بهترین جاذبه های گردشگری شیراز

شیراز، مهد شعر و ادب، یکی از زیباترین شهرهای ایران است که جاذبه های گردشگری بسیار زیادی دارد. بخش بزرگی از ایران‌گردی با تاریخ ایران گره‌خورده است و یکی از جذابیت‌های سفر در ایران، کاوش تاریخچه شهر است. شیراز شهر تاریخی و خوش آب‌وهوای ایران است که با عطر بهارنارنج حال و هوایی بهشتی دارد.

به گزارش حرف تازه به نقل از الی گشت ، یکی از پربازدیدترین مکان‌های دیدنی شیراز حافظیه و سعدیه است که سالانه میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کند. طبق آمار ۱۴۰۲ تعداد بازدیدکنندگان از این شهر تاریخی ۱.۵ میلیون نفر بوده است. از این تعداد گردشگران حدود ۴۵۰ هزار نفر از حافظیه و ۲۵۵ هزار نفر از سعیدیه بازدید کرده‌اند. ۹۷۱ نفر را نیز بنای باشکوه تخت‌جمشید به خود جذب کرده است. در این مقاله قصد داریم ۳۰ تا از جاذبه‌های گردشگری شیراز را به شما معرفی کنیم تا یک لیست کامل برای بازدید از مکان‌های دیدنی این شهر داشته باشید.

۳۱ مورد از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز

شیراز پنجمین شهر بزرگ و پرجمعیت ایران است که به دلیل جاذبه‌ های گردشگری فراوان بسیاری از مسافران و گردشگران را به خود جذب می‌کند. وجود شکوفه‌ها بهارنارنج قدم‌زدن در خیابان‌های شیراز را بسیار لذت‌بخش نموده است و حسی ناب و تکرارنشدنی به شما می‌دهد. جاذبه‌های گردشگری شیراز بسیار گسترده است و تماشای مناطق بکر این شهر بازدید از شیراز را لذت‌بخش کرده است.

شیراز آرامش غیر قابل توصیفی دارد و کسانی که حداقل یک بار به این شهر سفر کرده‌اند این مسئله را به‌خوبی درک می‌کنند. برای سفر به شیراز یک لیست از جاذبه‌ های گردشگری این شهر تهیه کنید تا به تمام مکان‌های دیدنی سر بزنید. در ادامه به معرفی ۳۰ جاذبه‌های گردشگری شیراز می‌پردازیم.

۱- سعدیه

بسیار سفر باید تا پخته شود خامی / صوفی نشود صافی تا در نکشد جامی

سعدیه یکی از جاذبه‌ های گردشگری شیراز است که یکی از آرامش‌بخش‌ترین مکان‌های شیراز به شمار می‌رود. ترکیب سنت و مدرنیته در این مکان آن را به مکانی خاص و دیدنی تبدیل کرده است. ویژگی‌های این مکان به شرح زیر است:

  • آرامگاه شاعران معروف مانند شوریده شیرازی
  • دو حوض سکه و ماهی
  • ترکیب عناصر سنتی و مدرن
  • مکانی برای دوستداران ادبیات
  • آرامش فضا به دلیل حوض، درختان و گل‌های رنگارنگ

آدرس: انتهای خیابان بوستان، جنب باغ دلگشا

جاذبه های گردشگری شیراز

۲- حافظیه

شب صحبت غنیمت دان که بعد از روزگار ما / بسی گردش کند گردون بسی لیل و نهار آرد

آرامگاه شاعر و غزل‌سرای بزرگ ایران، حافظ، در این مکان قرار دارد. حافظ با القابی همچون لسان‌الغیب، ترجمان‌الاسرار و لسان‌العفا نیز شناخته می‌شود. حافظیه در شب بسیار زیباتر است و آرامش برای شما به ارمغان می‌آورد. طاق هشت ضلعی بر روی آرامگاه بسیار دیدنی است.

جالب است بدانید معماری این بنا به دوران هخامنشیان و زندیه تعلق دارد و بر روی سنگ‌های مرمر آرامگاه اشعار حافظ به شیوه زیبایی کنده‌کاری شده است. مساحت این مکان حدود ۲ هکتار است. در این میعادگاه می‌توانید فال حافظ بگیرید و در فضای رمزآلود اشعار حافظ فرو بروید.  زیبایی‌های حافظیه به شرح زیر است:

  • درختان زیبا
  • گل‌های رنگارنگ
  • چایخانه حافظیه
  • گرفتن فال حافظ در این مکان

آدرس: میدان حافظیه، آرامگاه حافظ

۳- تخت‌جمشید

پادشه ملک‌ستان‌، داریوش / چون که بپرداخت ز بنگاه شوش

تاخت‌ سوی‌ پارس به عزت سمند / تا کند از سنگ‌، بنایی بلند

یکی دیگر از جاذبه‌ های گردشگری شیراز تخت‌جمشید است که از معروف‌ترین جاذبه‌ های شیراز شناخته می‌شود. این مکان مقر پادشاهی هخامنشی و اولین پایتخت ایران بوده است. مجموعه تخت‌جمشید حدود ۲۵۰۰ سال پیش بهره‌برداری شده است و ۱۲۵ هزار متر مربع وسعت دارد.

سومین پادشاه هخامنشان، داریوش اول، دستور ابتدایی ساخت این بنا را داده است. اما ساخت بنا بسیار زمان‌بر بود و در چندین مرحله، پادشاهان مختلف دستور تکمیل تخت‌جمشید را صادر کردند. این بنا عظمت تاریخ ایران را نشان می‌دهد و بیانگر عدالت پادشاهان هخامنشی است. این بنا دارای چندین کاخ است که با اصول مهندسی و معماری مطابقت دارد. برای ورود به تخت‌جمشید مبلغی را به عنوان ورودی باید پرداخت کنید. زیبایی‌های تخت‌جمشید به شرح زیر است:

  • نقش‌رستم
  • نقوش برجسته از سه دوره تاریخی عیلامی، هخامنشی و ساسانی
  • نقش رجب
  • مجسمه‌های باشکوه
  • کاخ‌های تاریخی

آدرس: استان فارس، شهرستان مرودشت (۱۰ کیلومتری شمال مرودشت)، مجموعه تخت‌جمشید

جاذبه های گردشگری شیراز

۴- پاسارگاد

«من کوروش هخامنشی فرمان دارم که بر مردمان ملال نرود که ملال مردمان ملال من است و شادمانی مردمان شادمانی من.»

آرامگاه کوروش، پادشاه عدل گسترده، بر فراز دشتی زیبا قرار گرفته است. این شهر به فرمان کوروش و با نظارت او بنا شد. این مکان شاهدی بر تمدن ایران، هوش، فرهنگ و معماری ایران باستان است و یک میراث جهانی به حساب می‌آید. پاسارگاد یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری شیراز است که قلب شما را سرشار از حس غرور و وطن‌دوستی می‌کند. پاسارگاد مجموعه‌ای از بناهای مختلف و زیبا است. این بناها به شرح زیر است:

  • آرامگاه کوروش
  • کاخ دروازه
  • کاخ اختصاصی
  • آب‌نماهای باغ شاهی
  • محل عبارت پاسارگاد
  • کاروانسرای مظفری
  • محوطه مقدس
  • ساختارهای دفاعی تل تخت
  • آرامگاه کمبوجیه

آدرس: ۳۰ کیلومتری شیراز، مجموعه پاسارگاد

 

۵- نقش رستم

یکی از جاذبه های گردشگری شیراز نقش‌رستم است که آرامگاه شاهان بزرگ هخامنشی همچون داریوش بزرگ و خشایارشاه است. تصویر نقش‌رستم یکی از باشکوه‌ترین مکان‌های شیراز است. در سفر به شیراز بازدید از این مکان زیبا را از یاد نبرید. این بنا در اطراف شیراز واقع شده است. از زیبایی‌های نقش‌رستم می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • نقش تاج‌گذاری اردشیر بابکان از شاهان ساسانی
  • پیروزی شاپور اول بر رومیان
  • کعبه زرتشت

آدرس: روستای زنگی آباد واقع در شمال مرودشت

جاذبه های گردشگری شیراز

۶- دروازه قرآن

جاذبه های گردشگری شیراز بسیار متنوع است. دروازه‌قرآن یکی از مکان‌ها بسیار قدیمی در شیراز است. این مکان در زمان عضدالدوله دیلمی، از امیران آل بویه در خروجی شهر شیراز به سمت مرودشت بنا شد. تنها دروازه از بین ۶ دروازه از آن دوران، دروازه قرآن است. عضدالدوله دیلمی دستور داد قرآنی بالای دروازه بنا کنند تا مردم از زیر آن عبور کرده و در امان بمانند. این قرآن در موزه پارس نگه‌داری می‌شود.

به دستور رضاخان در سال ۱۳۲۸ دروازه جدیدی به جای آن دروازه قدیمی احداث شد. این مکان دیدنی به چند مکان دیدنی شیراز مانند حافظیه و آرامگاه خواجو کرمانی نزدیک است.

آدرس: آزادراه شیراز، مرودشت، بلوار امام رضا، ورودی شهر شیراز

۷- آرامگاه شاهچراغ

آستان مقدس شاه‌چراغ متعلق به میر سید احمد، فرزند امام موسی کاظم است و از مهم‌ترین و وسیع‌ترین جاذبه های گردشگری شیراز است. معماری اصیل ایرانی و اسلامی در این مکان چشم‌نواز است. ضریح مقدس با بدنه نقره در زیر گنبد قرار گرفته است. هنر کاشی‌کاری و آینه‌کاری این بنا هر بیننده‌ای را حیرت‌زده می‌‎کند. زیبایی‌های شاه‌چراغ عبارت‌اند از:

  • بقعه میرمحمد فرزند کوچک‌تر امام موسی کاظم
  • موزه شاه‌چراغ

آدرس: خیابان لطفعلی‌خان زند، بلوار دستغیب، خیابان ۹ دی

جاذبه های گردشگری شیراز

۸- مدرسه خان

مدرسه خان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شیراز است که مراکز علم‌آموزی در زمان شاه‌عباس بوده است. این مدرسه در زمان صفویان ساخته شده است و به دستور حاکم فارس، الله‌وردی‌خان گرجی، بنا شد. فلسفه و فقه دروس اصلی این مرکز بودند؛ اما دروس دیگری همچون ادبیات، ستاره‌شناسی، ریاضی، شیمی، هندسه، زمین‌شناسی و گیاه‌شناسی تدریس می‌شد و ملاصدرا به دعوت الله‌وردی‌خان در این مرکز فعالیت داشته است.

آدرس: خیابان لطفعلی‌خان زند، جنوب شهدا، نرسیده به خیابان طالقانی

۹- آرامگاه خواجوی کرمانی

ما سر بنهادیم و به سامان نرسیدیم / در درد بمردیم و به درمان نرسیدیم

یکی از شاعران پرآوازه و خوش‌نام در قرن هفتم و هشتم قمری خواجوی کرمانی است. آرامگاه خواجو کرمانی در سال ۱۳۱۵ در تنگ الله اکبر شیراز بنا شد. این مکان مشرف به دروازه قرآن است. گدر آب چشمه رکن‌آباد از کنار این آرامگاه، فضایی دلپذیر و زیبا ایجاد کرده است. در دوران گذشته رسم بود دو سنگ در بالا و پایین آرامگاه شاعران و عارفان می‌گذاشتند. طبق این رسم قدیمی، دو ستون در بالا و پایین این آرامگاه به چشم می‌خورد.

در نزدیکی این آرامگاه زیبا، ۳ غار وجود دارد. یکی از این غارها در گذشته محل عبادت و ریاضت زاهدان و شیخ‌ها بوده است. خواجوی کرمانی نیز مدتی را به عبارت در این غار می‌پرداخته است. یکی دیگر از غارها محل خاکسپاری خواجه عمادالدین محمود است. در درون این غارها نقش برجسته از اساطیر ایرانی، فتحعلی شاه و پسرانش و وقایع تاریخی وجود دارد. پس از بازسازی در سال ۱۳۷۰ مجسمه خواجوی کرمانی به این بنا اضافه شد.

آدرس: دامنه کوه صبوی، ابتدای جاده شیراز به اصفهان، تنگ الله‌اکبر

جاذبه های گردشگری شیراز

۱۰- مسجد وکیل

از دیگر جاذبه های گردشگری شیراز مسجد وکیل است. مسجد وکیل نمایانگر تاریخ زندیه است. این مجموعه خوش‌رنگ و لعاب هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند و در دوران زندیه بنا شده است. از ویژگی‌های مسجد وکیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آینه‌کاری
  • کاشی‌کاری
  • منبت‌کاری
  • سقف گنبدی‌شکل

برای واردشدن به این مکان دیدنی باید مبلغی را به عنوان ورودی پرداخت کنید.

آدرس: خیابان طالقانی، بین زیرگذر زند و خیابان لطفعلی‌خان زند

۱۱- حمام وکیل

یکی از جاذبه های گردشگری شیراز که شما انگشت‌به‌دهان خواهد کرد، حمام وکیل است. این بنا شاهکار معماری سنتی ایران است و طراحی بسیار خاص و هوشمندانه‌ای دارد. این حمام به صورتی ساخته شده که اجازه نمی‌دهد گرمان از حمام خارج شود و اجازه ورود سرما به داخل حمام را هم نمی‌دهد.

ساختار هشت ضلعی سر بینه یا رخت‌کن حمام به دلیل نور و رنگ‌بندی زیباترین قسمت این حمام است. حمام وکیل حکایتگر روزهای گذشته و دوران زندیه است. برای ورود به این حمام زیبا باید مبلغی برای ورودی پرداخت کنید.

آدرس: خیابان طالقانی، بین زیرگذر زند و خیابان لطفعلی‌خان زند، جنب مسجد وکیل

جاذبه های گردشگری شیراز

۱۲- بازار وکیل

تا به امروز بازار وکیل یکی از محل‌های اصلی تجارت در شیراز است. این جاذبه های گردشگری شیراز را کریم‌خان زند، وکیل‌الرعایا، در دوران حکومتش بنا کرده است. بازار وکیل در قلب شیراز قرار گرفته است. با قدم‌زدن در این بازار به دوران گذشته می‌روید و تصاویر دوران زندیه در ذهنتان نقش می‌بندد.

بازار وکیل حجره‌های زیر را دارا است:

  • پارچه‌فروشی
  • سوغاتی شیراز
  • فرش‌های رنگارنگ
  • ظروف مسی
  • عرقیات
  • خاتم‌کار

آدرس: خیابان لطفعلی‌خان زند، جنوب شرقی میدان شهرداری

۱۳- آب انبار وکیل

آب‌انبار وکیل امروزه به موزه آب تبدیل شده است و در آن سیستم آبیاری گذشته به نمایش گذاشته شده است. آب‌انبار وکیل یکی از جاذبه های گردشگری شیراز که شما را با سبک زندگی گذشته آشنا می‌کند. مهارت در سیستم آبیاری گذشته یکی از مواردی است که گردشگران را به خود جذب می‌کند.

 علاوه بر آب‌انبار، بادگیری نیز در این مجموعه قرار گرفته است که از زیبایی‌های شیراز است. این بادگیر مانند یک خنک‌کننده عمل می‌کند و روزهای گرم تابستانی شیراز را در گذشته خنک می‌کرده. شما با بازدید از این مکان با سیستم آب‌رسانی و سرمایشی دوران گذشته آشنا می‌شوید.

آدرس: شرق میدان شهدا، انتهای خیابان طالقانی، بعد از زیرگذر زند، حوالی پارک ابوذر

جاذبه های گردشگری شیراز

۱۴- سرای مشیر

سرای مشیر یکی از جاذبه های گردشگری شیراز است که متعلق به دوران قاجار است. این سرا بازاری است که در جنوب شرقی بازار وکیل واقع شده است و در گذشته به کاروانسرای مشیر نیز شناخته می‌شده. ساختار این بنا به‌صورت هشت ضلعی است و شباهت زیادی به بازار وکیل دارد. بازدید از سرای مشیر، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری شیراز، رایگان است و همه‌روزه به جز روزهای تعطیل می‌توان از آن دیدن کرد.

آدرس: تقاطع خیابان لطفعلی‌خان زند و طالقانی، به سمت بازار وکیل شیراز

۱۵- ارگ کریم خان

از جاذبه های گردشگری شیراز ارگ کریم‌خان است که از حیرت‌آورترین جاذبه‌های گردشگری است. این بنا حدود ۲۵۷ سال پیش توسط کریم خان بنا شده است و محل زندگی او بوده. معماری این بنا ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. از جمله این ویژگی‌ها به شرح زیر است:

  • معماری به‌صورت مربع‌شکل
  • چهار برج استوانه در چهارگوش آن
  • ۱۲ متر ارتفاع برای برج‌ها
  • وجود مخزن آب در برج شمال شرقی

برج‌های ارگ کریم‌خان در گذشته زندان بوده است؛ اما امروزه از زیبایی‌های ارگ کریم‌خان است.

آدرس: شمال شرقی میدان شهدا

جاذبه های گردشگری شیراز

۱۶- باغ نارنجستان قوام

جاذبه های گردشگری شیراز احساس شگفت‌انگیزی در انسان ایجاد می‌کند. یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری شیراز باغ نارنجستان قوام است. این بنا در دوران ناصرالدین‌شاه بنا شده است. بنای ساختمان به‌گونه‌ای بود که خدمه‌ها در ضلع جنوبی اقامت داشتند و ضلع شمالی متعلق به صاحبان بود و محلی برای پذیرایی از مهمان‌ها به شمار می‌رفت. از ویژگی‌های این باغ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وسعت ۳۵۰۰ متر مربع
  • شیشه‌کاری
  • آینه‌کاری
  • نقش‌پردازی
  • منبت‌کاری
  • سنگ‌تراشی
  • گچ‌کاری
  • مقرنس‌کاری

بازدیدکنندگان باید مبلغی را به عنوان ورودی به این باغ زیبا پرداخت کنند.

آدرس: خیابان لطفعلی‌خان زند

۱۷- باغ دلگشا

یکی از باغ‌های زیبا شیراز باغ دلگشا است. این باغ در کنار یک قنات به نام ماریز سعدی قرار دارد و دارای درختان سرسبز و با طراوتی است. این باغ در نزدیکی سعدیه واقع شده است. وجود گل‌های رنگارنگ این فضا را به فضایی بسیار دلنشین و زیبا تبدیل کرده است. شما می‌توانید از عمارت داخل این باغ نیز دیدن کنید.

آدرس: سعدیه شمالی، بلوار بوستان، خیابان نارنجستان – به فاصله ده دقیقه پیاده‌روی تا سعدیه

جاذبه های گردشگری شیراز

۱۸- باغ جهان نما

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شیراز باغ جهان‌نما است. در کل شیراز باغ‌های بسیار رنگارنگ و زیبایی دارد که می‌توانید در شب‌های تابستانی از آنها دیدن کنید و اوقات خوشی داشته باشید. باغ جهان‌نما یکی از این باغ‌های زیبا است که نمای آجری شگفت‌انگیزی دارد. درون این باغ عمارتی مجلل با دوطبقه با طرح هندسی هشت ضلعی وجود دارد.

این باغ توسط درختان احاطه شده است و هوای بسیار دلپذیری در تابستان دارد. این باغ نیز مانند سایر باغ‌های شیراز از گل‌کاری بسیار زیبایی بهره‌مند است که قدم‌زدن در این باغ را بسیار دلپذیر کرده است.

آدرس: ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه‌قرآن)، بالاتر از میدان حافظیه، باغ جهان‌نما

۱۹- باغ عفیف آباد

باغ عفیف‌آباد از جاذبه های گردشگری شیراز است که امروزه متعلق به ارتش است. اما بازدید از آن میسر است. شما باید برای ورود به این باغ مبلغی به عنوان ورودی پرداخت کنید. عفیف‌آباد در گذشته مکانی برای تفریح و سرگرمی شاهان بوده است. از زیبایی‌های این باغ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاخ سلطنتی باشکوه
  • موزه اسلحه‌های قدیمی
  • باغ با درختان سرسبز
  • گل‌های رنگارنگ و زیبا

آدرس: انتهای خیابان عفیف‌آباد

جاذبه های گردشگری شیراز

۲۰- باغ ارم

باغ ارم شیراز یکی از زیباترین باغ‌های این شهر است. باغ ارم حس آرامش و رهایی به شما می‌دهد. چراکه مملو از درختان مرکبات و سروهای خوش‌قامت است. این باغ در طول تاریخ مالکان بسیار زیادی داشته است و شاهد گذر تاریخ بوده است. در بسیاری از شهرهای ایران از جمله اصفهان و کرمانشاه باغ ارم وجود دارد. اما باغ ارم شیراز اسرار زیادی را در خود نهفته است و زیبایی خاص خود را دارد. برای واردشدن به این باغ لازم است ورودی پرداخت کنید. از زیبایی‌های این باغ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عمارت سه‌طبقه
  • موزه سنگ
  • موزه گوهر دریای نور
  • گل‌های رنگارنگ
  • درختان مرکبات و سرو خوش‌قامت

آدرس: خیابان ارم، میدان ارم، باغ ارم

۲۱- باغ جنت

باغ جنت یکی از زیبایی‌های شهر شیراز است که ورودی دریافت نمی‌کند و بازدید از آن رایگان است. این باغ در دوره قاجار بنا شده و در ابتدای جاده شیراز به بوشهر است. سرو و کاج‌های این باغ فضای دل‌انگیزی به باغ بخشیده است. با قدم‌زدن در این باغ پر از حس سرخوشی و آرامش می‌شوید.

آدرس: بلوار امیرکبیر، روبه‌روی خیابان شهید ابوالفتحی

جاذبه های گردشگری شیراز

۲۲- عمارت شاپوری

از دیگر جاذبه‌های گردشگری شیراز عمارت شاپوری است. این بنا در زمان رضاخان بنا شده است و از زیبایی‌های این شهر است. باغ شاپوری ملکی شخصی بوده است و متعلق به یک تاجر بزرگ بوده. سبک معماری این بنا به شرح زیر است:

  • معماری اروپایی – ایرانی
  • وسعت ۴۶۳۵ متر مربع
  • حوض بزرگ و زیبا

آدرس: بلوار کریم‌خان زند، خیابان انوری

۲۳- عمارت دیوانخانه

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شیراز عمارت دیوان‌خانه است. این عمارت در نزدیکی ارگ کریم‌خان احداث شده است و ساخت آن به دوران زندیه برمی‌گردد. عمارت دیوان‌خانه از تالاری بزرگ روی ستون‌های چوبی تشکیل می‌شود و عمارت کلاه‌فرنگی یا موزه پارس را به تصویر می‌کشد. عمارت کلاه‌فرنگی کاشی‌کاری‌ها و نقش‌های زیبایی دارد که به‌صورت هشت ضلعی بنا شده است. این بنا تجلی‌گر دوران زندیه است. بازدید از این عمارت رایگان است.

آدرس: میدان شهدا، خیابان زند

جاذبه های گردشگری شیراز

۲۴- رصدخانه ابوریحان بیرونی

رصدخانه ابوریحان بیرونی یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز است که بعد از رصدخانه مراغه جایگاه دوم را دارد. این رصدخانه در دانشگاه شیراز قرار گرفته است. این بنا بر بلندای تپه‌ای در شمال غرب شیراز است. از نظر موقعیت مکانی این بنا کمی صعب‌العبور است اما بازدید از آن بسیار حیرت‌انگیز است.

آدرس: دانشگاه شیراز

۲۵- مسجد نصیرالملک

از دیگر جاذبه‌های گردشگری شیراز مسجد نصیرالملک است که روزها به دلیل رقص رنگ‌ها در پس شیشه‌ها یکی از برترین مکان‌های دیدنی شیراز محسوب می‌شود. تابش آفتاب روی شیشه‌های رنگی و انعکاس آنها روی کاشی‌ها حیرت‌انگیز است و دل هر بازدیدکننده‌ای را می‌رباید. بهترین زمان برای بازدید از این مکان دیدنی ۹ تا ۱۰ صبح است. برای وارد شدن به این مسجد لازم است ورودی بپردازید.

آدرس: خیابان لطفعلی‌خان زند، محله گود عربان

جاذبه های گردشگری شیراز

۲۶- مسجد جامع عتیق

از خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز می‌توان به مسجد جامع عتیق اشاره کرد. این مسجد در دوران صفویه احداث شده است و محل تجمع شیرازی‌ها در روزهای جمعه است. هزینه ورود به این مسجد رایگان است و شما می‌توانید فرهنگ مردم شیراز را در این مسجد مشاهده کنید. این مسجد بارها مرمت و بازسازی شده است. مسجد جامع عتیق به نام مسجد جمعه هم شناخته می‌شود و در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

۲۷- خانه زینت ملوک

خانه زینت ملوک یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز است که متعلق به سال ۱۲۹۰ می‌باشد. ساخت این بنا در سال ۱۳۰۲ به اتمام رسید و مالک آن زینت الملوک بوده است. از معماری خانه می‌توان به صورت زیر یاد کرد:

  • حوض مستطیل‌شکل
  • تالار شاه‌نشین
  • چوبی بودن کل بنا
  • مجسمه‌های تمامی اشخاص برجسته، پرندگان و گل‌های متنوع

آدرس: خیابان لطفعلی‌خان زند، ضلع غربی نارنجستان قوام

۲۸- موزه هفت تنان

یکی از مکان‌های دیدنی و رایگان شیراز موزه هفت تنان است. این موزه در نزدیکی آرامگاه حافظ است و قدمتی طولانی دارد. نام این موزه به دلیل هفت‌سنگ قبری است که داخل آن قرار گرفته است. عفت آرامگاه متعلق به هفت عارف در ایران است.

آدرس: پای کوه چهل مقام، شمال آرامگاه حافظ

جاذبه های گردشگری شیراز

۲۹- موزه مادام توسو

از جاذبه‌های گردشگری شیراز موزه مادام توسو است. در عمارت زینت الملوک موزه‌ای به نام موزه مادام توسو واقع شده است که از مکان‌های زیبای شیراز است. هنگام ورود به این موزه با مجسمه مشاهیر روبه‌رو می‌شوید که صاحب‌خانه یعنی زینب الملوک یکی از این مشاهیر است. هنگام بازدید از این موزه حس میزبانی صاحب‌خانه به شما دست می‌دهد.

آدرس: خیابان لطفعلی‌خان زند، محله گود عربان

۳۰- آرامگاه محمد بن خفیف شیرازی

محمد بن خفیف شیرازی یکی از بنیان‌گذاران سلسله خفیفه در شیراز بود که از عرفای قرن سوم و چهارم هجری است. فضای مقبره او یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز است که بسیار خلوت و دلنشین است. برای دریافت یک فضای روحانی و عارفانه می‌توانید از این مکان زیبا دیدن کنید.

آدرس: خیابان طالقانی، به سمت راسته شمالی بازار وکیل، آرامگاه محمد بن خفیف شیرازی

۳۱- موزه پارس یا باغ موزه نظر

این باغ یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های شیراز است که با نام موزه پارس شناخته می‌شود. این موزه به دستور کریم‌خان زند به‌صورت هشت ضلعی بنا شده است و ظروف سفالی، سکه‌های قدیمی، دو قرآن دست‌نویس دروازه‌قرآن و… در آن نگهداری می‌شود.

مهم‌ترین بخش این باغ متعلق به کریم‌خان زند است. در دوران قاجار به دستور محمد خان پیکر کریم‌خان زند به کاخ گلستان در تهران منتقل شد و به دستور او پیکر در درون پله‌ها قرار می‌گیرد تا هر روز بتواند کریم‌خان را لگدمال کند. با روی کار آمدن سلسله پهلوی درباره استخوان‌های کریم‌خان به آرامگاه او در باغ نظر منتقل شد و امروزه مقبره او یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز است.

جاذبه های گردشگری شیراز

سخن پایانی

تنوع مکان‌های دیدنی در شیراز بسیار زیاد است. در این مقاله از الی گشت اطلاعات کامل و جامعی در مورد جاذبه‌های گردشگری شیراز به شما ارائه کردیم تا اطلاعات کاملی برای سفر به شیراز داشته باشید. برای دیدن‌کردن از این شهر حتماً از ارگ کریم‌خان، حافظیه و سعدیه بازدید کنید تا کی سفر به‌یادماندنی برای خود رقم بزنید.

سؤالات متداول

۱- بهترین مکان‌های دیدنی در شیراز در فصل بهار کجاست؟

تخت‌جمشید، ارگ کریم‌خان، بازار وکیل، حافظیه، سعدیه، باغ ارم و بسیاری مکان‌های دیگر از جمله مکان‌هایی است که در فصل بهار می‌توانید بازدید کنید.

۲- مکان‌های دیدنی اطراف حافظیه چیستند؟

دروازه‌قرآن، مقبره خواجو کرمانی و باغ جهان‌نما از مکان‌هایی هستند که در نزدیکی حافظیه قرار دارند.

۳- مهم‌ترین جاذبه گردشگری شیراز کدام است؟

تخت‌جمشید، حافظیه و سعدیه از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی شیراز هستند.

۴- حافظیه کجاست؟

میدان حافظیه، آرامگاه حافظ

۵- باغ قوام در زمان کدام پادشاه ساخته شد؟

باغ نارنجستان قوام در زمان حکومت ناصرالدین‌شاه به دستور علی‌محمد خان ساخته شده است.