برگزیدگان جشنواره تئاتر فجر ۱۴۰۰ معرفی شدند

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با معرفی اسامی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش حرف تازه به نقل از ایران پرس، چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری «حسین مسافرآستانه» برای نخستین بار در طول حیاتش افتتاحیه خود را روز ۱۵ بهمن ماه در یزد پشت سر گذاشت.

جشنواره چهلم میزبان ۱۰۹ گروه نمایشی از سراسر کشور و هفت کشور مهمان (تاجیکستان به عنوان مهمان ویژه جشنواره) در ۱۰ بخش (۶ بخش اجرایی و چهار بخش نمایشگاهی و اسنادی) بود.

مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر عصر سه شنبه در راستای معرفی برگزیدگان بخش‌های رقابتی تئاتر صحنه‌ای، رادیو تئاتر، تئاتر خیابانی و دیگر گونه‌های اجرایی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.

برندگان جشنواره چهلم تئاتر فجر به شرح زیر است:

جایزه بخش سردار وطن به نمایش «روزگار سرد» به کارگردانی سمیرا سلطانی از سقز اهدا شد.

جوایز بخش رادیو تئاتر به شرح زیر اهدا شد:

بخش افکت: دیپلم افتخار به نرگس موسی پور برای دو نمایش «کمدی کافه» و «ضیافت مرغان مهاجر» اهدا شد.

صدابرداری: مجید آینه برای نمایش «کمدی کافه»

بازیگری مرد: بهرام سروری نژاد برای نمایش «کمدی کافه»

بازیگری زن: الهه علیزاده برای نمایش «مافگه» از چهار محال و بختیاری و دیپلم افتخار این بخش هم به مریم مشهور برای نمایش «کمدی کافه» اهدا شد.

نمایشنامه نویسی: زهرا اسماعیلی برای نمایش «مافگه»

کارگردانی: زهرا اسماعیلی برای نمایش «مافگه»

اثر برگزیده: زهرا اسماعیلی برای تهیه کنندگی نمایش «مافگه»

منتخبان بخش ایثار و شهادت:

نمایش «سگک» به کارگردانی رضا بهرامی

نمایش «مصریه» به کارگردانی اکبر آیین

بخش دیگر گونه‌های اجرایی

جایزه این بخش به مریم خلیلی برای کارگردانی اجرای «هفت تا نه و نیم» اهدا شد.

همچنین از مهیار جوادی‌ها برای کارگردانی اجرای «رها» و عیسی صادقی برای اجرای «دگردیسی شاعرانه» تجلیل به عمل آمد.

جوایز بخش خیابانی بدین شرح اعلام شد:

طراحی لباس: هادی کیانی برای نمایش «روده درازی های یک مرده بی صاحب»

طراحی فضا: لوح تقدیر و جایزه نقدی مشترک به محمدرضا پورعلی و میلاد حسن زاده برای نمایش «ارزش نداره» و تندیس این جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی به فضاسازی هادی کیانی نمایش «روده درازی‌های یک مرده بی‌صاحب» اهدا شد.

موسیقی: لوح تقدیر و جایزه نقدی به امیرحسین انصافی، امیرمحمد انصافی، محمدحسین رحیمی و نیما مهدوی برای نمایش «آخرین اولی» و همچنین تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به آریان خسروی برای موسیقی نمایش «باجه تلفن» اهدا شد.

بازیگری مرد: لوح تقدیر و جایزه نقدی به امیرحسین انصافی و امید حبیبی برای نمایش «آخرین اولی» و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بازیگر مرد به  هادی کیانی برای نمایش «روده درازی‌های یک مرده بی‌صاحب» تقدیم شد.

بازیگری زن: لوح تقدیر و جایزه نقدی به آرزو جعفری برای نمایش «قصه کفش‌ها»، دلارام ترکی برای نمایش «پی او وی» و مارال ایزدبخش برای نمایش «بیست و پنج متر آرزو» اهدا شد.

در بخش بازیگری زن برگزیده‌ای معرفی نشد.

طرح و ایده: لوح تقدیر و جایزه نقدی به افشین خدری برای نمایش «باجه تلفن» و سمیه مهری برای نمایش «آخرین اولی» و همچنین تندیس، لوح تقدیر و جایزه در بخش طراحی ایده به هادی کیانی برای نمایش «روده درازی‌های یک مرده بی‌صاحب» رسید.

جوایز بخش صحنه ای بدین شرح اعلام شد: 

طراحی گریم: لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه برتر به آژمان بیژنی نسب و فرزانه رادفر برای نمایش «هملرم بیژنی» و همچنین تندیس و جایزه نقدی این بخش به محمد مسیبی برای نمایش «احتمالات» اهدا شد.

طراحی حرکت: لوح تقدیر و جایزه نقدی به مهرداد آبیار نمایش «بانوی محبوب من» و همچنین تندیس و جایزه نقدی این بخش به مجتبی رستمی‌فر نمایش «ژولیوس سزار» تقدیم شد.

طراحی نور: لوح تقدیر و جایزه نقدی به محمود کریمی برای نمایش «سوینی‌تاد» و همچنین تندیس و جایزه نقدی این بخش به ایمان نخلستاتی برای نمایش «ژولیوس سزار» رسید.

طراحی لباس: لوح تقدیر و جایزه نقدی به سارا حسین پور برای نمایش «ژولیوس سزار» و همچنین تندیس و جایزه نقدی این بخش به آژمان بیژنی‌نسب و نسیبه برای «هملرم بیژنی» اهدا شد.

طراحی صحنه: لوح تقدیر و جایزه نقدی به سیدمهدی موسوی‌تبار و علی شمس و نمایش «احتمالات» و تندیس و جایزه نقدی این بخش به مجتبی رستمی‌فر برای نمایش «ژولیوس سزار» رسید.

بهترین موسیقی: لوح تقدیر و جایزه نقدی به آرمین سپیدار برای موسیقی نمایش «سوئینی تاد» و همچنین تندیس و جایزه نقدی این بخش به ویلیام نیری برای نمایش «بانوی محبوب من» تقدیم شد.

بازیگر مرد: تندیس و جایزه نقدی به تینو صالحی برای نمایش «سگک» اهدا شد.

بازیگری زن: لوح تقدیر و جایزه نقدی به الهام شعبانی برای نمایش «بابا آدم» و نسرین درخشان‌زاده برای نمایش «احتمالات» و تندیس و جایزه نقدی این بخش به نورا هاشمی برای «بانوی محبوب من» تقدیم شد.

نمایشنامه نویسی : لوح تقدیر و جایزه نقدی به کهبد تاراج برای نمایش «سگک» و تندیس و جایزه نقدی این بخش به باقر سروش نگارش نمایشنامه «سالخوردگی» رسید.

کارگردانی: لوح تقدیر و جایزه نقدی به علی شمس برای نمایش «احتمالات» و تندیس این بخش به مجتبی رستمی فر برای نمایش «ژولیوس سزار» اهدا شد.