بهترین سوغاتی یزد | از شیرینی تا صنایع دستی

خرید سوغاتی از دیرباز برای ایرانی ها رسم بوده است و ایرانی ها هموراه یادگاری به عنوان سوغات از شهری که سفر می روند را برای دوستان و اعضای فامیل خود می خرند و به آن ها هددیه می دهند. خرید سوغاتی یکی از لذت بخش ترین بخش های سفر محسوب می شود و هم چنان این سنت دیرینه در بین ایرانی ها پابرجاست.

به گزارش حرف تازه ، شهر یزد یکی از متنوع ترین سوغاتی ها را دارد که در دو دسته صنایع دستی و خوراکی های خوشمزه تقسیم می شود. در این مقاله سوغاتی های جذاب یزد را به شما مخاطب اهل سفر معرفی می کنیم تا هنگامی که به این شهر سفر رفتید خوراکی های خوشمزه و ناب و اعلا و صنایع دستی آن را بشناسید.

سوغات یزد - الی گشت

بهترین سوغاتی یزد

شیرینی های  شهر یزد

یزدی از دیرباز در پخت انواع های شیرینی ها متبحر بودند. شیرینی های شهر یزد تا به امروزه زبانزد مسافرهای خارجی و ایرانی بوده است و انواع شیرینی خوشمزه دارند که فقط در یزد طبخ میشود و اگر به این شهر سفر کردید می توانید به عنوان سوغات یزد شیرینی های خوشمزه و متنوع را خریداری کنید. در ادامه به معرفی شیرینی های خوشمزه یزدی می پردازیم.

قطاب یزدی

یکی از معروف ترین  سوغات یزد که از شیرینی های خوشمزه این شهر هم هست قطاب یزدی است. البته تا گفته نماند قطاب در شهر کرمان هم وجود دارد اما در اصل برای این شهر است و خریدارهای بی شماری را هم دارد. نحوه پخت قطاب در هر دو شهر یکی است با این تفاوت که در کرمان در داخل قطاب مغز پسته هم گذاشته می شود. این شیرینی از آرد، زرده تخم مرغ،  شیر و ماست تشکیل می شود و از دو لایه بیرونی و درونی تشکیل شده است. این شیرینی ها هنگامی که آماده شد در پودر قند می غلتانند و یکی از خوشمزه ترینر شیرینی های است که می توانید با یک لیوان چای نوش جان کنید.

قطاب یزدی - الی گشت

باقلوا یزدی

باقلوا در چند شهر ایران وجود دارد و یکی از معروف ترین باقلواها برای شهر یزد است. همان طور که ذکر شد در یزد شما با تعداد متنوعی شیرینی رو به رو می شوید و باقلوا یزدی یکی از همین شیرینی های خوشمزه است. مواد اصلی باقلوای یزدی  از آرد، شکر،  شیر، هل، روغن، پودر پسته، نارگیل است. باقلواهای یزدی به خاطر مغزی پسته، بادام که در آن استفاده می کنند بسیار انرژی زا هستند و یکی از مقوی ترین سوغات یزد هم به حساب می آیند‌. باقلواهای یزدی به شکل لوله ای، لوزی و مربعی برش داده می شوند و هر سه شکل آن را به راحتی در میدان امیر چخماق یزد می توانید پیدا کنید. البته باقلواهای یزد از نوع باقلواهای قزوین بسیار متفاوت است وحتما یک بار آن را تست کنید.

لوز یزدی

از دیگر سوغات یزد که طرفداران بسیاری هم دارد لوز یزدی است. لوز شکل هندسی است که نام این شیرنی های مقوی و انرژی زا را دارد. البته باید به شما بگوییم که مزه های متنوع لوز یزد وجود دارد و در انواع پسته ای، نارگیلی، بادام است. هر  روز با پودر جداگانه پسته، بادام، نارگیل پخته می شود و بر روی آن بیدمشک، هل می ریزند و یکی از خوشمزه ترین شیرینی های یزد است که حتما در سفر یزد یکبار باید آن را تست کنید. مواد این لوز یکی از پودرهای نام برده شده پسته، نارگیل، بادام به همراه شکر، سفید تخم مرغ است. این شیرینی هم در میدان امیر چخماق یزد را به راحتی می توانید خریداری کنید.

حاجی بادام یزدی

یکی دیگر از شیرینی های مخصوص یزد حاجی بادام یزدی است. که قیمت بالایی ندارد و از دیرباز یزدی ها خودشان همراه با چای میل می کردند. حاجی بادام یزد هم به صورت بسته بندی وجود دارد و هم به صورت کیلویی موجود است و به راحتی می توانید در شهر یزد یکی از آن ها را خریداری کنید. این شیرینی از سوغات یزد به شمار می رود که به علت ارزان بودن به نسب قطاب، لوز، باقلوا انتخاب می شود. مواد این شیرین عبارتند از پودر بادام، زرده تخم مرغ،  گلاب، پودر قند و جوش شیرین است که آشپزهای یزدی در پخت آن تبحر بسیار بالایی دارند.

حاجی بادام یزدی - الی گشت

حلوا ارده اردکان

اردکان یکی از شهرهای استان یزد است که حتما  نام ارده این ماده مغذی  شهر اردکان را هم شنیده اید و هم بارها حلوا ارده را استفاده کرده اید. درست است حلوا ارده ارکان بسیار معروف است اما در شهر یزد هم به راحتی می توانید حلوا ارده اردکان را پیدا کنید. برای حلوا ارده  از شکر، ارد، پودر سفید تخم مرغ، کنجد و پسته استفاده می کنند. این شیرینی ناب که از سوغات یزد هم به شمار می رود  و معمولا در وعده صبحانه استفاده می شود و به خاطر ارزش غذایی بالا همواره از سوی خانواده های ایرانی انتخاب می شود.

نقل یزدی

اگر در بازار یزد قدم بزنید و در میدان امیر چخماق یزد نگاهی به شیرینی فروشی بیاندازید نقل یزدی را می بیند. البته شیرینی نقل اگر چه به ارومیه معروف است اما نقل یزدی یکی دیگر از شیرینی ها این شهر به حساب می آید. بسته های کوچک نقل هم از سوغات یزد است که خریدارهای بی شماری دارد. در نقل های یزد را پودرهای خشکبار مختلف قرار می دهند. نقل گشنیزی هم در یزد به بسیار معروف است که دانه های گیاه گشنیز را داخل نقل می گذارند و به راحتی در آجیل فروشی ها می توانند از آن خریداری کنید و نوش جان کنید.

کیک یزدی

برای همه نام کیک یزدی بسیار آشنا است و یک شیرینی است که در شهر بزرگ تهران شما  هم آن را به وفور دیده اید و طعم خوشمزه آن را نوش جان کرده اید. اگر یک کیک یزدی و ناب و خوشمزه می خواهید بهترین مکان خرید آن شهر یزد است. کیک یزدی یکی دیگر از شیرینی های خوشمزه است شهر است و از سوغات یزد هم به حساب می آید. مواد این شیرینی خوشمزه عبارتند از آرد، تخم مرغ، شکر، بیکینگ پودر، جوش شیرین، ماست، شیر و روغن است. این کیک ها اغلب مغز ندارند اما در خود شهر گاهی پودر کمی از پسته یا بادام بر روی کیک ریخته می شود. از این کیک در مراسم های مذهبی یزد بسیار استفاده می شود. بافت این کیک هم نرم است و. در بسته بندی آن باید دقت کنید که در مسیر سفری شما خرد نشود.

کیک یزدی - الی گشت

پشمک یزدی

یکی از دیگر شیرینی ها ایران که کم تر کسی می داند اصالتا برای شهر یزد است پشمک یزدی است. پشمک نوعی شیرینی حجیم شده است و از ماده شکر با دستگاه های خاص به دست می آید. در شهر یزد شما می توانید طعم های مختلف زعفرانی، کاکائویی، با طعم قهوه و میوه های مختلف را خریداری کنید. پشمک یکی از سوغات یزد است که کودکان آن را بسیار دوست دارند.

سوهان آردی و خانی

تا نام سوهان می آید شهر قم در ذهن ما تداعی می شود اما خوب است بدانید که در شهر یزد هم سوهان آردی و خانی وجود دارد که یکی دیگر از سوغات یزد در زمره ی شیرینی های ناب و خوشمزه است. برای این شیرینی خوشمزه از جوانه گندم، روغن حیوانی،. آرد گندم، پودرهل، شکر، مغز پسته استفاده می شود. این شیرینی هم بسیار پرکالری هست. و در خوردن آن هم مانند دیگر شیرینی ها به کالری آن باید توجه داشته باشید. شیرینی پنجره ای و نان برنجی هم در یزد به راحتی می توانید تهیه کنید.

صنایع دستی یزد

در شهر تاریخی یزد به راحتی می توانید صنایع دستی مرغوبی انتخاب کنید. اگر در بازار قدیمی یزد قدم بزنید طیف وسیعی از صنایع دستی یزد از جمله ترمه، شال ها و پارچه شعر بافی، زیلو، سفال، مس را می بینید و با دنیای از رنگ و طراحی ایرانی رو به رو می شوید. در ادامه به معرفی صنایع دستی شهر یزد می پردازیم. یادتان باشد با خرید صنایع دستی می توانید به چرخه ی اقتصاد میراث فرهنگی کمک شایانی کنید و همین طور باعث حفظ هنرهای اصیل ایرانی شوید و از خرید سوغات یزد غافل نشوید.

صنایع دستی یزد - الی گشت

ترمه یزدی

یکی از صنایع دستی معروف یزد ترمه یزدی است. قدمت ترمه دوزی به حدود چهارصد سال می رسد و در گذشته فقط با کار دست از سوی زنان انجام می شده است. امروزه بخشی از این کار با دستگاه های مخصوص است و بخشی از آن هم با هنر دست انجام می شود. پارچه های ترمه از نخ ابریشمی به عنوان تار  و کرک الوان  به عوان پو تشکیل می شود. خود پارچه ترمه گران قیمت است و ترمه هم از سوغات یزد به حساب می آید که قیمت بالایی دارد. معروف ترین طرح پارچه های ترمه که به عنوان رومیزی، رو عسلی  و چندین مورد دیگر است طرح بته حقه شاه عباسی و شاخ گوزن است.

محصولات ترمه عبارتند از سال بندی، شال راه راه، شال رضایی، شال چارقدی، شال محرمات، شال کشمیری و چندین مورد دیگر است. امروز هم از پارچه های ترمه در بر روی کیف های چرم، سجاده، رومیزی  استفاده می شود.

زیلو

زیلو اگر چه برای شهر میبد استان یزد است اما در خود شهر یزد به راحتی می توانید زیلوهای خوش رنگ و نگار خریداری کنید. زیلو از نخ پنبه بافته می شود و یکی از بهترین زیراندازها به حساب می آید و در تابستان ها به دلیل این که جنس نازک تریدارند در شهر یزد بسیار استفاده می شوند. زیلوهای دست بافت یکی از معروف ترین سوغات یزد به حساب می آیند که بسیار بادوام هستند.  معمولا رنگ های نخی که در بافت زیلو به کار رفته  آبی، سفید، قرمز، نارنجی ، سبز است.

در شهر یزد کارگاه های زیلو بافی هم چنان فعال هستند و بانوان هنرمندی را می توانید ببینید که مشغول زیلو بافی هستند. نکته دیگر که در مورد بافت زیلو باید بدانید که نخ های زیلو را با شیوه سنتی و قدیمی رنگرزی می کنند و از شیوه رنگریزی شیمیایی استفاده نمی کنند. برای به دست آوردن این رنگ ها از پوست گردو، روناس، لاجورد ، پوست انار استفاده می کنند.

زیلو - الی گشت

چادر شب

یکی دیگر از محصولات شهر یزد چادر شب است. چادر شب را می توانید در شهرهای دیگر ایران را پیدا کنید. اگر محصولاتی از پارچه را به عنوان سوغات یزد می خواهید خرید کنید چادر شب هم بسیار سبک و به صرفه است.  چادر شب ها طرح های چهارخانه رنگارنگی هستند که از جنس پنبه و ابریشم بافته می شوند. در گذشته بیشتر برای ی بستن رختخواب در خانه های ایرانی استفاده می شده است. این چادر شب ها در ابعاد ۹۰ در ۹۰ بافته می شود و امروزه مصارف گوناگونی دارد. البته دستگاه های چادر شب بافی قدیمی در کوچه پس کوچه های بافت قدیمی یزد موجود است و می توانید بافت سنتی این پارچه را هم ببینید.

دارایی بافی

یکی دیگر مرغوب ترین سوغات یزد دارایی بافی است که قدمتی ۸۰۰ ساله دارد و پارچه هایی است که در گذشته هم فقط برای افراد ثروتمند بافته می شده است. جنس پارچه از ابریشم و نخ است و برای ابریشم هم از رنگ ریزی طبیعی استفاده می کنند. چون در کل تولید ابریشم طبیعی امروزه در کشور ایران پایین است و رنگرزی طبیعی آن بسیار گران و مشکل است این پارچه امروزه هم بسیار گران به شمار می رود. از پارچه های دارایی بافی برای روتختی و رومیزی استفاده می شود و تنها  راه حفظ  این هنر قدیمی با خرید این پارچه های رنگارنگ و مرغوب است.

پارچه های شعربافی

یکی دیگر از محصولات یزد پارچه های شعر بافی است. البته این هنر در کاشان، کرمان و یزد وجود دارد و مربوط به بافت پارچه های از جنس نخ پنبه و ابریشم است که بسیار نازک است و مخصوص تابستان است. هم چنان کارگاه های کمی به بافت پارچه های شعربافی در شهر یزد معروف است که می توانید با خرید آن یکی از بهترین سوغات یزد را داشته باشید. این پارچه ها در گذشته بخش اعظمی از پارچه های صادر شده به حساب می آمدند.

پارچه های شعربافی - الی گشت

شمد

یکی دیگر از پارچه های بسیار خنک یزدی شمد است. این پارچه ها مانند پارچه های شعربافی مخصوص مکان های خشک و کویری است و بسیار نازک است و‌جنس آن ها از پنبه و ابریشم ویسکوز است. به صورت دستگاه های ماشینی قدیمی هم چنان در دل شهر یزد بافته می شود و یکی از با کیفیت ترین سوغات یزد هم به حساب می آید.

سفال یزد

از دیگر محصولات و سوغات یزد سفال یزد است. سفال در بسیاری از شهرهای ایران چون اصفهان کاشان، همدان، زنجان، شیراز و کرمان وجود دارد. امروزه هنرمندهای سفال گری بسیار شیوه های و ابتکار های نوینی در خلق ظروف سفالی به کار برده آمد و از انواع طرح ها و لعاب استفاده می کنند .هر چند دیگر  تکنیک نقاشی روی لعابی آن چنان نیست اما می توانید سفال های با طرح ها نو و رنگ های لعاب متنوع در بازار یزد پیدا کنید و یکی از مرغوب ترین سوغات یزد را به یادگار بخرید.

مس یزد

امروزه محصولات مس از ظروف گرفته تا زیور آلات پیشرفت چشم گیری داشته آند و اگر در بازار یزد قدم بزنید می توانید به راحتی یکی از بهترین سوغات یزد را خرید کنید. زیور آلات مس یکی دیگر از صنایع نوظهور یافته در ایران است و انگشترهای و دستبندهای مسی طرفدارهای زیادی دارد. یکی از متنوع ترین ست زیور آلات مسی در بازار یزد است و می توانید کارگاه های تولید ظروف مسی و زیورآلات را هم ببینید. اگر صنایع دستی سبک و به صرفه و ماندگار را می خواهید می توانید محصولات مختلف مسی را خریداری کنید.

مس یزد - الی گشت

جمع بندی درباره سوغات یزد

در این مقاله معروف ترین سوغات یزد از شیرینی های خوشمزه تا صنایع دستی بکر و ناب معرفی شد. اگر تجربه خرید هر یک از صنایع دستی در سفر یزد دارید در قسمت کامنت همین مقاله نظرتان را بنویسید.

منبع: الی گشت