سروش اکبرزاده خبر داد:

برگزاری پاسداشت مجاهدان گیلانی در احیای مشروطه

حرف تازه – به بهانه سالروز فتح تهران و احیای مشروطه بدست مجاهدان گیلانی ، «مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان» با همکاری سایت «گیلان مصور» ، ۲۱تیرماه ، نشستی به منظور بازخوانی تاریخ مشروطه و تجلیل از مجاهدان گیلانی برگزار می کند . رییس مجمع اسلامی فرهنگیلان گیلان، در گفتگو با گیلان مصور در این باره […]

حرف تازه – به بهانه سالروز فتح تهران و احیای مشروطه بدست مجاهدان گیلانی ، «مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان» با همکاری سایت «گیلان مصور» ، ۲۱تیرماه ، نشستی به منظور بازخوانی تاریخ مشروطه و تجلیل از مجاهدان گیلانی برگزار می کند .

رییس مجمع اسلامی فرهنگیلان گیلان، در گفتگو با گیلان مصور در این باره گفت: ۲۲تیرماه، سالروز فتح تهران بدست مجاهدان گیلانی با همکاری مشروطه خواهان بختیاری است.

سروش اکبرزاده، ضمن تاکید بر زنده نگهداشتن وقایع تاریخی افزود: پس از به توپ بستن مجلس و آغاز استبداد صغیر در دوم تیر ماه ۱۲۸۷،  تا تشکیل کمیته ستار توسط گیلانیان و فتح تهران در ۲۲تیر ماه سال بعد، نقطه عطفی در تاریخ مشروطه ایران است که متاسفانه به علل مختلف نقش گیلانیان در اعاده مشروطه و  تشکیل مجلس دوم، همواره مغفول مانده است.

این فعال فرهنگی، بازخوانی مدام تاریخ به منظور درس آموزی را ضروری خواند و تصریح کرد: در شرایطی که مجاهدان تبریزی در محاصره روسها بودند، پیشگامی مجاهدان گیلانی در حرکت به سمت تهران و فتح قزوین در گام نخست، منجر شد بختیاری ها نیز به پشتگرمی گیلانیان وارد میدان شوند.

وی ادامه داد: مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان در آستانه پیروزی مشروطه خواهان، نشست فرهنگی با حضور اساتید مطرح تاریخ  گیلانی برگزار می نماید تا ضمن بازخوانی فعالیت های مشروطه خواهان گیلان در جریان انقلاب مشروطه، به نقش گیلانیان در احیای مشروطه نیز بپردازد.

 رئیس مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان تاکید کرد: به تصریح بیشتر مورخان، تلاش مشروطه خواهان گیلان موجب شد تا پس از به توپ بستن مجلس، مشروطه ایرانی دوباره احیا و شاه قاجار رای به تشکیل مجلس دوم دهد.

اکبرزاده همچنین گفت: در این نشست فرهنگی،  پیامدهای شکست مشروطه بررسی می شود و مورخان بیان خواهند کرد که چگونه پس از ناکامی مجدد مشروطه خواهان، این گیلانیها بودند که با ایجاد جنبش جنگل به رهبری میرزا کوچک خان تلاش کردند،  شکست قبلی را جبران نمایند.

رئیس کمیسیون فرهنگی نخستین دور شورای شهر رشت، بر ضرورت ایجاد مکان های  مرتبط با تاریخ و هویت های محلی تاکید کرد و افزود: شورای اول، با مشارکت های مردمی توانست ضمن احیای خانه میرزا کوچک خان به عنوان یکی از مشروطه خواهانی که در فتح تهران نقش داشت، مزار بی نشان شهدای مشروطه را هم که بدست روسیه تزاری اعدام شدند، از محوطه بیمارستان پورسینا خارج نموده و با هزینه مهندس متقالچی، یادمان در خور شان برای این شهدا بسازد.

وی ضمن دعوت از مسئولان فرهنگی و فرهیختگان به این نشست تصریح کرد: اگر مسئولان فرهنگی بخواهند برنامه ریزی صحیح و پایداری برای برنامه های فرهنگی خود داشته باشند، لازمه آن درک صحیحی از  تاریخ و هویت  های منطقه ای است. در غیر این صورت نمی توان از نسل جدید انتظار داشت به هویت ملی خود پایبند باشد.

اکبرزاده ابراز کرد: این نشست با سخنرانی، دکتر هومن یوسفدهی با عنوان بررسی نقش انجمن های گیلان درانقلاب مشروطیت، دکتر ناصر عظیمی با موضوع مشروطه گیلانی؛ احیا کننده مشروطه ایرانی، دکتر عباس پناهی بررسی زمینه ها و بسترهای پیدایش انقلاب مشروطه در گیلان و دکتر فریدون شایسته با سخنرانی نهضت جنگل؛ پیامد انقلاب مشروطه گیلان، همراه خواهد بود.

گفتنی است این نشست روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه، ساعت:۱۸ در پژوهشکده تعلیم و تربیت آموزش و پرورش واقع در گلباغ نماز برگزار می گردد.