بهترین شیرینی های عربی | از لیالی تا شعریه

شیرینی های معروف عربی تنوع بسیار زیادی دارد و طعم این شیرینی‌ها خوش رنگ و لعاب با ذائقه اغلب مردم دنیا سازگار است. شیرینی‌های عربی یک مجموعه غنی و متنوع از تنقلات و دسرهای خوشمزه‌ای هستند که با انواع و اقسام خمیرها و خشکبار همچون پسته و بادام تهیه می‌شوند. شیرینی‌ها و دسرهای عربی را می‌توانید در ویترین بسیاری از کافه‌ها و شیرینی فروشی‌های معروف دنیا ببینید، طعم این شیرینی‌ها به اندازه‌ای لذیذ و منحصر به فرد است که کام میلیون‌ها نفر از مردم دنیا روزانه با این تنقلات خوشمزه شیرین می‌شود.

شیرینی‌ های معروف عربی بخشی از فرهنگ و سنت مردم کشورهای عربی است، عرب‌ها اغلب شیرینی‌ها را برای پذیرایی از میهمانان خود در جشن‌ها و مراسم‌های مختلف آماده می‌کردند تا از میهمانان خود به بهترین شکل ممکن پذیرایی کنند. در ترکیب بسیاری از شیرینی‌های معروف عربی از هل، گلاب، زنجبیل و زعفران استفاده می‌شود و این موارد را می‌توان نقطه مشترک شیرینی های عربی دانست. اگر شما هم از طرفداران پروپاقرص شیرینی‌های عربی هستید و به فرهنگ غذایی کشورهای عربی علاقه دارید، حتما این مقاله از مجله گردشگری الی گشت را تا انتها دنبال کنید تا شما را با شیرینی‌ها عربی بیشتر آشنا کنیم.

بهترین شیرینی های عربی

طعم دلچسب و عطر بی نظیر شیرینی‌ های معروف عربی را همگان دوست دارند و دستور تهیه این شیرینی‌ها فراتر از مرزهای کشورهای عربی رفته است. در بسیاری از کشورهای جهان شیرینی‌های عربی به عنوان دسر بعد از غذا برای مشتریان رستوران‌های مجلل سرو می‌شود، این شیرینی‌ها جز پرطرفدارترین آیتم‌های منو کافه‌ها و قنادی‌های سراسر جهان هستند. شیرینی های معروف عربی بخش زیادی از شهرت خود را مدیون عطر و طعم دل انگیز هل و زعفران هستند که در ترکیبات اغلب این شیرینی‌ها استفاده می‌شود.

اغلب شیرینی‌ های معروف عربی در کنار چای و یا قهوه سرو می‌شود تا میهمانان در کنار این نوشیدنی‌های گرم از طعم دلچسب شیرینی‌ها بیشتر لذت ببرند. برای چشیدن طعم شیرینی های عربی نیازی نیست حتما به کشورهای عربی سفر کنید، اگر به کافه‌ها و شیرینی فروشی‌های شهر خود سر بزنید، احتمالا در ویترین مغازه‌های شیرینی فروشی محله خود چند مورد از بهترین شیرینی های معروف عربی را خواهید دید.

شیرینی های معروف عربی

 بسبوسه – Basbousa

بسبوسه یکی از محبوب‌ ترین شیرینی ‌های معروف عربی است که در بسیاری از مغازه‌های شیرینی فروشی در کشورهای عربی منطقه خاورمیانه تهیه می‌شود، البته بسیاری معتقدند خاستگاه اصلی این شیرینی کشور مصر است. برای تهیه باسبوسا (Basbousa) به آرد سمولینا، ماست، بکینگ پودر، شکر، شیره، نارگیل و بادام نیاز دارید. بسبوسه یک شیرینی لطیف و سبک است که اغلب مردم کشورهای عربی در کنار چای و یا قهوه آن را نوش جان می‌کنند، بسبوسه در کشورهای عربی معمولا برای پذیرایی از میهمانان در جشن‌ها و مراسم‌های سنتی مختلف تهیه می‌شود و بخشی از فرهنگ پذیرایی قوم عرب در جهان است. باسبوسا همیشه به عنوان دسری خوشمزه و سبک برای پذیرایی از میهمانان در سفره افطار و سحر مسلمانان در کشورهای عربی سرو می‌شود.

بسبوسه عربی

ام علی – Umm Ali

اگر به طعم شیرینی‌های عربی علاقه دارید، حتما یکبار هم که شده طعم شیرینی معروف ام علی (Umm Ali) را در زمان سفر به کشورهای عربی منطقه خلیج فارس بچشید، این شیرینی قدمت زیادی در فرهنگ غذایی قوم عرب دارد و یکی از شیرینی‌های سنتی مردم مصر است که از قرن ۱۲ میلادی پخت آن در این کشور مرسوم شده است. بسیاری از مردم کشور مصر باور دارند که این شیرینی پس از پیروزی پادشاه مصر در جنگ توسط مادرش برای جشن گرفتن این پیروزی پخته شده و به همین دلیل نام آن را ام علی یعنی “مادر علی” گذاشته‌اند.

ام علی یکی از خوشمزه ترین شیرینی های معروف عربی است که برای تهیه آن به آرد، مایه خمیر، آب، نمک، پودر نارگیل، فندق و بادام خرد شده، خرما بدون هسته و پوست، کره، شیره و پودر دارچین نیاز دارید. شیرینی ام علی را می‌توانید به عنوان یک دسر خوشمزه و یا میان وعده مقوی در عصرهای زمستانی نوش جان کنید.

کنافه – Knafeh

کنافه (Knafeh) یا کونِفه یکی از مشهورترین شیرینی‌های عربی در جهان است که در بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه همچون عراق، لبنان و حتی ترکیه برای پذیرایی از میهمانان در مجالس مختلف تهیه شده و به عنوان یک دسر شیرین و خوشمزه سرو می‌شود. طعم دلچسب و منحصر به فرد کنافه (Knafeh) را کسی نیست که در دنیا دوست نداشته باشد و این دسر خوشمزه و ترد محبوبیت زیادی بین مردم جهان دارد. ظاهر زیبا و چشم نواز کنافه هم تاثیر زیادی بر محبوبیت آن داشته، این شیرینی اغلب با پودر پسته تزیین می‌شود. برای تهیه کنافه شما به رشته‌های فیلو، کره، پنیر موزارلا، پودر پسته و یا خرما، گلاب و شیره نیاز دارید، کنافه را می‌‍توان به عنوان نمادی از شیرینی ‌های معروف عربی هم معرفی کرد که در اغلب مراسم‌های سنتی عرب‌ها برای پذیرایی از میهمانان به عنوان دسر در سفره‌ها قرار می‌گیرد.

 

کنافه عربی

حلوای شعریه – Aish El-Saraya

حلوای شعریه (Aish El-Saraya) هم یکی از شیرینی‌ های معروف عربی است که علاوه بر کشورهای عربی در بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه همچون ایران هم تهیه می‌شود. مردم کشورهای عربی این شیرینی خوشمزه را اغلب به عنوان دسر با خامه و یا سرشیر نوش جان می‌کنند. برای تهیه حلوای شعریه به رشته‌های مخصوص عربی، شیر عسل، پودر پسته و یا پودر نارگیل نیاز دارید. حلوای شعریه را عرب‌ها معمولا در ماه رمضان برای پذیرایی از میهمانان خود در سفر افطار تهیه می‌کنند.

باقلوا – Baklava

بدون شک هیچ شیرینی در دنیا به اندازه باقلوا (Baklava) شهرت ندارد، این شیرینی با اختلاف بسیار زیادی از دیگر شیرینی‌ های معروف عربی جلو زده و در دنیا اغلب مردم یکبار هم که شده طعم آن را چشیده‌اند. این شیرینی خوشمزه در بسیاری از کشورهای عربی در جهان با ترکیبات مختلفی تهیه می‌شود. برای تهیه باقلوای عربی شما باید ابتدا خمیر باقلوا را به صورت لایه‌های بسیار نازک آماده کنید و سپس مواد میانی همچون بادام، پسته، گردو و نارگیل را به صورت لایه به لایه همراه با پودر هل به خمیر اضافه کنید و در آخر بعد از پخت باقلوا در فر، شیره زعفرانی را روی باقلوا بریزید. باقلوا یکی از شیرینی‌ های معروف عربی است که در حال حاضر می‌توانید آن را در ویترین اغلب قنادی‌های ایران هم پیدا کنید.

شیرینی باقلوای عربی

لیالی لبنان – Layali Lubnan

لیالی لبنان (Layali Lubnan) یک از شیرینی های معروف عربی است و جز شیرینی‌های سنتی مردم لبنان محسوب می‌شود. لیالی لبنان یک پودینگ بسیار خوشمزه است که برای تهیه آن به بلغور، وانیل، گلاب، پودر قند و بهار نارنج نیاز دارید، این پودینگ خوشمزه را مردم مهمان نواز لبنان برای پذیرایی از میهمانان خود به عنوان دسر بعد از غذا و یا به عنوان عصرانه سرو می‌کنند. کسانی که یکبار طعم این دسر را چشیده‌اند از عطر و شیرینی دلچسب آن خاطره خوشی دارند.

بلح الشام – Balah El Sham (بامیه عربی)

بلح الشام (Balah El Sham) یا همان بامیه عربی یکی از خوشمزه ترین شیرینی های معروف عربی است که ریشه آن به کشور سوریه و شهر شام پایتخت این کشور عربی باز می‌گردد. بلح الشام یا بامیه را مردم کشورهای عربی اغلب به مناسبت ماه مبارک رمضان و به عنوان دسر در سفرهای افطار خود قرار می‌دهند. برای تهیه این شیرینی ترد و خوشمزه شما به آرد، کره، تخم مرغ، شیره و بکینگ پودر نیاز دارید، خمیرهای بامیه به صورت توپک‌های کوچکی در روغن داغ سرخ شده و سپس در شیره طعم دار می‌شوند. این شیرینی به خاطر طعم دلچسب و خوشمزه‌ای که دارد، محبوبیت زیادی بین مردم خاورمیانه پیدا کرده و از آن به عنوان یک دسر لذیذ و محبوب در مراسم‌ها و جشن‌ها برای پذیرایی از میهمانان استفاده می‌شود، عرب‌ها معمولا بامیه را در کنار چای و یا قهوه عربی برای شیرین کردن کام میهمانان خود سرو می‌کنند.

لگیمات – Luqmat Al Qadi

عرب‌ها معمولا در مهمانی‌های خود بعد از سرو غذای اصلی یک دسر شیرین معروف به نام لگیمات (Luqmat El Qadi) را برای پذیرایی از میهمانان خود آماده می‌کنند، این دسر خوشمزه شباهت زیادی به بامیه دارد ولی به لحاظ بافت و مزه، شیرینی لگیمات سبک تر و شیرین تر از بامیه است. برای پخت لگیمات شما به آرد، زرده تخم‌ مرغ، شیر، شکر، آب، گلاب و مایه خمیر نیاز دارید تا در اسرع وقت بتوانید یکی از خوشمزه ترین شیرینی های معروف عربی را برای پذیرایی از میهمانان خود تهیه کنید. شیرینی لگیمات بخشی از فرهنگ و تمدن غذایی مردم کشورهای عربی منطقه خاورمیانه است و علاوه بر کشورهای عربی در بسیاری از مناطق دنیا همچون کشور ترکیه و منطقه قفقاز هم این شیرینی خوشمزه برای پذیرایی از میهمانان در جشن‌ها و مراسم‌های مختلف تهیه می‌شود.

لگیمات

 شیر برنج  – Roz Bel Laban

اگر برای سفره میهمانانی خود به دنبال یک دسر خوشمزه و سبک هستید، شیر برنج (Roz Bel Laban) بهترین گزینه برای پذیرایی از میهمانان شما محسوب می‌شود. شیر برنج در کشورهای عربی معمولا به عنوان یک دسر سنتی برای پذیرایی از میهمانان در سفره‌های افطار تهیه می‌گردد و یکی از خوشمزه ترین شیرینی های معروف عربی است که برای تهیه آن به برنج نیم دانه، شیر پرچرب و گلاب نیاز دارید. این دسر پس از پخت در ظرف‌های کوچکی به صورت سرد برای میهمانان سرو می‌شود و در برخی از کشورها همچون ایران روی شیر برنج را با پودر پسته و یا عسل تزئین می‌کنند.

کادایف (قطایف) – Qatayef

کادایف (Qatayef) یکی از خوشمزه ترین شیرینی های معروف عربی است که شباهت زیادی به خاگینه ایرانی دارد. این شیرینی اغلب در کشورهای حاشیه خلیج فارس برای پذیرایی از میهمانان بعد از غذای اصلی سرو می‌شود و یک دسر پرطرفدار عربی هم است که معمولا به همراه سرشیر یا خامه آن را سرو می‌کنند. برای تهیه کادایف شما به آرد، تخم مرغ، بکینگ پودر، وانیل و پودر قند نیاز دارید، معمولا برای تزیین کادایف از پودر پسته یا پودر بادام استفاده می‌کنند. این شیرینی پرطرفدار یکی از محبوب ترین شیرینی های عربی است که بسیار مقوی و خوشمزه است. برای تزئین این شیرینی از عسل، پودر قند و یا شیره استفاده می‌کنند و طعم آن در ترکیب با این شیرین کننده‌ها واقعا شگفت انگیز است.

فطیر – Feteer Meshaltet

اگر به طعم دلچسب و خوشمزه دسرها و شیرینی‌های سنتی کشور مصر علاقه دارید، حتما طعم فطیر (Feteer Meshaltet) را بچشید. فطیر یک نوع نان شیرین و خوش عطر است که خانم‌های کدبانوی مصری به عنوان میان وعده آن را برای پذیرایی از میهمانان خود در کنار چای و یا قهوه عربی سرو می‌کنند. برای تهیه فطیر شما باید خمیر مخصوص این نان خوشمزه را آماده کنید و سپس در داخل خمیر مواد دلخواه همچون خرما، پودر پسته و یا پودر گردو را پر کرده و در فر به مدت نیم ساعت بپزید. دستور پخت فطیر بسیار ساده و آسان است و به همین دلیل به یکی از شیرینی های معروف عربی تبدیل شده است که در بسیاری از کافه‌های کشورهای منطقه خاورمیانه برای مشتریان سرو می‌شود.

شیرینی قطایف عربی

 حلوای جبن -Halawet El Jibn

حلوای جبن (Halawet El Jibn) یک شیرینی معروف و سنتی کشور سوریه است که در مناسبت‌های مذهبی و جشن‌های سنتی این کشور برای پذیرایی از میهمانان آماده می‌شود، در تهیه حلوای جیبن از مواد مغذی و پر خاصیت زیادی استفاده می‌کنند و به همین دلیل طعم این شیرینی واقعا منحصر به فرد است. حلوای جبن از خمیر نازکی تهیه می‌شود که اغلب با ترکیبی از نشاسته، آرد، زرده ‌تخم مرغ، روغن و شیر آن را آماده می‌کنند، معمولا خمیر این حلوا را به صورت رول می‌پیچند و داخل آن را با سرشیر و یا خامه به همراه پودر پسته پر می‌کنند. حلوای جبن با طعم شیرین و ترکیب منحصر به فردی که دارد، طرفداران خاص خودش را در سرتاسر جهان پیدا کرده و یکی از شیرینی های معروف عربی محسوب می‌شود.

شیرینی معمول – Lebanon Maamouls

شیرینی معمول (Lebanon Maamouls) یکی از شیرینی های معروف عربی در جهان است که طعم منحصر به فرد آن با ذائقه اغلب مردم جهان سازگار است و در سفره‌های میهمانی بسیاری از کشورهای جهان این شیرینی خوشمزه برای پذیرایی از میهمانان در کنار قهوه و یا چای سرو می‌شود. شیرینی معمول یکی از انواع شیرینی‌های مغزدار و پرطرفدار عربی است که با رسپی‌های مختلفی تهیه می‌شود. برای تهیه این شیرینی شما به آرد، کره، پودر قند، بکینگ پودر، خرما، پودر دارچین و پودر هل نیاز دارید. این شیرینی عربی ماندگاری بسیار بالایی دارد و شما چند روز قبل از مهمانی هم می‌توانید برای پذیرایی از میهمانان خود این شیرینی خوش طعم و مغزدار را با مواد میانی دلخواه آماده کنید و در جای خشک و خنک نگهدارید.

شیرینی های معروف عربی

کهک – Kahk

کهک (Kahk) هم جز شیرینی‌های سنتی کشور مصر است که در اغلب مراسم‌های سنتی و اعیاد مذهبی مختلف همچون عید فطر و یا عید قربان در این کشور عربی در منطقه خاورمیانه برای پذیرایی هر چه بهتر از میهمانان تهیه می‌شود، این شیرینی خوشمزه و مقوای به دلیل ترکیبات منحصر به فردی که دارد در سال‌های اخیر به یکی از محبوب ترین شیرینی های معروف عربی تبدیل شده است و بسیاری از مردم دنیا نام این شیرینی را به خوبی می‌شناسند. برای تهیه شیرینی کهک شما به آرد، کره یا روغن حیوانی، پودر قند، بادام و هل نیاز دارید، برای تزئین شیرینی کهک از پودر قندر و یا زعفران استفاده می‌کنند. کهک با طعم دلچسب و خوشمزه‌اش، جزو شیرینی های معروف عربی است.

قرابیه – Ghorayeba

اگر برای پذیرایی از میهمانان خود دوست دارید از شیرینی های معروف عربی استفاده کنید، قرابیه (Ghorayeba) یکی از خوشمزه ترین شیرینی‌های عربی است که با رسپی‌های مختلفی تهیه می‌شود و بسیاری از مردم کشورهای عربی برای پذیرایی از میهمانان خود در اعیاد مختلف مذهبی و سنتی این شیرینی خوشمزه را از قبل آماده کرده و در کنار چای و یا قهوه عربی برای شیرین کردن کام میهمانان خود سرو می‌کنند. برای تهیه شیرینی قرابیه شما به تخم مرغ، وانیل، نشاسته ذرت، آرد، کره، پودر قند و پودر بادام یا گردو نیاز دارید، معمولا برای تزئین این شیرینی خوشمزه از پودر پسته و یا نارگیل استفاده می‌کنند. نگهداری شیرینی قرابیه تا چند ماه بعد از پخت آن هم امکان پذیر به راحتی در یک جای خشک و خنک امکان پذیر است و فقط باید برخی نکات را در زمان بسته بندی آن رعایت کنید.

سوالات متداول

۱. محبوب ترین شیرینی‌های عربی کدام است؟

کنافه، باقلوا، لگیمات، کادایف و فطیر و معمول جز بهترین شیرینی های معروف عربی هستند که عرب‌ها به مناسبت‌های مختلف این شیرینی‌ها را برای پذیرایی از میهمانان خود تهیه می‌کنند.

۲. خوشمزه ترین شیرینی‌های کشور امارات کدام است؟

کنافه، لگیمات، شیر برنج، حلوات الجبن، باقلوا، بسبوسه و ام علی جز خوشمزه ترین شیرینی‌های کشور امارات هستند.

۳. معروف ترین شیرینی لبنانی کدام است؟

کنافه بهترین و معروف ترین شیرینی لبنانی است که طعم بی نظیر آن را اغلب عاشقان شیرینی های معروف عربی یکبار هم که شده در کافه‌های لبنانی در کشورهای مختلف جهان چشیده‌اند.

۴. مشهورترین شیرینی‌های کشور مصر کدام است؟

بسبوسه، فطیر، ام علی و کهک جز مشهورترین شیرینی‌های کشور عربی مصر است که برای پذیرایی از میهمانان به عنوان دسر سرو می‌شود.

جمع بندی

عرب‌ها همچون بسیاری از مردم دنیا برای پذیرایی از میهمانان خود در جشن‌های سنتی و مذهبی از شیرینی‌ استفاده می‌کنند و دستور تهیه اغلب شیرینی های معروف عربی هم ریشه در فرهنگ و تاریخ مردم کشورهای این منطقه دارد. مردم کشورهای عربی همچون ما ایرانی‌ها به خوردن شیرینی در کنار چای و یا قهوه عربی علاقه زیادی دارند و به همین دلیل تنوع و تعداد شیرینی‌های عربی زیاد است. در این مقاله سعی کردیم چند مورد از مشهورترین شیرینی‌های عربی را به شما معرفی کنیم تا در زمان سفر به این کشورها بتوانید مطابق با ذائقه خود شیرینی مناسب را انتخاب کنید.